IS: Työnhakijan pitää aktiivimalli kakkosessa käydä TE-toimistossa alkuvaiheessa kahden viikon välein.
Hallituksen tavoitteena on saada aktiivimalli kakkosellaan työllisyyspakettiinsa 9 500 lisätyöllistä.
Kommentit (221)
Ehkä paras olisi luoda systeemi, jossa ihminen saisi itse valita, haluaako noudattaa ykkös- vai kakkosmallia. Toisia tulojen leikkaus kirpaisee, ja toiset eivät jaksa käydä parin viikon välein sosialisoitumassa työkkärissä.
Pitäisi myös olla enemmän hyväksyvää suhtautumista erilaisia ihmisiä kohtaan. Toisille työttömyys on elämäntapa ihan siinä missä työssäkäyntikin.
Niin ja aatelkaa. Työssäkäyvät käy töissä joka arkipäivä!! Osa vielä viikonloppuisinkin! Se jos mikä on törkeää!
Itse olen vasemmiston äänestäjä ja inhoan kaikenlaista köyhien kyykytystä ja turhaa nöyryytystä, mutta aina kun luen näitä ketjuja alkaa myöskin ärsyttämään tämä rutina.
Itse olen myös ollut työttömänä ja minusta oli ihan hyödyllistä käydä työkkärissä. Sain aina positiivista palautetta työllistymissuunnitelmastani ja yhdessä mietimme olisiko hyödyllistä suorittaa vaikka jotain lupakortteja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei v*ttu, mieluummin ottaisin vaikka sen ykkösen takaisin, jossa tuloja leikattiin. Mitä tuossa ehtii enää arkisin tehdä, jos koko ajan pitää laukata työkkärissä? Eikä töitä edes ole, mutta eläkettä ei saa, kun ei ole sairauksia.
Aika moni sairaskin oleilee työkyvyttömänä työnhakijana koska eläkettä ei myönnetä. Tt-tukia ei saa ellei ole hakenut työttömyyden toimeentulotukea, eikä kela muutenkaan myönnä tt-tukea jos puolisolla on riittävät tulot. Näin sivusta seuranneena. Tuskin joutuvat te-toimiston pomputeltavaksi kun työkyvyttömyys on todettu mutta eläkeyhtiön mukaan ei kuitenkaan jostain syystä ole työkyvytön, ovat näitä ns väliinputoajia ja heistä ei saa puhua.[/quote
Ei sitä tiedä vaikka joutuiskin pomputeltavaksi. Minuun ainakin aktiivimalli 1 iski, sillä seurauksella että ei ollut enää varaa ostaa lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Työstä kieltäytyjille sellainen karenssi etteivät saa edes toimeentulotukea. Ystäväni sadattelee sitä, kun he eivät saa porukkaa siivouspuolelle ja sitten muut tekijät joutuvat loppuunpalamisen partaalla tekemään hommia ilman vapaita. Kukaan ei tienaa siellä alle kahta tonnia kuussa, eli varmasti palkalla tulee toimeen ja vaatimuksetkin on laskettu minimiin. On kumma jos ei 200 000 asukkaan kaupungista, jossa on viisimeroinen määrä työttömiä löydy muka esim viittä kriteerit täyttävää työnhakijaa. Kyllä on työkkärinkin rekrytoimenpiteissä jotain pahasti pielessä.
Ja ihan sama miten paljon tulee alapeukkuja. Puhun pelkkää totta ja en voi mitään, jos se jollekulle tekee kipeää.
Minä terve 40 vuotias korkeasti koulutettu nainen olen hakenut lisätyöksi vaikka mitä töitä, mutta rekrytoijat eivät halua palkata minua. Olen vuosia tehnyt opiskeluiden ohessa siivoamista ja kassahommia ja tekisin nytkin, mutten kelpaa. Miksi ulkomaalainen korkeasti koulutettu kelpaa näihin ja minä en?
Varastotöitäkin olen hakenut.
Näin meillä pääkaupunkiseudulla.
Mulla on yli 100km matkaa lähimpään työkkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä, että työttömät kävisivät joka aamu klo 8 ilmoittautumassa te-toimistoon. Näin saataisiin työttömän vuorokausirytmi pysymään oikeana.
Suomessa on 120 TE-toimiston toimipaikkaa. Työttömiä on n. 400 000. Joka aamu olisi työkkärin edessä 3 300 työttömän jono.
Toisaalta tässä olisi bisnesideaa. Kokoomustrollit voisivat heitellä näitä työttömiä mädillä tomaateilla, tomaatit 1€ /kpl, rahat valtion taskuun
Vaikka pitäis käydä joka viikko, niin mitä sitte? Onko oikeesti noin paha rasti?
Tuhansia uusia työkkärin tätejä palkataan tätä varten. Hallitus toteaa sitten että työllisyystavoitteisiin päästiin.
Nerokasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei helevetti sit meen ennemmin töihin. Työkkärissä on inhottavaa käydä. Vai heittäiskö lekkeriksi ja menisi työpajalle. Sossu elättäisi meidät ja saisin puuhastella jotain pientä.
Juu työkkärissä asiointi on tarpeeksi vastenmielistä riittämään motiiviksi työntekoon.
En usko, että työttömän tarvitsee 2 kertaa kuussa käydä työkkärissä. Uskon, että panostavat virtuaalitoimistoon, jonka kautta työttömät raportoivat hakemansa paikat.
Tämä malli on parempi, koska se ei rankaise niitä, jotka oikeasti hakevat töitä. 1 hakemus viikossa on hyvä. On aikaa etsiä sopiva paikja ja kirjoittaa ajatuksella hakemus.
Täähän paljon kivempi kun saa itse hakea niitä eikä tule niitä te toimiston lähettämiä työpaikkoja...ne ketä ei kiinnosta työt hakee sellaisiin paikkoihin ettei taatusti tule valituksi ...neljä pitää hakea kuussa..ehkä te toimisto katsoo mitä on haettu..mutta viimeksihän te toimisto vaati ilmoittamaan onko valittu töihin...eihän ne edes ilmottaneet ettet pääsee?
Vierailija kirjoitti:
En usko, että työttömän tarvitsee 2 kertaa kuussa käydä työkkärissä. Uskon, että panostavat virtuaalitoimistoon, jonka kautta työttömät raportoivat hakemansa paikat.
Tämä malli on parempi, koska se ei rankaise niitä, jotka oikeasti hakevat töitä. 1 hakemus viikossa on hyvä. On aikaa etsiä sopiva paikja ja kirjoittaa ajatuksella hakemus.
Joo samaa mieltä ne ketkä ei pääse virtuaalisesti joutuu siten menemään..niitä melko vähän ehkä..
Miten osa-aikatyössä käyvät, jotka ovat työkkärissä kirjoilla saadakseen soviteltua päivärahaa, pitääkö heidänkin laukata työkkärissä todistelemassa että kokoaikatyötä on haettu? Ja mitä jos joutuu pupukurssille kuukaudeksi sen puolen vuoden jälkeen, ollaanko se sitten palkattomana pois töistä?
No ehkä ne jättää osa-aikatyöntekijät rauhaan, koska kokonaan työttömissä on jo ihan liikaakin tekemistä, jos tosiaan muutaman viikon välein täytyy työkkärissä käydä.
Aika kohtuutonta vaatia, että työtön matkustaa kymmeniä kilometrejä työkkäriin. Mulla matkaa olisi 80km. Autoa ei ole ja julkiset ei kulje. Ehkäpä valtio kustantaa taksimatkat, nii saadaan silläkin työllistettyä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten osa-aikatyössä käyvät, jotka ovat työkkärissä kirjoilla saadakseen soviteltua päivärahaa, pitääkö heidänkin laukata työkkärissä todistelemassa että kokoaikatyötä on haettu? Ja mitä jos joutuu pupukurssille kuukaudeksi sen puolen vuoden jälkeen, ollaanko se sitten palkattomana pois töistä?
No ehkä ne jättää osa-aikatyöntekijät rauhaan, koska kokonaan työttömissä on jo ihan liikaakin tekemistä, jos tosiaan muutaman viikon välein täytyy työkkärissä käydä.
Tai sitten ei jätä. Koska työkkärikäynti jos sattuu työpäivälle niin siinähän saa kätevästi karensseja kerättyä ihmisille, koska eihän nyt työt ole suinkaan pätevä syy jättää käyntejä väliin. Puhumattakaan jos cv-kurssi sattuu samalle päivälle kuin viikon ainut työpäivä, silti kurssiahan ei saa missata koska sen avulla saattaa vaikka työllistyä kokoaikatyöhön.
Heh.
Minä sain nyt töitä neljän vuoden työttömyyden jälkeen ja olen tyytyväinen, etten joudu todistamaan tätä typeryyttä. Te-toimiston järjestelmä on auttamatta tehoton, sillä se perustuu massojen kontrollointiin ja ohjaamiseen. Nyt tätä vain lisätään.
Kansainvälisellä työkokemuksella (15 v), korkeakoulututkinnolla ja neljän kielen hallinnalla sain osoituksen kierrätyskeskukseen (6 kk palkatonta harjoittelua), muutaman vientialan työtarjouksen (palkaton harjoittelu) ja koulutustarjouksen hanttihommiin. Ihana ihminen tuolla kierrätyskeskuksessa sanoi suoraan, ettei heillä ole tarjota mitään työllisyyttä edistävää minulle ja ihmetteli ko. "tarjousta".
Yhtään 3kk:n soittoa en te-toimistolta saanut. Yhteydenotot ovat olleet lähinnä omia tiedustelujani kirjaamon kautta. Niihin ei aina edes vastattu. Kerran ei velvoittavaan tapaamiseen vastuuhenkilö saapunut paikalle (kuulemma järjestelmävirhe).
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä, että työttömät kävisivät joka aamu klo 8 ilmoittautumassa te-toimistoon. Näin saataisiin työttömän vuorokausirytmi pysymään oikeana.
Hyvä ajatus, mutta sitä voisi jalostaa vähän pidemmälle. Työttömät voisi velvoittaa osallistumaan joka aamu TE-toimistolla aamujumppaan ja puuhastelemaan jotain pientä, kuten keräämään roskia ympäristöstä. Lisäksi joka aamu olisi kouluista tuttu aamunavaus, jonka jokainen työtön pitää vuorollaan. Aamunavauksen tulisi kannustaa ahkeraan työnhakuun, terveellisiin elämäntapoihin ja vihervasemmiston äänestämiseen.
Saitte mitä äänestitte (naisista valtaosa äänestää vihreitä, demareita ja vasemmistoliittoa). Ehkä seuraavalla kerralla äänestätte jotain muuta puoluetta tai laitatte aku ankan siihen äänestyslippuun.
Vasemmisto ei ole työttömän ystävä.
Tämä on toki punaiselle Sannalle täysin mahdoton ajatus. Ensin otetaan yrityksiltä toimintaedellytykset pois verottamalla, ja sitten ihmetellään kun ihmisiä on työttömänä.
Älkää prkl äänestäkö vasemmistoa. Eikä varsinkaan vihreitä.