Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa, miten siinä säästää, jos käy kaupassa vain kerran viikossa?

Vierailija
15.09.2020 |

Mulla kauppa on työmatkan varrella. Ostan ruokaa ja muuta sitä mukaa kun loppuu. Viikko on pitkä aika ja suunnitelmiin voi tulla muutoksia, ruoka voi vanhentua kaappiin. Joka päivä kaupassa käydessä voi käyttää tarjoukset ja punalaputetut hyväksi. Ja jos ostaisin viikon ruuat kerralla, teinit vetäisi 2 päivässä jääkaapin tyhjäksi.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tapana ostaa nameja yms ylimääräistä heräteostoksina. Jos tilaa ruuat esim netistä kerran viikossa, välttyy niiltä. Toisaalta silloin sorrun usein ostamaan varmuuden vuoksi liikaa perustarvikkeita, ja ne vanhenevat sitten. Eli haittansa molemmissa.

Vierailija
62/80 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kauppaan 11 km ja pelkissä bensoissa säästää kun siellä ei joka päivä käy, vaan harvakseltaan. Ei ole kauppaa työmatkan varrella meillä.

Minä kävin eilen ja pysyin tiukasti kauppalapussa (katsoin kaapit ennen lähtöä). Tiedän silti mitä tarkoitat, poika on armeijassa ja sen kyllä huomaa ruokakaapissa, sillä nuo tytöt ei vedä kaappia kerralla tyhjäksi. Mutta en pojan kotona ollessakaan käy kuin kahdesti viikossa, ostan sellaista minkä voi sulloa pakkaseen ja ei häviä niin herkästi (esim. raaka  liha) kuin valmis ruoka jääkaapista. Se kun pitää ensin valmistaa.....

Rahaa meni 78 euroa, seuraavan kerran käyn perjantaina kaupassa.

(Tosin meillä on se tilanne, että perunaa, kesäkurpitsaa, tomaattia, hedelmiä ja marjoja ym. riittää tällä hetkellä omasta takaa ja kellari ja pakastin alkaa olla täynnä, kaupasta ei kaikkea tarvitse hakea.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn kaupassa 1-2 kertaa kuukaudessa. Jos jokin loppuu, se loppuu ja sitten eletään ilman. Siinä sitä säästöä tulee kun oppii säännöstelemään vähissä olevaa tai olemaan ilman. Kauppalistaa teen sitä mukaa kun tarvikkeita loppuu ja kun elämä alkaa olla jo hankalaa ilman tarpeellisia, niin sitten lähden kauppaan listan kanssa. Ostan toki myös listan ulkopuolelta jos jotain käyttökelpoista on tarjouksessa.

Hoidan kaikki ostokset samalla reissulla (ruoka, käyttöhyödykkeet, apteekki, maatalous- ja rautakauppa...) ja taas saa olla jokusen viikkoa rauhassa.

Kukin tavallaan. Meillä tuo ei toimisi, sen verran tulee käytettyä tuoreita vihanneksia ja yrttejä.

Vierailija
64/80 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö katso kaappiin/pakastimeen kauppalistaa laatiessanne?

Katson jääkaappiin, mutta en pakastimeen.

Onko se lukossa, vai miksi???

Pakastin on pahan päivän varalle. En kierrätä sen tuotoksia.

Tämä oli kyllä merkillinen vastaus. 

Yritin olla lyhyt, kun tämä mobiili turhauttaa.

Tarkalleen: en osta tarvikkeita kaupasta katsoakseni, mitä ruokaa teen pakastimessa olleilla tarvikkeilla. Ostan kaupasta kaiken tuoreena.

Pakastin on olemassa sitä varten, kunnen jaksa lähteä kauppaan, niin silloin katson, mitä ruokaa kotona on.

Mutta oikeasti pahaa päivää ei tule, vaan ruuat heitetään pakastimesta roskiin? Kannattaisi kyllä laajentaa ajatuksia pakasteiden käytön.

Palatakseni alkuperäiseen, meillä säästöä tulee siitä, että syödään myös eri tavalla. Nälkäisenä ostetut sisäfileet, mikroateriat ja ravintolan take awayt korvautuvat enenevissä määrin itse tehdyillä usein halvemmista aineksista tehdyillä keitoilla ja uuniruuilla. Haaskuuseen ei ennenkään ole mennyt juuri mitään.

Vierailija
65/80 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan tulee suunniteltua paremmin se syömisen kokonaisuus, kun joutuu miettimään koko viikoksi kerralla, jolloin hävikki vähenee. Lisäksi mahdollisuus heräteostoksiin on pienempi. Kun käyt kerran viikossa kaupassa, sinulla on yhtenä päivänä mahdollisuus napata mukaan se tarpeeton suklaapatukka, lautasliinapaketti, kiva, uusi saippua, nätin värinen pyyhe kassojen vierestä telineestä, uudenlainen juusto ihan vain kokeiluun, kiva pikkuinen lasipurkki tai alessa oleva kasvovoide. Jos käyt viitenä päivänä viikossa, on todennäköisempää, että sieltä tarttuu useammin jokin turha syötävä tai purkki tai purnukka matkaan, jota sitten ihmetellään jossain vaiheessa siellä kotona, että "miksi tämäkin nyt on tullut ostettua".

Kuulostaa elämänhallintaongelmalta.

Vierailija
66/80 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en käsitä sitä, että miten niin kauppalistan teko auttaa säästämään. "Tee kauppalappu, niin et osta mitään ylimääräistä!"

Ja hah sanon minä, enpä osta en...

Niin. Aina tulee kuitenkin jotain mieleen listan ulkopuolelta. Ai niin, shampoo alkaa muuten olla aika vähissä. Tuossa on jotain uutta jogurttia, otetaas maistiaiseksi vaikka ei jogurttia listassa lukenut... Katos vaan, täällähän on punalaputettua lihaa, otetaan pakastimeen.

Onko se heräteostos, jos sitä shampoota on joka tapauksessa ensi viikolla ostettava. Ja se punalaputettu liha menee jokatapauksesa käyttöön. Jugutti korvaa jonkun toisen välipalan, esim säästyy voileipä. Ostoslista ja sen sisältö ei ollut nyt kyseessä vaan kaupassakäyntien määrä viikossa.

Ap

No meillä ainakin säästöä syntyy, kun kaikenlaiset kaappiin päätyneet syödään enemmän loppuun. Aika paljon on ihan ok ruokia, joita ei tule koskaan suunniteltua 'ensi torstain ruoaksi' -Meillä esim kaikenlaisia itse saalistettuja kala/sieni ym pakasteita, mitkä sitten tulee tehtyä ruoaksi kun ei muutakaan oikeastaan enää ole.

Vierailija
67/80 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuu siihen ettei voimamammat pääse ostamaan herkkuja, kotimatkalle vähä patukkaa ja sipsiä ja jälkkäriksikin jotai ..

Vierailija
68/80 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kävin kerran viikossa, nykyään lähes päivittäin. Ja päivittäin käymällä pääsee halvemmalla kun ostaa vaan tarpeeseen, ei tarvi ennakoida loppuviikkoa eikä tule syötyä etukäteen loppuviikon ostoksia.

Vierailija
69/80 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee hyvin helposti ostettua jotain mitä en oikeasti yhtään tarvitse, mutta kun tekee vain mieli. Tähän ei kauppalistan teko auta, mutta harvemmin kaupassa käyminen kylläkin. Kyse on tyyliin jostain suklaapatukasta. Ostanko siis suklaapatukan joka päivä vai kerran viikossa. Omasta mielestäni on fiksumpaa ostaa sellainen vain kerran viikossa. En laske heräteostoksiksi sellaisia asioita, joita kuitenkin tarvitsen, vaan sellaiset jutut, joita ilman voisin ihan yhtä hyvin olla, tai jotka voisin paremmalla suunnittelulla korvata edulisemmalla/terveellisemmällä vaihtoehdolla.

Vierailija
70/80 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ns.lista aina jääkaapin ovessa ja siihen kirjataan mikä on loppu..yleensä kerta viikkoon haen nuo ns.loppuneet..sen päälle meillä syödään vain aleruokia..olen koko ajan askeleen edellä eli koluan ne poistohyllyt, en kuitenkaan hamstraa turhaa..yritän kaikki hygieniajututkin löytää aina jostain halvalla..paljon käydän resq palvelua ja lähellä on 2isoa tehtaanmyymälää, se on vähän kuin harrastus kun onnistuu ruokkimaan perheen mahdollisemman vähällä rahalla, mutta monipuolisesti..siitä en tingi, vaikka en mielellään normihinnalla ruokaa osta😊

Vierailija
71/80 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan tulee suunniteltua paremmin se syömisen kokonaisuus, kun joutuu miettimään koko viikoksi kerralla, jolloin hävikki vähenee. Lisäksi mahdollisuus heräteostoksiin on pienempi. Kun käyt kerran viikossa kaupassa, sinulla on yhtenä päivänä mahdollisuus napata mukaan se tarpeeton suklaapatukka, lautasliinapaketti, kiva, uusi saippua, nätin värinen pyyhe kassojen vierestä telineestä, uudenlainen juusto ihan vain kokeiluun, kiva pikkuinen lasipurkki tai alessa oleva kasvovoide. Jos käyt viitenä päivänä viikossa, on todennäköisempää, että sieltä tarttuu useammin jokin turha syötävä tai purkki tai purnukka matkaan, jota sitten ihmetellään jossain vaiheessa siellä kotona, että "miksi tämäkin nyt on tullut ostettua".

Kuulostaa elämänhallintaongelmalta.

No mitä ehdotat ratkaisuksi meille "elämänhallintaongelmaisille", jollei se harvemmin kaupassa käyminen sinusta kerran ole hyvä asia?

Vierailija
72/80 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustuu siihen ettei voimamammat pääse ostamaan herkkuja, kotimatkalle vähä patukkaa ja sipsiä ja jälkkäriksikin jotai ..

Yleensä mammat ostaa noita koko perheelle, jos ostaa. Sinun ostokset on kuitenkin kaljaa ja tupakkaa.

Vierailija
73/80 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä Ap:n kanssa että jos kauppa on työmatkan varrella kannattaa sinne mennä useammin kuin kerran viikossa. Ja heräteostoksia ei tule tehtyä jos kulkee työ- /kauppamatkat bussilla tai polkupyörällä. Silloin ostaa vain niin paljon kuin jaksaa kantaa.

Viikonloppuostokset voi sitten käydä autolla jossain hypermarketissa.

Eläkeläisillä joilla on niukkaa kaikesta, ei töitä eikä lapsia. pärjäävät kerran viikossa autolla kauppaan systeemillä.

Vierailija
74/80 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin ovat heräteostokset vähentyneet. Sitä sitten sinnitellaan viimeiset päivät aina sen varassa, mitä kaapeista löytyy. On auttanut mm. tyhjentämään pakastinta niin ettei sinne enää vanhene ruokia kuten ennen.

Vierailija
75/80 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan vain muutamaksi päiväksi kerrallaan, elän sen verran hetkessä että en halua sitoutua syömään hernekeittoa ensi viikon torstaina jos sitä ei silloin teekään mieli. Samalla tulee pyöräiltyä, kun muuten ei tule juuri liikuttua.

Vierailija
76/80 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö järkevämpää ostaa tarjousten mukaan kuin jääräpäisesti kauppalistan mukaan?

Ja jos heräteostokset on ongelma, niin säöstövinkin kuuluisi olla 'älä osta heräteostoksia'?

Näiden säästövinkkien kritisointi on hölmöä. Yhtä hyvin voisin sanoa, että mitä se punalapputuotteiden ostaminen säästää, kun jos oli tarkoitus syödä hernekeittoa, niin rahaa menee paljon enemmän graaviloheen, vaikka se olisi puoleen hintaan.

Ja siksi toiseksi, säästövinkkejä annetaan niille, joilla on tarvetta säästää. Jos kauppalaskusi ole mielestäsi iso, niin tuskin on syytä muuttaa mitään, vaikka kävisit ad-hoc joka päivä kaupassa. Jos kauppalaskusi kuitenkin tuntuu itsestäsikin isolta, on ihan hyvä kysyä ensin nuo kaksi kysymystä. "Kuinka usein käyt kaupassa?" ja "Käytkö listan kanssa kaupassa?"

Omasta mielestäni erityisen huono kysymys tuolloin on "ostatko tarjouksesta/punalapputuotteita?" koska, jos kauppaan menee liikaa rahaa, on kyse tyypillisesti liiallisista heräteostoista ja näitä luonnollisesti tarjoustuotteet ruokkivat entisestään. Karrikoiden voisi sanoa, ostoslistan seuraaja ostaa kaupasta mitä itse haluaa, tarjousten perässä juokseva ostaa mitä kauppias haluaa.

(kylla siinä omassa ostoslistassani voi olla esim. "hedelmää" ja ostan banaaneja ja omenoita tai mandariineja ja viinirypäleitä, hieman fiiliksen ja hintojen mukaan. Tai voin ostaa jopa tarjousjugurtteja, mutta sitten banaanit saavat jäädä)

Vierailija
77/80 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tilanteesi on aivan toinen kuin meidän, joilla ei ole kotona kaiken kitaansa kiskovia teinejä ja vielä lasten vanukkaat syövää miestä. Meillä kaikilla ei ole edes työpaikkaa saati sitten työmatkan varrella kauppaa, josta saa suurella ilta-alennuksella seuraavan päivän ateriatarpeet.

Säästö tulee sekä suunnittelusta että heräteostojen välttämisestä. Varsinaisen tarjoushaukan kannattaisi käydä kahdesti, jotta tulisi hyödynnettyä sekä alku- että loppuviikon tarjoukset ja saman päivän kuormassa tulleet tuoreet tavarat.

Vierailija
78/80 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tavallaan. Itse elän ruoan suhteen hetkessä, lähikauppaan on 500 metriä matkaa ja jääkaappi ja pakastin pieniä. En myöskään mitenkään pysty tietämään että ensi viikon maanantaina haluan syödä makaronilaatikkoa. En ole päättänyt vielä edes tämänpäiväistä lounasta!

Ja menun tekeminen ja siinä kynsin ja hampain pysyminen ei ole vaihtoehto, nimittäin haluan nauttia ruoasta joka päivä, enkä syödä jotain mitä en halua vain siksi että tein listan viikko sitten.

Toisaalta herätesuklaat, snacksit tms. eivät ole minulle ongelma. Ostan tuoreita vihanneksia, kanaa, kalaa, leipää, maitotuotteita, papuja, riisiä, pastaa, kananmunia... Tavallista ruokaa jonka syön enkä suinkaan heitä pois - tai pakasta ja lopulta heitä pois.

Mutta varmastikaan kaupasta kaukananasuva perheellinen ei toimi samoin kuin minä.

Vierailija
79/80 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmeen kastiketta tarvii jauhelihaan, ja mitä ilman sitä ei pysty käyttämään??

Paistatko itse jauhelihan ja syöt sen sellaisenaan?

Minä käytän jauhelihan lähinnä kahdella eri tavalla: joko pastakastikkeena tai lihapullana. Kumpikin vaatii vähän muuta seuralaiseksi.

Tai, nuo ovat ainoa jauheliharuoat, joita teinipoikani syö.

Jaa. Itse käytän jauhelihoista vain kananjauhelihaa, mutta kyllä syön sitä pelkältäänkin, tai salaatin päällä. Teen myös sitä pastaa, lihapullia, mutta myös meksikolaisesti maustettuna tortilloja/tacoja/quesadilloja/nachoja, makaronilaatikkoa, kaalilaatikkoa, lasagnea, lihaperunasoselaatikkoa, jauhelihakastiketta perunan kanssa, riisiin sekoitettuna (plus maissi, korianteri, salsa jne)... Ideoitahan on loputtomiin.

Vierailija
80/80 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa antaa levollisuutta elämään. On mukava tunne, kun viikoksi on kaappi ruokaa täynnä. Myös hahmotan viikon menun ja näen sen: mitä aineksia tällä viikolla näissä ruuissani on, kun teen menun etukäteen.

Sitten taas ensi viikolla vaihtelen vitamiinin ja proteiinien lähteitä, ja kehittelen kivoja kokeiluja. Eli nyt, kun tietoisuus isompi ravinnon merkityksestä, rakennan sitä monipuolisuutta ja se tuntuu hyvältä kerran viikossa hahmotettuna.

On myös ilo mennä kauppaan niin. Yhdistän vielä asiaan ihanassa kahvilassa terassilla istumisen, joten se kauppareissu on myös ihana juttu siksi.

Sitten viikolla keskityn toisiin asioihin.

Tämä tuntuu kivalta, erityisesti nyt koronan aikaan. Otin sen alunperin siksi, mutta se tuntuu niin hyvältä, että se on nyt se, miten haluankin toimia.

Lisäksi, tosiaan, hinnan per viikko hahmottaa paremmin, kun summan näkee pidemmältä ajalta. Ostosten määrää ei tee mieli myöskään kasvattaa, kun niitä on jo; tulee hyvä olo siitä jo/ ei kaipaa lisää mielihyvää ja määrä ei kasva myös, koska kotiin on kivempi mennä, kun määrä pysyy hyvänä.