Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä loukkaantui, kun en ostanut mitään kotikutsuilta

Vierailija
12.11.2013 |

Jo, kun hän otti kutsut puheeksi, sanoin, että on parempi ettebnn tule. Etten halua ostaa niiltä mitään, oli se sitten mausteita tai muovipurkkeja tai mitä vaan. Kärtti kuitenkin mukaan, ei ole pakko ostaa.

En sitten löytänyt kutsuilta mitään, mitä haluaisin. Enkä ostanut mitään. Kaveri alkoi siellä kutsuilla inttää, että etkö sä tosiaan osta MITÄÄN. Ja myyjä säesti, että kaverini saa sitä paremmat emännänlahjat ja alennusprosentit, mitä enemmän vieraat ostaa.

Nyt kaverini on tästä todella käärmeissään. :(

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitosmun kaveripiirissä ei harrastetta noita kutsuja! Mä en nimittäin luultavasti ostais mitään, ja sitten tuntisin huonoa omaatuntoa jos joku alkaisi surkuttelemaan että nyt puuttu X euroa jostain rajasta :/ Ja kuuleman mukaan ne on vielä usein kalliitta, esim. toi ap:n mainitsema 70 euroa on minusta jo sellainen summa että mietin tarkkaan miten sen käytän enkä halua että minua saemmoinen summa painostetaan käyttämään.

Vierailija
22/79 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaveri jota näen muutaman kerran vuodessa otti jonkin aikaa sitten yhteyttä, menimme lounaalle ja sitten hän alkoi lounaan päätteeksi vaatimaan että lähden mukaan johonkin hiton pyramiidipeliin josta itse oli innostunut! :( Tyrkytti lipuketta ja lapuketta autuaana kuin joku saakelin hihhuli, ja kun sanoin ettei asia eikä siihen liittyvät tuotteet kiinnosta minua pätkääkään, niin lopetti yhteydenpidon. Eli se siitä vilpittömästä lounaasta :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs vanha tuttu alkoi aikoinaan myydä laihdutustuotteita verkostomarkkinointiyrityksessä, antoi minulle aloituspaketin hyvään hintaan, otti kuvankin ja sanoi että siitä ekasta ei tullut hyvä niin ottaa toisen seuraavalla kerralla kun hain tuotteet reilun viikon päästä. Eihän nuo tuotteet toimineet, mutta huvitti jälkeenpäin kun oli tehnyt jotain omia esitteitä jakoon tuotteista ja laittanut sen minusta otetun ensimmäisen kuvan sekä toisen kuvan esitteeseen (ilman lupaani), ja tämä oli paras: oli photoshopannut (levittänyt) minusta kuvaan lihavamman näköisen ja kirjoittanut siihen että ENNEN ja toisessa kuvassa jossa minulla korkeat kengät ja kapeamman näköinen vaatetus, oli nyt yllättäen JÄLKEEN kuva :-D :-D :-D Aikamoinen muodonmuutos reilussa viikossa, vaikka en ollut edes koko kuuria vielä alottanutkaan! Ajattelin että mikä huuhaafirma mutta jaksoi ahdistella minua puhelinsoitoin, meilein ja kirjeitse vielä monta kk tuon jälkeen ja vaatimaan ulkomaanmatkoille katsomaan miten muut laihduttajat ja tuotemyyjät pärjää. En lähtenyt. Emme pidä enää yhteyttä.

Vierailija
24/79 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saa alapeukuttaa:

Onko av-mammoista suurin osa sellaisia, jotka yleensäkin menevät kylään ilman sitä tuliaiskahvipakettia tai pullapussia kerta toisensa perään?

Mä katselen noita kotikutsuja vähän nyyttäriperiaatteella, emäntä on nähnyt vaivaa siivotakseen ja laittaakseen kämpän kutsukuntoon ja ostanut vähintään tarjoilujen raaka-aineet. Tarkoitus kai useimmiten on, että vietetään yhteistä aikaa ja ostaminen on toisella sijalla (näin ainakin pitäisi olla)...

Musta on ihan ok, että silloin ostan jotain, en kallista jos en sopivaa löydä, mutta jonkin pienimmän tuotteen. Sillä tavalla mielelläni tasaan kuluja, joita kutsujen pitäminen emännälle kuitenkin aiheuttaa.

Itse en ota kutsuja kotiini juuri siitä syystä, että niistä on aika paljon vaivaa, mutta menen mielelläni muiden luo ja olen aina varma ostaja. Jos tiedän etten nyt viitsisi ostaa edes kaikkein pienintä tavaraa, niin ilmoitan että kiitos kutsusta, nyt en pääse, pyydätkö seuraaville.

Tietyt kutsut, kuten Tupperware jätän menemättä kun ne tavarat on todella sellaisia, että niitä en halua enkä tarvitse. 

Mikä pakko sinne kutsuille on mennä, jos ei missään nimessä mitään halua ostaa, syömään vaan pullia ja olemaan ahdistunut? Miten jos vaikka ehdottaisi että tulisi muutaman päivän päästä kylään ihan muuten vaan (kahvipaketin kera)?

Vierailija
25/79 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saa alapeukuttaa:

Onko av-mammoista suurin osa sellaisia, jotka yleensäkin menevät kylään ilman sitä tuliaiskahvipakettia tai pullapussia kerta toisensa perään?

Mä katselen noita kotikutsuja vähän nyyttäriperiaatteella, emäntä on nähnyt vaivaa siivotakseen ja laittaakseen kämpän kutsukuntoon ja ostanut vähintään tarjoilujen raaka-aineet. Tarkoitus kai useimmiten on, että vietetään yhteistä aikaa ja ostaminen on toisella sijalla (näin ainakin pitäisi olla)...

Musta on ihan ok, että silloin ostan jotain, en kallista jos en sopivaa löydä, mutta jonkin pienimmän tuotteen. Sillä tavalla mielelläni tasaan kuluja, joita kutsujen pitäminen emännälle kuitenkin aiheuttaa.

Itse en ota kutsuja kotiini juuri siitä syystä, että niistä on aika paljon vaivaa, mutta menen mielelläni muiden luo ja olen aina varma ostaja. Jos tiedän etten nyt viitsisi ostaa edes kaikkein pienintä tavaraa, niin ilmoitan että kiitos kutsusta, nyt en pääse, pyydätkö seuraaville.

Tietyt kutsut, kuten Tupperware jätän menemättä kun ne tavarat on todella sellaisia, että niitä en halua enkä tarvitse. 

Mikä pakko sinne kutsuille on mennä, jos ei missään nimessä mitään halua ostaa, syömään vaan pullia ja olemaan ahdistunut? Miten jos vaikka ehdottaisi että tulisi muutaman päivän päästä kylään ihan muuten vaan (kahvipaketin kera)?

Vierailija
26/79 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja nuo miestenkin kommentit, hohhoijaa...

Työpaikan saunaillat, joissa työpaikka tarjoaa juomat ja syötävät on asia vähän erikseen. Näitä on naisillakin.

Ja ne miesporukan saunaillat, en ole koskaan kuullut että sinne mennään ilmaiseksi juomaan toisen kustantamat kaljat? Tapahtumat ovat erilaiset, mutta periaate sama - kaikki osallistuu jossain määrin kuluihin. Miehet vaan vie ne kaljansa ja makkarapakettinsa jo tullessaan. Ei mitään eroa.

Jokaiselle kotikutsuille menijälle on etukäteen selvää, että kyseessä on ostotapahtuma. Ja kun sen tietää, tulee tämä ostovelvoitteen tunne.

Mun tuttavapiirissä on vähävaraisempiakin naisia ja sen kaikki ymmärtää ihan hyvin. Joskus joku on tullut, vaikka tietää ettei halua tai pysty mitään ostamaan, ja saattanut tuoda jotain leipomaansa mukanaan, se on ihan ok tapa osallistua. Tai sopinut kutsujen pitäjän kanssa että jää iltaa istumaan ja jälkiä korjaamaan pitojen jälkeen. Ja varmasti ei kenellekään ole pakottamalla myyty, mutta mun tuttavapiirissä naiset kyllä ymmärtää talkoohengen päälle - joko rahalla ostetaan, tai osallistutaan vaikka järjestämiseen.

65

Vierailija
27/79 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:32"]

Naisia on ilmeisti aika helppo painostaa ostamaan jotain turhaa velvollisuuden tuntoon vetoamalla? Leivotaan vähän pullaa ja tehdään värianalyysejä ja sen jälkeen paikalle houkutetuilla on velvollisuus ostaa edes jotain pientä, ovathan he nauttineet tarjoilusta ja löytäneet korviensa väriin sopivan värin huivia tai sukkia varten.

Hieman vaikea kuvitella että miesten saunailassa saataisiin myytä joain krääsää mitä kukaan ei tarvi.

t. mies

[/quote]Tämähän toimii muussakin kuin ostamisessa. Kun pyytää naisen treffeille, tarjoaa syötävät sekä juotavat ja järjestään paikan tapaamisen jatkumiselle intiimeissä merkeissä, niin sitten voi vähän antaa ymmärtää nyt on velvollisuus ymmärtää antaa. Vaikeinta on saada nainen treffeille, sen jälkeen homma on miehen käsissä.

t. toimii

Vierailija
28/79 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:02"]

Parikin tuttuani pitää tupperware-kutsuja. Nykyään ihmiset ovat niin töykeitä, että eivät joko ilmoittamatta  tule tai sitten ilmoittavat viime tingassa, etteivät muka pääsekään tulemaan.

Tutuillani menee sitten hyvät leipomukset yms ihan hukkaan.

Kerrankin oli toinen näistä tehnyt noin 10 erilaista piirakkaa, suolaista ja makeaa. Vieraita oli lopulta tullut vain viisi. Kaikkia piirakoita ei edes aloitettu syömään. Osa seisoi siinä pöydässä ihan turhaan. Kauhea myötähäpeä.

[/quote]

Pakkoko niitä kutsuja sitten on pitää, jos selvästi näkee, ettei ketään kiinnosta ne helkkarin muovikipot?!?

Vierailija
29/79 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 16:58"]

Naisia on ilmeisti aika helppo painostaa ostamaan jotain turhaa velvollisuuden tuntoon vetoamalla? Leivotaan vähän pullaa ja tehdään värianalyysejä ja sen jälkeen paikalle houkutetuilla on velvollisuus ostaa edes jotain pientä, ovathan he nauttineet tarjoilusta ja löytäneet korviensa väriin sopivan värin huivia tai sukkia varten.

Hieman vaikea kuvitella että miesten saunailassa saataisiin myytä joain krääsää mitä kukaan ei tarvi.

t. mies

[/quote]Tämähän toimii muussakin kuin ostamisessa. Kun pyytää naisen treffeille, tarjoaa syötävät sekä juotavat ja järjestään paikan tapaamisen jatkumiselle intiimeissä merkeissä, niin sitten voi vähän antaa ymmärtää nyt on velvollisuus ymmärtää antaa. Vaikeinta on saada nainen treffeille, sen jälkeen homma on miehen käsissä.

t. toimii

[/quote]

Ja sitten kun nainen sanookin, että ei kiitos, en anna piparia, niin mies rupeaa mököttämään ja kiukuttelemaan. Jos nainen ei vieläkään anna, niin mies kirjoittaa pieleen menneistä treffeistään tälle palstalle ja haukkuu kaikki naiset rahanahneiksi pihtarihu*riksi.

Vierailija
30/79 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:24"]

Työpaikan saunaillat, joissa työpaikka tarjoaa juomat ja syötävät on asia vähän erikseen. Näitä on naisillakin.

Ja ne miesporukan saunaillat, en ole koskaan kuullut että sinne mennään ilmaiseksi juomaan toisen kustantamat kaljat? Tapahtumat ovat erilaiset, mutta periaate sama - kaikki osallistuu jossain määrin kuluihin. Miehet vaan vie ne kaljansa ja makkarapakettinsa jo tullessaan. Ei mitään eroa.

Jokaiselle kotikutsuille menijälle on etukäteen selvää, että kyseessä on ostotapahtuma. Ja kun sen tietää, tulee tämä ostovelvoitteen tunne.

Mun tuttavapiirissä on vähävaraisempiakin naisia ja sen kaikki ymmärtää ihan hyvin. Joskus joku on tullut, vaikka tietää ettei halua tai pysty mitään ostamaan, ja saattanut tuoda jotain leipomaansa mukanaan, se on ihan ok tapa osallistua. Tai sopinut kutsujen pitäjän kanssa että jää iltaa istumaan ja jälkiä korjaamaan pitojen jälkeen. Ja varmasti ei kenellekään ole pakottamalla myyty, mutta mun tuttavapiirissä naiset kyllä ymmärtää talkoohengen päälle - joko rahalla ostetaan, tai osallistutaan vaikka järjestämiseen.

65

[/quote]

Tän on pakko olla provo!

Jos ei kuitenkaan ole, niin voisi kuvitella, että ystäväpiirisi rahakkaat naiset eivät olettaisi köyhien auttavan tarjoilussa tai siivouksessa. Vai laitetaanko tässä köyhät töihin, kun ei muuten pääse osallistumaan "rahatalkoisiin"?

Taidat olla aika nuori tai ystäväsi ja sinä pihejä, koska itse en ole opiskeluaikojen jälkeen järjestänyt nyyttäreitä. Jos ei ole varaa ostaa/tehdä tarjottavia, niin sitten kannattaa jättää kutsumatta. 

Mitä tulee kutsuihin, niin ei siellä paljon ehdi seurustelemaan. Paljon menee aikaa itse tuotteiden esittelyyn. Mielummin kutsut/illanvietto ilman tuote-esittelyä. Itse tulen kutsuilla kiusaantuneeksi, vaikka olen jo kutsun saadessani kieltäytynyt ja vedonnut ostamattomuuteeni. "Ei sun tarvii ostaa mitään. Tulet vaan käymään." (Kyse siis naapurista)

Jatkossa vältän kaikkia kutsuja kuin ruttoa. Parempaa tekemistä arki-iltana reilulle parille tunnille.

Vierailija
31/79 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse olen ollut viimeksi me&i kutsuilla ja siellä ei ainakaan ketään painostettu. Ihan itse retkahdin kun oli niin kivoja vaatteita... 

On tökeröä painostaa ketään ostamaan, mutta ihan positiivisessa mielessä voi ihan hyvin heittää jotain tyyliin "nyt kaikki tilaamaan ihania juttuja!"  Olen allerginen tuputtamiselle ja lööperinpuhumiselle myyntitarkoituksessa, joten saattaisin jopa sanoa viattomasti tuossa tilanteessa "eikös etukäteen oltu puhuttu siitä ettei mitään ostopakkoa ole?!

En tiedä, mä en ainakaan mitään tilaa sen takia ettei toiselle tulis paha mieli. Jos haluaa kutsut järjestää, niin on hakoteillä jos koettaa saada siitä vain hyötyä itselleen, siis kyllähän siinä on hommaa kun leipoo ja siivoaa vieraita varten! Jos kutsuille menen niin koitan vaan kehua tuotteita ja olla hyvää seuraa, mutta ostan vain jos itse haluan enkä ketään miellyttäkseni.

Vierailija
32/79 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 13:57"]

65

[/quote]

Tän on pakko olla provo!

Jos ei kuitenkaan ole, niin voisi kuvitella, että ystäväpiirisi rahakkaat naiset eivät olettaisi köyhien auttavan tarjoilussa tai siivouksessa. Vai laitetaanko tässä köyhät töihin, kun ei muuten pääse osallistumaan "rahatalkoisiin"?

Taidat olla aika nuori tai ystäväsi ja sinä pihejä, koska itse en ole opiskeluaikojen jälkeen järjestänyt nyyttäreitä. Jos ei ole varaa ostaa/tehdä tarjottavia, niin sitten kannattaa jättää kutsumatta. 

Mitä tulee kutsuihin, niin ei siellä paljon ehdi seurustelemaan. Paljon menee aikaa itse tuotteiden esittelyyn. Mielummin kutsut/illanvietto ilman tuote-esittelyä. Itse tulen kutsuilla kiusaantuneeksi, vaikka olen jo kutsun saadessani kieltäytynyt ja vedonnut ostamattomuuteeni. "Ei sun tarvii ostaa mitään. Tulet vaan käymään." (Kyse siis naapurista)

Jatkossa vältän kaikkia kutsuja kuin ruttoa. Parempaa tekemistä arki-iltana reilulle parille tunnille.

[/quote]

No eikä ole provo. Ja kyllä meillä vieraillaan ja syödäänkin yhdessä puolin ja toisin muissakin merkeissä. Nimenomaan puolin ja toisin, jotta se on tasapuolista.

Ja nuo kutsut on yleensä sellaisia, että myyntiesittelijä lähtee pois esittelyn jälkeen, mutta ilta jatkuu. Näin se minusta parhaimmillaan on, että kyseessä ei ole pelkkä ostotapahtuma, vaan illanvietto. Tietenkään se ei toimi silloin, jos kutsuille tulee kumminkaimat, vaan ystävien/tuttavien kesken.

Ei ketään pakoteta siivoamaan, mistäs tuollaisenkin keksit. Ihan hyvin voi sanoa, jos on tuttu porukka, että nyt tässä kuussa mulla ei ole ylimääräistä, tulisinko jelppaamaan kutsujen laittamisessa? Mitä ihmeellistä tuossa on? Sä et pystyisi ystävillesi kertomaan jos on heikko rahatilanne, väliaikaisesti tai kroonisesti? Kyllä mulla on tapana ystävien kanssa puhella rahatilanteestakin. Noin 25-35-vuotiailla perheellisillä sitä rahaa nyt tuskin ihan valtavasti ylimääräistä on, ei minunkaan tutttavapiirissä noin keskimäärin.

Olen 30 + enkä ollenkaan pihi. Olen itsekin joskus tuonut tuomisia kutsuille ostamisen sijasta. Ja joskus ostanut aika isoilla summilla.

Ihme jäykistelyä.

Vierailija
33/79 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 16:58"]

t. mies

t. toimii

[/quote]

Tosiaan, homma sai jäädä miehen omiin käsiin kun itse treffailin..! Tarjouduin välillä maksamaan ruokani, mutta en kyllä kokenut mitään omantunnon tuskia jos mies halusi tarjota eikä meille syntynytkään toisia treffejä. Vaikken mitään elättäjää ollut etsimässä, niin jännä on huomata näin jälkikäteen, että kun mieheni kanssa treffailin niin hän tarjosi aina, eikä nuukaillut vaan vei syömään kivoihin paikkoihin... Ehkä se kertoi jotain siitä että hän oli tosissaan kanssani ja halusi nähdä vaivaa vuokseni! Sänkyyn mentiin vasta joskus 5.tapaamisella kun ehdotin että hän jäisi yöksi luokseni. Olin tehnyt meille ruokaa jne.

Vierailija
34/79 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, on kyllä hyvien käytöstapojen mukaista ja kohteliasta ostaa kaverin kutsuilla jotakin. Itsekin menen kohteliaisuuttani ja ostan myös jotakin, mitä en välttämättä tarvitse, kun kaveri ostokutsuille pyytää.

Vähän sama juttu, kun että ostan kaverin lapsen myymiä "turhia" tuotteita, kun kerää rahaa johonkin harrastuksen tai koulun tarkoitukseen. (Teatterilippuja, kun en muutoin välittäisi teatterissa käydä; vessapaperia, vaikka haluan käyttää vain tiettyä merkkiä; tupperwarea, vaikka en välttämättä tykkää niistä jne...)

Eli siis kohteliaasti menen ja ostan!

Vierailija
35/79 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikin tuttuani pitää tupperware-kutsuja. Nykyään ihmiset ovat niin töykeitä, että eivät joko ilmoittamatta  tule tai sitten ilmoittavat viime tingassa, etteivät muka pääsekään tulemaan.

Tutuillani menee sitten hyvät leipomukset yms ihan hukkaan.

Kerrankin oli toinen näistä tehnyt noin 10 erilaista piirakkaa, suolaista ja makeaa. Vieraita oli lopulta tullut vain viisi. Kaikkia piirakoita ei edes aloitettu syömään. Osa seisoi siinä pöydässä ihan turhaan. Kauhea myötähäpeä.

Vierailija
36/79 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisainta olla menemättä, ei nuo "vakuuttelut" siitä, ettei ole pakko ostaa kuitenkaan päde....Itse ainakin systemaattisesti kieltäydyn kaikista kotimyyntikutsuilta; en tarvitse kippoja,kynttilöitä,alushousuja,mausteita jne. haluamani ostan kaupasta, ilman hiostusta.

Vierailija
37/79 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 18:02"]

[/quote]Eiköhän kyse ole siitä että näihin ainaisiin kutsuntoihin on vaan niin kyllästytty ja kun hinovarainen kieltäytyminen ei tehoa tai ei huvita alkaa selitteleään miksi ei halua tulla, niin jätetään vain tulematta. Ehkä ensi kerralla jätetään kutsumatta kun tekee oharit.

Vierailija
38/79 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oharien tekeminen on kyllä kaikista inhottavinta!

Vierailija
39/79 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ettei halua tai pysty mitään ostamaan, ja saattanut tuoda jotain leipomaansa mukanaan, se on ihan ok tapa osallistua. Tai sopinut kutsujen pitäjän kanssa että jää iltaa istumaan ja jälkiä korjaamaan pitojen jälkeen. Ja varmasti ei kenellekään ole pakottamalla myyty, mutta mun tuttavapiirissä naiset kyllä ymmärtää talkoohengen päälle - joko rahalla ostetaan, tai osallistutaan vaikka järjestämiseen.

65

[/quote]

Eli jotenkin pitää osallistua. On "ihan ok tapa osallistua" tuoda jotain tarjottavaa, jos ei osta mitään. Onko ok saapua ilman tuliaisia vaikkei ostakaan mitään? Vai eikö tällöin ole ymmärtänyt "talkoohenkeä"?

Kyllä ne sun kutsut nyt on vaan säälittäviä rahankerjuujuhlia.

Vierailija
40/79 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 17:54"]

No, on kyllä hyvien käytöstapojen mukaista ja kohteliasta ostaa kaverin kutsuilla jotakin. Itsekin menen kohteliaisuuttani ja ostan myös jotakin, mitä en välttämättä tarvitse, kun kaveri ostokutsuille pyytää.

Vähän sama juttu, kun että ostan kaverin lapsen myymiä "turhia" tuotteita, kun kerää rahaa johonkin harrastuksen tai koulun tarkoitukseen. (Teatterilippuja, kun en muutoin välittäisi teatterissa käydä; vessapaperia, vaikka haluan käyttää vain tiettyä merkkiä; tupperwarea, vaikka en välttämättä tykkää niistä jne...)

Eli siis kohteliaasti menen ja ostan!

[/quote]Jollakin sentään oli selkärankaa myöntää miten nämä kutsut toimii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän