Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 35-vuotias liian vanha äidiksi?

Vierailija
18.09.2020 |

On talot ja autot ja koirat ja pari lastakin jo. Elämässä kaikki hyvin. Takaraivossa kutkuttaa ajatus "vielä kerran". Johtuuko ajatus vaan siitä, että aika on loppumassa?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen sitä mieltä, että on liian vanha. Itse en olisi voinut kuvitellakaan hankkivani lapsia enää täytettyäni 30v. Kuopus syntyi, kun olin 28 ja sekin meni jo kategoriaan "liian vanha".

Riippuu varmaan millaisessa ympäristössä ja porukassa itse elää, että missä iässä kokee olevansa liian vanha. Varmaan silloin kun ei saman ikäiset ympärillä ole enää samassa pikkulapsivaiheessa. Monet kouluttautuneet, ehkä akateemisten perheiden jälkeläisiä itsekin olevat tai muuten uraa luoneet eivät todellakaan lisäänny niin, että kuopukset syntyisivät 28v. Mutta tietysti jos niitä lapsia alkaa poikimaan jo 19-20v. niin ehkä tuo 35v. tuntuu sitten vanhalta. Jos tuossa iässä kokee olevansa jo ikäloppu niin olisin kyllä huolissani.

Kylläkyllä, näinhän se on, että 28v, tai vanhemmat naiset lisääntyvät, ja lapset syntyvät heille.

19-20-vuotiaat taasen alkavat poikimaan. Kateus se paistaa tästäkin kommentista sanavalintojen muodossa.

T: omat lapset ja muiden kakarat

Vierailija
22/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsia jo on niin en tekisi.

Sain lapset 35v. ja 38v.

Nyt olo onkin vanha ja pojat 16v. ja 18v.

Vaihdevuodet ja teinit, rankkaa voi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen sitä mieltä, että on liian vanha. Itse en olisi voinut kuvitellakaan hankkivani lapsia enää täytettyäni 30v. Kuopus syntyi, kun olin 28 ja sekin meni jo kategoriaan "liian vanha".

Riippuu varmaan millaisessa ympäristössä ja porukassa itse elää, että missä iässä kokee olevansa liian vanha. Varmaan silloin kun ei saman ikäiset ympärillä ole enää samassa pikkulapsivaiheessa. Monet kouluttautuneet, ehkä akateemisten perheiden jälkeläisiä itsekin olevat tai muuten uraa luoneet eivät todellakaan lisäänny niin, että kuopukset syntyisivät 28v. Mutta tietysti jos niitä lapsia alkaa poikimaan jo 19-20v. niin ehkä tuo 35v. tuntuu sitten vanhalta. Jos tuossa iässä kokee olevansa jo ikäloppu niin olisin kyllä huolissani.

Kylläkyllä, näinhän se on, että 28v, tai vanhemmat naiset lisääntyvät, ja lapset syntyvät heille.

19-20-vuotiaat taasen alkavat poikimaan. Kateus se paistaa tästäkin kommentista sanavalintojen muodossa.

Tyypillinen asenne suomalaisilla tämä, että jos joku nainen ei ole kyennyt pidättäytymään lastenteosta nuorena, on se varma todiste siitä että on jotenkin heikkolahjainen. Todellisuudessa se nyt vain voi olla todiste siitä, että nainen on todella halunnut lapsia ja aloittanut niistä haaveilunkin aiemmin - kun muut ovat haaveilleet toisenlaisesta nuoruudesta baarijuoksuineen tai muine omine menoineen. Sellaiset sitten ajattelevat, että nuoren äidin nuoruus on pilalla kun ei saanut sitä nuoruutta josta itse ovat haaveilleet.

Todellisuudessa, joo kyllä osa nuorista pitää vahinkonsa eivätkä kaikki elä toivomaansa elämää, mutta osalle nuorista pärjääminen itsenäisesti lapsen kanssa, taloudellisesti ja ihmissuhteiden kannalta, on vaan aina ollut sen verran varmaa ja helppoa, ettei ole tarvinnut kypsytellä ajatusta lapsesta muka-akateemisesti loputtomiin.

Osalla on erilaisia haaveita elämälle tosiaan, minullekaan talo, pari koiraa ja akateeminen loppututkinto eivät ainakaan ole absoluuttisen onnistumisen mittareita. Sattumalta kaikki löytyy vaikka aloin poikimaan 20-vuotiaana, viimeisen kerran 24-vuotiaana.

Joidenkin on vaikeampi käsittää mitä elämältä toivoo ja kaikki pitää kysyä palstalta. Tuskin siitäkään suurta tuhoa seuraa jos lapsia on monta ja ikäerot isompia. Ainoa mitä itse miettisin olisi kuinka se vaikuttaa isompiin sisaruksiin ja erityisesti koska on jo lapsia, mitä jos kuopus olisikin erityislapsi. Jos nuo ovat teille ok niin lapsen uskaltaa vielä tehdä. Varsinkin palstalta on helppo löytää kavereita kun on talo, työ, koirat, samaa miestä katsot ja kaikki paperilla juuri niinkuin muutkin haluaa.

Vierailija
24/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi? Sain esikoisen 35 v. Missään vaiheessa en ole vielä kokenut itseäni ikälopuksi äitinä. Millä vuosisadalla täällä ollaan, jos 40 v pitäisi jo olla mummo ja 50 v haudassa.

Vierailija
25/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että, tässä ainoa ja oikea vaihtoehto. Kuinka kukaan voi edes harkita ”tekevänsä” lapsia yli 3-kymppisenä, kun et sinäkään halua!

Vierailija
26/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 82v kun sain viimeisen lapsen ja juuri nyt kirjoitti ylioppilaaksi. Olin juhlissakin ja söin lusikkaleipiä.

Vierailija
27/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika lyhyt on naisen lisääntymiskausi, jos oletetaan, että täysi-ikäisenä alkais, ja 35-vuotiaana loppuis... Ei ihme, että toiset kokee paineita. 😂

Se on naisilla lyhyt! Sosiaalisesti olisi hyväksytyintä hankkia lapset aikaisintaan 25-27-vuotiaana ja biologisesti yrittäminen pitäisi aloittaa viimeistään 30-vuotiaana, jotta saisi edes yhden lapsen. Joillain vaihdevuodet alkavat jo 4-kymppisenä, jolloin lasten saannin parasta ennen päivä on n. 10 vuotta aiemmin. Ihmisten hedelmällisyys on hyvin yksilöllistä ja on todella vaarallista verrat niihin, jotka ovat saaneet perheen "vanhemmalla" iällä, että kyllä sitä itsekin. Lapsia edelleenkin saadaan, ei hankita.

Vierailija
28/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika lyhyt on naisen lisääntymiskausi, jos oletetaan, että täysi-ikäisenä alkais, ja 35-vuotiaana loppuis... Ei ihme, että toiset kokee paineita. 😂

Mistä lähtien naisen lisääntymisikä on alkanut 18-vuotiaana?

Niin, sehän alkaa 11-vuotiaana! Kaikki yläasteikäiset vauvatalkoisiin ja vanhat yli 3-kymppiset lopettaa sen lapsenteon, koska nyt määrätään, että se ei käy!

Vierailija
29/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koet itsesi vanhaksi 35 v, älä hanki lasta. Itse olin parhaassa iässä tuolloin. En todellakaan tuntenut itseäni vanhaksi ja ei tullut mieleen, että olisin vanha tekemään lapsia. Ihan normi ikä ainakin koulutetuista piireissä.

Vierailija
30/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koet itsesi vanhaksi 35 v, älä hanki lasta. Itse olin parhaassa iässä tuolloin. En todellakaan tuntenut itseäni vanhaksi ja ei tullut mieleen, että olisin vanha tekemään lapsia. Ihan normi ikä ainakin koulutetuista piireissä.

Myös tahaton lapsettomuus on melko normaalia koulutetuissa piireissä. Osin juuri ympäristön asenteiden vuoksi.

Vierailija
31/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien naisen lisääntymisikä on alkanut 18-vuotiaana?

Niin, sehän alkaa 11-vuotiaana! Kaikki yläasteikäiset vauvatalkoisiin ja vanhat yli 3-kymppiset lopettaa sen lapsenteon, koska nyt määrätään, että se ei käy!

No jos oli tarkoitus itkunauruemojin avulla tuoda esiin sitä, ettei naisen lisääntymis"kausi" millään voi olla niin lyhyt kuin 18-35v, niin ei se biologian puolesta olekaan. Ymmärrät sen näemmä itsekin.

Vierailija
32/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen ei ole koskaan liian vanha äidiksi. Mies voi olla, koska ne siemenet vaan kummasti säilyy läpi elämän.

Mies voi olla liian vanha äidiksi? :D

Mitenkäs tuo logiikkapuoli sitten?

Ilmeisesti biologia on siis väärässä miesten kohdalla, mutta ei naisten? Sitäkö yrität sanoa?

Vierailija
33/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen asenne suomalaisilla tämä, että jos joku nainen ei ole kyennyt pidättäytymään lastenteosta nuorena, on se varma todiste siitä että on jotenkin heikkolahjainen. Todellisuudessa se nyt vain voi olla todiste siitä, että nainen on todella halunnut lapsia ja aloittanut niistä haaveilunkin aiemmin - kun muut ovat haaveilleet toisenlaisesta nuoruudesta baarijuoksuineen tai muine omine menoineen. Sellaiset sitten ajattelevat, että nuoren äidin nuoruus on pilalla kun ei saanut sitä nuoruutta josta itse ovat haaveilleet.

Todellisuudessa, joo kyllä osa nuorista pitää vahinkonsa eivätkä kaikki elä toivomaansa elämää, mutta osalle nuorista pärjääminen itsenäisesti lapsen kanssa, taloudellisesti ja ihmissuhteiden kannalta, on vaan aina ollut sen verran varmaa ja helppoa, ettei ole tarvinnut kypsytellä ajatusta lapsesta muka-akateemisesti loputtomiin.

Osalla on erilaisia haaveita elämälle tosiaan, minullekaan talo, pari koiraa ja akateeminen loppututkinto eivät ainakaan ole absoluuttisen onnistumisen mittareita. Sattumalta kaikki löytyy vaikka aloin poikimaan 20-vuotiaana, viimeisen kerran 24-vuotiaana.

Joidenkin on vaikeampi käsittää mitä elämältä toivoo ja kaikki pitää kysyä palstalta. Tuskin siitäkään suurta tuhoa seuraa jos lapsia on monta ja ikäerot isompia. Ainoa mitä itse miettisin olisi kuinka se vaikuttaa isompiin sisaruksiin ja erityisesti koska on jo lapsia, mitä jos kuopus olisikin erityislapsi. Jos nuo ovat teille ok niin lapsen uskaltaa vielä tehdä. Varsinkin palstalta on helppo löytää kavereita kun on talo, työ, koirat, samaa miestä katsot ja kaikki paperilla juuri niinkuin muutkin haluaa.

Puhumattakaan siitä ikäluokasta joille vahinkoja sattuu enemmän, jotka myös joko pitävät tai eivät pidä "vahinkoansa".

Vierailija
34/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhaksi lapsentekoon kyllä, muutoin  en! ;)

Vierailija
35/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologisesta näkökulmasta ehkä viime metreillä. Kaikki riskit sekä äidille että lapsen epämuodostumille nousee 35v.

Vierailija
36/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana yleistys <3 opiskelu ei mitenkään estä lasten hankkimista, päinvastoin, lapset kannattaisi nimenomaan hankkia opiskeluaikana, sillä opinnot joustaa paljon paremmin kuin työt.

35v ei ole muuten vanha, mutta on vanha vauvan äidiksi.

Itsellä ihan hyvä ura ja koulutus (maisterin tutkinto)

Vierailija
37/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutustua tilastoihin, ennen kuin täällä naureskelee. Raskauteen liittyvät riskit alkavat selkeästi kasvaa jo 25 ikävuoden jälkeen Kolmenkympin jälkeen alkaa jo raju hedelmällisyyden laskeminen.

Tämä ei tarkoita, että olisi liian vanha äidiksi 35- tai vaikka 55-vuotiaana. Ei vaan kannata kuvitella, että se olisi yhtä helppoa vielä silloin.

Vierailija
38/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 35v toisen lapsen ja minua pidettiin nuorena äitinä.

Vierailija
39/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tekee lapsensa pitkillä ikä eroilla varmistaa sen, että elämä on pelkkää lastenhoitoa. Kun viimeinen iltatähti lähtee niin jo on lapsenlapset oven takana. Jos lastenhoito on elämäsi ykkös asia niin tee juurikin näin. Jos haluat elämääsi jotain muutakin niin iltatähdet kannattaa jättää väliin.

Vierailija
40/47 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävättäreni sai ensimmäisen ja ainoan lapsensa 43-vuotiaana. Nyt poika on jo 20v. Kaikki on mennyt hyvin. Tuttava pariskunta sai kaksi lasta molempien vanhempien ollessa 44-ja 46-vuotiaita. Heillä oli ennestään lapsia jotka olivat jo nuoria aikuisia näiden nuorempien syntyessä. Ei mitään ongelmia.Nyt nämä nuoremmatkin ovat jo aikuisia.