Aikalailla odotettavissa dobermannien omistajilta.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013111117710071_uu.shtml
Onneksi tuossa kuitenkin fiksuja koiraihmisiä, jotka ymmärtävät, ettei
dobermannia voi koskaan jättää vahtimatta, ei omien, eikä vieraiden
lasten kanssa.
Myös se, että vaikka pienetkin koirat hyökkäilevät ja purevat, niin ne
eivät kummoista vahinkoa saa aikaan. Toista on, kun dobberi päättää
iskeä kiinni; silloin kyllä sattuu ja pahasti.
Kommentit (52)
Kummasti noita erittäin vaativia koiria annetaan vaikka ekaksi koiraksi kun on tarpeeksi hyvännäköinen kysymässä.
Aika kuvaavaa on se että dobbereitten rekisteröintimäärät putos jyrkästi kun korviin tuli typistyskielto. Eipä olekaan enää munanjatkeeksi sopiva kun on kiltimmän näköinen lupparkorva. Että se siitä mahtavasta luonteesta blaa blaa.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 12:05"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 12:03"]
Kuinka urpoa porukkaa täälläkin oikein on?? Ei ymmärretä luettua tai ei viitsitä ottaa asioita selvää. Dopperi = taistelukoira, asia loppunkäsitelty. Aameen!
[/quote]
Ei. Se on suojelukoira. Ota asioista itse selvää. Dobberi EI kuulu taistelukoirarotuihin.
[/quote]
Uusi yritys lainaukset oikein
Wikipedia suojelukoirista: Sen sijaan suojelukoira on koulutettu myös käymään tunkeilijan kimppuun. --- Jotkin rodut on jalostettu toimimaan itsenäisesti vartiotehtävissä, jolloin ne hyökkäävät ilman eri käskyä uhkaksi kokemansa kohteen kimppuun.
Että kylläpä helpotti...
[/quote]
No uuteen yritykseen uusi vastaus. Se ei siltikään ole mikään taistelukoira kuten joku virheellisesti väitti.
Oikealla omistajalla dobberi on mahtava koira. Edelleenkin. Se koira vaatii työtä. Ihan kenelle tahansa ei dobberia pitäisi antaa.
Kuten minä olen enemmän kultainennoutaja-tyyppiä. Helpompi kouluttaa eikä vaadi niin paljoa kuin dobberi. Joten minäkin olisin dobberille huono omistaja vaihtoehto.
[/quote]
mulle aivan sama onko dobberi suojelu- seura- taistelukoira vai millä tittelillä, siinä vaiheessa kun se seisoo mua vasten pellonlaidassa ja repii multa päätä irti eikä omistajaa näy maillahalmeilla...
[/quote]
No ei ne kaikki revi sulta päätä irti. Ja siinä vaiheessa voisit laittaa syyn omistajan niskaan jos niin kävisi.
42. Dobbereita on monilla, jotka eivät yksinkertaisesti tajua rodun vaatimuksia. Ei ei tarvitse olla edes hyvännäköinen saadakseen ensikoiraksi ;)
Hyvät puhelahjat riittää.
Meidän alueella dobbereita annetaan vähän toisella kymmenellä olevien lasten ulkoilutettaviksi ja koiria päästetään juoksemaan irti. Selityksenä on, että pitäähän eläimen saada joskus juosta vapaana. Tuohon on enää paha mennä lisäämään mitään: sen verran vatipää täytyy omistajan olla, jos tuollaista päästää suustaan.
Olen sitä mieltä, että vielä yksikin hyökkäys lasten tai aikuistenkaan päälle on liikaa dobbereiden tai muiden vastaavien koirien taholta.
Tällaisia tilanteita on sattunut jo ihan liikaa ja jotain on tehtävä viranhaltijoiden puolesta, koska kaikki omistajat eivät kertakaikkiaan ymmärrä eläintensä vaarallisuutta. Tuo ehdotettu kuonokoppa on esim. yksi varteenotettava malli.
Lopuksi lisään, että toki myös pieniltä koirilta vaadin hyökkäämättömyyttä. Eivät nekään saa käydä kiinni, eikä purra.
Kuinka urpoa porukkaa täälläkin oikein on?? Ei ymmärretä luettua tai ei viitsitä ottaa asioita selvää. Dopperi = taistelukoira, asia loppunkäsitelty. Aameen!
[/quote]
Ei. Se on suojelukoira. Ota asioista itse selvää. Dobberi EI kuulu taistelukoirarotuihin.
[/quote]
Ei tannu sarkasmi upota..tarkoitin siis, että AV-palsta todennut, että Dopperi = tasitelukoira joten asiasta ei kannata tietämättömien enää vängätä.
Oli dobberi sitten taistelu- tai suojelukoira, niin yhtä terävät on hampaat ja purentavoimaa liikaa.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 12:29"]
[/quote]
[/quote]
Wikipedia suojelukoirista: Sen sijaan suojelukoira on koulutettu myös käymään tunkeilijan kimppuun. --- Jotkin rodut on jalostettu toimimaan itsenäisesti vartiotehtävissä, jolloin ne hyökkäävät ilman eri käskyä uhkaksi kokemansa kohteen kimppuun.
Että kylläpä helpotti...
[/quote]
No uuteen yritykseen uusi vastaus. Se ei siltikään ole mikään taistelukoira kuten joku virheellisesti väitti.
Oikealla omistajalla dobberi on mahtava koira. Edelleenkin. Se koira vaatii työtä. Ihan kenelle tahansa ei dobberia pitäisi antaa.
Kuten minä olen enemmän kultainennoutaja-tyyppiä. Helpompi kouluttaa eikä vaadi niin paljoa kuin dobberi. Joten minäkin olisin dobberille huono omistaja vaihtoehto.
[/quote]
mulle aivan sama onko dobberi suojelu- seura- taistelukoira vai millä tittelillä, siinä vaiheessa kun se seisoo mua vasten pellonlaidassa ja repii multa päätä irti eikä omistajaa näy maillahalmeilla...
[/quote]
No ei ne kaikki revi sulta päätä irti. Ja siinä vaiheessa voisit laittaa syyn omistajan niskaan jos niin kävisi.
[/quote]
Vähän vaikea syyttää enää ketään siinä vaiheessa kun pää on irti :D
Ja kyllä, perimmäinen syy on koiran omistajassa. Mutta kun ne ovat jo tämän keskustelun perusteella melkoisia tyhjäpäitä, niin eihän se lohduta ketään, joka
tuollaisen koiran uhriksi joutuu.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 10:40"]
lasten kanssa.
[/quote]
Vähän samantapainen kannanotto kuin että ei kannata lyödä hynttyitä yhteen isokokoisen miehen kanssa tai ajaa isokokoista autoa tai hommata isoa kirjakaappia: kun se lyöpi / ajaapi pahki / kaatuupi päälle niin käypi paljon huonommin kuin jäätyneen pulkannarun, kuttaperkka-pompannapin ja lastulevyikeapaskan kanssa.
Arkipäivän elämässä pienet, räksyttävät, riitaa haastavat, neulahampailla pureskelevat, sisälle pissivät ja kakkivat pirulaiskoirat ovat kahden dekadin verran harmillisempia kuin isot koirat.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 10:40"]
lasten kanssa.
[/quote]
Vähän samantapainen kannanotto kuin että ei kannata lyödä hynttyitä yhteen isokokoisen miehen kanssa tai ajaa isokokoista autoa tai hommata isoa kirjakaappia: kun se lyöpi / ajaapi pahki / kaatuupi päälle niin käypi paljon huonommin kuin jäätyneen pulkannarun, kuttaperkka-pompannapin ja lastulevyikeapaskan kanssa.
Arkipäivän elämässä pienet, räksyttävät, riitaa haastavat, neulahampailla pureskelevat, sisälle pissivät ja kakkivat pirulaiskoirat ovat kahden dekadin verran harmillisempia kuin isot koirat.
[/quote]
Olen sanaton tämän aivopierun jälkeen :(
Minulla on kolme dobia, jotka ovat luonnetestattuja osa kaverikoirana osa etsijänä. Ei ole vielä kukaan tullut urputtamaan koirista... ja kyllä on perhe ja lapsiakin, eivätkä ole syöneet meistä ketään, eikä tuttavista eikä naapureistakaan.
On dobeja nyt ja tulee aina olemaan, koska se on, mitä mainioin perhe ja työkoira.
[/quote]
[/quote]
Että kylläpä helpotti...
[/quote]
[/quote]