Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos päätyisit yllättäen jonkun blogikuviin... miten reagoisit?

Vierailija
08.11.2013 |

Mitä jos selaisit jonkun tuntemattoman blogia, ja näkisit yhtäkkiä itsesi bloggaajan ottamassa kuvassa, selkeästi vaikka taustalla esim. liikkeessä, ravintolassa? Miten reagoisit?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla ei ole tällaisia ongelmia. Olen niin saatanan ruma, että kuvanottaja pitää kyllä huolen, etten jää vahingossakaan taustalle. Tai jos jostain syystä tulisin vahingossa kuvaan, se kuva on silloin niin pilalla, ettei todellakaan tarvitse pelätä sen päätymistä kenenkään blogiin.

Vierailija
2/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä mitenkään. Minusta siinä ei olisi kerta kaikkiaan mitään pahaa, siis jos olisin tuollaisessa ihan sivuroolissa tyyliin taustalla liikkessä tai ravintolassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaisin lakimiestuttavalleni, ja pyytäisin häntä ottamaan yhteyttä blogin pitäjään ja pyytämään kuvan välitöntä poistamista. Jos ei poistaisi sitä tietyn aikarajan puitteissa, niin käräjillä nähtäisiin, yksityishenkilön kuvan eli yksityisyyden netissä levittämisen takia!

Pitääpä selata vähän blogeja jos minua näkyisi niiden kuvissa, koska liikun aika paljon Helsingin keskustassa, ja sekä ravintoloissa että liikkeissä.

Vierailija
4/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuvien julkaisemiseen tarvitse pyytää lupaa ihmisiltä, jotka ovat taustalla. En panisi pahakseni, jos tosiaan olisin sivuroolissa eikä minua kommentoitaisi mitenkään.

Vierailija
5/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymähtäisin ja saattaisin pistää kommentin bloggaajalle aiheesta.

Vierailija
6/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei saa kuvata missään!

Se on perustus laissa kielletty!

t. Piraatti puolueen äänestäjä

Vierailija
7/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:40"]

Soittaisin lakimiestuttavalleni, ja pyytäisin häntä ottamaan yhteyttä blogin pitäjään ja pyytämään kuvan välitöntä poistamista. Jos ei poistaisi sitä tietyn aikarajan puitteissa, niin käräjillä nähtäisiin, yksityishenkilön kuvan eli yksityisyyden netissä levittämisen takia!

Pitääpä selata vähän blogeja jos minua näkyisi niiden kuvissa, koska liikun aika paljon Helsingin keskustassa, ja sekä ravintoloissa että liikkeissä.

[/quote]

Tulisi sinulle kovin kalliiksi tuollainen toiminta.

Ja kuva pysyisi varmasti paikallaan.

Vierailija
8/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:43"]

Minua ei saa kuvata missään!

Se on perustus laissa kielletty!

t. Piraatti puolueen äänestäjä

[/quote]

Mikä on perustus laki?

Perustuslain tiedän ja se ei kiellä kuvaamasta julkisilla paikoilla.

Vierailija
9/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi olla kenenkään blogissa, en edes taustalla. Pyytäisin siis ystävällisesti poistamaan kuvan.

Vierailija
10/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

http://www.nikkemedia.fi/ivailu/sivut_ex/fotopykalat.pdf

"Sen sijaan jos henkilö on sitä mieltä, että häntä ei saisi näkyä julkisella paikalla otetussa tavanomaisessa valokuvassa journalistisessakaan yhteydessä, niin tilanne onkin juridisesti hankala. Ei ole mitään oikeudellista perustetta, miksi kuvaa ei saisi julkaista, eikä syytä, jonka perusteella kuvassa näkyvä henkilö voisi hakea korvauksia. ”Mä en haluu olla lehdessä” ei ole riittävä peruste."

Vierailija
11/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:48"]

En haluaisi olla kenenkään blogissa, en edes taustalla. Pyytäisin siis ystävällisesti poistamaan kuvan.

[/quote]

Ja ystävälliseen pyyntöön luultavasti suostuttaisiinkin. 

Kolmoselle ja kutoselle sen sijaan nauraisin päin naamaa ja tekisin kuvasta "pysyvän etusivukuvan".

- pitkän linjan bloggaaja

Vierailija
12/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla niskakarvat pörhistyisivät oikein kunnolla. Bloggaajalle lähtisi varsin kiukkuinen viesti, jossa vaatisin kuvan poistamista välittömästi.

Tosin taitaa olla turha pelko, en kuulu kauniisiin ja rohkeisiin enkä liiku bloggaajien suosimissa liikkeissä tai paikoissa yleensä.

Vierailija
13/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos bongaisit jollain ravintolassa otetun blogikuvan jossa miehesi olisi taustalla vieraan naisen kanssa pöydässä hempeissä tunnelmissa viinipullon ja lasillisten kerta, kuvakin olisi otettu sinä iltana kun mies sanoi olevansa ylitöissä? :D

Vierailija
14/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:53"]

Kyllä mulla niskakarvat pörhistyisivät oikein kunnolla. Bloggaajalle lähtisi varsin kiukkuinen viesti, jossa vaatisin kuvan poistamista välittömästi.

Tosin taitaa olla turha pelko, en kuulu kauniisiin ja rohkeisiin enkä liiku bloggaajien suosimissa liikkeissä tai paikoissa yleensä.

[/quote]

En poistaisi sinunkaan kuvaasi.

Et varmaan tajua, miksi.

Vierailija
15/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitäisi olla vihainen ja lähteä heti uhkailulinjalle, etenkin, kun tässä tapauksessa uhkailulle ei ole mitään perusteita? Sillä saa vain toisenkin osapuolen karvat pystyyn. Useimpien järkevien ihmisten kanssa asiallinen pyyntö toimii paljon paremmin.

Vierailija
16/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiahan on niin, että jos julkisella paikalla osuu kuvaan, kuvan saa julkaista. Jos kuva taas otettu juuri minusta tai yksityisessä tilassa esim jonkun juhlissa tms on kuvan julkaisuun pyydettävä lupa.

Vierailija
17/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:58"]

Miksi ihmeessä pitäisi olla vihainen ja lähteä heti uhkailulinjalle, etenkin, kun tässä tapauksessa uhkailulle ei ole mitään perusteita? Sillä saa vain toisenkin osapuolen karvat pystyyn. Useimpien järkevien ihmisten kanssa asiallinen pyyntö toimii paljon paremmin.

[/quote]

Jos on ruma ja epävarma niin kyllä se kuvan näkeminen netissä ahdistaa.

Vierailija
18/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksityishenkilö pyytää kuvan poistamista julkisesta mediasta, niin se on tehtävä tai hänen kasvonsa on vähintään peitettävä kuvassa.

Vierailija
19/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 14:04"]

Jos yksityishenkilö pyytää kuvan poistamista julkisesta mediasta, niin se on tehtävä tai hänen kasvonsa on vähintään peitettävä kuvassa.

[/quote]

Höpöhöpö. Kaikkea ne palstamammat keksivätkin ja kehtaavat vielä kirjoittaa esille.

Vierailija
20/50 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:44"]

[/quote]

Tulisi sinulle kovin kalliiksi tuollainen toiminta.

Ja kuva pysyisi varmasti paikallaan.

[/quote]

Ei tulisi, koska sillä on oikeuteni yksityishenkilönä, ja jos bloggaaja alkaisi vielä kaiken lisäksi herjaamaan kyseistä yksityishenkilöä blogissaan siksi kun henkilö pyytänyt kuvansa poistoa, niin se vasta bloggaajalle kalliiksi tulisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän