Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä

Vierailija
18.09.2020 |

Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.

Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.

Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.

Onko tämä mielestänne reilua?

Kommentit (690)

Vierailija
181/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä oireyhtymä tämä hajusteyliherkkyys. Valitettavan vähän puhutaan myös siitä, että siihen liittyy isolla osalla myös psyyke- ja tunnepuolen ongelmaa.

Vierailija
182/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä oireyhtymä tämä hajusteyliherkkyys. Valitettavan vähän puhutaan myös siitä, että siihen liittyy isolla osalla myös psyyke- ja tunnepuolen ongelmaa.

Kyllä sinunkin psyyke- ja tunnepuolesi voisi kärsiä, jos saisit hajusteita esim migreeniä tai astmatyyppisiä oireita ylähengitysteihin, mutta muut leimaisivat sinut hysteeriseksi, koska joutuisivat rajoittamaan omaa elämäänsä, jos haluaisivat huomioida sinut ja yliherkkyytesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kenenkään ei pitäisi kaataa purkillista hajustetta päällensä. Maailma ei myöskään pyöri sen pienen promillen(jolla on psykosomaattinen vaiva) ympärillä.

Siinä kohtaa kun sanellaan mitä kosteusvoiteita, shampoita, dödöjä yms muut saa käyttää, on kyseessä jo mielenvikainen psykonarsistiterroristi.

Vierailija
184/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No entäs kun ei ole psyyke- tai tunneongelmaa, vaan on esim ylipistollisessa sairaalassa tutkittu ja todettu allergisuus hajusteille? Ei tunnu kivalta, jos ei uskota, että on oikeasti fyysisesti tosi kipeä. Ihan sama, jos olisi luu poikki ja joku vähättelisi kipua, että kuvittelet vaan. 😕

Vierailija
185/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele hajusteyliherkkyyttä, mutta hajusteriippuvaisten itsekkyys harmittaa.

Vierailija
186/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sairastaa vaikeaa astmaa arvatkaa onko hajuherneiden likelläkään?? Peittävät omas pas..nhajuaan.Pesisivät kropan ,hampaat tukan,ja jtn rol'onia kainaloon vaikka.Puhtaat vaatteet!!!!Ällöjä hajuja,mitä järkee????

Vierailija
187/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko muutkin työntekijät työpaikallasi ap siis myös joutuneet esimiehen puhutteluun hajusteiden vähentämisestä? Minua hieman ihmetyttää, että jos kerran jo muutit käytöstäsi (hiuslakka, parfyymit pois) ja vielä pahoittelit asiaa ja silti toinen meni suoraan työnantajan puheille, sen sijaan että olisi jutellut kanssasi itse, että hänen kohdallaan oireita aiheuttavat ihan kaikki. Jos joku minua pyytäisi hajusteet jättämään pois, niin en kyllä spesifioimatta olisi tajunnut, että se koskee myös jotain käsisaippuaa.

Vierailija
188/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele hajusteyliherkkyyttä, mutta hajusteriippuvaisten itsekkyys harmittaa.

https://yle.fi/uutiset/3-10070911

Onneksi aina voi muuttaa muualle:-D

Vierailija
189/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajuvedet kyllä ymmärrän, ettei niitä tarvitsisi käyttääkään arjessa, mutta että shamppoot, hoitoaineet ja dödöt kielletään, niin se menee jo liian pitkälle.

Hajusteherkkyys ei ole mikään kiva juttu, ja siitä voi tulla niin kuvottava olo ettei pysty töitä tekemään, ja päänsärky.

Hajusteyliherkkänä ottaisin kyllä mieluummin Chanel nro 5:n tuoksun, kun yhdistelmän halpoja synteettisiä hajuja pyykinpesuaineesta, ylilotratusta huuhteluaineesta, halvasta suihkugeelistä, halvasta dödöstä yms.

Vierailija
190/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän erään henkilön joka on niin pahasti yliherkkä, että hän ei voi olla edes samassa huoneistossa jossa säilytetään jossakin hajustettuja tuotteita. Ei siis riitä, että ne sulkisi vaikka muovipussiin ja laittaisi kaappiin. Myöskään mitkään tekstiilit eivät saa olla hajustetuilla pesuaineilla pestyjä.

Kun tämä henkilö meni kylään, emännän piti pakata asunnostaan ihan kaikki kemikaalit astianpesuainetta ja meikkejä myöten ja viedä ne muualle säilytettäväksi vierailun ajaksi. Hän joutui myös vaihtamaan kaikki henkilökohtaiset tuotteensa huulirasvasta alkaen vierailun ajaksi, sekä pesemään kaikki vuodevaatteet ja muut tekstiilit sopivilla aineilla. Ihan hirveä työ.

Mietin miten tällainen henkilö voi liikkua missään? Miten hän voi edes hoitaa arkiset askareet kuten kaupassakäynnin, tai liikkua julkisilla jos jo vierustoverin kynsilakka aiheuttaa kohtauksen?

Mitä täällä kyselet? Kysy henkilöltä itseltään.

Nimen omaan tiedän henkilön, en tunne. Ei tulisi mieleenkään mennä kyselemään näin henkilökohtaisia. Äärimmäisen moukkamaista.

Vierailija
191/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein kerran niin kun sattui samalle työpaikalle tällainen valittava, että sanoin tälle työkaverille, että vaihdoin kaikki tuotteet käsisaippuaa myöten hajusteettomiin. Työkaveri oli oikein tyytyväisenä ja julisti kuinka ei enää tule päänsärkyä joka päivä. Oikeasti käytin ihan niitä samoja tuotteita kuin ennen. Että joillain se hajusteyliherkkyys on vain päänsisällä.

Kokeilehan ap alkuun samaa! Itse epäilen, että työkaverisi nimenomaan luulee haistavansa jotakin seurassasi. Hajusteherkkien ei kannata suuttua tästä, sillä on paljon tutkimuksia, joissa on todettu, että hajuherkkyys on ollut ns. kuvitelmaa. Ei meinaa, etteivätkö oireenne, kuten päänsärky ja hengenahdistus jne. olisi todellisia tuntemuksia, mutta aivonne saattavat vain luulla, että haistatte jotakin ja sitten alatte oirehtia. Myös aivonne voivat luulla, että päänsäryn iskiessä haistatte jotakin hajua, vaikka särky liittyisikin johonkin muuhun asiaan. Kyllä sitä itsekin on haistavinaan hometta ja mitälie viemärin hajuja, kun niitä etsii ja odottaa vaikka vanhaan rakennukseen mennessään. Ei tarkoita, että hometta ja hajuja todella olisi.

Ai että ihan ajatuksen voimalla saa kehitettyä itselle astmakohtauksen? Wau.

Hei, kunhan se olisikin ollut astmakohtaus, mutta nämä hajusteoireet ovat usein suurta draamaa / huomionhakuisuutta!

Isoon ääneen voivotellaan päänsärkyä, huonovointisuutta, nenäverenvuotoa, huimausta, aivosumua, vapinaa jne.

Oireet hyvin monella ovat osa psykogeenistä komponenttia.

Itse en käytä hajuvettä, mutta pyykit pestään pesuainetabletilla (pyykkituvalla iso teollisuuskone johon laitamme yhden tabletin per kone) huuhteluun pyykille etikkaa.

Hikoilun estoon apteekista tehokasta dödöä, hiukset pesen toisinaan syväpuhdistavalla shampoolla, hiuksiin silloin jätettävä hoitoaine.

Ihoa rasvailen aamuisin perusvoiteella jossa pieni tuoksu.

Kotimme puhdistukseen ei käytetä pesuaineita vaan mikrokuituliinalla pyyhimme pinnat.

Silti yksi työkaveri voivottelee miten ei voi olla lähelläni, kun jokin kotonamme oleva pesuaineen haju on tarttunut minuun ja voi huonosti lähelläni, ihan veri vuotaa nenästä. On tämän vuoksi jopa lähtenyt kotiin kesken päivän!

En tiedä enää mistä voisin voisin tätä hajukuormaani vähentää. Olen aika neuvoton.

Hän kertoo myös, etteivät voi koskaan ostaa kotiin uusia huonekaluja, eivät uusia tekstiilejä, eivät voi rempata kotiaan koska näistä nouseva uuden haju saa aikaan kuolemaa muistuttavan reaktion.

Mutta monesti olen miettinyt työkaverin hajusteherkkyyden oikeaa luonnetta, hän nimittäin tupakoi. Tupakkaa kuluu melkein aski päivässä, hän itse haisee voimakkaasti tupakalle.

Minä voin huonosti hänen lähellään sen tupakan hajun vuoksi. Hän on polttanut yli 30 vuotta ja hänen ihon lävitse nousee tupakan haju.

Lisäksi hänen hengitys haisee tupakalle, hiukset ja vaatteet haisee sille samalle.

Vierailija
192/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hajuveden käytön voi rajoittaa työpaikan ulkopuolelle ja Omon vaihtaa hajusteettomaan pyykinpesuaineeseen, mutta siinä on mentävä jo raja. Shampoo ja deodorantti ovat henkilökohtaisia hygieniatuotteita, ja ihmisillä on näistä monesti ne itselle sopivat luottotuotteet käytössä. Niitä on kohtuutonta pyytää vaihtamaan.

Vierailija
193/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äidilläni on oikeasti paha hajusteyliherkkyys. Hänelle tulee mm kieleen rakkoja, jos olen laittanut hajuvettä/hiuslakkaa/tms ja olen hänen lähellään. Hän ei kuitenkaan KOSKAAN valita asiasta, vaan on sitä mieltä, että asian kanssa voi opetella elämään tai sitten jäädä neljän seinän sisälle, mutta olisi kohtuutonta vaatia muilta hajusteettomuutta vaikka hän oireita saakin. Hän on siedätyksen kannalla, ja on kuulemma toiminut.

Vierailija
194/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikko voi kuolla hajusteisiin, mutta kukaan ei kuole siihen, että joutuu olemaan ilman. Oikeus elämään suurempi kuin mukavuuksiin?

Vierailija
195/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole kohtuullista. Sinä saat kotonasi käyttää sellaisia pesuaineita kuin haluat.

Jos jollekin se on työpaikalla ongelma, se on nimenomaan hänen ongelmansa. Ei sinun.

Vierailija
196/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astmaatikko voi kuolla hajusteisiin, mutta kukaan ei kuole siihen, että joutuu olemaan ilman. Oikeus elämään suurempi kuin mukavuuksiin?

Kyllä ja nuorten tupakoimattomien _naisten_ keuhkosyövät on nousussa. Muuta syytä juuri tälle kohdalle ryhmälle ei ole vielä osattu arvailla kuin runsas hajusteiden ja parfyymien käyttö. Joten voi olla Ap, että työkaveri teki sinulle pitkällä juoksulla palveluksen.

Vierailija
197/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeus on hommata uusi työpaikka, jos vanhassa joku käyttää hajusteita.

Vierailija
198/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin harkita deodorantin ja hiustuotteiden vaihtamista hajusteettomiin vaihtoehtoihin, jos hajuhysteerikko ensin tuo minulle kassillisen tämmöisiä tuotteita kokeiltavaksi. En todellakaan ala käyttää rahaa siihen, että testaan useita tuotteita läpi löytääkseni hiuksilleni ja hikoileville kainaloilleni sopivat uudet tuotteet, koska työkaveri ei tykkää nykyisisistä.

Vierailija
199/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somalit ne vasta haiseekin kaiken maailman hajusteille

Vierailija
200/690 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta hajuveden käytön voi rajoittaa työpaikan ulkopuolelle ja Omon vaihtaa hajusteettomaan pyykinpesuaineeseen, mutta siinä on mentävä jo raja. Shampoo ja deodorantti ovat henkilökohtaisia hygieniatuotteita, ja ihmisillä on näistä monesti ne itselle sopivat luottotuotteet käytössä. Niitä on kohtuutonta pyytää vaihtamaan.

Kyllä se pyykinpesuainekin on ihan oma asia, aivan kuten deodoranttikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä