Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulusta, taas... Mitä tekisi??

Vierailija
06.11.2013 |

Meillä on yksi 8-v tyttö ja olemme vaihtelevasti viettäneet joulua joko kotona, siskoni kanssa tai minun vanhemmillani. (Appivanhemmilla ei voi viettää, alkoholin takia.) Vanhemmat lähtevät tänä vuonna ulkomaille jouluksi ja sisko pyysi meitä heille jouluksi.

Ongelma on se, kun heillä on 2 teini-ikäistä lasta, tyttö ja poika, jotka valehtelematta & liiottelematta saavat kaiken, mitä voi saada. Toissa jouluna kun oltiin siellä, saivat kummatkin iPadit, iPhonet ja jotkut pelikoneet, kaikkea muutakin kallista tyyliin toinen sai varmaan 7 eri pleikkapeliä, toinen ison kasan tv-sarjabokseja ja elejä omaan koneeseensa ym. Heillä oli varmaan lähes 40 pakettia/lapsi. Toki osassa paketeista oli joku kirja tai pyjama, mutta 95% jotain kalliita paketteja. Nyt saavat ainakin telkat omiin huoneisiinsa ja paljon muuta.

Meillä on yritetty pitää jotain rotia, eli yleensä 1 isompi kalliimpi lahja ja loput voi olla sitten pienempiä. Viime jouluna oltiin mummolassa ja tyttö sai ison lego friends-talon ja sylvanian koulun ja siihen tavarat ja hahmiot, ja loput olivat muistaakseni jotain joku lautapeli, pari kirjaa, pari dvd:tä, cd-levy, monster high-nukke, monster high-pussilakanat. suklaata ja pehmeitä paketteja kuten toivomansa säärystimet. Ja tämä on musta jo paljon. Yleensä paketteja on ollut noin 15, riippuen tuleeko paljon noita pehmeitä ja suklaata.

Meille ostaa mun vanhemmat, siskoni, 2 kummia ja muut me itse. Isän puoleiset sukulaiset eivät muista lasta mitenkään.

Nyt tyttöni on pari kertaa jo puhunut, että miksi nuo saavat niin paljon, kun lahjat tuo siis pukki, ja hän vielä uskoo pukkiin.

Mies oli sitä mieltä, että ollaan keskenään, niin ei tarvi miettiä tuota ja nykyiset lahjatoiveet voi toteuttaa. Siskoni loukkaantuu tästä, olisi siis paettava johonkin tyyliin laivalle tai johonkin "täyshoitoon".

Vai lisään tytön lahjalistaan niin että hänkin saa tosi paljon, eikä tule mitään ristiriitaa että 2 lasta saa 40 paketttia ja yksi saa max. 15. Tänä vuonna olen miettinyt, että meille tulee pleikka & singstarit, ne singstar-mikit ja pari levyä olen jo hankkinutkin. Hän saa myös omaan huoneeseen cd-soittimen. Ja lisäksi joku isompi legojuttu, loput on max 30-40 e arvoisia juttuja kuten lautapeli, pari kirjaa, pari dvd:tä, cd:tä, ym. pientä. Toivoo ilmeisesti sitä lentävää keijua, niin ehkä suostun tähän.

Vai annan olla miten on, ja toivon että tyttöni oppii arvostamaan muitakin kuin materiaalisia arvoja.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pukki ole idiootti, vaan meillä on tod. näk. sama linja oli meillä pikkulapsi tai teini, eli että 1 päälahja, muut selkeästi pienempiä.

Ihan pienenä ei ymmärtänyt kun oli siis jotain 0v - 4-5v, mutta sen jälkeen on ymmärrys karttunut, että pukilla on eri politiikka noiden serkkujen lahjoihin kuin hänen.

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:56"]

No, kukaan ei tarvitse noita kaikkia ja nekin voisi tiputella pitkin vuotta. Siis jos tarvitsee uuden puhelimen, sen voi antaa synttärinä tai muuten vaan yllätyksenä muulloin kuin aattona. Eihän nuo enää usko pukkiin.

Omani uskoo vielä ja sitten kun ei usko, voin alkaa perustella järjellä, eli että nuo ostaa paljon lapsilleen ja hän saa myös ihan mukavasti kaikenlaista ja on syytä olla ihan tyytyväinen, mutta me emme anna kaikkea jouluna. Esim. olin juuri työmatkalla ja toin tytölle lastenkorkkarit ja monster high-nuken sieltä. Elokuussa toin ex tempore kun olin ostamassa kummilapselle synttärilahjaa omalleni pari isoa lego-levyä piha-alueeksi, vaikkei ollut mikään synttäri tai nimppari.

Ei mun lapsi ole siis täysin osaton ja "köyhä", vaikka varmaan meillä on vuosituloissakin eroja.

[/quote]Just. Eli teillä on lapselle tyrkytetty idiootti joulupukki, joka ei missään nimessä voi tietää eroja siinä mitä teinit ja esimerkiksi vastasyntyneet vauvat voivat tarvita?

[/quote]

Vierailija
22/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta kysyn, mitä nämä siskosi teinilapset saavat yleensä synttärilahjaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kyllä ja lapsi tykkää tädistään.

Serkuista ei tykkää niin paljon, kun toinen on pahimmassa teiniangstissa ja kiusaa pienempää mm. tahallaan näyttää sopimattomia kuvia, jos tyttö edes lähestyy häntä, kun ollaan kylässä. Toinen serkku (se poikapuolinen) ihan jees, muttei ole ollut koskaan mitenkään lapsista innostunut.

Meillä ei ole osaton lapsi, tosiaan. Mutta verrattuna noihin muihin saa aika kohtuullisesti.

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:19"]

Mä olen ihan samaa mieltä materialismista, ahdistavaa tuollainen. Mutta jos tykkäisin siskostani ja siskoni perheestä (tai jos lapsi tykkää tädistään ja serkuistaan), niin menisin. Minusta teidänkin tyttö saa näköjään ihan reilusti lahjoja, ja teinien ja 8v:n lahjat eivät onneksi ole kovin vertailukelpoisia, eli ehkäpä hän ei osaa nähdä eroa lahjojen arvon välillä.

Voisithan tosin pyytää siskoltasi, että jospa he jakaisivat osan lahjoista teineille vasta joulupäivänä.

Toisaalta jos en viihtyisi/lapseni ei viihtyisi siskoni perheen kanssa muutenkaan niin sitten en menisi (ja todellakin jäisin kotiin jos haluaisin).

Me ollaan tähän mennessä ostettu 5v ainokaisellemme tasan yksi (1) synttärilahja ja 1 joululahja joka vuosi (itse asiassa joinain alkuvuosina ei mitään). Hän on suvun ainoa lapsenlapsi miehen suvulle, ja mun äiti on varsinainen lahjahirmu, eli hukumme tavaraan muutenkin.

[/quote]

Vierailija
24/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille pitää opettaa, että aikuiset auttaa joulupukkia ja siksi osa lahjoista on lapsen vanhemmilta, kummeilta, isovnhemmilta jne. 

Teidän tapauksessa jäisin kotiin. Sanoisin suoran siskolle, että ehkä vika joulu, kun lapsi uskoo pukkii ja ihmettelee miksi toiset saa niin paljon enemmän lahjoja.

Vierailija
25/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mitä lahjoja teineille! Tosin, ihan on oikeus siskollasi lahjojen antamiseen, samoin kuin sinulla omiin valintoihisi. Joulun vietät siellä missä teidän perhe haluaa, ihan selvä juttu. Jos et osaa itse päättää plus- ja miinuspuolia, pyydä miehesi tai tyttösi päättämään ja sitten kiltisti tottelet.

(Ja siksi kauhistelin lahjamäärää, kun omat teinit sanoi jo lokakuussa, että ei äidiltä lahjoja tänä vuonna kiitos. Sukulaisilta tulee sukat, kalsarit ja suklaat, kavereilta pikkujutut. Isompia eivät kuulemma tarvitse. Mutta pitäsikö mun ihan vaatimattomuudesta kiitollisena harkita vaikka toista telkkaria talouteen.)

Vierailija
26/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun kalliin lahjan. Kuluneena vuonna uuden mopoauton ja toinen sai jotain merkkivaatteita, useampi huppari (taisi olla ainakin DC:n) ja oman samsonite-matkalaukun.

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:43"]

Ihan uteliaisuudesta kysyn, mitä nämä siskosi teinilapset saavat yleensä synttärilahjaksi?

[/quote]