Hajuste-hysteerikot työpaikoilla, harrastuksissa ja elämässä yleensä
Työkaveri tuli siis luokseni ja pyysi että en käyttäisi hajusteita, kun hän voi niistä pahoin. Olin ymmärtäväinen ja pyysin anteeksi että en ollut tajunnut ottaa tätä huomioon. Emme työskentele kovin lähekkäin ja työ on luonteeltaan liikkuvaa.
Noh, en siis lisännyt parfyymia tai laittanut hiuslakkaa enää, mutta muutaman päivän jälkeen hän ilmoitti esimiehelle ettei voi työskennellä kanssani koska haisen ja hän ei siedä hajuja.
Esimiehen kanssa keskusteltuani minulle selvisi että joutuisin uusimaan kotona shampoon, hoitoaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan, pyykinpesuaineen, huuhteluaineen, deodorantin ja meikit, sillä työkaveri on hajusteherkkä.
Onko tämä mielestänne reilua?
Kommentit (690)
Miksi nämä hajusteyliherkät ovat aina vain yhden sukupuolen edustajia, eivätkä kovin viehättäviä sellaisia? Mikä ihmeen sairaus valikoi kohteensa tällä tavalla? Vai onko koko homma kenties psykosomaattista höpöhöpöä, purkautumiskanava alitajuiselle kateellisuudensekaiselle kuonalle...
Tai kysytään nyt niin päin toisesta ääripäästä, että onko kukaan tavannut hajusteyliherkkää komeaa alle 35v mieshenkilöä?
Vierailija kirjoitti:
Itse migreenikkona en voisi kuvitellakaan olevani niin itsekäs, että kieltäisin muilta hajusteet. Jokaisella on oikeus niihin, ei kukaan niihin kuole.
No nimenomaan voi kuolla astmakohtaukseen. Nyt vähän valoja päälle. Sinä pärjäät kyllä työpäivän ajan ilman hajustetta. Astmaatikko taas ei pärjää työpäivää hengittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Tai kysytään nyt niin päin toisesta ääripäästä, että onko kukaan tavannut hajusteyliherkkää komeaa alle 35v mieshenkilöä?
Tuntemani hajusteyliherkkä MIESpoliisi on yli 35-vuotias, mutta en tarkkaan tiedä minkä ikäisenä se hänelle puhkesi. Syy oli sisäilmaongelmaisessa ja homeisessa työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on ollut lapsesta asti aisteiltaan yliherkkä. Vahvojen hajujen lisäksi kirkkaat valonvälähdykset ja terävät äänet voivat aiheuttaa pahoinvointia ja migreeniä.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoisin että saan migreenin tämän hajuherkän asukokonaisuudesta, ja vaatisin uudistamaan vaatekaappinsa, koska nämä nykyiset koskevat silmiini ja aiheuttavat migreeniä.
Mä saatan pahimmillaan oikeasti saada migreenikohtauksen jostakin oikein räikeästä tai voimakkaan kontrastisesta vaatteesta. Ne ovat kyllä sitten jo todella räikeitä, ja niitä harvoin tulee vastaan. Mä voin kuitenkin silloin laittaa silmät kiinni ja siten estää kohtauksen. Hengittämistä sen sijaan ei oikein voi lopettaa kuin muutamaksi sekunniksi kerrallaan.
Toisin sanoen esimerkkisi eivät ole verrannollisia.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan täytyy järjestää sellaiset työtilat, että niissä voi työskennellä. Aloituksen tapauksessa sen työkaverin pitää ottaa yhteys työterveyshuoltoon. Jos työkaveri voi pahoin tuoksuista, niin sehän voi tarkoittaa ihan oksentelua. Eikö aloittajaa haittaa, jos työkaveri oksentaa siinä vieressä roskikseen?
Mahtaako ap mitään haistaa tuon hajustekuormansa alta. Epäilen myös, että esimiehenkin mielestä AP haisee, ei siitä muuten olisi puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Tai nykyisin tuo on jo 40, mutta olen tuntenut hänet 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä vain hajusteiden käyttäjät ovat sanoneet saavansa hengenahdistusta hienhajusta. He peittävät sen omalta osaltaan hajusteilla.
Hienhaju voi olla todella lamauttava! Yhtä paha kuin se joku tietty pesuaine, joka yllä kuvattu. Ei miedolla parfyymilla ole vastaavaa joukkotuhoaseen voimakkuutta.
Niitä hajusteita täytyy laittaa aivan helvetisti, jos halua hajuja peitellä. Yleensä se vanha hiki haisee silti läpi. Vanha hiki haisee järkyttävälle, tuore ei yleensä. Darrassa haisee tuorekin, mutta sen ei pitäisi olla mikään normaali tila muutenkaan. Normaalisti jos peseytyy edes väliin, niin ei tarvi peitellä hajuja, vaan miedon tuoksuinen dödö riittää.
Huuhteluaineet on silti pahimpia. Täysin turhia nekin. Miksi laittaa puhtaisiin vaatteisiin kemikaalia, mikä yleensä huonontaa materiaalin toimintaa? Mutta lampaat vaeltaa, kun mainosmies niin käskee. 🙄
Jos keho ei siedä, niin se ei siedä. Et kai menisi pähkinäallergisellekaan tokaisemaan, että kyllä sinä nyt vain syöt sitä pähkinää sisältävää ruokaa. Ei kehon reaktiota voi estää. Jos tulee astmakohtaus sinun hajusteestasi, niin silloin hengittäminen loppuu tai ainakin vaikeutuu merkittävästi.