Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa on jatkuvasti retkiä...

Vierailija
08.11.2013 |

Siis joo, ymmärrän kyllä, että on kiva että päivissä on vaihtelua. Mutta musta tuntuu, että sitä on jo ihan liikaa. Enemmän on kohta niitä päiviä, jolloin lapsille pitää pakata mukaan sitä ja tätä lippulappua, istuinalustaa, retkievästä, valokuvaa jne. tai muistaa että lapsi pitää jonain päivänä tuoda jo ennen kahdeksaa että ehtii muiden mukana bussiin tai retkelle.

Minä en ole mikään erityisen aktiivinen vanhempi, mutta huolehdin kyllä ihan itse lapseni kulttuuririennot, teatterit, elokuvat, retket jne. Sitähän sitä vapaa-ajalla lapsen kanssa juuri tehdään. En vaadi päivähoidolta muuta kuin perushoitoa ja turvallista kasvuympäristöä.  

Olenko mä nyt ihan ainoa jota ärsyttää se, että kalenteriin pitää joka kuun alussa, muiden miljoonan muistettavan asian lisäksi, merkitä pitkä lista ylimääräistä muistettavaa? 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Mua ärsyttäisi jos noin olisi, varsinkin kun lapsia on useampia.

kuinka usein niitä retkiä teillä on?

Oman lapseni päiväkodissa on kerran viikossa metsäretki, mutta se ei vaadi kodilta mitään panostusta.

Eskarit käyvät koko vuoden aikana jollain retkellä (kirjasto, museo, koulu tms.) 6 kertaa vuodessa. Pienemmät max 1 kerta vuodessa.

kyseessä steinerpäiväkoti

Vierailija
2/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap siis jatkaa kesken jäänyttä lausetta, että enemmän on kohta näitä "poikkeuspäiviä" kuin tavallisia päiväkotipäiviä. Tälle viikolle niitä on mahtunut kolme, joista minä olen unohtanut /missannut kaksi (ei mitään muistikuvaa että niistä olisi jotain mainittu, vaikka varmaan on) ja ärsyttää aloittaa aamu sillä että tänään lapsesi on taaskin eri rytmissä muiden kanssa, koska on tullut väärään aikaan (tullaan aina viimeistään yhdeksältä) tai häneltä puuttuu tämä tai tämä asia jonka piti olla tänään mukana. Harmittaa, aivan kuin päiväkodista tulisi jatkuvasti kotiläksyä jossa epäonnistun. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole enää tuossa tilanteessa. Lapsemme olivat 10 päivää kuussa hoidossa ja se tuntui olevan ongelma.

Kun voi voi, kun lapsenne ei pääse retkelle. ETkö voisi maksaa koko kuukautta, kun lapsesi nyt kärsii, kun ei pääse sinne ja tänne.

Ei, en alkanut maksaa koko kuukautta, koska koen, että päiväkoti on paikka, missä lapset on hoidossa, kun olen töissä. Kasvatuksen ja muun teen itse kotona. Retkillä kävimme ihan omana perheenä.

Kun hoitopäiviä oli sitten vähän, oli sama olo, että olen taas missannut läksyt ja saan virhemerkinnän. Kun ei ollut ma-ke hoitopäiviä, en voinut tietää, että maanantaina on luukkuun pantu lappu, missä käsketään torstaiksi laittaa 2 euroa matkaan, että mennään jonnekin katsomaan jotain hilavitkutinta.

Sitten venyvällä äänellä maristiin, että taas sinun lapsesi joutuvat jäämään päiväkotiin pienten ryhmään, kun et ole tuonut rahaa matkassa. Etkö voisi ottaa koko kuukautta lapsille, kun meille olisi helpompaa, jos lapsesi olisi joka päivä hoidossa 8 tuntia.

Onneksi nuo ajat on todella ohi

Vierailija
4/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos sanot päiväkodissa että teille riittää pelkkä päivähoito, ei tarvi retkeillä joka viikko.

Vierailija
5/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin ap:ta. Omat lapseni ovat jo teinejä, mutta poika kävi aikoinaan erittäin aktiivisessa päiväkodissa, ja minulla oli myös työ ja tuska muistaa jokaviikkoiset poikkeuspäivät (piti olla johonkin aikaan aamulla viimeistään, piti olla reppu ja eväät, piti olla jumppavaatteet jne). Itse kävi töissä pitkän työmatkan takana ja mies on yrittäjä. Aina sai tuntea olevansa jotenkin huono vanhempi, kun ei pysynyt kärryillä.

Kerran yksi vähän muutenkin töykeä lastenhoitaja tulla täräytti minulle muiden aikuisten kuullen: "se teidän xylitol-maksu! Kaikki muut ovat jo aikoja sitten maksaneet!"  En ollut saanut mitään viestiä tai tietoa siitä, että ruuan jälkeen jaettavista xylitol-pastilleista piti maksaa 3 euroa. Ikäänkuin olisin saituuttani pihdannut kolmea euroa..

Vähempi vouhotus riittäisi. Eivät pikkupiltit tarvitse koko ajan jotain ohjelmaa, eikä minusta ole oikein terveen järjen mukaista sekään, että joulu- ja kevätjuhlissa joku vauvaryhmä "esiintyy" vanhemmilleen. Miksi heidän pitäisi omille vanhemmilleen päiväkodissa esiintyä, oikeasti?

Vierailija
6/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:27"]

Onneksi en ole enää tuossa tilanteessa. Lapsemme olivat 10 päivää kuussa hoidossa ja se tuntui olevan ongelma.

Kun voi voi, kun lapsenne ei pääse retkelle. ETkö voisi maksaa koko kuukautta, kun lapsesi nyt kärsii, kun ei pääse sinne ja tänne.

Ei, en alkanut maksaa koko kuukautta, koska koen, että päiväkoti on paikka, missä lapset on hoidossa, kun olen töissä. Kasvatuksen ja muun teen itse kotona. Retkillä kävimme ihan omana perheenä.

Kun hoitopäiviä oli sitten vähän, oli sama olo, että olen taas missannut läksyt ja saan virhemerkinnän. Kun ei ollut ma-ke hoitopäiviä, en voinut tietää, että maanantaina on luukkuun pantu lappu, missä käsketään torstaiksi laittaa 2 euroa matkaan, että mennään jonnekin katsomaan jotain hilavitkutinta.

Sitten venyvällä äänellä maristiin, että taas sinun lapsesi joutuvat jäämään päiväkotiin pienten ryhmään, kun et ole tuonut rahaa matkassa. Etkö voisi ottaa koko kuukautta lapsille, kun meille olisi helpompaa, jos lapsesi olisi joka päivä hoidossa 8 tuntia.

Onneksi nuo ajat on todella ohi

[/quote]Meillä oli myös päivähoidossa aika suuria ongelmia, kun ei vuorotyön vuoksi haluttu pitää lasta hoidossa kuin tarvittaessa. Ylimääräiset vapaapäivät ja lyhemmät hoitopäivät tuntuivat olevan ongelma. Ensi ongelmaksi verhottiin osapäivähoto ja se että on vaikea seurata että toteutuuko alennetun hoidon ehdot. Kun kyllästyimme tähän ja aloimme maksamaan täyttä päivähotomaksua siitä huolimatta että emme käyttäneet kokopiävähoitoa, niin nurina jatkui. Oli kyllä suuri helpotus kun nuorinkin lähti kouluun.

Vierailija
7/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4; kuulostaapa tutulta...meillä lapset ovat hoidossa 15 päivää viikossa ja joinakin päivinä voidaan viedä vähän myöhempään (siis ysiin). Minustakin päiväkoti on paikka jonne lapsi viedään kun on tarvetta, ja pidetään kotona kun se on mahdollista. Meille ei ole ikinä sanottu tästä, mutta annettu ymmärtää, että lapsille olisi kyllä ollut niin ihanaa päästä sinne ja sinne muiden mukana kun ovat kotona. Olen sanonut lapsille, että jos mikä tahansa missattu juttu harmittaa, niin tehdään se yhdessä seuraavana kotipäivänä, ja tosiaan tehdäänkin, joten lapset eivät ole moksiskaan jos jonnekin eivät pääse. Se olisi jo liikaa, nyt sentään vaan minä koen olevani aina vähän pihalla näissä aikatauluissa.

Sinänsä siis olen tosi tyytyväinen päiväkotiin, en vaan meinaa pysyä näissä aikatauluissa oikein perässä.

ap.

Vierailija
8/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaisi minuakin, jos noin unohtaisin. Muuten ne retket on kivoja eikä meidän päiväkodissa ole niitä liian usein.

Vierailija
9/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiis 15 päivää kuussa, ei viikossa..

ap.

Vierailija
10/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi.

Pari kertaa kuussa pitää muistaa jotain erityistä. Sitävarten mulla on kännykässä muistutus... muistuttaa illalla ja aamulla kalenterissa vielä lukee esim retkieväät.

Vierailija
11/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän lapseni päiväkodista juuri siksi, että toiminta on rauhallista ja ennakoitavaa. Viikkorytmi toistuu ja retket ovat tosi harvinaisia.

3-vuotiaat eivät tarvitse mitään retkiä mihinkään. Päiväkodissa on tuttua ja turvallista.

Eskarilaiset ja 5-vuotiaat sitten jo kaipaavat välillä jotain extraa.

Juhlissa vauvat (no ko. päiväkodissa ei edes ole vauvoja) eivät esiinny :), ihan huvitti jonkun kirjoittajan kommentti siitä, kun vauvat pistetään "esiintymään". Rakastan päiväkodissamme sitä, että kaikki (3-6v) lapset esiintyvät yhtenä isona ryhmänä yhdessä opettajien kanssa. Juhlat eivät ole mitään hienoa esitystaidetta, mutta siellä on lämmin ja turvallinen tunnelma.

Vierailija
12/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se, joka kirjoitti esiintyvistä vauvoista. Minusta alle yksivuotiaat ovat vauvoja, kyllä päiväkodeissa on ryhmiä alle 2-vuotiaille, joista osa on juuri noita alle vuoden ikäisiäkin. Läheskään kaikki tuollaisessa ryhmässä eivät edes kävele vielä, mutta kyllä heillä omat ohjelmanumeronsa aina on ollut. Lasteni päivkodissa, samoin siinä, missä olin itse nuorempana sijaistamassa, kaikki ryhmät esiintyivät erikseen, myös tuo alle kaksivuotiaiden.

Ei kannata mitätöidä toisten kokemuksia ja haivaintoja sen takia (12), että oma kokemus ei sitä vastaa. Päiväkodeissa on eroja.

Vierailija
13/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:29"]

Mitäpä jos sanot päiväkodissa että teille riittää pelkkä päivähoito, ei tarvi retkeillä joka viikko.

[/quote]

Minä olen sanonut noin ja ilmoittanut, että lapsi tulee hoitoon tasan silloin kun se meidän perheelle sopii eli jos bussi lähtee 8.00 niin sama se minulle, lapsi tulee hoitoon 8.30 ja hänelle on siellä hoitaja. Enkä laita lapselle mukaan eväitä jne. Päiväkoti huolehtii päiväkotipäivästä.

Vierailija
14/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 09:59"]

Minä olen se, joka kirjoitti esiintyvistä vauvoista. Minusta alle yksivuotiaat ovat vauvoja, kyllä päiväkodeissa on ryhmiä alle 2-vuotiaille, joista osa on juuri noita alle vuoden ikäisiäkin. Läheskään kaikki tuollaisessa ryhmässä eivät edes kävele vielä, mutta kyllä heillä omat ohjelmanumeronsa aina on ollut. Lasteni päivkodissa, samoin siinä, missä olin itse nuorempana sijaistamassa, kaikki ryhmät esiintyivät erikseen, myös tuo alle kaksivuotiaiden.

Ei kannata mitätöidä toisten kokemuksia ja haivaintoja sen takia (12), että oma kokemus ei sitä vastaa. Päiväkodeissa on eroja.

[/quote]

Hei

Ei ollut millään muotoa tarkoitus mitätöidä kokemustasi, vaan ihmettelin vain sitä, että onko sellaisiakin päiväkoteja, joissa 1-2-vuotiaat laitetaan esiintymään. Tai no niiinkään ihmetellyt, vaan jotenkin huvittaa tuollainen "touhotus" päiväkodin taholta. (Mutta monet vanhemmat varmaan toivovat tällaisia esityksiä :))Ja samalla iloitsin siitä, että onneksin oman lapseni päiväkodissa näin ei ole.

12

Vierailija
15/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varhaiskasvatusta ei päivähoitoa, josta lapset nauttivat päiväkodissa, yrittäkää ymmärtää ero. Jos ette jaksa retkiä ym. niin viekää ne lapset pph:n hoitoon. Eivät tee retkiä ja ulkoilevat max pari tuntia päivässä.

Vierailija
16/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:40"]

Se on varhaiskasvatusta ei päivähoitoa, josta lapset nauttivat päiväkodissa, yrittäkää ymmärtää ero. Jos ette jaksa retkiä ym. niin viekää ne lapset pph:n hoitoon. Eivät tee retkiä ja ulkoilevat max pari tuntia päivässä.

[/quote]

Mun mieheni äiti on pph ja kyllä he tekevät retkiä. Esim. bussilla lähikaupungin isoon leikkipuistoon, yms.

Vierailija
17/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin Espoossa asuvana olisin kyllä onnellinen jos jotain retkiä olisi noin paljon. Ei todellakaan olisi ongelma, päinvastoin.

Vierailija
18/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, ettei nykyaikana näistä jutuista voi tiedottaa vanhemmille s-postilla, vaan jollain lipuilla ja lapuilla... Tai eikö sitten olisi kätevämpi kerran kuussa antaa yksi lappu, jossa olisi aikataulut ja muutokset ja eväspäivät jne.

Hämmästyttää, että on vanhempia, joille päiväkoti on vaan lapsisäilö. Paikka, jonne lapsi dumpataan työpäivän ajaksi. Ei siellä mitään varhaiskasvatusta ja retkiä ja muuta tarvita, riittää, kun joku vaan katsoo sen lapsen perään. Hohhoijaa.

Ehkä jotkut vanhemmat käy lastensa kanssa teattereissa ja museoissa jne ihan itsekeen. Mutta mitä olen niitä tuttavaperheitä katsonut, joissa on lapsia, niin aika vähissä ne tällaiset retket on akateemisissakaan perheissä.

Yksi tuttavaperheen lapsi, 7v, ei ole koskaan nähnyt merta. Tai edes suurempaa järveä. Asuvat 20 km päässä meren rannasta. Kaksi lasta oli ihan ihmeissään, kun porukalla oltiin viime kesänä Helsingissä ja siellä oli ihmisiä, jotka ei puhuneet suomea! Kyselivät, että miksi täällä on ihmisiä, jotka puhuu jotain outoja kieliä (ainakin ruotsi, ranska, venäjä kuului siinä samassa kahvilassa, jossa oltiin). Iät 8v ja 10v.

Eli kyllä on hyvä asia, että päiväkodeissa laajennetaan lasten elinpiiriä.

Vierailija
19/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:56"]

Ihmettelen, ettei nykyaikana näistä jutuista voi tiedottaa vanhemmille s-postilla, vaan jollain lipuilla ja lapuilla... Tai eikö sitten olisi kätevämpi kerran kuussa antaa yksi lappu, jossa olisi aikataulut ja muutokset ja eväspäivät jne.

Hämmästyttää, että on vanhempia, joille päiväkoti on vaan lapsisäilö. Paikka, jonne lapsi dumpataan työpäivän ajaksi. Ei siellä mitään varhaiskasvatusta ja retkiä ja muuta tarvita, riittää, kun joku vaan katsoo sen lapsen perään. Hohhoijaa.

Ehkä jotkut vanhemmat käy lastensa kanssa teattereissa ja museoissa jne ihan itsekeen. Mutta mitä olen niitä tuttavaperheitä katsonut, joissa on lapsia, niin aika vähissä ne tällaiset retket on akateemisissakaan perheissä.

Yksi tuttavaperheen lapsi, 7v, ei ole koskaan nähnyt merta. Tai edes suurempaa järveä. Asuvat 20 km päässä meren rannasta. Kaksi lasta oli ihan ihmeissään, kun porukalla oltiin viime kesänä Helsingissä ja siellä oli ihmisiä, jotka ei puhuneet suomea! Kyselivät, että miksi täällä on ihmisiä, jotka puhuu jotain outoja kieliä (ainakin ruotsi, ranska, venäjä kuului siinä samassa kahvilassa, jossa oltiin). Iät 8v ja 10v.

Eli kyllä on hyvä asia, että päiväkodeissa laajennetaan lasten elinpiiriä.

[/quote]

Miksi päiväkodissa varhaiskasvyatus tapahtuu vain silloin, kun ei olla päiväkodin alueella vaan sitä varten täytyy aina lähteä muualle? Tasokasta varhaiskasvatusta voi antaa ihan hyvin, vaikka lasten ei tarvitse eväitä joka viikko mukaansa ottaa.

Vierailija
20/24 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerolle 15: ok, kiva kun selvensit asiaa. Minua jotenkin riepoo ajatus, että ensin alle 2-vuotias vaavi työnnetään hoitoon n. 7-8 tunniksi ja sitten sen pitäisi vielä esiintyä vanhemmilleen.

Muutenkin nuo juhlat ovat vähän turhia minun mielestäni. Päiväkodissa, jossa olin työssä, joulujuhla järjestettiin klo 18 arki-iltana, vieläpä läheisen koulun juhlasalissa, eikä päiväkodissa. Mikä pointti siinäkin oli? Lapsia piti kuskata edestakaisin kauhealla kiireellä työpäivän jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi