Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkosuomalainen kysyy: Miksi kaikki omasta elämästä kertominen on leuhkimista?

Vierailija
13.11.2013 |

Olin vähän aikaa sitten lomalla Suomessa ja tapasin ystäviä ja sukulaisia. Puhelimme niitä näitä ja kerroin ihan normaaleja arkielämän kuulumisia. Myöhemmin kuulin joidenkin puhuneen minusta, että "onpas siitä Maijasta tullut leuhka siellä maailmalla kun se jaksaa vaan puhua niistä omista asioistaan siellä omassa hienossa maassaan" tms. Ja siis en todellakaan kerro asioistani sillä tyylillä, että "meillä on siellä maassa X asiat niin paljon paremmin, mädäntykää juntit tänne Suomeen". Vaan ihan normaalisti omasta arjestani.

Mistä tämä johtuu? Onko muut ulkkarit kokeneet samaa?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että esimerkiksi appiukkoni naisystävän mukaan "olen niin ollakseni" kun kerroin työstäni (olen ihan tavallisessa työssä kv-organisaatiossa) ja matkoistani (kävimme kesällä lähimmässä rantakohteessa pitkän viikonlopun mittaisen reissun).

Vierailija
2/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ulkomailla asuvat eivät ymmärrä, että täällä Suomessakin elämä jatkuu ja mielenkiintoisia asioita tapahtuu. En nyt sano, että sinä olet sellainen, joskus vain olen tavannut näitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se kel onni on se onnen kätkeköön"

Ehkä yksi suomalaisia typerimpiä sanontoja ja niin vaan toimii Suomessa. Täällä ei saa kertoa omista asioistaan muuta kuin kuinka huonosti menee. Todennäköisesti ystäväsi ovat kateellisia sulle, kun olet päässyt pois täältä synkkyydestä (jota luovat niin sijainti kuin ihmiset), että kehittävät kaiken sun sanoman omassa päässään leuhkimiseksi. Pätee myös muihin asioihin. Kokemusta on!

T. pian itsekin ulkkis.

Vierailija
4/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten alemmuuskompleksistahan se johtuu. Muita maita pidetään hienompina ja jos joku asuu toisaalla ollaan automaattisesti kateellisia. Sinusta puhuttaisiin pahaa vaikka tekisit ja puhuisit mitä.

Luultavasti nykypäivän natsismi (lue: persuilu) johtuu samasta ilmiöstä. Tunnetaan alemmuutta muihin kansoihin nähden, ja yritetään peittää se yltiönationalismilla. Sama kuin lapset joskus reagoi siihen, ettei saakaan jotain haluamaansa (persu haluaa arvostusta eikä edes itse usko olevansa sen arvoinen): "No en olis halunnukaan!!!! Teidän kakku/vaate/lahjat (arvostus) on ihan paskoja!!!!!1".

Vierailija
5/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiseen tapakulttuuriin kuuluu tavoitella  jatkuvasti uusia ennätyksiä vaatimattomuudessa. Itsensä ja elämänsä vähätteleminen on kansallishyve, paitsi tietysti Etelä-Pohjanmaalla. Toisaalta meillä on myös paljon kokemusta  siitä, että ulkomaille muuttaneet tulevat  Suomeen rehentelemään. Aikanaan Ruotsiin muuttaneille oli kunnia-asia, että heti ensimmäisenä kesänä tultiin lomille riittävän komealla autolla. Ei siis ihme, että ylivaatimaton suomalainen helposti närkästyy, kun ulkosuomalainen sanoo vaikka että  meillä on siellä mukavat säät.

Vierailija
6/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen NIIN kyllästynyt suomalaisten ainaiseen valittamiseen! Tässäkin nuo "ystäväsi" olisivat voineet iloita puolestasi, ai kun sillä menee kivasti, mutta ei... Olen kurkkuani myöten täynnä tuota ikuista negatiivisuutta. Ikävä kyllä joudun itse asumaan Suomessa, mutta kovin mielelläni kyllä muuttaisin pois tästä hyytävästä sosiaalisesta ilmapiiristä.

Nauti elämästäsi ulkomailla äläkä suotta mieti suomalaisia kyräilijöitä.

Vierailija
7/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Kolmoselle: mitä tarkoitat? Miksi ihmeessä joku ei ymmärtäisi, että elämä Suomessa jatkuu ihan normaalisti?

Itselläni on kokemusta myös siitä, että kaverit alkavat selittää Suomen asioista, kuin olisin ulkomaalainen. Tyyliin "meillä Suomessa on tapana tehdä näin". Niin, olen asunut Suomessa 26 vuotta ja kasvanut täällä aikuiseksi, ei se muutaman vuoden ulkomailla asuminen vie tätä tietoa pois:D

Vierailija
8/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Ja Suomessa saa riidankin aikaan hyvin herkästi noista asioista puhuessaan.

Kerran hiukan puolison kanssa voivottelimme fb:ssä miten olikaan kalliit liput kylpylään. Hommahan leimahti täydeksi sodaksi ja ainakin yksi ex-ystävämme lähti fb-kaverilistaltamme. Samoin ennen ihan ok kaverimme maanittelivat meitä kylään ja kun menimme niin mitään ei tarjottu ja muutenkin annettiin ymmärtää (kautta rantain kuten Suomessa:), että ollaan teihin verrattuna niin köyhiä, että voitte mennä syömään muualle.

Itse asiassa asuinmaahani verrattuna Suomi onkin aina neukkula, mutta en viitsi sitä sanoa. Ja ostelun täällä kivoja ja laadukkaita asioita edullisesti, mutta en pukahdakaan niistä muille.

Vierailija
9/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu ihan siitä mistä Himasen raporttikin kirjoittaa: suomalaisesta läpinegatiivisesta suhtautumisesta kaikkeen. Siitä pitäisi todella päästä eroon, kohti positiivisuutta. Kumma kyllä tätä ei ilmeisesti saa sanoa ääneen ja jostain syystä se negatiivisuus on suomalaisten mielestä jotenkin hieno ominaisuus. Tai ehkä raportin pohdinnoissa ei ole päästy vielä niin pitkälle, kun on enste keskitytty enemmän euroihin ja muotoseikkoihin kuten siihen miten lähteet pitää ilmoittaa, missä siellä on pilkkuvirheitä, sekä onko Himanen todella niin tunnettu tiedepersoona kuin Castells väittää ja miten sitä pitäisi oikein mitata. 

Leuhkuushan ihmiseen muuten putkahtaa heti kun hän on muuttanut kotikylästään jonnekin muualle, ei tarvii mennä edes ulkomaille. Jo Helsinki on aivan yhtä paha, tai Vantaa, tai Espoo, tai Nummela - ne on kaikki sitä "Helsinkiä".

Vierailija
10/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:37"]

Joskus ulkomailla asuvat eivät ymmärrä, että täällä Suomessakin elämä jatkuu ja mielenkiintoisia asioita tapahtuu. En nyt sano, että sinä olet sellainen, joskus vain olen tavannut näitä. 

[/quote]

Aina on juteltu kuulumisista puolin ja toisin tasapuolisesti.

Vierailija
11/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:44"]

Itselläni on kokemusta myös siitä, että kaverit alkavat selittää Suomen asioista, kuin olisin ulkomaalainen. Tyyliin "meillä Suomessa on tapana tehdä näin".

[/quote]

Toi on hauskaa. Minullekin usein kaverit kertoo vaikka uutisista että täällä valittiin Niinistö pressaksi tai että Matti Nykänen meni taas naimisiin. Joo, meillä näkyy ihan samat jutut netistä ja monella jopa telkkarista katsotaan Suomen kanavia.

Vierailija
12/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Kolmoselle: mitä tarkoitat? Miksi ihmeessä joku ei ymmärtäisi, että elämä Suomessa jatkuu ihan normaalisti?

Itselläni on kokemusta myös siitä, että kaverit alkavat selittää Suomen asioista, kuin olisin ulkomaalainen. Tyyliin "meillä Suomessa on tapana tehdä näin". Niin, olen asunut Suomessa 26 vuotta ja kasvanut täällä aikuiseksi, ei se muutaman vuoden ulkomailla asuminen vie tätä tietoa pois:D

[/quote]

Niin, luulisi että kaikki ymmärtäisivät. Tämä tulee esille, kun vastapuoli ei yhtään jaksa kuunnella Suomessa asuvan elämästä, kun kenties kuvittelee, että täällä tavallinen elämä on tylsää. Haluaa vain puhua uudesta kotimaastaan. Nämä ovat näitä ulkomaille vastamuuttaneita. Mutta kuten sanoin, olen tavannut muutaman tällaisen tutun, en kuvittele että olisi joku suurempikin ongelma:)

Vierailija
13/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:39"]

Suomalaisten alemmuuskompleksistahan se johtuu. Muita maita pidetään hienompina ja jos joku asuu toisaalla ollaan automaattisesti kateellisia. Sinusta puhuttaisiin pahaa vaikka tekisit ja puhuisit mitä.

Luultavasti nykypäivän natsismi (lue: persuilu) johtuu samasta ilmiöstä. Tunnetaan alemmuutta muihin kansoihin nähden, ja yritetään peittää se yltiönationalismilla. Sama kuin lapset joskus reagoi siihen, ettei saakaan jotain haluamaansa (persu haluaa arvostusta eikä edes itse usko olevansa sen arvoinen): "No en olis halunnukaan!!!! Teidän kakku/vaate/lahjat (arvostus) on ihan paskoja!!!!!1".

[/quote]

Ok, sait persut tähänkin mukaan. Mitenkä tulkitset minua, kun asun ulkomailla ja olen hyvin paljon samaa mieltä kuin Suomen persut.... mikä on siis ongelmani :)?

Vierailija
14/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin törmännyt samaan asiaan. Jotkut esittää sen hienovaraisemmin, toiset taas suoraan naljaillen v-mäisesti tyyliin "mahtaako teille nyt tämmöinen tavallinen suomiruoka kelvata, kun teistä on tullut niin fiinejä siellä ulkomailla" tms. Ei meistä oikeasti ole mitenkään nirsoja tai hienoja ihmisiä tullut, ihan samoja ollaan. 

Toinen samaa sukua oleva juttu on, että ei saisi kertoa mitään hyviä asioita uudesta asuinmaasta, koska se tuntuu ärsyttävän ihmisiä ja koetaan leuhkimiseksi ja Suomen mollaamiseksi. Nyt olen jo tämän oppinut, mutta ensimmäisenä vuonna kun oltiin asuttu Espanjassa ja tultiin Suomeen kesällä, errehdyin ihan vilpittömän innostuneesti kertomaan siitä, kuinka nautin elämästä siellä. Esim. kerroin miten tykkään ilmastosta, ja siitä että meillä on omassa pihassa appelsiini- ja granaattiomenapuu, siitä miten tuoretta ruokaa löytyy lähitorilta ympäri vuoden jne. Kertomukseni tyrmättiin hiljaisuudella ja naljailevalla vittuilulla. Että johan on noussut kusi päähän siellä ulkomailla. Minusta siinä ei ole mitään pahaa, että kokee että jotkut asiat on uudessa asuinmaassa paremmin kuin Suomessa (ja jotkut toiset taas huonommin).

Vierailija
15/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:48"]

Se johtuu ihan siitä mistä Himasen raporttikin kirjoittaa: suomalaisesta läpinegatiivisesta suhtautumisesta kaikkeen. Siitä pitäisi todella päästä eroon, kohti positiivisuutta. Kumma kyllä tätä ei ilmeisesti saa sanoa ääneen ja jostain syystä se negatiivisuus on suomalaisten mielestä jotenkin hieno ominaisuus. Tai ehkä raportin pohdinnoissa ei ole päästy vielä niin pitkälle, kun on enste keskitytty enemmän euroihin ja muotoseikkoihin kuten siihen miten lähteet pitää ilmoittaa, missä siellä on pilkkuvirheitä, sekä onko Himanen todella niin tunnettu tiedepersoona kuin Castells väittää ja miten sitä pitäisi oikein mitata. 

Leuhkuushan ihmiseen muuten putkahtaa heti kun hän on muuttanut kotikylästään jonnekin muualle, ei tarvii mennä edes ulkomaille. Jo Helsinki on aivan yhtä paha, tai Vantaa, tai Espoo, tai Nummela - ne on kaikki sitä "Helsinkiä".

[/quote]

Himasen raportista en sano mitään, mutta muuten olen kyllä täysin samaa mieltä. Jos hievahtaa sieltä tuhoon tuomitusta muuttotappiokylästään mihinkään, on automaattisesti kotiseutupetturi ja leuhka kusipää.

Ihanaa, että tuohon negatiivisuuteen aletaan VIHDOIN herätä!!! Sille ei ole mitään tarvetta! Elämä on tasan niin vaikeaa kuin mitä siitä tekee. Vastoinkäymisistä voittoon.

Vierailija
16/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse asuin ulkomailla 4 vuotta, tapasin monia paljon kauemmin Suomesta pois olleita suomalaisia. Monella heistä oli alitajuinen käsitys, että Suomi on edelleen sellainen, mistä he aikoinaan lähtivät. Jouduin oikein vakuuttelemaan, että kyllä siellä tosiaan on väritelevisioita ja kopiokoneita. Tällaisesta "siellä on kaikki ennallaan" -asenteesta syntyy varmasti kitkaa.

Vierailija
17/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 10:49"]

Itselläni on kokemusta myös siitä, että kaverit alkavat selittää Suomen asioista, kuin olisin ulkomaalainen. Tyyliin "meillä Suomessa on tapana tehdä näin".

[/quote]

Toi on hauskaa. Minullekin usein kaverit kertoo vaikka uutisista että täällä valittiin Niinistö pressaksi tai että Matti Nykänen meni taas naimisiin. Joo, meillä näkyy ihan samat jutut netistä ja monella jopa telkkarista katsotaan Suomen kanavia.

[/quote]

Joo, kun muutin Englantiin, ihmiset alkoivat puhua minulle noin:D Ihan kuin asuisin jossain toisella planeetalla.

Vierailija
18/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat vain niin kateellisia. Jos jollain on jotain paremmin kuin itsellä, niin tottakai se on leuhkimista. Ei osata iloita toisen hyvästä (tai tavallisesta) elämästä, vaan ollaan katkeria, kun itse ei päästä pidennetylle viikonloppulomalle lämpimään. Mä itse en aiheuta kateutta muissa, mutta olen seurannut vierestä yhtä naista, joka jollain kummalla tavalla ärsyttää kaikkia. Hänellä on tosi rankkaa, mutta pystyy silti nauttimaan elämästä ja sekös muita ärsyttää. Tuntuu, että toinen suomalainen on onnellinen vain silloin, kun kavereilla/naapureilla menee huonosti.

Vierailija
19/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka eivät ole koskaan asuneet ulkomailla, korkeintaan lomailleet, luulevat usein, että asiat ovat paremmin kaikkialla muualla. Tämä ei koske kaikkia suomalaisia tietenkään, mutta liian monet ovat kateellisia ja aivan turhaan. On kummallisia luuloja, että toisenlainen arki on kadehdittavaa. Olen itsekin sillä lailla kateellinen, että haluaisin vaihtelua ja välillä toisenlaista elämää, kun Suomen marraskuu on pimeimmillään , mutta olen niin jalat maassa -tyyppi ja realiteetit on kohdallaan, ettei minulla ole suuria luuloja. Mutta se taas saattaa johtua omista ja läheisten kokemuksista asua ulkomailla.

Esimerkkinä voin kertoa tutusta lapsiperheestä, joka oli palaamassa Sveitsistä Suomeen. Kiinteistönvälittäjälle annettiin tiedot, millaista taloa etsitään. Huomautan vielä, että kyse ei ollut pk-seudusta ja vaatimukset olivat tavanomaisia, tosin kellaria kaivattiin. Sen kellarin välittäjä tulkitsi viinikellariksi ja ehdotti ensimmäiseksi käyntiä luxusluokan talossa, jonne pääsisi laskeutumaan myös helikopterilla...:) Jep jep...

Vierailija
20/62 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmaan sun tyylisi kertoa. Jotkut ihmiset saavat dramaattiset synnytyksetkin kuulostamaan leuhkimiselta.