Kertokaa, miten siinä säästää, jos käy kaupassa vain kerran viikossa?
Mulla kauppa on työmatkan varrella. Ostan ruokaa ja muuta sitä mukaa kun loppuu. Viikko on pitkä aika ja suunnitelmiin voi tulla muutoksia, ruoka voi vanhentua kaappiin. Joka päivä kaupassa käydessä voi käyttää tarjoukset ja punalaputetut hyväksi. Ja jos ostaisin viikon ruuat kerralla, teinit vetäisi 2 päivässä jääkaapin tyhjäksi.
Kommentit (80)
Se perustuu siihen, että silloin on pakko suunnitella ruokalista, eikä tule tehtyä heräteostoksia kuin yhden kerran viikossa, kun taas muuten tekisi niitä kolme kertaa viikossa.
Mutta jos ei ole tapana tehdä heräteostoksia, niin ei kai se säästä mitään?
Ehkä harvemmin käydessä säästöä saattaa tulla suunnitelmallisuudesta ja siitä että ei tule ostettua heräteostoksia.
Minä taas en käsitä sitä, että miten niin kauppalistan teko auttaa säästämään. "Tee kauppalappu, niin et osta mitään ylimääräistä!"
Ja hah sanon minä, enpä osta en...
Eikö järkevämpää ostaa tarjousten mukaan kuin jääräpäisesti kauppalistan mukaan?
Ja jos heräteostokset on ongelma, niin säöstövinkin kuuluisi olla 'älä osta heräteostoksia'?
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en käsitä sitä, että miten niin kauppalistan teko auttaa säästämään. "Tee kauppalappu, niin et osta mitään ylimääräistä!"
Jos minulla ei ole kauppalistaa, niin ostan ihan pöhkösti. Ostan vaikka kaksi jauhelihaa, mutta vain yhden pastalastikkeen. Tuossa on ymsi jauheliha liikaa, joka menee lopulta vanhaksi.
Ts. Ei kauppalistan puute saa minua ostamaan ylimääräistä, vaan saa minua ostamaan asioita, joita en tarvitse.
Eihän se mitään säästä. Minun on käytävä useammin, koska syön tuoreita vihreitä, jotka ei vaan ole hyviä jos viikon säilyttää(esim. vuonankaali ja babypinaatti). En siltikään tee heräteostoksia, syön aika tarkalla ruokavaliolla josta en poikkea, joten ei ole syytä heräteostoksille.
Minä en käsitä heräteostosten ongelmaa. Jos appelsiinit on tarjouksessa, jätät ehkä listan banaanit ostamatta, vai syötkö sitten niitä molempia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla ei ole kauppalistaa, niin ostan ihan pöhkösti. Ostan vaikka kaksi jauhelihaa, mutta vain yhden pastalastikkeen. Tuossa on ymsi jauheliha liikaa, joka menee lopulta vanhaksi.
Ts. Ei kauppalistan puute saa minua ostamaan ylimääräistä, vaan saa minua ostamaan asioita, joita en tarvitse.
Taidat olla mun mies. Se ei osaa ostaa yhtään ilman listaa.
Tuleehan siinä säästöä vaikka jo siinäkin, ettei tarvi ravata kaupassa ja kuluttaa aikaa kaupassa käyntiin. Aikakin on rahaa. Ja no itse kävisin autolla kaupassa niin kyllähän bensaakin säästyy.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Aina tulee kuitenkin jotain mieleen listan ulkopuolelta. Ai niin, shampoo alkaa muuten olla aika vähissä. Tuossa on jotain uutta jogurttia, otetaas maistiaiseksi vaikka ei jogurttia listassa lukenut... Katos vaan, täällähän on punalaputettua lihaa, otetaan pakastimeen.
Minä olen ihan mahdoton heräteostaja - jos menen sittariin. Siksi käyn usein prismassa, kun se on niin tylsä kauppa, jossa mikään ei herätä ostamisintoa.
Mutta meidän sittarissa on aina niitä eriä: on erikoisia oliiviöljyjä, maustekastikkeita niissä laareissa.... sitten vielä amerikan hyllyt yms....
Hukun kaikkeen purkkin, jota osta, kun en ole ennen maistanut.
Aikaa säästyy.
Me ollaan käyty kerran viikossa kauapssa jo monta vuotta. Yhdistetty se lapsen harrastukseen, jossa odotteluaika on muuten ihan huuhaata.
Rahaa säästyy kun ei tee heräteostoksia ja suunnittelee ostoksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Aina tulee kuitenkin jotain mieleen listan ulkopuolelta. Ai niin, shampoo alkaa muuten olla aika vähissä. Tuossa on jotain uutta jogurttia, otetaas maistiaiseksi vaikka ei jogurttia listassa lukenut... Katos vaan, täällähän on punalaputettua lihaa, otetaan pakastimeen.
Onko se heräteostos, jos sitä shampoota on joka tapauksessa ensi viikolla ostettava. Ja se punalaputettu liha menee jokatapauksesa käyttöön. Jugutti korvaa jonkun toisen välipalan, esim säästyy voileipä. Ostoslista ja sen sisältö ei ollut nyt kyseessä vaan kaupassakäyntien määrä viikossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On minullakin kauppalappu käytössä, koska muuten unohtaisin osan mitä piti ostaa.
Tarkoitin sitä, että silti sen listan ulkopuolelta tulee helposti tehtyä just niitä heräteostoksia. Jos listalla ei lue välipalapatukoita, ei se sitä estä ettenkö sitten kuitenkin kaupassa keksisi että otanpa noitakin vielä. Ylimääräinen oli aloitusviestissäni yhtä kuin heräteostos, sori jos kirjoitin epäselvästi.
Minusta on ihan fiksua ostaa tuotteita listan ulkopuoleltakin. Jos kaupassa muistan, että hammastahna on loppu, mutta se ei lue listassa, niin olis kyllä pöljää olla ostamatta. Ja tarjouslihat pakkaseen myös.
Ap, oletko siis kokeillut kerran viikossa-kauppailua vai onko tämä vain mutuasi, ettei siitä olisi rahallista hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ylimääräisen jauhelihan voi myös pakastaa niin ei mene vanhaksi...
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan fiksua ostaa tuotteita listan ulkopuoleltakin. Jos kaupassa muistan, että hammastahna on loppu, mutta se ei lue listassa, niin olis kyllä pöljää olla ostamatta. Ja tarjouslihat pakkaseen myös.
Ei kai kukaan jättäisikään lopussa olevaa hammastahnaa ostamatta, jos ei olisi muistanut sitä kauppalistaan kirjoittaa? Tai ajattelisi sitä heräteostoksena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se heräteostos, jos sitä shampoota on joka tapauksessa ensi viikolla ostettava. Ja se punalaputettu liha menee jokatapauksesa käyttöön. Jugutti korvaa jonkun toisen välipalan, esim säästyy voileipä. Ostoslista ja sen sisältö ei ollut nyt kyseessä vaan kaupassakäyntien määrä viikossa.
Ap
Vaan katsos kun kaikkien luonne ei ole niin joustava kun sinun. Ei se jogurtti tiputa jotain muuta listalta pois. Se ostetaan ylimääräisenä. Liha ostetaan pakkaseen, mutta unohtuu sinne ja heitetään lopulta pois jne jne.
Tässä taas oiva esimerkki siitä ettei osata ollenkaan ajatella että joku ei toimi samalla logiikalla kuin itse 🤦♀️
Heräteostokset eivät tyypillisesti korvaa mitään jo listalla olevia tuotteita. Ne ostetaan sen kaiken jo päätetyn päälle ilman mitään konkreettista syytä. Ja siitä se kuluerä tulee.
Perustunee siihen olettamukseen, että kerran - kaksi viikossa käymällä joutuu suunnittelemaan ostoksensa tarkemmin ja että joka päivä kaupassa käyden tulee tehtyä enemmän heräteostoksia.