Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulusta, taas... Mitä tekisi??

Vierailija
06.11.2013 |

Meillä on yksi 8-v tyttö ja olemme vaihtelevasti viettäneet joulua joko kotona, siskoni kanssa tai minun vanhemmillani. (Appivanhemmilla ei voi viettää, alkoholin takia.) Vanhemmat lähtevät tänä vuonna ulkomaille jouluksi ja sisko pyysi meitä heille jouluksi.

Ongelma on se, kun heillä on 2 teini-ikäistä lasta, tyttö ja poika, jotka valehtelematta & liiottelematta saavat kaiken, mitä voi saada. Toissa jouluna kun oltiin siellä, saivat kummatkin iPadit, iPhonet ja jotkut pelikoneet, kaikkea muutakin kallista tyyliin toinen sai varmaan 7 eri pleikkapeliä, toinen ison kasan tv-sarjabokseja ja elejä omaan koneeseensa ym. Heillä oli varmaan lähes 40 pakettia/lapsi. Toki osassa paketeista oli joku kirja tai pyjama, mutta 95% jotain kalliita paketteja. Nyt saavat ainakin telkat omiin huoneisiinsa ja paljon muuta.

Meillä on yritetty pitää jotain rotia, eli yleensä 1 isompi kalliimpi lahja ja loput voi olla sitten pienempiä. Viime jouluna oltiin mummolassa ja tyttö sai ison lego friends-talon ja sylvanian koulun ja siihen tavarat ja hahmiot, ja loput olivat muistaakseni jotain joku lautapeli, pari kirjaa, pari dvd:tä, cd-levy, monster high-nukke, monster high-pussilakanat. suklaata ja pehmeitä paketteja kuten toivomansa säärystimet. Ja tämä on musta jo paljon. Yleensä paketteja on ollut noin 15, riippuen tuleeko paljon noita pehmeitä ja suklaata.

Meille ostaa mun vanhemmat, siskoni, 2 kummia ja muut me itse. Isän puoleiset sukulaiset eivät muista lasta mitenkään.

Nyt tyttöni on pari kertaa jo puhunut, että miksi nuo saavat niin paljon, kun lahjat tuo siis pukki, ja hän vielä uskoo pukkiin.

Mies oli sitä mieltä, että ollaan keskenään, niin ei tarvi miettiä tuota ja nykyiset lahjatoiveet voi toteuttaa. Siskoni loukkaantuu tästä, olisi siis paettava johonkin tyyliin laivalle tai johonkin "täyshoitoon".

Vai lisään tytön lahjalistaan niin että hänkin saa tosi paljon, eikä tule mitään ristiriitaa että 2 lasta saa 40 paketttia ja yksi saa max. 15. Tänä vuonna olen miettinyt, että meille tulee pleikka & singstarit, ne singstar-mikit ja pari levyä olen jo hankkinutkin. Hän saa myös omaan huoneeseen cd-soittimen. Ja lisäksi joku isompi legojuttu, loput on max 30-40 e arvoisia juttuja kuten lautapeli, pari kirjaa, pari dvd:tä, cd:tä, ym. pientä. Toivoo ilmeisesti sitä lentävää keijua, niin ehkä suostun tähän.

Vai annan olla miten on, ja toivon että tyttöni oppii arvostamaan muitakin kuin materiaalisia arvoja.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.

Mutta ei se kummoisempaa ollut kun nuo oli alle kouluikäisiä tai noin mun tytön ikäisiä. Muistan kun mulla oli vauva, niin siskoni näytti lastensa toivelistoja. Lapset olivat 7 ja 9 ja ne listat oli pitkiä, monisivuisia, niissä oli monta kymmentä härpäkettä ja kuvastoista kuvat päälle, ja jokaikinen tavara mikä siinä oli hankittiin.

Silloin päätin, että meillä saa toivoa pukilta muutamaa juttua, max 5, kaikki eivät voi olla 100-200 e arvoisia, van 1-2, ja päälle voi tulla jotain yllätyksiä. Viime vuonna toivoi yhtä juttua listan ulkopuolelta ja ostin sen viime hetkellä.

Ja joka vuosi on lisäksi palapeli, lautapeli, 1-2 kirjaa, 1-2 dvd:tä ja nyt pari vuotta cd-levyjä. Näihin on joskus joku osallistunut, esim. yksi kummi ostaa aina kirjan & tytön lempisuklaata. Nyt varmaan 3 v Risto Räppääjiä ja edelleen se uusin Räppääjä kiinnostaa. Pehmeät paketit päälle.

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:52"]

Huh mitä lahjoja teineille! Tosin, ihan on oikeus siskollasi lahjojen antamiseen, samoin kuin sinulla omiin valintoihisi. Joulun vietät siellä missä teidän perhe haluaa, ihan selvä juttu. Jos et osaa itse päättää plus- ja miinuspuolia, pyydä miehesi tai tyttösi päättämään ja sitten kiltisti tottelet.

(Ja siksi kauhistelin lahjamäärää, kun omat teinit sanoi jo lokakuussa, että ei äidiltä lahjoja tänä vuonna kiitos. Sukulaisilta tulee sukat, kalsarit ja suklaat, kavereilta pikkujutut. Isompia eivät kuulemma tarvitse. Mutta pitäsikö mun ihan vaatimattomuudesta kiitollisena harkita vaikka toista telkkaria talouteen.)

[/quote]

Vierailija
2/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro, kun tämä on varmaan viimeinen vuosi kun uskoo. En halua latistaa hänen jouluaan.

Se on satu.

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:18"]

Kerro sille lapselle, ettei joulupukkia ole olemassa. Mä en ymmärrä, miksi lapsille pitää valehdella joulupukista. Meillä ei kotona koskaan uskoteltu, että joulupukki oli oikeasti olemassa, mutta silti pukki oli kiva perinne. Satu satujen joukossa.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanutkin, kun olen joutunut viime hetkessä hakemaan lahjaa ja postittamaan lapsen nähden... Olen sanonut, että aikuiset auttavat pukkia.

Noilla ei ole kummeja (lapseni tietää sen), toiset isovanhemmat kuolleet, toiset samat kuin meillä eli ostavat jonkun lelun, pehmeitä paketteja ja suklaat. Noille lähettävät lahjakortit johonkin kauppaan. Lanko on ainut lapsi ja jää jäljelle vain se fakta, että siskoni ostaa tolkuttomasti lahjoja. Joka ei minusta helpota silleen yhtään, että en jaksa ruveta jankkaamaan, miksen itse osta 35-40 pakettia hänelle.

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:45"]

Lapsille pitää opettaa, että aikuiset auttaa joulupukkia ja siksi osa lahjoista on lapsen vanhemmilta, kummeilta, isovnhemmilta jne. 

Teidän tapauksessa jäisin kotiin. Sanoisin suoran siskolle, että ehkä vika joulu, kun lapsi uskoo pukkii ja ihmettelee miksi toiset saa niin paljon enemmän lahjoja.

[/quote]

Vierailija
4/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää lähtekö mukaan kilpavarusteluun, jos ei ole teidän perheessänne tapana ostaa järjettömiä lahjavuoria niin pitäkää kiinni omista tavoistanne.

Jos haluaa uskoa joulupukkisatuihin noin täysillä, niin sen mukaan on elettävä ja olette joulun kotona. Meillä ei ole ollut ongelma vaikka vanhemmat serkut saavat isot kasat lahjoja, emme ole opettaneet, että kaikki lahjat tulevat joulupukilta. Toivottuja lahjoja tulee isovanhemmilta, vanhemmilta, kummeilta ja yllätyslahjoja vielä joulupukilta (koska pienet lapset haluavat uskoa joulupukki-satuun).

Vierailija
5/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut kyllä ihan viime vuosina, että mummot ym. antavat myös. Mutta noilla toisila on näitä muita vähemmän kuin meillä. Ei kummeja.

ap

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:40"]

Älkää lähtekö mukaan kilpavarusteluun, jos ei ole teidän perheessänne tapana ostaa järjettömiä lahjavuoria niin pitäkää kiinni omista tavoistanne.

Jos haluaa uskoa joulupukkisatuihin noin täysillä, niin sen mukaan on elettävä ja olette joulun kotona. Meillä ei ole ollut ongelma vaikka vanhemmat serkut saavat isot kasat lahjoja, emme ole opettaneet, että kaikki lahjat tulevat joulupukilta. Toivottuja lahjoja tulee isovanhemmilta, vanhemmilta, kummeilta ja yllätyslahjoja vielä joulupukilta (koska pienet lapset haluavat uskoa joulupukki-satuun).

[/quote]

Vierailija
6/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8v lapsi ei pääsääntöisesti tiedä, että pussilakana on halvempi kuin joku peli eli aika viksu lapsi teillä, jos tajuaa lahjojen hinnan, normisti ne osaa sovittaa vain määrän mukaan.

Enkä ymmärrä, miksi sisko ei saa ostaa lapsilleen mitä tahtoo. Ne on siskon rahoja, siskon elämä. Elä sinä omasi miten tahdot. Kateellisena vaikka.

Vierailija
7/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikeaa, mutta naurettavinta tässä on siskosi, joka loukkaantuu verisesti eikä halua ymmärtää teidän perheen näkökulmaa. En todellakaan näe mitään mieltä viettää joulua siskosi kanssa, jos hän on tuollainen. Olkaa siis kotona keskenään jos haluatte tai menkää laivalle esim. jonkun ystäväperheen kanssa, missä samanikäinen lapsi kuin teillä.

Vierailija
8/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko asian selittää pienelle lapselle siten, että koskapa nämä sisaren lapset ovat niin isoja, he tarvitsevat enemmän tavaraa kuin pienemmät? totuushan tämä ei varmasti ole, mutta saattaisi hyvin mennä läpi 8-vuotiaalle. 

toisaalta... itse jäisin tuossa tilanteessa kotiin, tai sopisin siskon kanssa, että lahjat jaetaan sitten omassa kotona. 

Vierailija
9/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiedä, eikä varmaan olekaan paljon halvempi (siis pussilakana halvempi kuin vaikka joku pleikkapeli). Ostin itse sen toivepussilakanan joka oli noin 40-50 e. Määrä on se merkittävä.

Ja tietää kyllä että sekä iPad ja iPhone on todella kalliita ja viimeksi jo mietti miksi pukki toi sellaista heille, siis kummatkin ja muutenkin niin paljon. Ja hänelle ei. Vaikka oli silloin 6 v.

En ole kateellinen, mutta en haluaisi opettaa lastani ihan samaan kuin nämä isommat serkukset on opetettu.

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:24"]

8v lapsi ei pääsääntöisesti tiedä, että pussilakana on halvempi kuin joku peli eli aika viksu lapsi teillä, jos tajuaa lahjojen hinnan, normisti ne osaa sovittaa vain määrän mukaan.

Enkä ymmärrä, miksi sisko ei saa ostaa lapsilleen mitä tahtoo. Ne on siskon rahoja, siskon elämä. Elä sinä omasi miten tahdot. Kateellisena vaikka.

[/quote]

Vierailija
10/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan vielä tuohon, että toki lapseni ymmärtää, että hän ei voi saada iPadia tai iPhonea, kun on pienempi kuin nuo teinit. Mutta se tuntui hänestä epäreilulta, kun minä olin sanonut hänelle, että toivoa voi esim. joko barbi & hevonen-pakettia tai sylvanian-hotellia tai lego ratsutallia, ei kaikkia...

ap

Vierailija
11/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhunut aiheesta, hän periaatteessa ymmärtää, mutta aina se lipsahtaa siihen valtavaan kasaan heillä. Mielummin kävisin heillä vaikka 25.12. tai tapanina.

Kyseessä on kuitenkin ainut siskoni, ja en halua rikkoa välejä.

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:25"]

Aika vaikeaa, mutta naurettavinta tässä on siskosi, joka loukkaantuu verisesti eikä halua ymmärtää teidän perheen näkökulmaa. En todellakaan näe mitään mieltä viettää joulua siskosi kanssa, jos hän on tuollainen. Olkaa siis kotona keskenään jos haluatte tai menkää laivalle esim. jonkun ystäväperheen kanssa, missä samanikäinen lapsi kuin teillä.

[/quote]

Vierailija
12/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota kun tyttösi kasvaa ja itse mietit mitä ihmettä antaa teinille lahjaksi. Sitä on huomattavasti helpompi mennä lelukauppaan ja ostaa leluja kuin keksiä teini-ikäisille halpoja lahjoja. 

Pysykää kotona. 

Vierailija
13/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viettäkää oma joulu kotona!

Sanot siskollesi, että haluatte kerrankin viettää omaa joulua kotona. Voisitte kyläillä sitten vaikka joulupäivänä tai tapaninpäivänä. Kyllä siskosi ennenpitkää ymmärtää.

Näin me ainakin teemme! Meidän joulun pilaavat sisarusten lapset, jotka kiireesti repivät lahjansa auki, eivätkä kunnioita oikeasti saamiaan lahjoja. Pehmeitä paketteja eivät viitsisi edes avata.

Vähämpi on parempi ja kaikkein tärkein se joulun tunnelma!

Vierailija
14/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietätte tietenkin oman perheen kesken. Siskosi saa vain tottua siihen, että sullakin on oma tahto.

Vierailija
15/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kukaan ei tarvitse noita kaikkia ja nekin voisi tiputella pitkin vuotta. Siis jos tarvitsee uuden puhelimen, sen voi antaa synttärinä tai muuten vaan yllätyksenä muulloin kuin aattona. Eihän nuo enää usko pukkiin.

Omani uskoo vielä ja sitten kun ei usko, voin alkaa perustella järjellä, eli että nuo ostaa paljon lapsilleen ja hän saa myös ihan mukavasti kaikenlaista ja on syytä olla ihan tyytyväinen, mutta me emme anna kaikkea jouluna. Esim. olin juuri työmatkalla ja toin tytölle lastenkorkkarit ja monster high-nuken sieltä. Elokuussa toin ex tempore kun olin ostamassa kummilapselle synttärilahjaa omalleni pari isoa lego-levyä piha-alueeksi, vaikkei ollut mikään synttäri tai nimppari.

Ei mun lapsi ole siis täysin osaton ja "köyhä", vaikka varmaan meillä on vuosituloissakin eroja.

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:35"]

voisiko asian selittää pienelle lapselle siten, että koskapa nämä sisaren lapset ovat niin isoja, he tarvitsevat enemmän tavaraa kuin pienemmät? totuushan tämä ei varmasti ole, mutta saattaisi hyvin mennä läpi 8-vuotiaalle. 

toisaalta... itse jäisin tuossa tilanteessa kotiin, tai sopisin siskon kanssa, että lahjat jaetaan sitten omassa kotona. 

[/quote]

Vierailija
16/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu, mihin totuttaa.

Jos tyttöni olisi nyt 15, niin voisin hyvin kuvitella, että ostaisin hänelle oman iPadin tai iPhonen (huom! tai) ja loput lahjat olisivat tyyliin kirjoja, dvd-levyjä, cd-levyjä tai biisilahjakortin, meikkejä, muuta kosmetiikkaa (kunnon meikinpoistoaineet ja rasvat, oma kevyt hajuvesi), jotkut korvikset tai kaulakorun, vaatteita tai vaatekaupan lahjakortti jne. mikä on samanhintaista, mitä ostan nyt ykköslahjan lisäksi.

Esim. kummityttöni sai nyt synttäriksi meiltä 15-v Puma-merkkisen nuorille suunnatun hajuveden ja oli siitä adosti iloinen, hinta oli ehkä 30 e.

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:45"]

Odota kun tyttösi kasvaa ja itse mietit mitä ihmettä antaa teinille lahjaksi. Sitä on huomattavasti helpompi mennä lelukauppaan ja ostaa leluja kuin keksiä teini-ikäisille halpoja lahjoja. 

Pysykää kotona. 

[/quote]

Vierailija
17/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:56"]

No, kukaan ei tarvitse noita kaikkia ja nekin voisi tiputella pitkin vuotta. Siis jos tarvitsee uuden puhelimen, sen voi antaa synttärinä tai muuten vaan yllätyksenä muulloin kuin aattona. Eihän nuo enää usko pukkiin.

Omani uskoo vielä ja sitten kun ei usko, voin alkaa perustella järjellä, eli että nuo ostaa paljon lapsilleen ja hän saa myös ihan mukavasti kaikenlaista ja on syytä olla ihan tyytyväinen, mutta me emme anna kaikkea jouluna. Esim. olin juuri työmatkalla ja toin tytölle lastenkorkkarit ja monster high-nuken sieltä. Elokuussa toin ex tempore kun olin ostamassa kummilapselle synttärilahjaa omalleni pari isoa lego-levyä piha-alueeksi, vaikkei ollut mikään synttäri tai nimppari.

Ei mun lapsi ole siis täysin osaton ja "köyhä", vaikka varmaan meillä on vuosituloissakin eroja.

[/quote]Just. Eli teillä on lapselle tyrkytetty idiootti joulupukki, joka ei missään nimessä voi tietää eroja siinä mitä teinit ja esimerkiksi vastasyntyneet vauvat voivat tarvita?

Vierailija
18/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä repiminenkin vaivaa, samanlaista se on meilläkin siskon lapsilla...

No, yritin jo, sisko vetosi että nuo eivät enää kauaa ole lapsia, saattavat jo piakkoin viettää jouluja muuallakin (lapset siis 15 ja 17, siskoni on mua 10 v vanhempi). Että nämä ovat viimeisiä tällaisia yhteisjouluja, että kahden kolmen vuoden  päästä nuo ovat jo aikuisia, ehkä omillaan.

Ja heille merkkaa paljon kun tämä pieni vielä uskoo pukkiin ja joka vuosi harjoittelee jonkun laulun tai esityksen pukille. Viimeksi lapsuudenkotonani soitti pianolla ja lauloi pukille. Että se on niin liikkistä ja heistä ihanaa. Pukkiin uskominenkaan ei jatku ikuisesti.

Kotona olisi helpointa & rauhallisinta... täytyy yrittää vielä. En ole ikinä ollut joulua laivalla tai reissussa, mutta ajattelin että niitä kokeillaan kun tyttö on isompi.

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:46"]

Viettäkää oma joulu kotona!

Sanot siskollesi, että haluatte kerrankin viettää omaa joulua kotona. Voisitte kyläillä sitten vaikka joulupäivänä tai tapaninpäivänä. Kyllä siskosi ennenpitkää ymmärtää.

Näin me ainakin teemme! Meidän joulun pilaavat sisarusten lapset, jotka kiireesti repivät lahjansa auki, eivätkä kunnioita oikeasti saamiaan lahjoja. Pehmeitä paketteja eivät viitsisi edes avata.

Vähämpi on parempi ja kaikkein tärkein se joulun tunnelma!

[/quote]

Vierailija
19/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro sille lapselle, ettei joulupukkia ole olemassa. Mä en ymmärrä, miksi lapsille pitää valehdella joulupukista. Meillä ei kotona koskaan uskoteltu, että joulupukki oli oikeasti olemassa, mutta silti pukki oli kiva perinne. Satu satujen joukossa.

Vierailija
20/26 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan samaa mieltä materialismista, ahdistavaa tuollainen. Mutta jos tykkäisin siskostani ja siskoni perheestä (tai jos lapsi tykkää tädistään ja serkuistaan), niin menisin. Minusta teidänkin tyttö saa näköjään ihan reilusti lahjoja, ja teinien ja 8v:n lahjat eivät onneksi ole kovin vertailukelpoisia, eli ehkäpä hän ei osaa nähdä eroa lahjojen arvon välillä.

Voisithan tosin pyytää siskoltasi, että jospa he jakaisivat osan lahjoista teineille vasta joulupäivänä.

Toisaalta jos en viihtyisi/lapseni ei viihtyisi siskoni perheen kanssa muutenkaan niin sitten en menisi (ja todellakin jäisin kotiin jos haluaisin).

Me ollaan tähän mennessä ostettu 5v ainokaisellemme tasan yksi (1) synttärilahja ja 1 joululahja joka vuosi (itse asiassa joinain alkuvuosina ei mitään). Hän on suvun ainoa lapsenlapsi miehen suvulle, ja mun äiti on varsinainen lahjahirmu, eli hukumme tavaraan muutenkin.