Etiketin tuntijat tai kokeneet vieraiden kestijät - Jos tarjolla on lämpimät ruoat ja sen jälkeen kahvi ja jälkiruoka, vaihdatko servetit välissä vai saavatko samat isot servetit olla jälkiruokaan asti?
Missä vaiheessa isot servetit kerätään ruokapöydästä pois? Otetaanko ne ennen kahvia vai saako samoja käyttää ruokailun alusta loppuun?
Kommentit (41)
Vaihdat servetit tietenkin. Joku on voinut pyyhkiä sipulikastikkeet servettiin, ja taitellut siististi. Ei ole ok kakkukahvilla sipuliservetti lautasella.
Olen miettinyt tätä. Ravintoloissakin on eroa että keräävätkö tarjoilijat servetit pois ennen kahvia pois vai eivät.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä. Ravintoloissakin on eroa että keräävätkö tarjoilijat servetit pois ennen kahvia pois vai eivät.
Ja lisäyksenä että ravintoloissa ei ole tuotu uutta tai puhdasta liinaa jälkiruoalle.
Mutta jos on noutopöytä niin silloin puhtaita liinoja usein on ollut saatavilla.
Joku haluaa leikkiä hienompaa kuin on
Kyllä ne servetit kerätään lautasten kanssa samaan aikaan pois, koska niitä on tarkoitus käyttää ruokailun ajan. Kahvia ja jälkiruokaa varten tuodaan uudet servetit tai niitä on kahvipöydän läheisyydessä tarjolla. Siis jos kyse on oikeasti tasokkaasta paikasta eikä jostain pizzeriasta.
Vierailija kirjoitti:
Joku haluaa leikkiä hienompaa kuin on
Älä leiki sitten.problem solved,next.
Servietit voi kerätä pois jos ruokailija on asetellut käytetyn servietin lautaselle tai sen viereen. Jos servietti on ruokailijan sylissä, olkoon.. Ruokailusta kerätään ennen jälkiruokaa kaikki astiat paitsi vesilsi saa olla ihan koko ruokailun loppuun asti
Jos ravintolassa on kankaiset lautasliinat niin usein on jäänyt aina jälkiruokaan asti paikalle eikä tarjoilija ole kerännyt sitä pois.
Kuuluuko näin olla? Jos liina on kerätty niin jälkiruoalle ei ole useimmiten tuotu uutta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne servetit kerätään lautasten kanssa samaan aikaan pois, koska niitä on tarkoitus käyttää ruokailun ajan. Kahvia ja jälkiruokaa varten tuodaan uudet servetit tai niitä on kahvipöydän läheisyydessä tarjolla. Siis jos kyse on oikeasti tasokkaasta paikasta eikä jostain pizzeriasta.
Onko paikan taso kiinni noin pienestä asiasta?
Kyllä minä vaihdan servetit. Edelliset kerätään pois samalla, kun ruokailijoiden astiatkin, ruokailun loppuessa. Yleensähän käytetty lautasliina laitetaan haarukan/lusikan ja veitsen kanssa lautaselle, joten se ns. kerääntyy helposti pois. Tai jos on esim. käytössä astiavaunu/muu sivupöytä/taso, niin jokainen ruokailija vie itse astiat ja sen servetin pois. Riippuu ihan siitä omasta tyylistä ja tavasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä vaihdan servetit. Edelliset kerätään pois samalla, kun ruokailijoiden astiatkin, ruokailun loppuessa. Yleensähän käytetty lautasliina laitetaan haarukan/lusikan ja veitsen kanssa lautaselle, joten se ns. kerääntyy helposti pois. Tai jos on esim. käytössä astiavaunu/muu sivupöytä/taso, niin jokainen ruokailija vie itse astiat ja sen servetin pois. Riippuu ihan siitä omasta tyylistä ja tavasta.
Laitatko uudet liinat kahville, jos edelliset on kerätty?
Meillä monesti isäntä tai emäntä kerää likaiset lautaset mutta vieraat eivät itse ojenna servettejä useinkaan silloin. Kerätäänkö ne silloin pois pöydästä?
Voin paljastaa teille että todella hienoissa ravintoloissa vaihdetaan servietti sillä aikaa kun asiakas käy vessassa.
Kahviservetit on siinä kahvikupin tassilla valmiina!
Se on saatana lautasliina, ei mikään servetti.
Jos ruoka ja kahvi tarjoillaan, tietenkin samalla tuodaan uudet, puhtaat lautasliinat eikä käytettyjä, saastaisia kärsäpyyhkeitä jätetä lojumaan pöydille ruuantähteineen, huulipunineen.
Vierailija kirjoitti:
Se on saatana lautasliina, ei mikään servetti.
Jos ruoka ja kahvi tarjoillaan, tietenkin samalla tuodaan uudet, puhtaat lautasliinat eikä käytettyjä, saastaisia kärsäpyyhkeitä jätetä lojumaan pöydille ruuantähteineen, huulipunineen.
Kritisoit sanaa servetti, mutta itse kutsut sitä kärsäpyyhkeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko uudet liinat kahville, jos edelliset on kerätty?
Kyllä, kuuluu ns. kuvioon. Yleensä ovat valmiiksi laitettuna kunkin kahvi/tee-astiastossa pöytään tarjoiltaessa. Jos on erikseen jälkiruualle oma tarjoilupöytänsä, josta vieras itse ottaa myös kahvikuppinsa aluslautasineen, niin silloin voi kahviservetti olla laitettuna esim. myös omaan pinoonsa nätisti erilliselle lautaselle, mistä vieras itse sen ottaa.
Minulla toimii talouspaeri servettinä ja tällä makaroni laatikkoa syötetään ruoka vieraille.Pelkkä kahvi tai tee on jälkiruokana,En esitä parempaa en rikaampaa mitä olen yksin asuvana.Talo elää tavalla ja vieras lähtee ajallaan.
En tiedä miten kuuluisi tehdä, mutta mielestäni voi hyvin olla kotioloissa samat servietit alusta loppuun.