kodinhoidontuki ja toimeentulotuki
Olen 1v8kk vanhan tytön yksinhuoltaja. Tällä hetkellä olen työttömänä työnhakijana eli saan liiton rahan ja kodinhoidontuen (jälkimmäinen tietysti vähennetään ensimmäisestä täysimääräisenä koska kahta etuutta ei voi saada yhtäaikaa).
Haluan olla lapseni kanssa kotona ja siksi aioin jäädä pois työkkärin kirjoilta eli en olisi enää työtön työnhakija vaan virallisesti kotiäiti.
Soitin sosiaalitoimeen josta varmistelin, että voinhan saada tt-tukea kodinhoidontuen lisäksi jos talous menee tiukalle. Sieltä kuitenkin vastattiin, että laskevat liiton rahan minulle tuloksi, vaikka en sitä saakaan, koska minulla olisi mahdollisuus olla työtön työnhakija.
Onko tosiaan niin että vaikka laki sanoo minulla olevan oikeus olla lapseni kanssa kotona kunnes hän täyttää 3v, todellisuudessa tämä ei ole mahdollista?
Onko siis ketään joka tietäisi asiasta tai saa esimerkiksi itse kodinhoidontukea ja toimeentulotukea?
Itse yritin etsiä lakia johon voisin viitata, mutta en ainakaan vielä löytänyt.
Kommentit (38)
Kuulostaa kyllä epäreilulta että tuolla tavalla periaatteessa pakotetaan töihin..kyllä munkin mielestä noin pieni lapsi tarvitsee äitiä kotona. Uskon kyllä että tulette toimeen ilman sitä toimeentulotukeakin.. itse olin yh-kotiäitinä 3v, eikä mennyt koskaan niin tiukalle että olisi tarvinnut sellaista hakea. Eihän noilla tuilla rikastumaan pääse mutta aina sai vuokran ja perus elämisen maksettua :) Lapsen vaatteet ja muut tavarat kannattaa muutenkin ostaa käytettynä, saa edullisemmin ja kierrätys on muutenkin järkevää kun ne jäävät pian pieniksi kuitenkin.
Ymmärrät varmaan, että sinun on realisoitava omaisuus ennen toimeentulotuen saamista. Eli auto pitää myydä.
Myöskään lainoja ja takaisinperintää ei huomioida menoksi. Muutenhan kaikki hakisivat toimeentulotukea lainojensa maksuun... : D
Toimeentulotuki on viimesijainen etuus eli se tarkoittaa sitä, että kaikki muut tuet pitää olla ensin haettuna.
AP, oletkin sitten varsinainen ihme tässä Suomen maassa, kun saat kodinhoidontukea. Kukaan muu ei sitä saa, mutta moni saa kyllä kotihoidontukea. Kannattaisi tarkistaa oikeat termit, ennen kuin tekee itsestään muiden silmissä idiootin näillä palstoilla.
Ei hyväksytäkään joo, mutta vaikka laskettettaisiin tuloiksi 1100€/kk ja siitä vähennettäisiin vuokra 450€/kk, jäljelle jäisi 650€/kk mikä edelleen jäisi alle tt-tuen suojarajojen. Mutta toivon kyllä että pärjäisin ilman tt-tukea, minun on kuitenkin pakko ajatella että mitä jos joskus raha ei riitäkään.
Mutta joka tapauksessa ajattelen että lapseni on niin pieni ja nyt toisen vanhemman puuttuessa, tarvitsee minua kotona enemmän kuin valtio minua veronmaksajana. Pahoittelen jos se jonkun mieltä ahdistaa.
Ai niin, ja maksanhan mie siitä kh-tuestakin veroja ;)
No voi apua :D
Kiitin kyllä jo ylempänä olevaa korjauksesta. Mutta on hyvä että jaksoit tulla pätemään ;)
Nyt voin hyvällä omallatunnolla olla idiootti näillä palstoilla :-)
Ei kai nyt tt-tuesta olekaan tarkoitus mitään säästöön laittaa.
Tässä tuo lain kohta ja soveltamisohje:
Toimeentulotukilain 2 a §:n 5 kohdassa tarkoitettu muu hyväksyttävä syy olla ilmoittautumatta työvoimatoimistoon on esimerkiksi se, että henkilö toimii perhehoitajalaissa (312/1992) tarkoitettuna perhehoitajana, tai että henkilö hoitaa vanhusta, vammaista tai sairasta henkilöä sosiaalihuoltolain 27 b §:ssä tarkoitetun omaishoidon tuesta tehdyn sopimuksen nojalla vähintään neljä tuntia päivässä.
Hyväksyttävää syytä arvioitaessa voidaan ottaa huomioon myös se, että henkilö hoitaa alle kouluikäistä lastaan kotona tai on oikeutettu lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain (1128/1996) 3 §:n nojalla kotihoidon tukeen. Arviota tehtäessä on kiinnitettävä huomiota lapsen edun ensisijaisuuteen.
Työsopimuslain mukaan työntekijällä on oikeus saada hoitovapaata lapsensa hoitamiseksi, kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. X:n tytär oli syntynyt 17.9.1999 ja hänen äitiysrahakautta seurannut vanhempainrahakautensa oli päättynyt 22.6.2000. X oli tehnyt työnantajansa kanssa työsopimuslain mukaisen sopimuksen hoitovapaasta, joka oli alkanut 23.6.2000 ja päättyi 18.9.2002. X:n käyttäessä laissa säädettyä oikeuttaan hoitovapaaseen hänen käytettävissä oleviksi tuloikseen voitiin lukea vain ne tulot, jotka hän hoitovapaalla ollessaan todellisuudessa sai. (KHO 30.10.2001 taltio 2661).
Autoa ei muuten tarvitse myydä, kun se ei ole minkän arvoinen ja meille pakollinen kaupassa käynnin vuoksi.
Kuulisin mielelläni missäpäin suomea asuu he jotka on saaneet normaalisti kh-tuen lisäksi tt-tukea?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 15:02"]
Ymmärrät varmaan, että sinun on realisoitava omaisuus ennen toimeentulotuen saamista. Eli auto pitää myydä.
Myöskään lainoja ja takaisinperintää ei huomioida menoksi. Muutenhan kaikki hakisivat toimeentulotukea lainojensa maksuun... : D
Toimeentulotuki on viimesijainen etuus eli se tarkoittaa sitä, että kaikki muut tuet pitää olla ensin haettuna.
[/quote AUTOO EI TODELLAKAAN TARVI MYYDÄ.SEN VOI LAITTAA VAIKKA ÄITENSÄ NIMIIN,DORKA.
Voitko laittaa lnkin, mistä ylläoleva teksti on peräisin?
Kiitos! :-)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:11"]
Autoa ei muuten tarvitse myydä, kun se ei ole minkän arvoinen ja meille pakollinen kaupassa käynnin vuoksi.
Kuulisin mielelläni missäpäin suomea asuu he jotka on saaneet normaalisti kh-tuen lisäksi tt-tukea?
[/quote]
Ihan missäpäin Suomea vaan, lue kommenttiasi edeltävä kommentti. Kunta rikkoo lakia jos hylkää toimeentulotuen kotihoidon takia. Itse sain Etelä-Suomessa, tai perheemme sai, mies jäi työttömäksi.
Olen yh, yrittäjä ja saan kotihoidontukea, nyt jouduin hakemaan ja sain myös tt-tukea. Tosin kehottivat lopettamaan yrityksen ja ryhtymään vaikka makaamaan
kotona, sillä yrittämistä ei voi toimeentulotuella rahoittaa mutta syrjäytymistä ja alkoholisoitumista mielummin kyllä. Ja ei todellakaan riitä elämiseen kotihoidontuki, elarit, lapsilisä, asumistuki. Yrityksentoimiala vaihtui eikä vielä tuota yhtään mitään kuin omat kulunsa. Helsinki, iso perhe, asutaan ahtaasti, halvin mahdollinen eli kaupungin vuokra-asunto. Ei kyllä voi pakottaa millekään työttömyysrahalle, kyllä ap:lla on oikeus olla kotona kotihoidontuella ja saada tarvittaessa tt-tukea. Mutta siis se asumiskulujen jälkeen käteen jäätävä osuushan on jotain 400€ tai jopa alle, lapsella alle 300€. Jokusen kympin plus sähköt ja lääkärikulut saattaisi ap saada.
idrrn
miksi ihmeessä poistuisit liiton rahoilta? onko sinulla joku niin harvinainen ammatti että sinut viedään käsistä jos olet työnhakijana?
Kotihoidontuki on hoitoa varten, mutta kun oikein vaadit, niin saat kyllä sitä kodinhoidontukeakin, millä palkkaat vielä siivoojankin teille. :)
1v 8kk ei kyllä ole enää niinkauhean pieni. Minäkään en hyväksysinun elättämistä verorahoilla.
Onneksi en tehnytkään aloitusta tiedustellakseni kuka hyväksyy ja kuka ei minun olemista lapsen kanssa kotona verorahoilla.
Vaan kysyäkseni miten muilla on tämän asian suhteen toimittu eri puolella suomea.
Kiitos paljon vastanneille!
Nyt toimeentulotuen haku siirtyy 12.12.2016 Kelaan ja tukea saa entistä helpommin, kun yksittäiset kunnat eivät voi enää evätä tukia omilla ehdoillaan.
Vaikkei olisi ennen tukea saanut tai hakenut, nyt voi saada. Kiinteistöverot ja tonttien vuokrat nousevat monissa kunnissa vuodenvaihteessa, ja omakotitaloihinkin saa toimeentulotukea asumiskulujen kasvaessa entistä helpommin, jos vain tukea hakee.
Et sinä voi elätyttää itseäsi muiden kustannuksella, vaikka se sinusta olisi kuinka ylevää ja kivaa tahansa. Se on toisten riistämistä. Miksi minä kävisin töissä ja elättäisin teitä, kun itsekin kävin töissä, kun lapseni oli pieni?