Onko 35-vuotias liian vanha äidiksi?
On talot ja autot ja koirat ja pari lastakin jo. Elämässä kaikki hyvin. Takaraivossa kutkuttaa ajatus "vielä kerran". Johtuuko ajatus vaan siitä, että aika on loppumassa?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Ei tietenkään ole!
Voi hyvinkin olla.
Miksi olisi? Mun lapset on syntyneet, kun olin 34 ja 36. Juuri hyvä ikä ollut (nyt nuo tyttäret 12 ja 14). Moni kaveri saanut lapsen, joko ensimmäisen tai kolmannen, vielä nelikymppisenäkin. Eikä yksikään koe olleensa liian vanha...
Riippuu ihmisestä. Mä olen 34-vuotias ja odotan ensimmäistä lastani, joka syntyy ollessani 35-vuotias. En todellakaan tunne oloani liian vanhaksi ollakseni äiti. Miehen sisko sai lapsensa saman ikäisenä ja hyvin heillä näyttää menevän.
Minä ainakin olen sitä mieltä, että on liian vanha. Itse en olisi voinut kuvitellakaan hankkivani lapsia enää täytettyäni 30v. Kuopus syntyi, kun olin 28 ja sekin meni jo kategoriaan "liian vanha".
Nainen ei ole koskaan liian vanha äidiksi. Mies voi olla, koska ne siemenet vaan kummasti säilyy läpi elämän.
Ei liian vanha saamaan esikoista vaikka iloisempi asia voikin olla jos jo aiemmin onnistuu, mutta iltatähdelle voi olla liian aikaistakin. Minkä ikäisiä isommat sisarukset ovat? Voisit keskittyä heihin vaikka he eivät niin pieniä enää olekaan. Vauvan kanssa heihin on sitten vaikea keskittyä ja teistä tulee etäisempiä. Isot ikäerot ovat hankalia vaikka palstalla ei saakaan sanoa koska eiväthän kaikki tietenkään jaksa lapsiaan/pärjää useamman kanssa kerralla.. tai eivät vain saa lapsia tilauksesta. Joillekin se pieni ikäero ei siis ole vaihtoehto, mutta ei se isokaan välttämättä järkevä ole, voisi olla onnellinen niin monesta kuin oikeasti jaksaa hoitaa eikä venyttää. Iso ikäero voi aiheuttaa kuitenkin paljon murhettakin perheessä. Nuorin kaipaa isompia ja isommat kokee jäävänsä syrjään, erääntyvät vanhemmista. Rakkautta on monenlaista totta kai, mutta muustakin voi haaveilla kuin lapsista loputtomasti.
Aika lyhyt on naisen lisääntymiskausi, jos oletetaan, että täysi-ikäisenä alkais, ja 35-vuotiaana loppuis... Ei ihme, että toiset kokee paineita. 😂
No ei ainakaan les*at mieti että onko liian vanha. Lapsia tulee yli 40v joka vuosi.
Tapauskohtaista. Sain esikoiseni 38 vuotiaana ja nyt odotan toista lasta jonka syntyessä olen 40. En koe olevani liian vanha. Mieheni on minua 10 v vanhempi, eikä hänelläkään ole lapsia aiemmista suhteistaan. Parikymppisenä ei ollut puolisoa. Ainakaan sellaista jonka kanssa olisi edes voinut keskustella asiasta. Nykyisenkin kanssa meni useampi vuosi, ennen kuin asia tuli tosissaan puheeksi. Ei ole lapsenvahtitarvetta ollut ja omat baarijuoksut on kummaltakin aikaa sitten juostu. Nautimme tästä perhe-elämästä, emmekä koe, että elämä olisi kovinkaan paljon muuttunut lapsentulon myötä.
Mä tekisin vielä yhden jos mies vaan suostuisi, vaikka olen 40 v. Alan kyllä ehkä olla jo vähän vanha :D
Erikoinen ajatus, että Iltatähti etäännyttäisi äitiä vanhemmista lapsista. Itse taas ajattelen, että se aika, jonka olisin kotona vauvan kanssa, myös tarjoaisi kiireetöntä läsnäoloa ja huomiota isommille lapsille (jotka ovat alakouluikäisiä). Tietenkään kaikkiin isompien lasten kanssa tehtäviin juttuihin ei voisi vauva tulla mukaan (esim laskettelureissu) , mutta onhan meitä kaksi vanhempaa.
Onko tämä tunne, että ehkä haluaisi vielä yhden lapsen tyypillinen tässä iässä, kun pikkuhiljaa alkaa "parasta ennen" - päiväys tulla vastaan?
Ap
Ei todellakaan ole mutta en enää odottelisi jos vielä yhden haluaisi. Itse sain ekan kun olin juuri täyttämässä 31 ja mies haluaisi vielä kaksi lisää.
Jos pystyt vielä tulemaan raskaaksi, niin et ole liian vanha äidiksi.
Joillain se on liian myöhäistä, toisilla ei. Sen tietää vain kokeilemalla. Naisen hedelmällisyys alkaa laskea rajusti 30 jälkeen ja 45 jälkeen luonnollisesti raskaaksi tuleminen on jo todella vaikeaa. Yli 35-vuotias ensisynnyttäjä on ikänsä vuoksi riskiryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Aika lyhyt on naisen lisääntymiskausi, jos oletetaan, että täysi-ikäisenä alkais, ja 35-vuotiaana loppuis... Ei ihme, että toiset kokee paineita. 😂
Mistä lähtien naisen lisääntymisikä on alkanut 18-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen sitä mieltä, että on liian vanha. Itse en olisi voinut kuvitellakaan hankkivani lapsia enää täytettyäni 30v. Kuopus syntyi, kun olin 28 ja sekin meni jo kategoriaan "liian vanha".
Riippuu varmaan millaisessa ympäristössä ja porukassa itse elää, että missä iässä kokee olevansa liian vanha. Varmaan silloin kun ei saman ikäiset ympärillä ole enää samassa pikkulapsivaiheessa. Monet kouluttautuneet, ehkä akateemisten perheiden jälkeläisiä itsekin olevat tai muuten uraa luoneet eivät todellakaan lisäänny niin, että kuopukset syntyisivät 28v. Mutta tietysti jos niitä lapsia alkaa poikimaan jo 19-20v. niin ehkä tuo 35v. tuntuu sitten vanhalta. Jos tuossa iässä kokee olevansa jo ikäloppu niin olisin kyllä huolissani.
Jos kykenee lisääntymään niin ei ole. Itse olisin ollut :D Johtuu toki siitä että tuossa vaiheessa mulla oli jo isot lapset.
Mitä ihmettä? Ei tietenkään ole!