Luunapin lapselleen antanut äiti tuomittiin pahoinpitelystö
Oikein. Minunkin tekisi mieli ilmiantaa eräs äiti joka teki saman 4-vuotiaalleen.
Kommentit (71)
Aikuisella ihmisellä on joka tapauksessa suuri valta-asema suhteessa kolmivuotiaaseen. Ei todellakaan pitäisi olla mitään tarvetta turvautua luunappeihin. Ihan oikein, että sai sakot. Ja luulen, että aika moni oikeasti on saanut traumoja niistä puolustamistaan luunapeista ja piiskasta, kun vieläkin muistavat...
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 22:16"]
Näille, jotka vähättelevät lapsena saatuja luunappeja
- saanko minä sairaanhoitajana neppaista otsallesi mummuasi, joka venkoilee sängyssään?
- onko toivottavaa, että kaverini neppaisee 2-vuotiastasi otsalle, kun tämä villiintyy päiväkodissa?
- neppaisetko kynsille takanasi jonottavaa, joka tunkee kapulaa kassahihnalle, kun sinulla on vielä ostoksia ostoskärryssä?
- haluatko opettajan näpäyttävän nenänpäähän lukiolaistasi, joka myöhästyy tunnilta 5min?
- onko sopivaa, että miehesi antaa luunapin, kun olet jättänyt ruokalautasesi tiskipöydälle tiskikoneen sijaan?
- tuliko sinusta tasapainoinen ihminen vanhempiesi kasvatuksen jälkeen? Teetkö tismalleen samoin omille lapsillesi?
Ajat muuttuvat, ruumiillinen kuritus on poistunut, lapsia ei saa enää edes huutokaupata vähiten tarjoavalle. Meistä ei kasvanut yhteiskunna tervein sukupolvi vanhempiemme ja olosuhteidemme yhteistyössä.
[/quote]
Näissä kaikissa on YKSI ISO ERO. Nimittäin se, että näissä muissa esimerkeissä olevat eivät ole kasvatusvastuussa kyseisistä henkilöistä. Mutta lapsistamme olemme kasvatusvastuussa. Heistä pitäisi kasvattaa kunnon kansalaisia jotka ei hypi silmille.
Esimerkkisi olivat typeriä.
1. saanko minä sairaanhoitajana neppaista otsallesi mummuasi, joka venkoilee sängyssään?
-Sinua ei varmaan sairaanhoitaja tippaakaan rasita jos joku mummo venkoaa sängyssään. Saat työstä palkkaa ja lähdet sen jälkeen kotiin lepäämään. Etkä välttämättä näe edes kyseistä mummua enää toistamiseen.
-Oma lapsi on siinä vekoamassa huomenna ja ylihuomenna ja vielä 10 vuoden päästäkin. Hänet on saatava ruotuun ja pysymään siinä sängyssään. Ja kaikkien syyttävä sormi osoittaa sinua jos lapsi venkoaa sängyssä vielä vuosienkin päästä. Sitäpaitsi en usko kenenkään antavan luunapiia sängyssä venkoamisesta vaan hieman suuremmista asioista.
2. onko toivottavaa, että kaverini neppaisee 2-vuotiastasi otsalle, kun tämä villiintyy päiväkodissa?
-Miksi kaverisi neppaisisi lasta mikä ei ole hänen omansa? Eihän toisten lapsia kasvateta muutenkaan.Aika harva edes sanomalla puuttuu jos toisen lapset tekee jotain mitä ei saisi. Saati sitten noinkin perus juttu kuin villiintyminen. Mikäs siinä nyt on edes ongelmana?
-Edelleen tuskin kukaan neppaa lastaan villiintymsiestä?
3. neppaisetko kynsille takanasi jonottavaa, joka tunkee kapulaa kassahihnalle, kun sinulla on vielä ostoksia ostoskärryssä?
- Takana oleva törttöilijä ei ole minun vastuullani. Hänen huono käytöksensä on vain ja ainoastaan hänen omaa tyhmyyttään.
-Kaupassa törttöilevä lapseni sitten taas on omalla vastuullani. Hänen käytöksensä katsotaan olevan kasvatukseni tulosta. Hänen on pärjättävä tulevaisuudessa kaupassa ja opittava käyttäytymään ihmistenilmoilla siten miten pitää. En tosin usko, että kukaan antaisi lapselleen luunappia kaupassa siitä, että ohittelisi jonossa tai laittaisi ostoksia liian aikaisn hihnalle?
4. haluatko opettajan näpäyttävän nenänpäähän lukiolaistasi, joka myöhästyy tunnilta 5min?
-ei olisi pahitteeksi ollenkaan ;) vanhat karttakepit takaisin, niin saataisiin taas luokkiin opsikelurauha takaisin.
5. onko sopivaa, että miehesi antaa luunapin, kun olet jättänyt ruokalautasesi tiskipöydälle tiskikoneen sijaan?
-Mies ei kasvata minua, joten hän olisi vapaa eroamaan minusta jos käytökseni kotona ei häntä miellyttäisi.
-Lapsista ei voi erota, heidät pitää kasvattaa niin, että heidän kanssaan pystyy asumaan samassa taloudessa vielä vuosienkin päästä ja että joku joskus huolii heidät puolisoksikin. Enkä usko, että kukaan antaa luunappia pöydälle jätetystä lautasestakaan.
6. tuliko sinusta tasapainoinen ihminen vanhempiesi kasvatuksen jälkeen? Teetkö tismalleen samoin omille lapsillesi?
-sain selkäsaunoja, tukkapöllyjä ja luunappeja. Olen tasapainoinen. Lapseni eivät ole saaneet, eivätkä saa mitään edellämainittuja koska ovat laittomia keinoja kasvattaa. Yksi neljästä kylläkin tarvitisi niitä, sillä hän on erittäin haastava kasvatettava. Lähinnä tilantessa joissa satuttaa toistuvasti sisaruksiaan, olisi suotavaa antaa tukkapölly, jotta edes sen pelossa jättäisi sisaruksensa rauhaan. Mutta näillä mennään millä saa mennä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 22:59"]
Voin omasta kokemuksesta kertoa, että annoin aikanaan esikoiselle pari kertaa luunapin, kun hän vajaan vuoden ikäisenä konttasi jatkuvasti kiellettylle kaapille. Onneksi tajusin parin kerran jälkeen, ettei se auta mitään ja että ongelma on mun hermoissa eikä lapsessa.
Tuon jälkeen en ole koskaan käyttänyt minkäänlaista väkivaltaa lapsiani kohtaan. Kaikki kolme ovat silti kasvatettu ehkä liiankin tiukassa kurissa. Kasvatus ja kuri eivät vaadi minkäänlaista väkivaltaa. Lapset voi kasvattaa fiksusti käyttäytyviksi aivan ilman väkivaltaakin. Ja mä lasken myös luunapit väkivaltaan. Mun mielestä aikuisella on kasvatus tosi hukassa, jos täytyy turvautua väkivaltaan. Siinä vaiheessa peli on menetetty ja opettaa samalla lapsilleen huonoja tapoja.
Onko teidän mielestä oikeasti ok, jos puolisonne napsauttaa luunapin aina jos ette tee jotain asiaa hänen mielestään oikein?
[/quote]
Vajaan vuoden ikäisen?! Olet sairas. Vielä sairaampi kuin ne ketä yrität tekstilläsi moralisoida.
Vaikka hyväksyn ruumiillisin kurituksen joissain tapauksissa kurittomalle lapselle niin ei tulisi mieleenkään koskea vauvaan.
Kyllä se on vanhempien omaa kykenemättömyyttä jos ei voi olla satuttamatta lastaan, sitten vaikka antamalla luunappi. Ette te varmaan anna luunappeja muillekaan ihmisille jos he teitä ärsyttävät, miksi siis lapselle joka ei voi edes puolustautua? Lapsi vieläpä oppii, että se oli ansaittua, että on ihan oikein että äiti satuttaa kun ei ole kiltisti... Kivan kasvatuksen antaa lapselle, että äiti saa satuttaa lasta kun tämä tekee väärin... Ja sama kasvatus saattaa vielä jollain periytyä omille lapsilleen, joka on niitä luunappeja saanut.
Mun mielestä on kamalaa, että täällä puolustellaan lasten pahoinpitelyä. Sitähän se on, vaikka onkin lievempää, tarkoitus sillä on satuttaa fyysisesti. Ehkä monien kannattaisi harkita hermolomaa jos on ei hermojaan osaa pitää kurissa että pitää lapseen käydä käsiksi. Mitä hyvää te luulette tuollaisesta fyysisestä kurituksesta seuraavan? Tuoko pahoinpitely koskaan missään muodossa mitään hyvää tähän maailmaan? Pelottavaa että tälläkin vauva-palstalla monet kannattavat sitä että heillä on oikeus satuttaa lapsiaan. Onko teidän lapsilla oikeus antaa aikuisena teille takaisin luunappeja, kun te teette heidän mielestään jotain väärin?
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 22:02"]
Taitaa olla näiden kirjoitusten perusteella sukuvika tuo lasten pahoinpitely: "Ei minustakaan huonoa tullut, vaikka piestiin". Sinänsä kyllä aika surullista että omaa väkivaltaisuuta perustellaan sillä että ennenkin on näin tehty.
[/quote]
Niin, kykenemättömät kasvattajat perustelevat omaa väkivaltaisuuttaan, vaikka todellisuudessa väkivaltaa ei voi perustella vaan se on vain ja ainoastaan tekijän syy. Mukavaa varmaan kasvattaa lapsi pelolla ja opettaa siihen että on ihan ok että äiti satuttaa fyysisesti jos tekee jotain väärin. On varmaan tosi turvallinen ja luottavainen olo lapsilla tuollaisiin pahoinpitelijöihin. Sitähän se on (vai annatteko muillekin ihmisille luunappeja kun hermot tarpeeksi kiristyvät?), aika surkeaa että omien hermojen pettäminen pistetään lapsen käytöksen syyksi. Monen kannattaisi varmaan miettiä ennen lasten hankintaa että onko hyväksi kasvattajaksi...
Olen itsekin saanut luunappeja ja tukistuksia. Kerran sain myös selkääni. Ei noita mistään pikkujutuista saanut eli kyllä minä tiesin oikein hyvin, mistä rangaistaan. Mitään traumoja ei ole jäänyt ja olen edelleenkin hyvissä väleissä vanhempieni kanssa. En ole myöskään koskaan pelännyt vanhempiani tuon takia.
Omille lapsilleni en ole noin tehnyt koska ei ole tarvinnut. En näe omissa kasvastustavoissani paljonkaan eroa vanhempieni tapoihin joten voipi olla, että minä olen sitten vain ollut kovapäisempi ja uhmakkaampi.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 23:01"]
Siinä kohtaa kun loppuu älylliset taidot, niin otetaan fyysiset keinot käyttöön. Kyllä lapsista saa kasvatettua hyvin käyttäytyviä ilman korvapuusteja tai luunappia. Toiset vain eivät osaa...
[/quote]
Näinpä juuri ja sitten puolustellaan sitä omaa käytöstä, samoin kuin kaikki muutkin toisia ihmisiä pahoinpitelevät. Joku tuollakin kirjoitti miten lasta voi sitten pahoinpidellä kun lasta on ensin käsketty 27 kertaa ja sitten tönäisee sisarusta? Siis oikeasti, loistavaa kasvatusta. Ehkä olisi hyvä että ihmisiä vähän kehotettaisiin harkitsemaan ovatko kykeneviä hyviksi vanhemmiksi (kuten eivät käytä väkivaltaa kun taidot loppuu), eikä niin että kaikkia sellaisiakin jotka eivät kasvattajiksi kykene, kannustetaan lisääntymään. Ihmiset voisivat käyttää kyllä harkintaansa ,että ovatko valmiita tarjoamaan kaikinpuolin lapselle sen hyvän kodin jonka jokainen lapsi ansaitsee.
Tuo vain tuntuu todella pahalle, että toisten mielestä on normaalia että vanhemmat saa vain käydä käsiksi lapseen. Minun äitini tukisti minua kerran todella lujaa ja muistan sen vieläkin, se satutti henkisesti enemmän kuin fyysisesti. Nuorena muistan, kun tätini läimäytti serkkuani kasvoihin. Sen näkeminen satutti myös, tuli aika paha mieli kun näin miten toista kohdeltiin.
Se joka miettii että toisen pahoinpitely on ok, voisi katsoa peiliin ja miettiä olisiko ok, jos vaikka se puoliso tulee satuttamaan sinua? Miten te voitte hyväksyä oman lapsenne pahoinpitelyn ja tehdä lapsellenne niin, kun ette varmaan hyväksy väkivaltaa teitä itseännekään kohtaan? En ymmärrä miksi kukaan tekee lapselleen niin, itse olette sen lapsen tehneet ja valitettavasti moni lapsi ei voi vanhempiaan valita, voisi tarjota edes turvallisen kodin lapselle jos ei muuhun kykene. Luuletteko että se lapsi toivoi syntyvänsä kotiin, jossa äiti saa satuttaa ja vieläpä äidin mielestä siinä ei ole mitään väärää? Aika surkea kasvatusmalli, kasvatetaan väkivallalla kun muuhun ei kyetä, lapseen se toki on helppo kohdistaa (toisin kuin muihin ihmisiin) kun lapsi ei voi puolustautua.
Kivoja äitejä, satuttavat heikompiaan. Rinnastettavissa siihen että mies läimäyttää naista, siinäkin on vahvempi osapuoli puolustuskyvytöntä vastaan. Paitsi että nainen voi lähteä sellaisesta kodista, lapsi ei.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 21:27"]
Annatteko puolisolle, vanhemmillenne jne. myös luunappeja, jos ne kerran ei satu eivätkä ole väkivaltaa?
[/quote]
En, enkä muutenkaan kasvata heitä. En anna kotiintuloaikoja enkä rankaise kotiarestilla tai kännykän takavarikoimisella.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 21:24"]
50e maksettavaa lapselleen? Mitenköhän tuo käytännössä toimii? Eihän lapsella välttämättä ole edes omaa tiliä. Antaako äiti lapselle setelin käteen, mitähän se 3v sillä tekee? Repii?
[/quote]
Lapselle menevät korvaukset menevät tilille, joka perustetaan erikseen näitä rikoskorvauksia varten. Se on ulkopuolisen edunvalvojan hallinnassa aina siihen asti, kun lapsi on 18v.
[/quote]Näinhän me työllistetään virkamiehiä. Vähennetäänköhän hallinnointikulut tuosta viiskymppisestä vai maksetaanko ne meidän veroista? Hölmöläisten hommaa.
Mielestäni lapseen ei saa kajota mutta sairaalssa sekoilevaa vanhusta tai muuta hörhöä saa kyllä ojentaa, jos se estää hoitajia ja lääkäreitä tekemästä työtään.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 00:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 21:27"]
Annatteko puolisolle, vanhemmillenne jne. myös luunappeja, jos ne kerran ei satu eivätkä ole väkivaltaa?
[/quote]
En, enkä muutenkaan kasvata heitä. En anna kotiintuloaikoja enkä rankaise kotiarestilla tai kännykän takavarikoimisella.
[/quote]
Puolustelitko kenties luunappien antamista lapselle tällä tavoin, vai mikä tässä oli pointtina jos et niin tee, vai lapselleko sinun on kasvattajana oikeus tehdä mitä vain toisin kuin puolisolle? Kotiintuloajat on sama kuin luunapin antaminen? Hieno asenne, kannattaa myös miettiä mitä se kasvattaminen tarkoittaa, se ei tarkoita lapsen pahoinpitelyä... Aika surkeaa jos ei osaa lastaan kasvattaa ilman että pitää pahoinpidellä, sitä itse maailmaan tehtyä puolustuskyvytöntä lasta...
No mä voin myöntää, että olen lastani sormille näppäissyt kun ei ole kielloista, pois kantamisista jne huolimatta jättänyt rauhaan uunin nappeja. Monta kk tein niin, että sanoin tiukan ein ja vein lapsen pois. Sitten viimeisen kerran kun lapsi meni vääntelemään levyt täysille, näppäisin sormille ja sanoin uudestaan ei, mukelo lopetti, katsoi mua silmät pyöreinä ja lähti pois. Pistää miettimään, että olisinko helpommalla päässyt jos olisin heti näppäissyt sormille ja tuimasti katsoen sanonut ei?
Minulla on neljä lasta, mutta tämä yksi on sellainen joka on siitä asti kun liikkumaan oppi, tehnyt kaikki uudestaan ja uudestaan. Ei ole auttanut jatkuvat pois viemiset, ei ole auttanut ein hokeminen. Ei ole auttanut jäähypenkit. Kaikki vain toistuu.
Nyt hän on 6v. Lopettaa ilkeilyn jos oikein kunnolla ärjäisen, mutta silloinkin menee n. 30min ja hän jatkaa samaa.
Voin sanoa, etten ole tuon näppäisyn jälkeen käyttänyt mitään väkivaltaa (vaikka joskus oikeasti tekisi mieli ottaa kiinni tukasta). Toisaalta, tuo ns. luunappi sormille ei oikeastaan ollut edes väkivaltaa.
Sen sanon, että taidetaan olla tulevaisuudessa aika kusessa tuon pojan kanssa. Nyt jo tietää, ettei me voida kuin laittaa jäähylle, pitää puhuttelu ja antaa rangaistus. Kun ne on ohi, sama homma jatkuu.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 21:17"]
Ja voi voi mitäköhän kasvaa näistäkin lapsista kun ei ole mitään rajoja ja eletään kuin pellossa. Parhaiten käyttäytyvät ihmiset tulevat maista jossa korvapuusti on ihan ok juttu.
[/quote]
Lastako ei mielestäsi voi kasvattaa normaaliksi kuin väkivallalla? Mitäköhän kasvaa niistä lapsista joille opetetaan, että väkivallalla toisen saa tekemään haluamansa..
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 22:16"]
Näille, jotka vähättelevät lapsena saatuja luunappeja
- saanko minä sairaanhoitajana neppaista otsallesi mummuasi, joka venkoilee sängyssään?
- onko toivottavaa, että kaverini neppaisee 2-vuotiastasi otsalle, kun tämä villiintyy päiväkodissa?
- neppaisetko kynsille takanasi jonottavaa, joka tunkee kapulaa kassahihnalle, kun sinulla on vielä ostoksia ostoskärryssä?
- haluatko opettajan näpäyttävän nenänpäähän lukiolaistasi, joka myöhästyy tunnilta 5min?
- onko sopivaa, että miehesi antaa luunapin, kun olet jättänyt ruokalautasesi tiskipöydälle tiskikoneen sijaan?
- tuliko sinusta tasapainoinen ihminen vanhempiesi kasvatuksen jälkeen? Teetkö tismalleen samoin omille lapsillesi?
Ajat muuttuvat, ruumiillinen kuritus on poistunut, lapsia ei saa enää edes huutokaupata vähiten tarjoavalle. Meistä ei kasvanut yhteiskunna tervein sukupolvi vanhempiemme ja olosuhteidemme yhteistyössä.
[/quote]
Näissä kaikissa on YKSI ISO ERO. Nimittäin se, että näissä muissa esimerkeissä olevat eivät ole kasvatusvastuussa kyseisistä henkilöistä. Mutta lapsistamme olemme kasvatusvastuussa. Heistä pitäisi kasvattaa kunnon kansalaisia jotka ei hypi silmille.
Esimerkkisi olivat typeriä.
1. saanko minä sairaanhoitajana neppaista otsallesi mummuasi, joka venkoilee sängyssään?
-Sinua ei varmaan sairaanhoitaja tippaakaan rasita jos joku mummo venkoaa sängyssään. Saat työstä palkkaa ja lähdet sen jälkeen kotiin lepäämään. Etkä välttämättä näe edes kyseistä mummua enää toistamiseen.
-Oma lapsi on siinä vekoamassa huomenna ja ylihuomenna ja vielä 10 vuoden päästäkin. Hänet on saatava ruotuun ja pysymään siinä sängyssään. Ja kaikkien syyttävä sormi osoittaa sinua jos lapsi venkoaa sängyssä vielä vuosienkin päästä. Sitäpaitsi en usko kenenkään antavan luunapiia sängyssä venkoamisesta vaan hieman suuremmista asioista.
2. onko toivottavaa, että kaverini neppaisee 2-vuotiastasi otsalle, kun tämä villiintyy päiväkodissa?
-Miksi kaverisi neppaisisi lasta mikä ei ole hänen omansa? Eihän toisten lapsia kasvateta muutenkaan.Aika harva edes sanomalla puuttuu jos toisen lapset tekee jotain mitä ei saisi. Saati sitten noinkin perus juttu kuin villiintyminen. Mikäs siinä nyt on edes ongelmana?
-Edelleen tuskin kukaan neppaa lastaan villiintymsiestä?
3. neppaisetko kynsille takanasi jonottavaa, joka tunkee kapulaa kassahihnalle, kun sinulla on vielä ostoksia ostoskärryssä?
- Takana oleva törttöilijä ei ole minun vastuullani. Hänen huono käytöksensä on vain ja ainoastaan hänen omaa tyhmyyttään.
-Kaupassa törttöilevä lapseni sitten taas on omalla vastuullani. Hänen käytöksensä katsotaan olevan kasvatukseni tulosta. Hänen on pärjättävä tulevaisuudessa kaupassa ja opittava käyttäytymään ihmistenilmoilla siten miten pitää. En tosin usko, että kukaan antaisi lapselleen luunappia kaupassa siitä, että ohittelisi jonossa tai laittaisi ostoksia liian aikaisn hihnalle?
4. haluatko opettajan näpäyttävän nenänpäähän lukiolaistasi, joka myöhästyy tunnilta 5min?
-ei olisi pahitteeksi ollenkaan ;) vanhat karttakepit takaisin, niin saataisiin taas luokkiin opsikelurauha takaisin.
5. onko sopivaa, että miehesi antaa luunapin, kun olet jättänyt ruokalautasesi tiskipöydälle tiskikoneen sijaan?
-Mies ei kasvata minua, joten hän olisi vapaa eroamaan minusta jos käytökseni kotona ei häntä miellyttäisi.
-Lapsista ei voi erota, heidät pitää kasvattaa niin, että heidän kanssaan pystyy asumaan samassa taloudessa vielä vuosienkin päästä ja että joku joskus huolii heidät puolisoksikin. Enkä usko, että kukaan antaa luunappia pöydälle jätetystä lautasestakaan.
6. tuliko sinusta tasapainoinen ihminen vanhempiesi kasvatuksen jälkeen? Teetkö tismalleen samoin omille lapsillesi?
-sain selkäsaunoja, tukkapöllyjä ja luunappeja. Olen tasapainoinen. Lapseni eivät ole saaneet, eivätkä saa mitään edellämainittuja koska ovat laittomia keinoja kasvattaa. Yksi neljästä kylläkin tarvitisi niitä, sillä hän on erittäin haastava kasvatettava. Lähinnä tilantessa joissa satuttaa toistuvasti sisaruksiaan, olisi suotavaa antaa tukkapölly, jotta edes sen pelossa jättäisi sisaruksensa rauhaan. Mutta näillä mennään millä saa mennä.
[/quote]
Jos et osaa kasvattaa lapsia ilman väkivaltaa, niin kannattaiskohan käyttää kondomia. Tee meille kaikille se palvelus. Kiitos!
Kylläpä täällä kukkahattutädit mellastaa.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 21:57"]
Minä olen syntynyt vuonna -68 enkä ole koskaan saanut selkääni tai luunappeja tai tukkapöllyä. En ole itsekään oppinut kurittamaan lapsiani fyysisesti. Minulla on neljä lasta, enkä ole koskaan tukistanut tai antanut luunappeja. Kyllä aikuisella tulee olla eri keinot lapsen kasvatuksessa. Lapsen täytyy kokea kotona turvallisuutta, lapsen ei tule kotonaan kokea pelkoa siitä, että väärin tehdessään, hän voi saada vaikkapa niitä luunappeja. Et kai anna työkaverillekaan luunappeja, jos hän tekee väärin? Antakaa lapsen luottaa omiin vanhempiin ja siihen, että edes kotona saa olla turvassa kaikelta pahalta.
[/quote]
Minuun ja moneen muuhun käytettiin henkistä väkivaltaa
Miksi tästä ei rangaista
Kaksinaismoraali huipussaan. Luunapista sakkoja, mutta vanhemmat saavat alistaa ja ivata lapsia ilman rangaistusta
Minä pidän jo virikehoitoa lapsen hylkäämisenä. Hyi, pannaan sinut pois jaloista, kun et ole tarpeeksi hyvä, kun äiti sai uuden vauvan
Miksi siitä ei sakoteta
En ole itse luunappeja antanut ja tuskin tulen antamaankaan, mutta ymmärrän hyvin, että siihen sopivia tilanteita kyllä on. Esimerkiksi mieheni lapsi on todella jääräpäinen, tekee aina vain samat asiat uudestaan, mikään jäähy tms ei tehoa. Emme ole vielä keksineet hyvää rangaistuskeinoa. Luunappeja tms ei meillä siis käytetä, vaikka varmasti tekisi molempien välillä mieli. Tulee vain sellainen olo, että kun mikään muu ei auta niin se yksi luunappi tms voisi auttaa paljonkin. Kun tosiaan nämä jäähyt sun muut ovat ihan turhia, puhe ei auta, ei ennakointi, ei mikään. Samaa venkoilua päivästä toiseen ihan joka asiassa.
En ehkä syyttäisi tästä kasvatustakaan, koska toinen lapsi on paljon "helpompi", ei hänelle ole joka asia niin hemmetin vaikeaa. Hänelle pystyy myös kertomaan, miksei jokin asia käy. Tämä toinen lapsi ei edes kuuntele.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 07:17"]
Kylläpä täällä kukkahattutädit mellastaa.
[/quote]
Sanos muuta. Monien tuntuu olevan aidosti vaikea hyväksyä sitä, että tukkapöllyä lapsena saaneet aikuiset kertovat poikkeuksetta, ettei se ole jättänyt heihin mitään traumoja. Pakkohan heihin jotain pahoja, piileviä traumoja on ollut jäädä! Täällä kerran tukkapöllyä saanut lapsi on perheväkivallan uhri. Mitähän tästä miettivät ne todelliset perheväkivallan uhrit?
Kuulostaahan toi vähän liioittelulta mutta olen silti sitä mieltä, että ruumiillinen kuritus ei kuulu hyvään kasvatukseen. Ihan oikein, että tuollaisista rangaistaan, sittenpähän vanhemmat oppivat, ettei lapsia nippailla eikä tukisteta.
Mikä ihmeen neppaiseminen?? Onko se joku uusi sana?
kysyy ulkosuomalainen