Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä

Vierailija
18.09.2020 |

Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.

Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.

Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.

Onko tämä mielestänne reilua?

Kommentit (690)

Vierailija
661/690 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja päättää ja sinä joko hyvksyt työyhteisön säännöt tai vaihdat työpaikkaa. 

Monet työnantajat vaativat hajusteista luopuista, eikä pelkästään työkavereiden, vaan asiakkaiden takia. 

Vierailija
662/690 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piut paut tuollaisille säännöille. Ei me pajuja, koivuja ja leppiäkään ulkona kielletä kasvamasta vaikka joka kevät allergioista kärsitään. Mä lopetan hajusteiden käytön sitten kun itse niin haluan, ei vois muiden alkergiaherkät nenät kiinnostaa. Itse kärsin eläimistä kaupoissa, kirjastoissa, busseissa mutta eipä sekään tunnu ketään kiinnostavan niin miksi munkaan pitäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/690 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kemiallisista tuoksuista päänsärkyä ja migreeniä, mutta en esimerkiksi luonnontuoksuista ja eteerisistä öljyistä. Käytän itse tuoksuina nykyisin juurikin eteerisiä öljyjä, kun joskus on kiva tuoksua hyvälle. En tiedä mikä kemiallisissa ja keinotekoisista tuoksuissa laukaisee päänsäryn.

Vierailija
664/690 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista pahin on huuteluaineet. Niiden haju jonkun vaatteista saa minut voimaan pahoin ja tulee pää kipeäksi. Meillä töissä yksi täti käyttää vaatteissaan jotain järkyttävän hajuista huuhteluainetta. Haisee koko käytävä. Kuka edes haluaa haista huuhteluaineelle? Eipä ihme kun ei täti miestä saa itselleen. 

Vierailija
665/690 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan täytyy järjestää sellaiset työtilat, että niissä voi työskennellä. Aloituksen tapauksessa sen työkaverin pitää ottaa yhteys työterveyshuoltoon. Jos työkaveri voi pahoin tuoksuista, niin sehän voi tarkoittaa ihan oksentelua. Eikö aloittajaa haittaa, jos työkaveri oksentaa siinä vieressä roskikseen?

Työtilojen tulee olla lait ja asetukset täyttävät, mutta ei työnantajalta voi vaatia mitä tahansa. Miten esim. sähköyliherkät, eläinallergiset jne. Ei työnantaja voi työntekijöidensä lemmikkejä lopetuttaa tai muuttaa toimistoa sähköttömäksi, jotta yhdellä olisi hyvä olla. Hajuvesien käytön työtiloissa työnantaja voi kuitenkin kieltää.

Sähköyliherkät😂

Vierailija
666/690 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista pahin on huuteluaineet. Niiden haju jonkun vaatteista saa minut voimaan pahoin ja tulee pää kipeäksi. Meillä töissä yksi täti käyttää vaatteissaan jotain järkyttävän hajuista huuhteluainetta. Haisee koko käytävä. Kuka edes haluaa haista huuhteluaineelle? Eipä ihme kun ei täti miestä saa itselleen. 

Ehkä täti pyrkii pitämään miehet loitolla. :) 

Vierailija
667/690 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hajusteyliherkät on aina naisia?

Vierailija
668/690 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin haisen ilman hajustetta tosi kirpeälle kainalohielle. Olisi mukava päästä kokeilemaan hajusteherkän kanssa, että kumpi tuoksu on väkevämpi. Dödö vai hiki?

T: keski-ikäinen mies.

Vierailija
669/690 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hajusteyliherkät on aina naisia?

On niitä miehiäkin, ihan poliiseja myöten.

Vierailija
670/690 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin haisen ilman hajustetta tosi kirpeälle kainalohielle. Olisi mukava päästä kokeilemaan hajusteherkän kanssa, että kumpi tuoksu on väkevämpi. Dödö vai hiki?

T: keski-ikäinen mies.

Eikö sinulle tepsi edes apteekin deodorantit?

Vierailija
671/690 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun erkka. Eräs poika oli ilmeisesti kaatanut päälleen jotakin parfyymia. Hän tuli luokkaani opiskelemaan ja sen tunnin jälkeen jouduin lähtemään  kahdeksi päiväksi sairaslomalle migreeninkohtauksen vuoksi. Reilua?

Vierailija
672/690 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteyliherkkyys on suomalainen ongelma.Olen asunut neljässä eri maassa, enkä missään ole törmännyt tähän hajusteyliherkkyysongelmaan. Kaikissa kulttuureissa on toisaalta omat erityiset sairautensa. Esim Saksassa ja Itävallassa kärsitään äkillisestä kuulon alentumisesta, ääniyliherkkyydestä ja jopa äkillisestä kuuroudesta, joka joko paranee tai ei. Syy tähän on yleensä pitkittynyt stressi. Yksi tuttu sai tämän Hörsturtz- kuulovamman ja kertoi, ettei esim pystynyt kääntämään kirja sivuja kun se ääni aiheutti pahoinvointia ja päänsärkyä. Olisi oikeasti tosi kiva tietää mistä nämä tulevat

Vierailija
673/690 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

29, hajusteyliherkkyys ei ole sairaus, se on tila, ja työnantaja ei ole velvollinen tekemään yhtään mitään. 

Mutta astma, migreeni ja allergia ovat.

Haluaisitko aina tehdä astmaatikkokaverisi työt siksi, että hän joutuu lähtemään kesken päivän pois töistä? Eikö olisi mukavampaa jättää hajusteet pois työpäivän ajaksi?

Vierailija
674/690 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piut paut tuollaisille säännöille. Ei me pajuja, koivuja ja leppiäkään ulkona kielletä kasvamasta vaikka joka kevät allergioista kärsitään. Mä lopetan hajusteiden käytön sitten kun itse niin haluan, ei vois muiden alkergiaherkät nenät kiinnostaa. Itse kärsin eläimistä kaupoissa, kirjastoissa, busseissa mutta eipä sekään tunnu ketään kiinnostavan niin miksi munkaan pitäisi.

Eikö parempi ratkaisu olisi nostaa kissa pöydälle tuossa eläinasiassakin? Minä itse joudun jättämään kaikki eläimiä sallivat paikat kokonaan väliin allergian takia eikä se ole reilua. Jos me kaikki kerromme näille yrityksille, että tässä on ongelma, niin ehkä asia lopulta palaa takaisin ns. normaaliin. Ei se muutu, jos me vain kärsimme hiljaa.

Vierailija
675/690 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlettakaa Culture bound syndrome

Vierailija
676/690 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yksi "parfyymifani" jolla oli töissäkin useampaa sorttia mukana. Ei onneksi sentään haissut huuheluaineelle.

Kukaan ei kohdannut "parfyymifanille" puhua käytävälle ja naapurihuoneisiin leviävästä lemusta. Mutta tämän henkilön takia kun siirryimme etätöihin ja luovuimme omista paikoista, niin yksi lähityönnohje oli että ethän käytä turhia hajusteita.  Ehkä joku on myös kertonut haisulille että ongelma on hän, sillä nykyään tuosku on maltillisempi.

Vierailija
677/690 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kohtuullista, todellakaan. Voin melkein vannoa, että tuo ihminen ei esimerkiksi suihku- tai käsisaippuaasi huomaa millään tavoin, pyykinpesuaineen tai huuhteluaineen ja joskus esimerkiksi shampoon vielä voikin haistaa. Silti ihmistä ei voi vaatia niitä vaihtamaan.

Se aineiden vaihtaja ei kärsi millään tapaa vaikka vaihtaisi.

Herkkä kärsii, jos toinen ei vaihda.

Että mikä on reilua?

Niinpä, mutta ap haluaa olla hankala tavalla tai toisella.

Meillä on 5 henkinen perhe ja käytämme suunnilleen samoja tuotteita. Meinaatko, että jos työpaikallani joku moittii näitä perheemme tuoksuja niin minun pitää ostaa kotiin itselleni juuri sellaiset tuotteet ja merkit kuin tämä yksi työkaveri sattuu pyytämään/vaatimaan?

Ei todellakaan. Mikäli joku on niin herkkä, että ei normaalia hajustetta kestä niin silloin hänen pitää hakea sairauslomaa tai vaihtaa työ sellaiseen, että ei tarvitse olla toisten ihmisten lähellä. Toki ylenpalttinen hajuvesillä lotraaminen ja väkevän hajuisten pyykinpesuaineiden käyttäminen on ikävää kenestä tahansa!

On helpompaa, että sinä vaihdat pesuaineesi kuin että puolet työtovereistasi vaihtaa työpaikkaa. Tai sitten sinä vaihdat työpaikkaa etätöihin, niin saat tuoksua niin paljon kuin haluat.

Vierailija
678/690 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olin jossakin vaiheessa, taisi olla pahimmillaan neljänkympin korvailla, joitakin hajusteita en voinut sietää ollenkaan, kauhistutti ajatuskin että jos joutuisin työskentelemään samassa tilassa, pakenin yleensä muualle, samoin jotkut muut tuoksut esim. alkukesästä pihlajan kukat, siis se lemahdus oli niin tyrmistyttävä että henkeä pidätellen pääsin yökkäämättä ohi, herkkyys loppui aikalailla vaihdevuosiin.

Mulla taas esivaihdevuosien myötä on alkanut tulla astmaoireita monista hajusteista ja mm. eläinpölystä. Joissakin hajusteissa on sellainen pistävä desinfiointiaineen haju, ja tuolta tuoksuvat ihmiset myös aiheuttavat voimakkaimmat oireet. En edes haista noista hajusteista mitään muuta kuin tuon läpitunkevan myrkyn hajun, ilmeisesti nuo ihmiset itse haistavat siinä muutakin, kun kerran käyttävät sitä.

Vierailija
679/690 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla puhkesi hajusteherkkyys ihotulehduksen aikana. En pystynyt menemään kaupassa ollenkaan kemikaaliosastolle. Nyt en enää voi yhtä pahoin peseuanehyllyjen edessä. Mutta ymmärrän että hajusteherkkyys on todella hankala nykypäivänä.

Olet varmaan niitä yliherkkiä, jotka saavat oireita ikkunalasin takaakin. Oikeasti saat oireita siksi, että alitajuntasi tekee sinulle ne oireet. Ei oikeasti ne hajut, joita ei edes pakkauksien läpi tule.

Kyllä molekyylejä menee läpi ikkunastakin, samoin kaikista materiaaleista. Sitä kutsutaan diffuusioksi.

Vierailija
680/690 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ärsyttää tämmöset.

Se on niin että joko haisen hieltä tai sitten käytän itselleni sopivia tuotteita, jolloinka fyysisessä työssä pakostakin pintaan tuleva hiki ei haise.

Kumpikin pahasta hajuherkkien mieleen,eli parempi kun lakkaisi vaan olemasta sitten.

Hiki ei itsessään haise yhään miltään. Sun ihossa olevat paskabakteerit kylläkin. Pidä parempaa huolta hygieniastasi. 

Sappisaippua muuten on aika hyvä siihen;-)

Mun kainalohiki haisee jo valmiiksi samalta kuin sappisaippua, vain miedommalta. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän