Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kodinhoidontuki ja toimeentulotuki

Vierailija
08.11.2013 |

Olen 1v8kk vanhan tytön yksinhuoltaja. Tällä hetkellä olen työttömänä työnhakijana eli saan liiton rahan ja kodinhoidontuen (jälkimmäinen tietysti vähennetään ensimmäisestä täysimääräisenä koska kahta etuutta ei voi saada yhtäaikaa).

Haluan olla lapseni kanssa kotona ja siksi aioin jäädä pois työkkärin kirjoilta eli en olisi enää työtön työnhakija vaan virallisesti kotiäiti.

Soitin sosiaalitoimeen josta varmistelin, että voinhan saada tt-tukea kodinhoidontuen lisäksi jos talous menee tiukalle. Sieltä kuitenkin vastattiin, että laskevat liiton rahan minulle tuloksi, vaikka en sitä saakaan, koska minulla olisi mahdollisuus olla työtön työnhakija.

Onko tosiaan niin että vaikka laki sanoo minulla olevan oikeus olla lapseni kanssa kotona kunnes hän täyttää 3v, todellisuudessa tämä ei ole mahdollista?

Onko siis ketään joka tietäisi asiasta tai saa esimerkiksi itse kodinhoidontukea ja toimeentulotukea?

Itse yritin etsiä lakia johon voisin viitata, mutta en ainakaan vielä löytänyt.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole millään erikoisella alalla vaan ihan ravintola-alalla. Mutta silti oli nyt työkkäri miltei heti työttömäksi jäätyäni laittanut minulle ilmoitukset kolmesta paikasta joihin minun tulisi nyt hakea.. 

Yhteen paikkaan matkaa 53km/suunta ja kahteen 78km suunta, eikä julkisten käyttömahdollisuutta. Lisäksi ongelmia tuottaa iltatyöt, koska en saa hakea lasta vuorohoidosta sen jälkeen kun lapsi on mennyt nukkumaan ja hoitopaikka on myös tuolla 50km päässä. Eli joutuisin luultavasti ajaa uuden, noin 100km mutkan aamulla jos itsellä olisi  ilta/yövuoro.

Vierailija
2/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoitat työkkäriin ettet voi tehdä kuin päivävuoroa, tai ilmoitat työhakemuksessa ettei vuorotyö käy. kyllä työnantaja hakemuksesta näkee kuka paikan oikeasti haluaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vastauksia ap on saanut. Mun mielestä ei voida laskea ansiosidonnaista tuloiksi. Muutenhan niin tehtäisiin kaikille, jotka hakevat tt-tukea kotihoidontuen aikana.

Vierailija
4/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minä ihmettelinkin.. että eikö tässä maassa muka kukaan kh-tuella oleva ole oikeutettu tt-tukeen vaan kaikille lasketaan työttömyyskorvaus tuloksi vaikka ei sitä tosiasiallisesti saakaan..

Vierailija
5/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ainakaan ole laskettu, vaikka tt-tukea olenkin hakenut.

Vierailija
6/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 15:16"]

Ei kai nyt tt-tuesta olekaan tarkoitus mitään säästöön laittaa. 

[/quote]

tämä särähti ja pahasti! Jos olet ollut töissä 15v alkaen ja asut vuokralla, niin miten ei ole mitään säästössä???

olen ollut töissä vain 4 vuotta ennen kotiäitiyttä, kotiäitinä pian 2v. muutaman satasen ottaminen kuussa säästöistä on mahdollistanut kotona olemisen, mutta että vielä ois pitönyt säästöön jäädä?

ja olinpa hölmö kun säästin ja käyttän säästöjäni, kivempihan se ois tukia hakea! Eli ensi kerralla muistan shopata rahani ennen kuin hankkiudun raskaaksi?

Vierailija
7/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap,

älä kuuntele näitä sinua tahalleen erehdyttäviä ämmiä.

Kun olet hoitovapaalla ei kukaan, edes tt-etuuskäsittelijä voi sitä kyseenalaistaa. Saat ihan rauhassa olla ja jos vajetta on saat ihan normaalisti toimeentulotukea. Toimentulotukilaki sanoo selkeästi, että vain todelliset käytettävissä  olevat tulot huomioidaan, siellä ei ole mitään "mut jos tää vois vaik saada enemmän jostain/jos täää vaik menis ja poimis marjoja elääkseen/jos tää niiku kumminki ois töissä" -kohtia.

Edes sitä -20% kohtaa ei todellakaan sovelleta ennen kuin olet jo kuukausia tahallisesti jättänyt jonkin sinulle kuuluvan etuuden hakematta, ja silloinkaan toimeentulotukea ei alenneta sinua etukäteen infoamatta. 

Kaikkia tukia ei siis tarvitse olla haettuna/jo juoksemassa juuri sillä sekunnilla, kun laitat toimeentulotukihakemuksen sisään. Tuloksesi ei todellakaan lasketa mitään sellaista mitä et tosiasiallisesti saa. Kun haet jotain etuutta, ja ennen kuin se on tosiasiallisesti maksussa, siltä ajalta sinä saat toimeentulotukea, edelleen siis mikäli vajetta syntyy. Perivät sitten siltä ajalta kertyvät myöhemmin maksettavat tuet automaattisesti suoraan maksajalta pois, näin ei siis synny tuplatuloja.

Ole ihan huoleti, kukaan ei pidä sinua/lastasi yhteiskunnan elättinä, vaan olet täysin oikeutettu kaikkiin niihin etuisuuksiin ja tukiin, joita yhteisesti olemme kansakuntana demokratian hengessä maksettavaksi tarkoittaneetkin heille, joiden omat tulot eivät riitä minimitoimeentuloon.

Vai otetaanko kaiklta akoilta lapsilisät pois, mitä??

Etsi myös Finlexistä toimeentulotukilaki. Se on hyvin yksinkertainen ja selkeä.

Vierailija
8/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:42"]

miksi ihmeessä poistuisit liiton rahoilta? onko sinulla joku niin harvinainen ammatti että sinut viedään käsistä jos olet työnhakijana? 

[/quote]

No en ole aloittaja mutta minun alan töitä on pääkaupunkiseudulla niin paljon että ei työttömänä kauaa tarvisi olla. Ei oikein onnistuisi hoitaa kotona lasta työttömyystuella.

Vierailija
9/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että on oikeus olla kotona ei tarkoita että yhteiskunta olisi sitä kotonaoloa velvollinen kustantamaan. kht on tukea lapsen kotihoidon järjestämistä varten, sillä ei ole tarkoituskaan pystyä elämään.

tietystikkään sinun ei kannata tiputtautua ansiosidonnaiselta vapaaehtoisesti pois. et vaan hae töitä ja jos napsahtaa karenssi niin saat karenssin ajalta kuitenkin kotihoidontukea ja todennäköisesti karenssiajalta myös -20% pienennettyä toimeentulotukea.

mut saathaN sä  noiden lisäksi asumistuen, lapsilisän, elarit? Tuskin sitä toimeentulotukea edes kauheesti jäis maksettavaksi?

Vierailija
10/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan työpaikalle ei ole pakko palata jos on sieltä hoitovapaalta ja joutuu hakemaan toimeentulotukea. Siinäkään ei palkkaa lasketa tuloiksi, vaan pelkkä kotihoidontuki.

Luulisin että työttömyyden vs. kotihoidontuki kanssa on sama juttu. Ainakin tuosta palkka-asiasta on ennakkopäätös olemassa. Koita googlettaa. Ja tuon työjutun tiedän varmaksi, olen saanut tukea noin ja virkailija vielä kertoi asiasta.

Vierailija
11/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeus olla kotona...

Juu mutta mikä pykälä sanoo että valtion pitäisi se kustantaa!! Ei jessus, ihmisiä... Kotiäitinä saa olla vaikka loppuikänsä, mutta tarkoitus on pystyä siihen taloudellisesti ihan itse, eikä valtion rahoilla!!!

Vierailija
12/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan olin kotihoidontuella kotona, sain silloin ihan normaalisti toimeentulotuen, ei laskettu työttömyyskorvausta tuloksi, vaikka olisin voinut ilmottautua myös työttömäksi.

Vierailija
13/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa minä yritän olla "kuppaamatta" tätä yhteiskuntaa :)

Menn töihin kun lapseni oli 2kk ja vasta vähänaikaa sitten työt loppuivat. Jos nyt menen töihin, menetän asumistuen ja kh tuen. Lisäksi työmatkakuluihin kuluu noin 450e/kk ja lopputulos on, että joutuisin hakea avuksi tt-tukea ja pitää lastani kunnallisessa hoidossa jossa jo muutenkin on ruuhkaa. Jos taas jään pelkästään kh tuelle, saan toki asumistuen, lapsilisän ja elatusmaksun, enkä tarvitsisikaan hakea tt-tukea kuin ehkä toisina kuukausina.

Ja mitä taas siihen valtion elättämiseen tulee, niin tässä maassa kun käsittääkseni tosiaan on se laki joka antaa oikeuden olla hoitamassa lasta kotona sihen asti kun se täyttää kolme.

Vierailija
14/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä.. Miksi kukaan kävisi töissä jos ylläpidon saisi kotona makaamalla? Näitten kaiken maailman tukien pitäisi olla se vihoviimeinen oljenkorsi eikä mikään itsestäänselvyys!!!!!!!

Vierailija
15/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 14:21"]Itseasiassa minä yritän olla "kuppaamatta" tätä yhteiskuntaa :)

Menn töihin kun lapseni oli 2kk ja vasta vähänaikaa sitten työt loppuivat. Jos nyt menen töihin, menetän asumistuen ja kh tuen. Lisäksi työmatkakuluihin kuluu noin 450e/kk ja lopputulos on, että joutuisin hakea avuksi tt-tukea ja pitää lastani kunnallisessa hoidossa jossa jo muutenkin on ruuhkaa. Jos taas jään pelkästään kh tuelle, saan toki asumistuen, lapsilisän ja elatusmaksun, enkä tarvitsisikaan hakea tt-tukea kuin ehkä toisina kuukausina.

Ja mitä taas siihen valtion elättämiseen tulee, niin tässä maassa kun käsittääkseni tosiaan on se laki joka antaa oikeuden olla hoitamassa lasta kotona sihen asti kun se täyttää kolme.

[/quote]

Joo edelleen: se oikeuttaa kyllä olemaan kotona. On esim mahdollista hakea töistä hoitovapaalle jäämistä jne mutta se laki ei edelleenkään sisällä sitä että valtio elättäisi.. Mitä kohtaa et siis ymmärrä siinä laissa?

Vierailija
16/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa tapaukseen. Sanon kuitenkin, että se on kotihoidontuki. Ei kodinhoitotuki tai kodinhoidontuki.

Kotihoito on eri asia kuin kodinhoito.

Vierailija
17/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän saat sen kotihoidontuen lisäksi myös asumistukea, lapsilisän ja elatusavun. Miksi et tulisi toimeen? 

Vierailija
18/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos korjauksesta :-) 

Niin sepä se,

Minä kun kuvittelin että laki tarkoittaisi sitä että minulla on Oikeus olla kotona lapseni kanssa = valtio ei voi pakottaa minua töihin.

Mutta ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole, koska sillähän sitä pakotetaan kun lasketaan työttömyyskorvaus tuloksi mitä minulla ei kotiäitinä ole.

Hauskaa lukea kuinka kritisoidaan tukien nostajia.

Minä olen tehnyt verokortillista työtä 15 vanhasta, mutta äkkiä sitä onkin maailman kamalin ihminen jos haluaisi olla pienen lapsensa kanssa kotona. Noin kriittisesti ajattelevat elävät takuulla pyhällä hengellä jos työt loppuu, koska sosiaalietuuksien nostaminenhan on kuppaamista ;)

Vierailija
19/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 2v:n kanssa kotona ja saan tt tukea. Kukaan ei ole minua töihin tai työkkäriin pakottanut. :)

Vierailija
20/38 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoidontuki 410€

Asumistuki n. 300€

Elatustuki 151€

Lapsilisä 100€ (tähän kohdistuu takaisinperintä, siksi ei täysi summa)

Yhteensä n. 960€

Vuokra 450€

Puh yms n. 100€

Lainat 50€

Kun tähän lisätään kauppa, vaate ja muut kulut, suunnilleen pärjäämmekin. Mutta säästöön on turha yrittää mitään laittaa ja joskus voisi olla tarpeellista hakea tt-tukea jos menoja on enemmän.

Esimerkiksi auton vakuutukset (meiltä on lähimpään ruokakauppaan matkaa 22km eikä julkisia ole joten auto on pakollinen).

Tokikaan tuo ei ole lähellekään se summa joka on laskettu vuokran jälkeen jääväksi osaksi esim tt-tuessa. (Hieman alle 850€/kk)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän