Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä

Vierailija
18.09.2020 |

Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.

Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.

Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.

Onko tämä mielestänne reilua?

Kommentit (690)

Vierailija
641/690 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haju ja allergisoivuus ovat kaksi eri asiaa. Esimerkiksi eläinpöly voi olla allergisoivaa, muttei se kuitenkaan tuoksu, tai vastaavasti voimakaskaan tuoksu ei ole mikään suora indikaattori aineen allergisoivuudesta. Eli vaikka joku hajuste tuoksuisi kuinka, jos siinä ei ole allergeeneja, ei se voimakkaasti tuoksuvana automaattisesti voi nähdäkseni aiheuttaa esim. allergista astmaa. Oletan myös, että hien tuoksussa, pahassakaan, ei ole mitään allergisoivaa, joten tukehtumis-/astma refleksi on tällöin psyykkinen.

Itse en ole allerginen, mutta hyvin herkkä ärsykkeille, kuten äänille ja hajuille. Kuitenkin tietty empatia, ymmärrys ja sivistys ajaa yli oman ärsyyntymiseni. Eli tupakalta, hieltä, sipulilta tms. tuoksuvan henkilön seurassa käyttäydytään kuin mikään ei omaan nenään pistäisikään. Oletan muiden kohtelevan itseäni samalla hienotunteisuudella. Enhän omista maailmaa,kuten ei kukaan, vaan olemme täällä muiden muassa.

Vierailija
642/690 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajuvedestä tietenkin luovun työpaikalla tai muualla, jos joku ei sitä siedä. Muita tuotteita en tasan tarkkaan ryhdy vaihtelemaan.

Tämän lainasin vain esimerkiksi. "Tasan tarkkaan en..". En lukenut koko ketjua läpi, vain muutaman alusta ja lopusta, mutta kävi jo selväksi ettei suurin osa ihmisistä ymmärrä koko asiaa.

Lienee kaikille selvää, ett jos omalla lapsella todetaan paha astma tai allergia joka reagoi ympäristön hajusteisiin, ne karsitaan perheen elämästä täysin.

Voisin vannoa että " tasan tarkkaan", tai sitten kyse olisi jo ultimaattisesta itsekkyydestä.

Niin, PERHEEN elämästä. Työpaikka nyt on vain työpaikka. Ei sieltä käsin aleta määräilemään miten työntekijät kotonaan elävät. 

No, et sitten ymmärtänyt, että tämä lapsi oli tässä vain esimerkki. Samanlainen aikuinen voi olla sinunkin työpaikallasi.. ja tästä lapsestahan kasvaa useimmiten työtä tekevä aikuinen. Joa kyse olisi sinun lähiomaisestasi ja hän työskentelisi kanssasi samassa työpaikassa, unohtaisitko hänen hajusteyliherkkyytensä töiden ajaksi? Itsekkyyttä se on eikä mitään muuta jos hajustaa itseään toisen oireista huolimatta. " Minulla on oikeus käyttää haluamiani hajusteita, tee sinä vaivasi kanssa mitä haluat". Näinkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/690 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lienee tähän jo tarttunutkin, mutta ennen vanhaan hajusteita käytettiin peittämään pahaa ominaishajua, joka johtui siitä, ettei henkilökohtaisen hygienian hoitoon ollut samanlaisia pesumahdollisuuksia kuin nykyisin. Puhdas ihminen puhtaissa vaatteissa tuoksuu hyvältä! Peseytykää hyvät ihmiset!

- Mikä ihmeen hajustevarustelu ja - pakkomielle teitä omaa hajua peittäviä oikein vaivaa? Massahysteria?

Vierailija
644/690 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haju ja allergisoivuus ovat kaksi eri asiaa. Esimerkiksi eläinpöly voi olla allergisoivaa, muttei se kuitenkaan tuoksu, tai vastaavasti voimakaskaan tuoksu ei ole mikään suora indikaattori aineen allergisoivuudesta. Eli vaikka joku hajuste tuoksuisi kuinka, jos siinä ei ole allergeeneja, ei se voimakkaasti tuoksuvana automaattisesti voi nähdäkseni aiheuttaa esim. allergista astmaa. Oletan myös, että hien tuoksussa, pahassakaan, ei ole mitään allergisoivaa, joten tukehtumis-/astma refleksi on tällöin psyykkinen.

Itse en ole allerginen, mutta hyvin herkkä ärsykkeille, kuten äänille ja hajuille. Kuitenkin tietty empatia, ymmärrys ja sivistys ajaa yli oman ärsyyntymiseni. Eli tupakalta, hieltä, sipulilta tms. tuoksuvan henkilön seurassa käyttäydytään kuin mikään ei omaan nenään pistäisikään. Oletan muiden kohtelevan itseäni samalla hienotunteisuudella. Enhän omista maailmaa,kuten ei kukaan, vaan olemme täällä muiden muassa.

Täällä vain hajusteiden käyttäjät ovat sanoneet saavansa hengenahdistusta hienhajusta. He peittävät sen omalta osaltaan hajusteilla.

Vierailija
645/690 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä syö, puskee tietysti ihon läpi, mut ei sitä kukaan itse huomaa. Mun mies jos syö glutamaattiruokaa, mulla tulee yskä. Ynnää sitten siitä. Eikä syö enää, kun siitä tulee kuorsausta:-D

Vierailija
646/690 |
04.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla puhkesi hajusteherkkyys ihotulehduksen aikana. En pystynyt menemään kaupassa ollenkaan kemikaaliosastolle. Nyt en enää voi yhtä pahoin peseuanehyllyjen edessä. Mutta ymmärrän että hajusteherkkyys on todella hankala nykypäivänä.

Olet varmaan niitä yliherkkiä, jotka saavat oireita ikkunalasin takaakin. Oikeasti saat oireita siksi, että alitajuntasi tekee sinulle ne oireet. Ei oikeasti ne hajut, joita ei edes pakkauksien läpi tule.

Itse asiassa molekyylejä kyllä siirtyy myös ikkunalasin läpi. Hitaasti, mutta siirtyy kuitenkin. T: fyysikko

Vierailija
647/690 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te hajustevammaiset (lähes aina moniongelmaisia) ette pystyisi päivääkään elämään Ranskassa tai Italiassa 😂🤣👌🏽

Olen asunut molemmissa. Eivät ihmiset sielläkään suihki puolta pulloa päälleen kerralla. Ainakaan sivistyneet.

Vierailija
648/690 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aika röyhkeää vaatia muita ihmisiä mukautumaan oman ominaisuuden tai sairauden vuoksi. Tiedän saavani tästä alapeukkuja, mutta tohdin tämän silti ilmaista. Olen ollut diabeetikko 12-vuotiaasta ja mieli oli surkea, kun kylässä sai katsella vain muiden herkuttelua ja kaiken päälle ottaa vastaan säälittelyä. Ei silti tullut mieleeni ruveta vaatimaan, ettei kukaan muu saa syödä kakkuja ym. Ymmärrän kyllä, että oma tapaukseni on erilainen kuin hajusteyliherkän, mutta ei se maapallo pyöri minun, sinun eikä kenenkään ympärillä!

Vierailija
649/690 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe olevani mitenkään hajusteyliherkkä, mutta ihan oikeasti meinasi järki lähteä kun jouduin samaan bussiin mummon kanssa, joka oli lotrannut hajuvettä oikein viimeisen päälle. En tiedä mikä hajuvesi se oli, mutta joku sellainen jota monet muutkin mummot käyttää (olen siis tämän saman hajuveden joutunut haistamaan aiemminkin). Todella raskas, mausteinen ja voimakas tuoksu, sellainen josta alkaa pää särkemään samantien. Voin vaan kuvitella millaista hajusteherkkien elämä on, kun itsellenikin oli pelkkää tuskaa tuo puolitoista tuntinen. 

Vierailija
650/690 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi antoi pojalleen takin ja hupparin. Pesty hajusteellisella aineella. On tuulettunut ulkona muutaman viikon. Nyt otettiin sisälle niin lemusi kaapissa niin että jouduin laittaa muovipussiin ne. Millä ihmeellä nämä on myrkytetty? Heillä haisee kaikki tuolle ja vierailun jälkeen haisee asunto monta päivää. Itse saan heidän hajustaan päänsäryn, monen päivän huonon olon, ääni lähtee, kurkkua kakoo, henkeä ahdistaa, silmiä kuivaa, en näe kunnolla, nenä on tukossa. Melko myrkylliset hajusteet.

Vierailija
651/690 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vain hajusteiden käyttäjät ovat sanoneet saavansa hengenahdistusta hienhajusta. He peittävät sen omalta osaltaan hajusteilla.

Hienhaju voi olla todella lamauttava! Yhtä paha kuin se joku tietty pesuaine, joka yllä kuvattu. Ei miedolla parfyymilla ole vastaavaa joukkotuhoaseen voimakkuutta.

Vierailija
652/690 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei allergiassa ole siitä että ei tykkää hajusta vaan siitä että joku tietty haju aiheuttaa oireita. Ei riitä että haisee vaan paskalta.

Vierailija
653/690 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole erityisen herkkä tuoksuille, mutta läheiseni luona kyläillessä oli pakko pyytää, että saanko avata ikkunan. Kämppä haisi ihan hirveälle miesten partavedelle. Syy selvisi: hänen luonaan oli aamulla käynyt henk.koht. avustaja, joka vissiinkin oli uinut parfyymissä.

Mietin, että eikö hoitoalan ihmisille luulisi olevan selvää, että työpaikalle mennään hajusteettomana?

Vierailija
654/690 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään maailmasta mauton, hajuton, äänetön. Aina valitetaan jostain. Paha olla ja ahdistaa. Ehkä syy on oikeasti päässä.

Vierailija
655/690 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tämä.. yliherkkä ottaa ja kaasuttaa missä vaan peffastaan. Koska yliherkkä ei käytä mitään dödöä ja peseytyy kuulema vain vedellä. Muut kärsii. Mutta hän porskuttaa.

Vierailija
656/690 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kohtuullista, todellakaan. Voin melkein vannoa, että tuo ihminen ei esimerkiksi suihku- tai käsisaippuaasi huomaa millään tavoin, pyykinpesuaineen tai huuhteluaineen ja joskus esimerkiksi shampoon vielä voikin haistaa. Silti ihmistä ei voi vaatia niitä vaihtamaan.

Se aineiden vaihtaja ei kärsi millään tapaa vaikka vaihtaisi.

Herkkä kärsii, jos toinen ei vaihda.

Että mikä on reilua?

Niinpä, mutta ap haluaa olla hankala tavalla tai toisella.

Meillä on 5 henkinen perhe ja käytämme suunnilleen samoja tuotteita. Meinaatko, että jos työpaikallani joku moittii näitä perheemme tuoksuja niin minun pitää ostaa kotiin itselleni juuri sellaiset tuotteet ja merkit kuin tämä yksi työkaveri sattuu pyytämään/vaatimaan?

Ei todellakaan. Mikäli joku on niin herkkä, että ei normaalia hajustetta kestä niin silloin hänen pitää hakea sairauslomaa tai vaihtaa työ sellaiseen, että ei tarvitse olla toisten ihmisten lähellä. Toki ylenpalttinen hajuvesillä lotraaminen ja väkevän hajuisten pyykinpesuaineiden käyttäminen on ikävää kenestä tahansa!

Se olet kyllä sinä joka vaihtaa niitä tuotteita hajustamattomiin. Se on aika pieni vaiva verrattuna siihen, että aiheutat toiselle työpaikan menetyksen. Kuinka itsekäs voi ihminen olla?

Vierailija
657/690 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sgjljtyilööö kirjoitti:

Minusta on aika röyhkeää vaatia muita ihmisiä mukautumaan oman ominaisuuden tai sairauden vuoksi. Tiedän saavani tästä alapeukkuja, mutta tohdin tämän silti ilmaista. Olen ollut diabeetikko 12-vuotiaasta ja mieli oli surkea, kun kylässä sai katsella vain muiden herkuttelua ja kaiken päälle ottaa vastaan säälittelyä. Ei silti tullut mieleeni ruveta vaatimaan, ettei kukaan muu saa syödä kakkuja ym. Ymmärrän kyllä, että oma tapaukseni on erilainen kuin hajusteyliherkän, mutta ei se maapallo pyöri minun, sinun eikä kenenkään ympärillä!

Sinulle ei varmaankaan pakkosyötetty niitä herkkuja?

Vierailija
658/690 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan helvetin idioottimainen hajuherkkä työkaveri, joka yritti aina muuttaa ympäristöään ja aiheutti miljoonakulut oman hysteriansa vuoksi. Muuttaisi korpeen ruikutramasta.

Vierailija
659/690 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla täysin hajusteeton, mutta ei oikeasti tarvitsi koko pullollista kaataa päälleen, kun menee lääkäriasemalle. Terveisiä vaan sille äitylille, joka vei lastaan tänään lääkäriin ja hajusti kaikki tilat samalla. Varmaan oli lapsellakin mukava haistella sitä tunkkaista parfyymia kipeänä..

Vierailija
660/690 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteet ovat kemiallisia yhdisteitä. Haju itse ei aiheuta allergiaa, vaan ne kemikaalit. Esim. sipuli ei ole kemikaali, tai hiki, tai pieru, vaikka ne haisevatkin. Ihmisillä on yksilöllinen sietokyky, paljonko kemikaalikuormaa kestää. Kun sietokyky ylittyy, oireet alkavat. Kaikki altistus pahentaa, kertyy kumulatiivisesti.

Kemikaalit eivät ole hyväksi kenellekään. Myrkyttävät ympäristön. Ihmettelen kovasti, miksi ilmastoaktivistit yms. eivät vaadi hajusteiden kieltämistä. Hajusteet menevät suoraan vesistöön, niitä ei saada poistettua vedenpuhdistamolla. Mielestäni on ympäristön kannalta vastuutonta käyttää hajusteita, ja siten osallistua vesistöjen saastuttamiseen. Onko yksityisasia, kun saastuttaa kaikkien yhteisiä vesistöjä perusteella "minulla on oikeus haista miltä haluan".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän