Mitä jänniä kieliä osaat,edes hiukan!
Mitä erikoisia/eksoottisia/jännittäviä kieliä osaat edes vähän ja miten olet oppinut?
Itse osaan hieman urdua,joka on siis Pakistanin pääkieli.Opin sen opiskeluaikoina koulukaveriltani,joka oli Pakistanista kotoisin.Muutaman kerran,kun olen esim.Briteissä törmännyt pakistanilaisia ovat he olleet todella otettuja,kun osaan sanoa hei,kiitos,näkemiin yms.
Entäs te muut?
Kommentit (123)
En osaa mitään oikeasti eksoottista. Unkaria ja tsekkiä opiskelin vuoden.
vähän japania. muutamia sanoja kiinaa ja arabiaa. unkari ei ole exotic enough, sitäkin osaan.
Suomenkielihän on maailmanlaajuisesti todella eksoottinen, ja puhun sitä loistavasti :-)
Latinaa, luin kolme vuota koulussa.. mitään hyötyä siitä ei ole ollut, ei edes ranskan opiskelussa.
Latinaa.. Opiskelin huvikseni muutaman vuoden kunnes tajusin, että eihän sillä kielellä tee mitään.. :)
Bahasa indonesiaa. Opiskelin huvin vuoksi hiukan, kun olin töissä Singaporessa. Se on äänteellisesti suomalaiselle helppo kieli, mutta siinä se helppous sitten olikin.
Latinaa, portugalia ja venäjää. Kiinaksi osaan muutamia fraaseja.
En mitään erikoista. Lääketieteen latinaa opiskelun ja työn takia. Jokusen sanan portugalia ihan vain siksi, että pidän siitä (ja fadoista). Jokusen fraasin hollantia, koska ystäväni mies on sielt kotoisin.
Venäjää (opin ystävältäni) ja berberiä (äidinkieleni).
Englantia osaan, en tiiä oletteko ikinä kuulleet, aika harvinainen :)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 14:05"]
Venäjää (opin ystävältäni) ja berberiä (äidinkieleni).
[/quote]
Missä maassa/maissa puhutaan berberiä?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:45"]
Mitä erikoisia/eksoottisia/jännittäviä kieliä osaat edes vähän ja miten olet oppinut?
Itse osaan hieman urdua,joka on siis Pakistanin pääkieli.Opin sen opiskeluaikoina koulukaveriltani,joka oli Pakistanista kotoisin.Muutaman kerran,kun olen esim.Briteissä törmännyt pakistanilaisia ovat he olleet todella otettuja,kun osaan sanoa hei,kiitos,näkemiin yms.
Entäs te muut?
[/quote] minäkin osaan vähän urdua ja punjabia koska olin pakistanilaisen kans naimisissa.osaan kirjottaakkin sitä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:52"]
Suomenkielihän on maailmanlaajuisesti todella eksoottinen, ja puhun sitä loistavasti :-)
[/quote] suomen kieli
Mitkä on jänniä kieliä? Minkä verran pitää osata? Sen enkku, ruotsi, saksa, espanja -linjan ulkopuolelta tulee mieleen ainakin seuraavaa:
-latina lukiossa
-yiddish yliopistolla
-aramea yliopistolla
-bahasa indonesia asuessani Indonesiassa. (toisin kuin 7 sanoi, mun mielestä se oli kaikin puolin helppo kieli)
-puola asuessani Puolassa
-slovakki slovakialaisen ystävän opettamana, puolan pohjalta helppo oppia
-koreaa opettelin itsekseni n. 10 vuotta sitten kun olin kiinnostunut Koreasta
Lisäksi tosi monesta kielestä osaan just ne tervehdykset, kiitokset, numerot ja kuinka tilataan kahvia tms. turistijuttua.
(terkkuja tutuille! :D)
Ymmärrän vähän kamerunin pidgin english-kieltä, koska mies käyttää sitä sukulaisten ja kavereiden kanssa puhuessaan
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 14:11"]Mitkä on jänniä kieliä? Minkä verran pitää osata? Sen enkku, ruotsi, saksa, espanja -linjan ulkopuolelta tulee mieleen ainakin seuraavaa:
-latina lukiossa
-yiddish yliopistolla
-aramea yliopistolla
-bahasa indonesia asuessani Indonesiassa. (toisin kuin 7 sanoi, mun mielestä se oli kaikin puolin helppo kieli)
-puola asuessani Puolassa
-slovakki slovakialaisen ystävän opettamana, puolan pohjalta helppo oppia
-koreaa opettelin itsekseni n. 10 vuotta sitten kun olin kiinnostunut Koreasta
Lisäksi tosi monesta kielestä osaan just ne tervehdykset, kiitokset, numerot ja kuinka tilataan kahvia tms. turistijuttua.
(terkkuja tutuille! :D)
[/quote]
Mäki haluaisin tollasen kielipään!!
[/quote]
... Aaaand we have a winner!