Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä
Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.
Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.
Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.
Onko tämä mielestänne reilua?
Kommentit (706)
Riittää että jätät hajustetut pyykinpesuaineet!Niistä sairastuu sun lähellä kaikki ei muista shampoista sun muista.Sä myrkytät kaikki jos käytät niitä ja miten edes voit?Et itse varmaa haista niitä hormonihäiriköitä enää.Jos sulla mies niin se myös tuskin haluaa et sen vaatteet lemuaa kauttaltaan omoperlanaliddlirustawunderbaumilta.Muita hajusteita senku käytät.Noi pyykinpesujutut on ihan kauhuleffa kamaa.🤢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hauska tämä keskustelussa jatkuvasti pyörivä sana "nykypäivänä". Hajuvesiä ja hajusteita on käytetty vähintään 7000 vuotta, mutta hajusteyliherkkyys on noussut pinnalle viimeisten 5-10 vuoden aikana. Jotenkin tuntuu, että tämä on hyvin vahvasti kytköksissä yleisen lumihiutaloinnin kasvuun...
Minkälaisia hajusteita sinun maanviljelijäukkisi ja -mummisi käyttivät?
Minulla ainakin ihan edesmenneet isovanhemmat oli kaupunkilaisia, silloin 40-50 luvulla sitä rouvat vasta parfyymeissaan kulkivatkin.
https://www.apu.fi/artikkelit/tuoksuherkkyydesta-voi-paasta-eroon
Kannattaa lukaista Apu-lehden juttu. Todellakin hajusteherkkyydestä voi kuntoutua.
Pitäisin kuitenkin tärkeänä selvittää ensin ne bakteerien ja homeiden aiheuttamat sisäilmaogelmat. Mietin, että jos elimistö on kuormittunut niistä voi joku harmittomampikin kemiallinen aine, kuten hajuste "katkaista kamelin selän" ja aiheuttaa oireita.
Sille, joka mietti että ruoka-aineallergisilla on helpompaa, voin todeta ettei ole. Useat ruoka-aineet aiheuttavat vakavasti allergiselle myös hengitettynä/haisteltuna henkeä uhkaavan reaktion. Tällaisia ovat mm. herneet, maapähkinät, kananmuna ja kala. Eipä voi tällainen henkilö juuri käydä ulkona syömässä tai edes kylässä. Entäpä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hauska tämä keskustelussa jatkuvasti pyörivä sana "nykypäivänä". Hajuvesiä ja hajusteita on käytetty vähintään 7000 vuotta, mutta hajusteyliherkkyys on noussut pinnalle viimeisten 5-10 vuoden aikana. Jotenkin tuntuu, että tämä on hyvin vahvasti kytköksissä yleisen lumihiutaloinnin kasvuun...
Minkälaisia hajusteita sinun maanviljelijäukkisi ja -mummisi käyttivät?
Minä olen 40-vuotias ja minun ukkini ja mummini käyttivät ihan samanlaisia parta- ja havuvesiä kuin tänäkin päivänä käytetään. PS. He eivät olleet maanviljelijöitä.
Hajusteiden historia ulottuu ainakin muinaiseen Egyptiin. Itämaan tietäjät toivat Jeesukselle lahjaksi hajusteita.
Miltä vuosituhannelta sinä olet?
Astmaatikkona tuo hajuherkkyys on nykyisin tuttua. Aikaisemmin tuoksut eivät aiheuttaneet mitään tuntemuksia. Nyt olen herkistynyt kaikille voimakkaille tuoksuille, saan kauhean yskänkohtauksen, kun bussiin tulee hyvälle tuoksuva ihminen, voimakkaasti tuoksuvat kukat saavat myös aikaan astmakohtauksen. Olen itsekin käyttänyt hajuvesiä aikaisemmin, nyt täytyy jättää kaikki pois. Ikävää.
Lopetan partaöljyn ja satunnaisen partaveden käytön heti, kun kaikkialla vastaan tulevat hieltä, paskalta, kuselta, jalkahieltä ja lialta haisevat ihmiset oppivat peseytymään ja käyttämään normaaleja hygieniatuotteita.
Usein nuo haisevat saastat ovat miehiä, mutta myös suihkussa harvemmin kuin päivittäin käyvät naiset haisevat, vaikka luulevat toisin.
Jos teet päivätöitä tai elämäsi muiden ihmisten kanssa ajoittuu päiväaikaan, käy suihkussa aamulla tai aamulla ja illalla. Illalla suihkussa tai saunassa käynyt haisee yön jälkeen, ihan riippumatta omista kuvitelmistaan..