Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilille pompsahti 120 000, mitä tekisin? Asumme yliopistokaupungissa ja lainaa asunnosta on yli 100 000

Vierailija
16.09.2020 |

Neuvoja!!

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mistä raha pompsahti tilille.

Jos joku maksoi virheellisesti väärälle tilille, niin odottaisin pankista puhelinsoittoa, joka pyytää yhteystietojesi luovuttamista eteenpäin maksajalle.

Minun tilille tuli kerran 85.000€ ja ei mennyt kuin pari päivää, kun otettii yhteyttö ja kerrottiin jonkun näppäileen väärän tilinumeron, eikä suoritus kuulu minulle.

Vierailija
42/58 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ihmetellä. Jos on asuntolainaa ja lyhentää sitä ja käyttörahaksi jää jotain. Sitten saa jostain ylimääräistä lähelle lainan määrää ja sitten suositellaan sijoittamaan se. Eli saat paljon rahaa josta et pääse nauttimaan. Minä maksaisin lainaa pois mahdollisimman paljon, ja jos jäisi jotain lainaa jäljelle niin pienentää kuukausierää. Tällöin joka kuukausi jää enemmän käyttöön ja päivittäinen elämä helpottuu. Joillakin tuo sijoituksiin laitettu raha jää jopa perinnöksi, jolloin rahasta ei ollut mitään iloa, mutta joutui tekemään ekstra-paperitöitä verottajaa varten, joten loppujen lopuksi sen ekstrarahan hyöty oli negatiivinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on aika suuri merkitys, onko siitä pompsahduksesta jo maksettu verot vai tuleeko sinulle maksettavaa?

Vierailija
44/58 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin pompsahti 20 euroa veronpalautusta! Eli samoissa tunnelmissa! Mietin nyt vaan mihin sijoittaisin.

Vierailija
45/58 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas keksitty juttu.

Onkohan se sama satutäti taas asialla, joka täällä noita tarinoita taikoo omasta nupistaan, melko useinkin.

Jotenkin säälittävää.

Vierailija
46/58 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mistä raha pompsahti tilille.

Jos joku maksoi virheellisesti väärälle tilille, niin odottaisin pankista puhelinsoittoa, joka pyytää yhteystietojesi luovuttamista eteenpäin maksajalle.

Minun tilille tuli kerran 85.000€ ja ei mennyt kuin pari päivää, kun otettii yhteyttö ja kerrottiin jonkun näppäileen väärän tilinumeron, eikä suoritus kuulu minulle.

Mulla kävi yli 120000€ ylimääräistä tilillä. Tuli ja meni eikä todellakaan otettu mitään yhteyttä. Huomasin vasta jälkikäteen, että näin oli käynyt.

Vierailija
47/58 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lainaa pois, koska jos korko on vain noin 0,5 %.

Sijoitusasunto parhaalta mahdolliselta paikalta tarkaan harkiten. Täysin tai osin remontoitava niin että saat arvonnousua.

Itse ostaisin velkaa hyödyntäen useita sijoitusasuntoja siten että käyttäisin aina yhteen käsirahaksi noin 15 000 euroa. Noin 15 vuoden päästä oltaisiin tilanteessa jolloin olisi useita velattomia asuntoja omistuksessa.

Vierailija
48/58 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lainaa pois, koska jos korko on vain noin 0,5 %.

Sijoitusasunto parhaalta mahdolliselta paikalta tarkaan harkiten. Täysin tai osin remontoitava niin että saat arvonnousua.

Itse ostaisin velkaa hyödyntäen useita sijoitusasuntoja siten että käyttäisin aina yhteen käsirahaksi noin 15 000 euroa. Noin 15 vuoden päästä oltaisiin tilanteessa jolloin olisi useita velattomia asuntoja omistuksessa.

Noin toki ideaalitilanteessa.

Toki käytännössä kohdalle voi osua mm. seuraavia asioita, jotka voivat syödä 1-5 vuoden tuotot, mutta kulut juoksee silti koko ajan:

vuokralainen lakkaa maksamasta vuokria ja häädön saa vasta puolen vuoden päästä

vuokralainen pistää asunnon remonttikuntoon eikä ole halukas/kykenevä maksamaan

asuntoon ei saa vuokralaista lainkaan

taloyhtiöön tulee yllättävä remontti, josta ei ostohetkellä ollut mitään tietoa

Vierailija
49/58 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta yksiö tai pieni kaksio sijoitusmielessä vuokrattavaksi joka maksaa max. noin puolet tuosta summasta, ja päivitä se perustasoiseksi jos ei sitä jo ole. Jos oma asuntosi kaipaa päivitystä, niin tee se, ja lopuilla kannattaa lyhentää omaa asuntolainaa.

Mistä löytyy hyvä sijoitusasunto max 60.000€? Kysyn tosissani, olen pk-seutulainen

Melkein mistä tahansa muualta kuin pk-seudulta. 70k saa jo kolmioita jos on valmis tinkimään sijainnista.

Ja höpö höpö! Jostain todella käpyseltä alueelta EHKÄ, mutta ei saa edes yksiötä isomman kaupungin laitamilta, vaikka olis huonossa kunnossakin. Toki jostain Pieksämäeltä voit saada. Onnea vaan siihen touhuun!

Vierailija
50/58 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi teini-ikäinen lapsi, joka todennäköisesti alkaa muutaman vuoden päästä opiskella samassa kaupungissa, ostaisin sijoitusasunnon. Ottaisin pienen lainan asuntoa vastaan ja loput saaduista varoista. Ensin asunto vuokralle ja sitten lapselle/lapsille käyttöön muutamaksi vuodeksi sopivalla (molempien hyödyt maksivoivalla) vuokralla. 

Jos asuntolainaa on alle puolet asunnon realistisesta arvosta ja asunto on myytävissä, ei siis 80-uvun omakotitalo hieman syrjässä tms., en maksaisi asuntolainaa pois. Jos on iso riski, että asunnon myyminen on ongelma, kriisitilanteessa tulot eivät riitä menoihin tms. joko maksaisin lainaa pois tai pitäisin merkittävän osan varoista matalariskisessa sijoituksessa eli tällä hetkellä käytännössä ilman tuottoa. 

Osa varoista joka tapauksessa niin riskipitoisesti sijoitettuna kuin pystytte: osakkeisiin, indeksirahastoihin jne. 

Ja olisihan se mukava käyttää 5000-10 000 € kodin kunnostamiseen ja laittaa odottamaan sitä, kun matkalle taas pääsee. 

En tykkää

T. Kela

Vierailija
51/58 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta yksiö tai pieni kaksio sijoitusmielessä vuokrattavaksi joka maksaa max. noin puolet tuosta summasta, ja päivitä se perustasoiseksi jos ei sitä jo ole. Jos oma asuntosi kaipaa päivitystä, niin tee se, ja lopuilla kannattaa lyhentää omaa asuntolainaa.

Mistä löytyy hyvä sijoitusasunto max 60.000€? Kysyn tosissani, olen pk-seutulainen

Melkein mistä tahansa muualta kuin pk-seudulta. 70k saa jo kolmioita jos on valmis tinkimään sijainnista.

Ja höpö höpö! Jostain todella käpyseltä alueelta EHKÄ, mutta ei saa edes yksiötä isomman kaupungin laitamilta, vaikka olis huonossa kunnossakin. Toki jostain Pieksämäeltä voit saada. Onnea vaan siihen touhuun!

No kyllä esim. Turusta saat Varissuo/Lauste kolmion ja ks. alueilla on vuokratuotto kaupungin kovinta. Itse asunnot eivät juuri arvoa kerää mutta ne ovat halpoja, vuokrat hyviä (ja ne maksaa yleensä Kela/Sossu jämptisti ajallaan) ja myynti helppoa.

Vierailija
52/58 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä esim. Turusta saat Varissuo/Lauste kolmion ja ks. alueilla on vuokratuotto kaupungin kovinta. Itse asunnot eivät juuri arvoa kerää mutta ne ovat halpoja, vuokrat hyviä (ja ne maksaa yleensä Kela/Sossu jämptisti ajallaan) ja myynti helppoa.

Ja riskit sen mukaisia. No, mikäs siinä, jos tykkää ylimääräisestä stressistä ja ottaa riskejä pysyäkseen virkeänä

Vierailija
53/58 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy ihmetellä. Jos on asuntolainaa ja lyhentää sitä ja käyttörahaksi jää jotain. Sitten saa jostain ylimääräistä lähelle lainan määrää ja sitten suositellaan sijoittamaan se. Eli saat paljon rahaa josta et pääse nauttimaan. Minä maksaisin lainaa pois mahdollisimman paljon, ja jos jäisi jotain lainaa jäljelle niin pienentää kuukausierää. Tällöin joka kuukausi jää enemmän käyttöön ja päivittäinen elämä helpottuu. Joillakin tuo sijoituksiin laitettu raha jää jopa perinnöksi, jolloin rahasta ei ollut mitään iloa, mutta joutui tekemään ekstra-paperitöitä verottajaa varten, joten loppujen lopuksi sen ekstrarahan hyöty oli negatiivinen.

Jos nyt vaikka 20000€ jättää tilille puskuriksi ja 100000€ laittaa osinko-osakkeisiin, niin kyllä sieltä tulee joka vuosi nettona 3000-3500€ osinkoja. Osingot vielä tyypillisesti nousee pikku hiljaa, joten niissä on tietynlainen inflaatiosuoja. Tuollaisella rahalla tekee kerran vuodessa jonkun reissun tai laittaa hissuksiin sitä omaa kotia parempaan kuntoon. Ei tuolla nyt mahtavaa kulutusjuhlaa pääse viettämään, mutta onhan tuo monessa perheessä ihan varteenotettava raha. Ja se perintö ei siitä pienene, vaikka ne osingot käyttääkin. Tai jos haluaa, niin voi tehdä niillä asuntolainaan ylimääräisen lyhennyksen ja se laina loppuu sitten vähän aikaisemmin.

Meillä on nyt tosi tukevasti lainaa asunnosta ja mökistä, yhteensä 423000€. Mutta sijoituksiakin on yli 500000€. Koska sijoituksista tulee osinkoja, niin minusta tämä on parempi tilanne kuin että olisi velaton ja sijoituksia olisi vain 100000€. Tällä asetelmalla meidän tulot on korkojen maksun jälkeen suuremmat kuin ilman lainoja. Ja sama se olisi ap:lläkin, mutta pienemmässä mittakaavassa.

Vierailija
54/58 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olee olee olee, baarikierros kavereiden kanssa ja se on selällään:)

Vierailija
55/58 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä jos ap maksaa asuntolainan pois, jatkossa kaikki tulot on kokonaan käytettävissä eikä mene lainan lyhentämiseen.

Vierailija
56/58 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta summa vitosen seteleinä.

Vierailija
57/58 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko maksaa korkoa 5% vai 0,5%? Haluatko maksaa lyhennyksestä korkoja muutaman kympin vai muutaman satasen? Toisesta korosta hyötyy pankki, toisesta lainansaaja. Kumman sinä haluaisit hyötyvän? Korkojen ollessa alhaalla nimenomaan kannattaa maksaa lainaa mahdollisimman paljon pois.

Vierailija
58/58 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nosta summa vitosen seteleinä.

Ne voikin sitten jakaa Kampin kulmalla. ”Vitosia jaetaan!”

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi