Onko sinusta 40v nainen liian vanha saamaan vauvan?
Perustele.
Kommentit (141)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:28"]
Alle 25-vuotiaiden vanhempien riski saada Down-lapsi on yksi 2000:sta, mutta yli 40-vuotiailla äideillä riski on jo yksi 100:sta ja yli 45-vuotiailla yksi 25:stä.Myös kaikkien muiden komplikaatioiden riski nouse iän myötä.
[/quote]
Viimeisimpien tutkimusten mukaan myös iäkkään miehen osuus on selvä Down-lapsen syntymään, eikä vain äidin.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:37"]
On liian vanha. Kaverini pyöräytti esikoisensa 41-vuotiaana. Olisi keskittynyt muihin asioihin
[/quote]
Itse teinlapset nuorena, mutta voi sen nuoruuden muutenkin viettää ja tehdä lapset vanhempana.
Olen nähnyt useita koululaisrakkauksia, jotka päätyvät eroon, kun ei ole ehditty elää ennen perheen perustamista.
Minulla oli iloinen nuoruus ja lapset tein 23 ja 28 v.
Nyt jo yli 60 v, enkä ole vieläkään oppinut tuomitsemaan muita.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:29"]
On.
En niinkään down-riskien tms. takia, vaan ihan vain sen takia että nelikymppinen ei ihan oikeasti enää jaksa niitä yöheräilyjä jne.
[/quote]
Niin, kyllä mun viisikymppinen mies jaksaa vauvan yöheräilyt oikein hyvin. Mutta johtuukohan iästä?
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:07"]
Kummasti se menee niin, että palstamammulit on niin jaksavia ja niiden lapset niin kehuttuja ja hyviä.
Oikeassa elämässä, mitä olen nähnyt, niin nämä päälle 40v lapsensa tehneet äidit on tosi väsyneitä ja työkaverinakin melko..hmm...rasittavia. Väsyttää ja ahistaa, kun on niin kiire ja on sitä ja tätä ja ei saa koskaan levätä jne...
[/quote]
Ehkä se johtuu siitä että noi 40v oikeasti tekee töitä eikä juoruile ma-ti puhelimessa mitä tuli tehtyä viikonloppuna, ke voi mennä pari työhommaa taukojen lomassa ja to-pe taas jatkuu puhelinrumba sen merkeissä mitä tehdään viikonloppuna.... Näitä meillä...
[/quote]
Nämä 45 vuotiaat taaperoiden äidit laahautuvat töihin kerjäämään säälipisteitä, kun ovat niin väsyneitä. Oikeasti jokainen, kenellä on tällainen vanhana lapsensa saanut työkaveri, tietää tarkalleen, millainen se on.
Todellisuus on niin toisenlaista, kuin mitä nettiin kirjoitellaan.
[/quote]
Eivätpä nuo ole kukaan koskaan valittaneet. Anteeksi työkaverit, jos teistä olen vanha ja väsynyt ja kerjään säälipisteitä. =D
[/quote]
Tuskinpa se sinulle valittaa. Itse puhuin asiasta pomolle kehityskeskustelussa ja hän myös totesi, että iäkäs, pienen lapsen äiti on kyllä ongelma tiimissämme.
[/quote] Täähän ei tietenkään ole luonnekysymys. Miten joku onkin niin yksinkertainen että vetää yhden esimerkin perusteella johtopäätöksiä ?
Olen saanut esikoiseni 23-vuotiaana ja kuopuksen 39-vuotiaana. Hyvin olen jaksanut, tietenkin mieheni tuella, hoitaa ja kasvattaa kaikki lapseni. Terveitä ja ihania lapsia he ovatkin, tai esikoinen jo täysikäinen. Olen ihan joka iässä nauttinut äitiydestäni ja mielestäni onnistunut myös luomaan lapsilleni mahdollisuudet hyvään elämään. Jaksamisessani on ollut vaikeuksia lähinnä koliikkivauva-esikopisen ollessa aivan pieni. Kuopuksen kanssa olen jaksanut siis paremmin kuin esikoisen kanssa. Eli oman kokemukseni perusteella sanoisin, että jos nainen tulee omasta vapaasta tahdostaanm raskaaksi, hän on sopivan ikäinen äidiksi. Ikä ei vie riittävää jaksamista, mutta esimerkiksi huono parisuhde kyllä vie. Tarvitaan yleensäkin sekä tuuria että taitoa selviytyä vanhemmuudesta.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:07"]
Kummasti se menee niin, että palstamammulit on niin jaksavia ja niiden lapset niin kehuttuja ja hyviä.
Oikeassa elämässä, mitä olen nähnyt, niin nämä päälle 40v lapsensa tehneet äidit on tosi väsyneitä ja työkaverinakin melko..hmm...rasittavia. Väsyttää ja ahistaa, kun on niin kiire ja on sitä ja tätä ja ei saa koskaan levätä jne...
[/quote]
Ehkä se johtuu siitä että noi 40v oikeasti tekee töitä eikä juoruile ma-ti puhelimessa mitä tuli tehtyä viikonloppuna, ke voi mennä pari työhommaa taukojen lomassa ja to-pe taas jatkuu puhelinrumba sen merkeissä mitä tehdään viikonloppuna.... Näitä meillä...
[/quote]
Nämä 45 vuotiaat taaperoiden äidit laahautuvat töihin kerjäämään säälipisteitä, kun ovat niin väsyneitä. Oikeasti jokainen, kenellä on tällainen vanhana lapsensa saanut työkaveri, tietää tarkalleen, millainen se on.
Todellisuus on niin toisenlaista, kuin mitä nettiin kirjoitellaan.
[/quote]
Eivätpä nuo ole kukaan koskaan valittaneet. Anteeksi työkaverit, jos teistä olen vanha ja väsynyt ja kerjään säälipisteitä. =D
[/quote]
Tuskinpa se sinulle valittaa. Itse puhuin asiasta pomolle kehityskeskustelussa ja hän myös totesi, että iäkäs, pienen lapsen äiti on kyllä ongelma tiimissämme.
[/quote]
No johan on ammattitaitoinen esimies sulla, huh. Noin vaan kehityskeskustelussa esimies toteaa alaiselleen toisesta työntekijästä, että hän on ongelma tiimissä. Loistava esimies tosiaankin.
Onneksi itselläni on ammattitaitoinene esimies.
Ja ei kolahtanut, en ole iäkäs pikkulapsen äiti. Pakko oli vaan kommentoida.
[/quote]
En puhu omasta puolestani koska olen ymmärtänyt tehdä lapseni 25 - 31 -vuotiaana. Nyt kun olen 40-vuotias, voin keskittyä heihin ja heidän teini-iän tuomiin ongelmiinsa, poislukien nuorimmainen joka on vielä alle 10-v. Me teemme paljonkin yhdessä, laskettelemme jne. Kyseessä ei siis ole mikään "mun ongelmani".
[/quote]
Hienoa, jos olet "ymmartanyt" tehda lapsesi tuonikaisina. Vaan eipa se elama ole kaikilla ihan noin yksinkertaista, etta voi tuosta vain valita, milloin lapset maailmaan putkahtavat. Erittain naiivia olettaa tuollaista ja arvostella muita muusta. (Ja ennen kuin kukaan ehtii huudella: ei, en ole taalla parjattu "mummoaiti" - vaikka ei silla nyt edes mitaan valia ole. Olen vain aiti, joka tietaa elaman realiteetit ja sen, ettei kaikkea voi noin vain suunnitella.)
Ei ole kun se kerran on biologisestikin mahdollisya, niin näin on tarkoitettu että nainen voi halutessaan vielä tulla äidiksi. Tiedän monia 40 v. naisia joilla on ihan pieniä vauvoja tai perheen lapsiluku ei ole syystä tai toisesta täynnä.
Hölynpölyä on ikuinen mantra, ettei 4 kymppisenä enää jaksa vauvoja.
No ei todellakaan ole! Itse tulin vahingossa raskaaksi 46-vuotiaana. Oma äitini sai viimeisen lapsensa 45-vuotiaana, sekin tavallaan vahinkoraskaus.
Joo ja ei, nelikymppisiä on niin paljon erilaisia ja eri "kuntoisia"!
Varmaan olisin itsekin huudellut täällä alle 30 vuotiaana, että 40 vuotiaat ovat liian vanhoja vauvojen äideiksi. Olin vakaasti sitä mieltä, että lapset tehdään reilusti alle 30 vuotiaana ja PISTE! Mut enpä ole enää. Sain kuopuksen 40 vuotiaana. Aivan loistava paketti tuo lapsi :) Kuten muutkin lapset olleet ja ovat edelleen, nyt aikuisina. Aivan uutta virtaa sain nuorimmaisen myötä.
Jaksaahan sitä. Miehen kaverin vaimo sai lapset 41v ja 43v. Kehui, kuinka on ihana olla hoitovapaalla ja kuinka jaksaa. Esikoinen katsoi päivässä 8 tuntia videoita. Kertoi tämän ihan itse ja kehui päälle,että on niin ihanaa, kun jaksaa päälle nelikymppisenä hoitaa ihan itse kaksi lasta.
Jaksaahan sitä niinkin.Taitaa olla 60 kun nuorimman saavat täysikäiseksi
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 17:24"]
Jaksaahan sitä. Miehen kaverin vaimo sai lapset 41v ja 43v. Kehui, kuinka on ihana olla hoitovapaalla ja kuinka jaksaa. Esikoinen katsoi päivässä 8 tuntia videoita. Kertoi tämän ihan itse ja kehui päälle,että on niin ihanaa, kun jaksaa päälle nelikymppisenä hoitaa ihan itse kaksi lasta.
[/quote]
Tätä tekee nuoremmatkin mammat, lapsukainen saa tuijottaa videoita kun mamma istuu tupakalla parvekkella tai netissä tuntikausia.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 17:27"]
[/quote]
Tätä tekee nuoremmatkin mammat, lapsukainen saa tuijottaa videoita kun mamma istuu tupakalla parvekkella tai netissä tuntikausia.
[/quote]
No enpä vain itse tätä ole tavannut kuin tällä ainoalla tuntemallani iäkkäämmällä äidillä. Kukaan tutuistani ja vähemmän tutuista ei ole istuttanut kahdeksaa tuntia lastaan videoiden ääressä, kuten tämä teki.
8 tuntia on todella paljon ja se lapsi oli kyllä kieltämättä aika omituinen.
En tiedä sitten, miten on pärjännyt, kun heillä oli sitä aviokriisiä sitten kriisin perään ja erosivatkin välillä ja muuttivat yhteen ja taas erosivat.
Että se siitä myös vakaasta elämästä, mitä vanhana lapsen tekevät voivat tarjota lapselleen.
Ihmetyttää, että mitä toisten äitien iät niin hirveästi rassaa muita naisia?? Mitä ihmeen arvostelemista ja vian löytämistä pitää koko ajan löytää joka iästä? Milloin ollaan liian nuoria ja milloin liian vanhoja. Luonto on luonut naisen lisääntymään, jos se onnistuu vielä nelikymppisenä luomusti niin silloin luonto on selvästi sitä mieltä että äiti on kykenevä lisääntymään. Luonto on niin hirveän paljon viisaampi kuin yksikään toisia tuomitseva kaikkitietävä av-mamma. Toiset taas tulevat äideiksi jo teini-iässä, ja hoitavat lapsensa kunnialla silloinkin. Hyvin nuorena tarvitsee ehkä enemmän vanhempien ihmisten tukea äitiydelleen, mutta ei se äitiys ole tuhoon tuomittu silloinkaan.
Äitini sai minut 42-vuotiaana. Ikinä en hävennyt äitini ikää, päinvastoin oli mukavaa kun oli turvalliset vanhemmat ja taloudellinen tilanne oli turvattu perheessä, vanhemmat olivat jo pitkällä työurallaan kun olin lapsi. Voi näin olla tietenkin nuorillakin vanhemmilla, ei se iästä ole pelkästään kiinni. Murrosikäni meni seesteisesti, tunneside vanhempiin oli luotu vahvaksi jo pienenä niin kesti hyvin murrosiän kuohunnankin.
Itse olen melko nuori äiti nyt, mutta en sulje pois mahdollisuutta iltatähdestä sitten kun olen neljänkymmenen. Mutta vain jos luonto suo :)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:31"]
Minusta alkaa kyllä olla, ihan terveysriskit niin äidin kuin lapsen ja myös se, kun lapsi menee kouluun. äiti on jo ihan mummoikäinen, moni on jo mummo siinä iässä, ei ollenkaan kiva lapselle, täytyy ottaa se lapsikin huomioon!
[/quote]
Jaa, varmaankin siellä lähiössä on näin, kun on lapset tehty kaksikymppisenä ja yhteiskunnan varoin elätetty. Ns. paremmilla asuinalueilla, joissa vanhempien koulutustaso on korkea, normi on se, että lapset saadaan yli 30-vuotiaana. Esim. meidän päiväkodissa joukosta erottuvat ne, jotka ovat saaneet lapset vähän alle 30-vuotiaana.
Mä sain ekan 27 v ja tokan 29 v ja kolmannen 35 v. En tunne itseäni liian vanhaksi tämän kolmannen kanssa. Miksi olisin? Helpointa on nyt kun ei ole mitään odotuksia päästä mihinkään kun vauva on pieni jne. Ymmärrän miten pieni hetki on olla läsnä vauvaa varten. En koe jääväni paitsi mistään. Saan olla kotona isompia vastassa koulusta. Käydään harrastuksissa jne. En usko, että olisin tämän kummempi 40 v iässä. Täytin jut 36 v siis. Ihmeellistä ajatella että olisin jotenkin mummo 4 v päästä... Lapsille on varaa tarjota harrastukset luistelusta soittotunteihin ja varaa olla hoitovapaalla jne. Ei hullumpaa!
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 17:27"]
[/quote]
[/quote]
No enpä vain itse tätä ole tavannut kuin tällä ainoalla tuntemallani iäkkäämmällä äidillä. Kukaan tutuistani ja vähemmän tutuista ei ole istuttanut kahdeksaa tuntia lastaan videoiden ääressä, kuten tämä teki.
8 tuntia on todella paljon ja se lapsi oli kyllä kieltämättä aika omituinen.
En tiedä sitten, miten on pärjännyt, kun heillä oli sitä aviokriisiä sitten kriisin perään ja erosivatkin välillä ja muuttivat yhteen ja taas erosivat.
Että se siitä myös vakaasta elämästä, mitä vanhana lapsen tekevät voivat tarjota lapselleen.
[/quote]
Voi mikä älykkyyden huipentuma tämäkin kommetti. Mistä kivenkolosta teitä oikein ryömii? Jos sinun tuttusi istuttaa lastaan 8 tuntia päivässä videon ääressä, niin kaikki muutkin iäkkäämmät vanhemmat tekevät niin? He ovat siis täydellisen kykenemättömiä tarjoamaan lapsilleen vakaata elämää koska ovat tehneet lapsen nelikymppisenä? Heidät on tuomittu ikänsä takia istuttamaan lapsia 8 tuntia videon ääressä ja heidän parisuhteensa on tuomittu ikuiseksi kriisiksi. Vau, olet todellinen einstein.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:22"]
Tämän palstan myötä alan kyllä pitää näitä mummoäitejä aika tyhminä. Kukaan ei tunnu yhtään miettivän, riittääkö omat resurssit myös siihen, että se lapsi pitää kasvattaa isoksi. Pim, jokaiseen vauvakuumeeseen pitää saada vauva ja sen pidemmälle ei ajatella.
Fiksuna pitäisin ihmistä, joka edes miettii, jaksaakohan sitten, kun ikää tulee lisää. Mutta ei, nämä mummoäidit vain jankkaa, että riittää, kun olen jaksanut yövalvomiset.
Näiden täytyy kyllä olla ihmisinä ihan oma lajinsa. Ei voi muuta sanoa.
[/quote]
Ajattelin aika samoin näistä vastarannankiiskeistä. Ei mitään järkiperustetta. Huutojen takaa kuulostaa ihan katkeruudelle, tiedä sitten mitä on tapahtunut.
Itse olen yhden lapsen aikuiseksi kasvattanut ja pari muuta on teiniä. En näe mitään ihmeellistä kuopuksenkan kanssa, mikä voisi aiheuttaa jotakin jaksamisessa. Se murrosiän perustyökin kun tehdään jo taaperona.
Jos ette itse ole osanneet kasvattaa lapsianne, niin älkää siitä meitä syyllistäkö!