Kertokaa, miten siinä säästää, jos käy kaupassa vain kerran viikossa?
Mulla kauppa on työmatkan varrella. Ostan ruokaa ja muuta sitä mukaa kun loppuu. Viikko on pitkä aika ja suunnitelmiin voi tulla muutoksia, ruoka voi vanhentua kaappiin. Joka päivä kaupassa käydessä voi käyttää tarjoukset ja punalaputetut hyväksi. Ja jos ostaisin viikon ruuat kerralla, teinit vetäisi 2 päivässä jääkaapin tyhjäksi.
Kommentit (80)
En kyllä ymmärrä sitä säästöä, joka tulee jos käy noin usein kaupassa kuin joka viikko. Itse käyn kaupassa tilipäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en käsitä sitä, että miten niin kauppalistan teko auttaa säästämään. "Tee kauppalappu, niin et osta mitään ylimääräistä!"
Ja hah sanon minä, enpä osta en...
Jos minulla ei ole kauppalistaa, niin ostan ihan pöhkösti. Ostan vaikka kaksi jauhelihaa, mutta vain yhden pastalastikkeen. Tuossa on ymsi jauheliha liikaa, joka menee lopulta vanhaksi.
Ts. Ei kauppalistan puute saa minua ostamaan ylimääräistä, vaan saa minua ostamaan asioita, joita en tarvitse.
Sen ylimääräisen jauhelihan voi myös pakastaa niin ei mene vanhaksi...
Niin teenkin. Arvaa kuinka monta jauhelihaa pakkasessani on ensi jouluna, ja mitä niille tapahtuu? Koska kun katson sinne pakkaseen ensi viikolla, niin en voi sitä ostaa, kun siihen ei edelleenkään ole sitä kastiketta.
Minulle siis sopii, että haen joko yhden päivän ruoat kerrallaan, tai sitten tiukasti suunnitellun ruokalistan kanssa. Jälkimmäinen tulee minulle halvemmaksi.
Siis mitä ihmeen kastiketta tarvii jauhelihaan, ja mitä ilman sitä ei pysty käyttämään??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en käsitä sitä, että miten niin kauppalistan teko auttaa säästämään. "Tee kauppalappu, niin et osta mitään ylimääräistä!"
Jos minulla ei ole kauppalistaa, niin ostan ihan pöhkösti. Ostan vaikka kaksi jauhelihaa, mutta vain yhden pastalastikkeen. Tuossa on ymsi jauheliha liikaa, joka menee lopulta vanhaksi.
Ts. Ei kauppalistan puute saa minua ostamaan ylimääräistä, vaan saa minua ostamaan asioita, joita en tarvitse.
Nyt on kyllä pakko tarttua tuohon sinun esimerkkiin. Eli et pysty tekemään mitään muuta jauhelishasta, kuin sekottamaan siihen valmista kastiketta?
Sen ymmärrän, että jos ostaa esimerkiksi lihaa ison kasan ja sitten viikon aikana suunnitelmat muuttuvatkin, niin voi vanhentua kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko siis kokeillut kerran viikossa-kauppailua vai onko tämä vain mutuasi, ettei siitä olisi rahallista hyötyä?
Ostan joka päivä 1 maidon vs 7 maitoa kerran viikossa. Missä säästö?
Okei, sinulla on nyt päällä vastustus vailla omaa kokemusta. Eipä se mitään.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmeen kastiketta tarvii jauhelihaan, ja mitä ilman sitä ei pysty käyttämään??
Paistatko itse jauhelihan ja syöt sen sellaisenaan?
Minä käytän jauhelihan lähinnä kahdella eri tavalla: joko pastakastikkeena tai lihapullana. Kumpikin vaatii vähän muuta seuralaiseksi.
Tai, nuo ovat ainoa jauheliharuoat, joita teinipoikani syö.
Sehän riippuu ihan ihmisestä itsestään säästääkö tuolla metodilla vaiko ei. Jos on tarkan suunnitelmallinen, ja noudattaa niitä tekemiään suunnitelmia orjallisesti, säästöä tulee takuuvarmasti jo sillä että harvemmin ostoksilla käydessä hankkii isompia eriä tuotteita sen sijaan että ostaisi kalliimmalla kilohinnalla yksittäispakattuja tuotteita. Vähänkään pidemmällä kauppareissulla säästöä tulee auton polttoaineessa/joukkoliikenteen matkalipuissa/käytetyssä ajassa kun siellä kaupassa ei käydä joka päivä erikseen, vaan esim kerran viikossa tai vielä harvemmin. Harvaan kaupassakäyntiväliin sopivat myös halvemmat ja pidempään säilyvät ruokatarvikkeet ja raaka-aineet. Sen sijaan että ostetaan kalliimpia yrttejä ja salaatteja, otetaankin pakastevihanneksia tms. Erilaisten marinoitujen liha- ja kalatuotteiden sijaan suositaan maustamattomia kokolihoja ja juureksia.
Ei siis voi sanoa että kerta viikkoon kaupassa käymällä säästää aivan varmasti. Kerta viikkoon kaupassa käymällä tarkoin suunnitellen voi säästää.
t: käyn kaupassa n. 1krt/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä pakko tarttua tuohon sinun esimerkkiin. Eli et pysty tekemään mitään muuta jauhelishasta, kuin sekottamaan siihen valmista kastiketta?
Sen ymmärrän, että jos ostaa esimerkiksi lihaa ison kasan ja sitten viikon aikana suunnitelmat muuttuvatkin, niin voi vanhentua kaappiin.
Vastasin viestissä 27.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin teenkin. Arvaa kuinka monta jauhelihaa pakkasessani on ensi jouluna, ja mitä niille tapahtuu? Koska kun katson sinne pakkaseen ensi viikolla, niin en voi sitä ostaa, kun siihen ei edelleenkään ole sitä kastiketta.
Minulle siis sopii, että haen joko yhden päivän ruoat kerrallaan, tai sitten tiukasti suunnitellun ruokalistan kanssa. Jälkimmäinen tulee minulle halvemmaksi.
Katsot mitä muuta kaapista löytyy. Teet makaronilaatikon, lasagnen, murekkeen, jauhelihakeiton, jauhelihapihvejä tai jopa syöt paistettuna sellaisenaan salaatin kera. Miten voi olla niin avuton, että tekee jauhelihasta vain yhtä ruokaa. Jaksan hämmästyä yhä uudestaan, miten yksinkertaisia ihmiset on...
Ja hei, sellainen pointti vielä, että tuo suositus on ajalta ennen mitään ilta-aleja jne. Eli perustunee myös olettamukseen, että tuotteet ovat aina normaalihintaisia eikä punalaputettuja.
Ettekö katso kaappiin/pakastimeen kauppalistaa laatiessanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsot mitä muuta kaapista löytyy. Teet makaronilaatikon, lasagnen, murekkeen, jauhelihakeiton, jauhelihapihvejä tai jopa syöt paistettuna sellaisenaan salaatin kera. Miten voi olla niin avuton, että tekee jauhelihasta vain yhtä ruokaa. Jaksan hämmästyä yhä uudestaan, miten yksinkertaisia ihmiset on...
Noinkin toimin, että katson mitä muuta kaapista löytyy. Mutta minä en syö lasagnea, poika ei syö makaronilaatikkoa, keittoja en minä syö. Murekkeeseen ja pihviin tarvitaan samat ainekset kuin lihapullaan.
Yöks en todellakaan paista pelkkää jauhelihaa. En ole uusavuton, en suinkaan. Pyrin vain tekemään hyvää ruokaa, joka maistuu koko perheelle. Myös minulle nirsolle.
Vierailija kirjoitti:
Katson jääkaappiin, mutta en pakastimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson jääkaappiin, mutta en pakastimeen.
Onko se lukossa, vai miksi???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Aina tulee kuitenkin jotain mieleen listan ulkopuolelta. Ai niin, shampoo alkaa muuten olla aika vähissä. Tuossa on jotain uutta jogurttia, otetaas maistiaiseksi vaikka ei jogurttia listassa lukenut... Katos vaan, täällähän on punalaputettua lihaa, otetaan pakastimeen.
Onko se heräteostos, jos sitä shampoota on joka tapauksessa ensi viikolla ostettava. Ja se punalaputettu liha menee jokatapauksesa käyttöön. Jugutti korvaa jonkun toisen välipalan, esim säästyy voileipä. Ostoslista ja sen sisältö ei ollut nyt kyseessä vaan kaupassakäyntien määrä viikossa.
ApVaan katsos kun kaikkien luonne ei ole niin joustava kun sinun. Ei se jogurtti tiputa jotain muuta listalta pois. Se ostetaan ylimääräisenä. Liha ostetaan pakkaseen, mutta unohtuu sinne ja heitetään lopulta pois jne jne.
Tässä taas oiva esimerkki siitä ettei osata ollenkaan ajatella että joku ei toimi samalla logiikalla kuin itse 🤦♀️
Heräteostokset eivät tyypillisesti korvaa mitään jo listalla olevia tuotteita. Ne ostetaan sen kaiken jo päätetyn päälle ilman mitään konkreettista syytä. Ja siitä se kuluerä tulee.
Juuri näin.
Jos listalla lukee kanaa mutta ostaakin sen sijaan jauhelihaa, se ei ole heräteostos. Tai ehkä tavallaan on, mutta se ei ole _ylimääräinen_ eikä kevennä enempää lompakkoa. Jos taas ostaa kanan lisäksi jauhelihaa hätävaraksi, niin se on ylimääräinen heräteostos.
Eikä itsellä se jogurtti korvaa jo suunniteltua leipää, koska haluan sitä leipääkin, ei se muuten olisi listalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten ostat sen kastikkeen ensi kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Aina tulee kuitenkin jotain mieleen listan ulkopuolelta. Ai niin, shampoo alkaa muuten olla aika vähissä. Tuossa on jotain uutta jogurttia, otetaas maistiaiseksi vaikka ei jogurttia listassa lukenut... Katos vaan, täällähän on punalaputettua lihaa, otetaan pakastimeen.
Onko se heräteostos, jos sitä shampoota on joka tapauksessa ensi viikolla ostettava. Ja se punalaputettu liha menee jokatapauksesa käyttöön. Jugutti korvaa jonkun toisen välipalan, esim säästyy voileipä. Ostoslista ja sen sisältö ei ollut nyt kyseessä vaan kaupassakäyntien määrä viikossa.
ApVaan katsos kun kaikkien luonne ei ole niin joustava kun sinun. Ei se jogurtti tiputa jotain muuta listalta pois. Se ostetaan ylimääräisenä. Liha ostetaan pakkaseen, mutta unohtuu sinne ja heitetään lopulta pois jne jne.
Tässä taas oiva esimerkki siitä ettei osata ollenkaan ajatella että joku ei toimi samalla logiikalla kuin itse 🤦♀️
Heräteostokset eivät tyypillisesti korvaa mitään jo listalla olevia tuotteita. Ne ostetaan sen kaiken jo päätetyn päälle ilman mitään konkreettista syytä. Ja siitä se kuluerä tulee.
Juuri näin.
Jos listalla lukee kanaa mutta ostaakin sen sijaan jauhelihaa, se ei ole heräteostos. Tai ehkä tavallaan on, mutta se ei ole _ylimääräinen_ eikä kevennä enempää lompakkoa. Jos taas ostaa kanan lisäksi jauhelihaa hätävaraksi, niin se on ylimääräinen heräteostos.
Eikä itsellä se jogurtti korvaa jo suunniteltua leipää, koska haluan sitä leipääkin, ei se muuten olisi listalla.
Mutta se hätävarajauheliha korvaa jonkun muun ostoksen seuraavalta ostoskerralta. Ja jos ei korvaa, niin se on jo omaa tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten ostat sen kastikkeen ensi kerralla.
Niin ostankin, jos se on minulla listassa. Siitähän tämä keskustelu minun osaltani lähti, mitä tapahtuu, jos kaupassa käy suunnittelematta.
Tuo ohje on tarkoitettu vain adhd tuuliviireille, jotka tekevät turhia heräteostoksia.
Minulle toimii parhaiten tiheät kauppareissut, koska poikkean pyörällä kaupassa työmatkan varrella. Kerralla en pysty kuljettamaan isoja määriä ja monet perheemme käyttämät tuotteet menevät nopeasti huonoksi, kuten vihannekset ja maito. Meillä on isot pakastintila, joten pystyn tällä tyylillä myös hyödyntämään kaikki tarjoukset, joita on tiheään eri kaupoissa. Voikin sanoa, että säästän valtavat summat vuodessa ruokalaskussa tällä tyylillä. Ainoa huono puoli on nykyään mahdollinen korona-altistus kauppareissun aikana.
Ostan joka päivä 1 maidon vs 7 maitoa kerran viikossa. Missä säästö?