Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten erottaa ujouden ylimielisyydestä?

Vierailija
17.09.2020 |

Tunnen henkilön X, joka totta puhuen vaikuttaa olemukseltaan ylimieliseltä. Tästä syystä monet tuttavani eivät pidä X:stä. Sanovat häntä juuri ylimieliseksi. Minä aistin, että kyse olisi enemmän aika ujoudesta ja epävarmuudesta, jota pyrkii tuollaisella nokkavuudella peittämään. Eli vetää vähän roolia.

Mistä teidän mielestänne erottaa, onko ihminen oikeasti ylimielinen vai ujo?

Kommentit (130)

Vierailija
121/130 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujo voi olla myös introvertti (ja eiköhän introvertti yhdessäkin ole eri tasoja), joka haluaa ladata akkujaan ja viettää _osan_ ajastaan ihan yksin.

Vierailija
122/130 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ujo voi olla myös introvertti (ja eiköhän introvertti yhdessäkin ole eri tasoja), joka haluaa ladata akkujaan ja viettää _osan_ ajastaan ihan yksin.

Siis introverttiydessä. 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/130 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi olla sekä ylimielinen että ujo. Tai ainakin ujo voi käyttäytyä joissakin tilanteissa ylimielisesti, vaikka ei sitä pohjimmiltaan olisikaan. Joskus ylimielinen käyttäytyminen voi johtua voimakkaasta itsesuojeluvaistosta. Esim. jos on usein kokenut loukkaavaa, epäkunnioittavaa tai ylimielistä kohtelua itseään kohtaan, voi olla helpompi vain pysyä "sivustaseuraajan kuplassa", eikä edes yrittää ottaa kontaktia muihin ihmisiin.

Vierailija
124/130 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä introvertti on ujo sisältä mutta välillä yrittää olla muuta, se ei tee hyvää minulle koska kadun hetken sisällä jo sanojani - lopulta sulkeudun enkä puhu päivää/viikkoihin kenellekään.

Vierailija
125/130 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas voidaan kysyä: mitä ihmeen väliä? Tällaisten tulkintojen tekeminen kertoo enemmän tulkinnan tekijästä kuin kohteesta.

Vierailija
126/130 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on vielä sekin, että kun nuo tuttavani pitävät tätä x:ää lähtökohtaisesti leuhkana ihmisenä, he lähestyvät häntä vähän sen mukaisesti, ovat ehkä vähän hyökkääviä tietyllä tavalla. Ja kun X sitten vastaa vähän samalla mitalla, he saavat vahvistusta sille, että X on ylimielinen. 

Mä taas olen x:n kanssa kohteliaasti ja ystävällisesti, ja sen perusteella tullut jotenkin siihen tulokseen, että X on ihan normaali, oikeastaan vähän epävarma ja herkkäkin tyyppi. Mutta noille tuttaville tuota on turha sanoa.

X toimii siis eräässä virassa, ja nuo tuttavat haluaisivat hänen tilalleen jonkun muun. Olen koittanut puolustella, että X hoitaa hommansa aika ok eikä ole leuhka vaan minusta enemmän ujo. 

Normaalia savustusta ulos virasta. Ei mitään tekemistä henkilön ylimielisyyden kanssa.

Onneksi ketään ei sentään voi savustaa ulos virasta millään ylimielisyys-perusteella. Jos hoitaa viran asianmukaisesti, ei sitä kukaan häneltä voi pois ottaa.

Terv. myös ujo ja siksi hiljainen ja vetäytyvä virkamiesnainen

Vierailija
127/130 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ei voi kukaan miellyttää, turha sillä on päätään vaivata.

Vierailija
128/130 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

X on ehkä ulkonäöltään vähän semmoinen, ei niin rento. Hyvä ryhti ja katse tiukasti edessä. On hyvin kurinalainen elämäntavoiltaan, pysyy asiassa, ei naureskele tai jutustele turhia. Kestää hyvin stressiä ja tekee nopeasti päätöksiä, jotka perustelee hyvin silleen kylmänviileästi Ei kysele muiden mielipiteitä vaan tekee päätökset itsenäisesti. Ei anna muiden vaikuttaa päätöksentekoon, päättää itse ja on semmoinen järki-ihminen. Antaa vähän kylmän kuvan itsestään.

Nää taitaa olla niitä suurimpia syitä. Tuttavat on kyseenalaistaneet noita päätöksiä, ja niihin ovat saaneet vastauksia, jotka katsovat ylimielisiksi.

Olen itse pari kertaa kysynyt, miksi hänellä on tietty tapa toimia, ja hän on vastannut hyvin yksityiskohtaisesti ja ihan ystävällisestikin. 

ap

Kuulostaa tehtäväorientoituneelta työntekijältä, ne toiset enemmän sosiaalisesti orientoituneilta. Arvostan työkavereina henkilöitä x. Ylenpalttinen sosiaalisen kanssakäymisen korostaminen sekottaa kuvioita juuri ap:n kuvailemalla tavalla. Peruskäytöstapojen pitäisi riittää.

Vierailija
129/130 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujo yleensä kumminkin hymyilee. Ylimielinen vain vahingonilosta.

Vierailija
130/130 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ujous mitenkään poissulje mahdollisuutta olla ylimielinen eikä ylimielisyys ole ujouden seuraamus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän