Tulkitkaa mulle kolesterolimittaus
Se huono LDL oli 3,6 ja pitäis olla siis alle 3. Hyvä HDL oli 2 ja sen kuuluu olla yli 1,2 eli se on ok. Kokonaiskolesteroli oli 6 ja sen pitäis olla alle 5.
Onko toi nyt tositosi huonolla mallilla?
Olen ihan paniikissa nyt, että miten tätä tulkita oikein? Olen hoikka ja liikunnallinen. En tupakoi ja mulla ei ole kohonnutta verenpainetta. Syön säännöllisesti ja terveellisesti. Tottakai joskus herkuttelenkin, mutta arkipäivän ruokailut mulla on kunnossa. Kananmunaa syön päivittäin. Pitäiskö se jättää siis pois?
Kolesteroli mitattiin ilman mitään paastoa. Olin syönyt aamulla normaalisti munakkaan ja menin testiin. Lisäksi olin lauantaina juonut pari lasia viiniä ja sunnuntaina yhden lasin viiniä illalla. Maanantaiaamuna siis kävin testissä.
Voiko noi vaikuttaa tulokseen?
Kommentit (65)
Minulla samaa luokkaa , ruokavalio,urheileu,nukkuminen paino ,kaikki ok.
Mutta kova sukurasite, eikä tule laskemaan tän alemmas vaikka ois ite jeesusksen ruuat.
Eikä lekurin mukaan tartte huolehtia yhtään ku kaikki muu ok.
Mutta kontrollit 6kk välein.
Olen 45v mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan kunnossa. Poikkeamat viitearvoista on aika pienet.
Suomen viitearvot ovat kyllä vedetty aika alas.
T. Labhoitaja, jolla samat arvot kuin sinulla, enkä ole huolissani.Kokeile karsia kovat rasvat pois ja mieti vähän tarkemmin, syötkö paljon nopeita hiilihydraatteja (pulla, karkit jne). Uusi mittaus vaikka 3kk päästä. Paniikkiin ei tarvitse mennä vielä. T. Lääkäri
Syön karkkia viikonloppuisin. Siitä pystyn kyllä karsimaan. Pullansyöjä en ole. Lounaalla otan jälkiruuan vain, jos on pannaria tai köyhiä ritareita. Sen verran olen siis antanut luvan herkutella, kun muuten en lounaan seuraksi syö herkkua. Eikä noita ole edes joka viikko.
Täytyy ehkä sitten katsoa tarkemmin tuota viikonloppujen ruokaa.
Miten ajattelit sitä muuttaa? Jos teet muutoksia.
No siis lähinnä niin, että jättäisin noi karkit pienempään määrään tai mahdollisesti kokonaan pois. Ja talvella maistellaan usein juustoja viikonloppuna. Ehkä ne sitten pitäisi jättää.
Ja voi olla, että jätän munista keltuaiset pois. Auttaiskohan se?
Älä nyt ihmeessä munista keltuaista jätä syömättä. Ihme pelleilyä hyvällä ruualla.
Mun äiti muistaa nuoruudestaan tyypin, joka ei niitä syönyt koskaan ja kun sai vauvan, ei sillä ollut silmiä ollenkaan. Kehitysvamma siitä tulee ja siksi moni tulee keskenkin:-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Labhoitaja, jolla samat arvot kuin sinulla, enkä ole huolissani.Kokeile karsia kovat rasvat pois ja mieti vähän tarkemmin, syötkö paljon nopeita hiilihydraatteja (pulla, karkit jne). Uusi mittaus vaikka 3kk päästä. Paniikkiin ei tarvitse mennä vielä. T. Lääkäri
Syön karkkia viikonloppuisin. Siitä pystyn kyllä karsimaan. Pullansyöjä en ole. Lounaalla otan jälkiruuan vain, jos on pannaria tai köyhiä ritareita. Sen verran olen siis antanut luvan herkutella, kun muuten en lounaan seuraksi syö herkkua. Eikä noita ole edes joka viikko.
No siis lähinnä niin, että jättäisin noi karkit pienempään määrään tai mahdollisesti kokonaan pois. Ja talvella maistellaan usein juustoja viikonloppuna. Ehkä ne sitten pitäisi jättää.
Älä nyt ihmeessä munista keltuaista jätä syömättä. Ihme pelleilyä hyvällä ruualla.
Mun äiti muistaa nuoruudestaan tyypin, joka ei niitä syönyt koskaan ja kun sai vauvan, ei sillä ollut silmiä ollenkaan. Kehitysvamma siitä tulee ja siksi moni tulee keskenkin:-(
No nyt lyödään tieteellistä faktaa pöytään!
Joku ei syönyt munankeltuaista ja sai silmättömän vauvan. Ja siitä johtopäätös, että munankeltuaisen syömättömyys aiheuttaa keskenmenoja. Voi pyhä yksinkertaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ei syönyt munankeltuaista ja sai silmättömän vauvan. Ja siitä johtopäätös, että munankeltuaisen syömättömyys aiheuttaa keskenmenoja. Voi pyhä yksinkertaisuus.
Ei toi varmaan tosissaan tuota kirjoittanut.
Triglyt pitäs katsoa myös. Se arvo kertoo siitä, onko hälyttäviä rasvoja sisäelinten ympärillä. Niin mulle kertoi eräs ammattilainen, joka tietää paljon noista.
Eli jos on hyvä triglyseridi arvo, niin ei pidä säikähtää jos vaikka kolesteroli on yli kuuden.
Olisi kiva tietää miten näitä oikeasti tulisi tulkita ilman paniikkia? Siis etenkin, jos toisissa maissa nämä on viitearvoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nimenomaan ne KOVETETUT kasvirasvat!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ei syönyt munankeltuaista ja sai silmättömän vauvan. Ja siitä johtopäätös, että munankeltuaisen syömättömyys aiheuttaa keskenmenoja. Voi pyhä yksinkertaisuus.Ei toi varmaan tosissaan tuota kirjoittanut.
Kyllä kirjoitin mut siihen aikaan ei ole ollut mitään hybridikanoja ja kanat ovat saaneet itse kuoputtaa ruoan, matonsa/toukkansa maasta. Äiti täyttää kohta 90 ja muistaa terävästi tärkeitä asioita. Luonnossa epäsikiöt yleensä tulee pois ennenaikojaan mut myös ne kanalinnut saavat valita itse mitä syövät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nimenomaan ne KOVETETUT kasvirasvat!!
Teolliset, tarkoitat?
Tätä ei ole otettu mihinkään vertailuun mukaan:
https://www.ecowatch.com/why-grass-fed-butter-is-one-of-the-healthiest-…
Samat arvot mulla ja olen 23 vuotias laiha nainen.
Älä pilaa elämääsi miettimällä mitä saat syödä. Nauti elämästäsi ja syö mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Syö ihmeessä kananmunia, ne on tosi hyvää ravintoa. Ei vaikuta huonontavasti kolesteroliin.
Osalla vaikuttaa.
Mulla oli samansuuntaiset kolesteroliarvot, joita mun piti saada alemmaksi erään lääkityksen vuoksi. Lopetin kaikkien maitotuotteiden käytön, niin luvut puolittuivat puolessa vuodessa. Muuten söin rasvaista lihaa, kananmunia yms. normaalisti.
Itselläni siis lähinnä kahviin lisätty kevytmaito vaikutti kolesteroliarvoihin noin merkittävästi, koska en ikinä edes osta juustoa tms. kotiin, enkä syö jogurtteja tai muitakaan maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Aina kolesterolin hallitsemiseen mainostetaan jotain beceliä. Minne hemmettiin minä semmoistakin laitan, kun en syö juuri koskaan mitään leipää.
Sama vaikuttava aine esim.. jogurteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi söit ennen verikokeeseen menoa?
Eikun ai miksi söin. Söin siksi, koska työterveyshoitaja sanoi, että saa syödä normaalisti eikä tarvi paastota.
Jep. Nykyään ei kuulemma enää paastota ennen verikokeita. Tämä selvisi minulle kesällä työhöntulotarkastuksessa.
Noudattaisit niitä valmistautumisohjeita. Osalla ihmisistä kananmunat nostavat veren kolesterolia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi söit ennen verikokeeseen menoa?
Ainakin mulle sanottu ettei nykyään enää tartte olla syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt koviabrasvoja sais luobtevasti vähennettyä hyvistä tinkimättä niin paranishan ne siitä, lihaakin voi korvata kalalla tai kasviksilla. Jos siis haluaa, kukaan ei pakota.
Miksi "kovia" rasvoja ja lihaa pitäisi vähentää? Parasta ravintoa ihmiselle.
No eivät tosiaankaan ole parasta ravintoa vaan huonointa.
Ei auta. Syö munat kokonaan tai jätä sitten vaikka syömättä. Ruualla leikkiminen on typerää. Varsinkin kun munat ovat täynnä hyvää ravintoa keltuaisineen päivineen.