Mitä jänniä kieliä osaat,edes hiukan!
Mitä erikoisia/eksoottisia/jännittäviä kieliä osaat edes vähän ja miten olet oppinut?
Itse osaan hieman urdua,joka on siis Pakistanin pääkieli.Opin sen opiskeluaikoina koulukaveriltani,joka oli Pakistanista kotoisin.Muutaman kerran,kun olen esim.Briteissä törmännyt pakistanilaisia ovat he olleet todella otettuja,kun osaan sanoa hei,kiitos,näkemiin yms.
Entäs te muut?
Kommentit (123)
Suomalaista viittomakieltä, eksotiikasta en tiedä mutta ihana kieli ainakin! :)
Osaan saamea. Vuosien myötä unohtunut paljon.Enään en paljoa muista.
Lapsena opin sukuni kautta.
Osaan myös vähän norjaa. Sitä myös opin sukulaisiltani.
Sukuni siis kotoisin pohjoisesta :)
Osaan muutamia fraaseja mongoliaa. Vietin muutama vuosi sitten pari kuukautta Ulan Batorissa ja Gobin autiomaassa keräämässä aineistoa tutkimukseeni.
Southern Speak American, without subtitles. :D
Enkelten kieltä hurmostilassa tulee joskus puhuttua. Ja varmasti näitä muitakin kieliä, vaikka sitä ei itse tiedosta.
Oromoa. Oromo on Etiopian isoin heimokieli. Olin sillä 6kk töissä
Ymmärrän jonkin verran afrikaansia. Itse en pysty sitä tuottamaan.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 03:18"]
Sloveenia, kroatiaa, serbiaa, makedoniaa.
[/quote]
Kuin myös, mutta lisäksi myös bosnia.
Olen huvikseni opetellut klingonia. On kuulemma esperanton jälkeen maailman toiseksi puhutuin keinotekoinen kieli.
K-poppia tulee seurattua niin paljon että jonkun verran on korealaista sanastoa siitä tarttunut matkaan.
Puhun sujuvaa hollantia (C1) ja muutamaa muuta tylsaa normaalia kielta. Rippeita osaan japanista, bengalista (vai banglasta?), urdusta, venajasta, arabiasta ja turkista, tyyliin numerot ja heihyvaapaivaa :) opiskelen nyt myos mandariinia, sanasto kasvaa koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 11:22"]
Minä osaan espanjaa. No es algun lengua exótica pero mis amigos no la hablan y dicen que sea muy rara.
[/quote]
Paitsi, että et osaa. Ainakaan tekstisi perusteella.
Muutamia (puhuttuja) sanoja amharaa. Puoliso on Etiopiasta.
Mä puhun sujuvaa turkkia, suht hyvää arabiaa ja thaita jonkin verran.
Viittomakieltä sujuvasti ja jotain perussanoja hindin murteista :)
Koreaa voin sanoa osaavani hyvin, sekä puhutussa että kirjoitetussa muodossa. Kiinaa ja japaniakin olen opiskellut, mutta huonossa muistissa on. Venäjää haluaisin oppia ja mongoliaa.
Osaan hieman hepreaa ja aunuksenkarjalaa eli livviä. Minun died'oi oli livgiläine ga minä muual opastuin. Nyt vähäzen pagizen ven'akse da karjalakse.