Mitä jänniä kieliä osaat,edes hiukan!
Mitä erikoisia/eksoottisia/jännittäviä kieliä osaat edes vähän ja miten olet oppinut?
Itse osaan hieman urdua,joka on siis Pakistanin pääkieli.Opin sen opiskeluaikoina koulukaveriltani,joka oli Pakistanista kotoisin.Muutaman kerran,kun olen esim.Briteissä törmännyt pakistanilaisia ovat he olleet todella otettuja,kun osaan sanoa hei,kiitos,näkemiin yms.
Entäs te muut?
Kommentit (123)
Suomalaisen viittomakielen lisäksi aika monen muunkin maan viittomakieltä.
Persiaa peruskohteliaisuudet ja aika paljon irtosanoja. Laitan sanoja peräkkäin ja tulen ymmärretyksi. Kieliopista en tajua paljoakaan paitsi että verbi tulee yleensä loppuun. Aakkoset ovat helpommat kuin miltä ensi alkuun näyttää.
Ruotsia. Kaikki sitä opiskelee, mutta kukaan ei tositilanteessa tunnu puhuvan.
Serkkujen kautta olen oppinut hollantia ja swahilia, mutta taidot ovat hieman ruosteessa, kun nykyään puhumme englantia kaikki.
Viittomakielellä tulen toimeen.
En pidä venäjää tai ruotsia kovin jänninä kielinä, mutta osaan molempia kohtuullisesti. Oikeasti harvinaisemmista kielistä osaan jonkun verran iiriä ja kymriä.
Thai-kielellä osaan jotain perus turistifraaseja...
Oon hirmu kateellinen teille, jotka opitte kieliä helposti! Itselläni on tosi hyvä matikkapää, mut kielten oppiminen on tosi hidasta. Vaihtaisin kyllä heti matikkapääni kielipäähän, jos olisi mahdollista. :)
Japania opiskelin vuoden verran.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:52"]Suomenkielihän on maailmanlaajuisesti todella eksoottinen, ja puhun sitä loistavasti :-)
[/quote]
Aika ironista, että tässä on virhe. Suomen kieli erikseen!
Olen käynyt työn vuoksi venäjällä ja oppinut muutaman sanan venäjää ja lukemaan kyrilisiä merkkejä. Ei olisi kovin suuri kynnys alkaa opiskelemaan kieltä.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:52"]Suomenkielihän on maailmanlaajuisesti todella eksoottinen, ja puhun sitä loistavasti :-) [/quote] Aika ironista, että tässä on virhe. Suomen kieli erikseen!
[/quote]
Hän ehkä puhuu suomea loistavasti, mutta kirjoittamisestahan ei puhuttu mitään.
Itse aion opiskella enemmän Marokon arabiaa (eroaa jonkin verran esim. Egyptin arabiasta) kun miehenikin on marokkolainen. Tällä hetkellä kuitenkin energian pistän täysillä ranskan kieleen oppimiseen, kun ranskankielisessä maassa asumme :) Vastavuoroisesti suomi todellakin on miehelle eksoottinen kieli ja taipuu kotikielensä arabian takia (arabiassa on paljon eri äänteitä) oikein luontevasti... :) tsemppiä kaikille kielten opiskeluun, se kannattaa!
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 06:39"]Latinaa luin Ylä-Asteella 3 v. Ehkä sen ansiosta opin italian kielen todella helposti, sitä puhun sujuvasti, vaikkei se eksoottinen olekaan:)
[/quote]
Ylä-Aste = yläaste
Osaan puhua muinaisnorjaa erinomaisesti, mutta sita ei paljoa tarvitse :)
Minä osaan espanjaa. No es algun lengua exótica pero mis amigos no la hablan y dicen que sea muy rara.
Kreikkaa, mies on kreikkalainen :) kaunis kieli.
Tigrinjaa, nykyhepreaa, afrikaansia, swahiliä ja iiriä. Mies on irkku.
Kroatiaa, thai, intiaa, saamea, indonesiaa, ranskaa, puolaa, viroa, venäjää, italiaa, espanjaa,
tietty englanti ja ruotsi päälle.
osasta vain vaikka "kiitos", osasta vähän enemmän.
Italia ja tsekki. Pärjään molemmilla jotenkuten. Ehkä ei eksoottisia, en jaksa lukea koko ketjua.
Hindiä