Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulunvietosta, minkä näistä vaihtoehdoista valitsisit tässä tilanteessa?

Vierailija
05.11.2013 |

"vieras"
Vierailija

Perheessä neljä lasta, vauva, alle kouluikäinen ja 2 kouluikäistä, isovanhemmat asuvat n.20 km päässä. Isovanhemmat jo iäkkäitä ja toisella neurologinen sairaus joka vaikuttaa niin liikkumiseen kuin henkiseenkin puoleen eli muistiin ja mielialaan eivätkä jaksa ja halua itse lähteä jouluna mihinkään. Ja yksi aikuinen tyttärensä miehineen joilla ei itsellään lapsia tulee aatoksi isovanhemmille.
Miten tämän lapsiperheen asemassa tekisit,

A) Menisit aattona isovanhemmille, söisitte jouluaterian alkuillasta ja sitten lähtisitte kotiin jossa vasta jaettaisiin lahjat. Eli tässä vaihtoehdossa aattona liikkuisitte edestakas mutta lahjojen kuljettelua ensin salassa paketoituna mummolaan ja sitten taas takaisin ei olisi, tuo lahjarumba edestakas on kaikkea muuta kuin rentouttavaa jouluaaton puuhaa.

B) Menisitte aattona isovanhemmille, söisitte aterian ja jakaisitte siellä osan lahjoja, lähinnä siellä jo olevia eli sisarusten ja isovanhempien ostamia ja sitten kotiin jossa jakaisitte loput lahjat. Tässä vaihtoehdossa isovanhemmat pääsisivät osallisiksi lasten pakettiriemusta mutta toisaalta tuntuu että lahjoja siellä ja täällä tekee aatosta taas lapsiperheen osalta aika hajanaisen ja levottoman.

C) Menisitte isovanhemmille aattona kera lahjojen ja siellä vietettäisiin aatto aterioineen ja lahjoineen. Tämä vaihtoehto isovanhempien, etenkin tuon sairaan isovanhemman mielestä ainoa oikea ja kaikki muut vaihtoehdot aiheuttavat itkua ja syyllistämistä kun "ei saa lastenlasten kanssa jouluna=aattona olla eikä lasten riemua nähdä". Tähän vaihtoehtoon kuuluu sitten se lahjarumba sinne ja takaisin.
Mainittakoon vielä että kaikissa vaihtoehdoissa perhe tulee omaan kotiin yöksi.

D) Viettäisitte aaton kotona omalla perheellä ja vasta joulupäivänä isovanhemmille jossa voisi sitten rauhassa syödä vielä jouluruokia ja lapset saisivat esitellä lahjoja.
Eikä olisi kiirettä mihinkään kuten aattona aikatauluineen. Isovanhemmilla olisi aattona kuitenkin seuraa toisesta tyttärestään miehineen. Mutta kuten sanottu isovanhempien etenkin tämän sairaan mielestä joulu on pilalla jos ei aattona ole lapsenlapset paikalla ja koko päivän ja syyllistää kyllä perheen äidin eli tyttärensä siitä varsin tehokkaasti itkullaan.
Muuten tämä viimeinen vaihtoehto tuntuisi lapsiperheen kannalta parhaalta.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette pyydä isovanhempia ja muita teille aatoksi?

Muutoin vaihtoehto D.

Vierailija
2/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en ole koskaan edes miettinyt muuta kuin ceetä, paitsi silloin kun olen kutsunut (ja kuljettanut) isovanhemmat ja sisarusperheet meille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:48"]

Muutoin vaihtoehto D.

[/quote]

Kuten kirjoitin toinen  isovanhemmista sairas ja huonokuntoinen eikä jaksa/halua lähteä mihinkään, ei nykyään enää muutenkaan käy missään kylässä tms.

Vierailija
4/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vietetään sukujoulua vuorotellen kahden perheen kesken. Eli joka toinen vuosi mennään kylään lahjoinemme ja joka toinen vuosi lähisuku tulee meille. Ei kannata tehdä asiasta vaikeampaa kuin se onkaan. Jos nyt noin tarkkaan tarvitsee jaotella, valitsisin sitten varmaan vaihtoehdon B. Matka on sen verran lyhyt, että voitte viedä esim. isovanhempien lahjat heille odottamaan vaikka jo edellisviikolla!

Vierailija
5/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

C olis ainoa vaihtoehto. Lahjat olis helppo kuljettaa etukäteen sinne, kun lapset eivät ole näkemässä. Me ollaan vietetty joulut meillä siitä lähtien, kun esikoinen syntyi ja sukulaiset kokoontuneet meillä. Mun mielestä olisi tosi tylsää "viedä" isovanhemmilta lasten jouluilo. Toisaalta, jos joka joulu pitäisi kokoontua jossain muualla kuin kotona, niin välillä varmasti skippaisin sukujoulun ja viettäisin sen kotona vain perheeni kanssa.

Vierailija
6/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

C olisi minun valintani. Vaikkei tosiaan teidän kannalta helpoin vaihtoehto. Perusteena se että isovanhemmat sairaita ja iäkkäitä joten miksei heidän ilokseen haluamaansa joulua. Ilmeisesti ei kuitenkaan enää montaa samanlaista edessä.

Vierailija
7/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:50"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:48"]

Muutoin vaihtoehto D.

[/quote]

Kuten kirjoitin toinen  isovanhemmista sairas ja huonokuntoinen eikä jaksa/halua lähteä mihinkään, ei nykyään enää muutenkaan käy missään kylässä tms.

[/quote]

Mut mun mielestä se, että ne ei itse halua/viitsi lähteä mihinkään, vaikka varmasti onnistuisi niin siinä kohtaa on aivan turha syyllistää muita.

Tai iskeä juuri  siihen nähdä lapsenlapset jouluna yms.

Mä viettäisin jouluni kotona oman perheen kesken. Tosin niin me tehdäänkin. Mä olen aikani ravannut muualla. Meille on muut tervetulleita.

t. se sama

Vierailija
8/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyörälläkö ne lahjat pitää sinne mummolaan kuljettaa, kun se kuljetus on niin vaivalloista? Tosin minusta on kyllä OK, jos osa lahjoista jätetään kotiin avattavaksi.

Vierailija
9/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm jos aiemmat joulut on menty alkupään vaihtoehdoilla niin ehkä tämä joulu d. Sitten voisitte sanoa että ensi joununa sitten aatto heillä jos he sitä toivovat.Ja voisivatko isovanhemmat säästää lastenne lahjat heillä joulupäivänä avattaviksi? Katsotte sitten aattona vain muut lahjat?

Vierailija
10/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin tehdä D-vaihtoehdon mukaan, mutta päätyisin kuitenkin C-vaihtoehtoon. Me olemme matkanneet vuosikausia 350 kilometriä joka joulu vain siksi että vanha huonokuntoinen isoisoäiti pääsisi osaksi lasten joulua. Nyt tuo mummo on kuollut ja meidän perhe ei lähde kotoa mihinkään.

Vierailija
11/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin tehdä D-vaihtoehdon mukaan, mutta päätyisin kuitenkin C-vaihtoehtoon. Me olemme matkanneet vuosikausia 350 kilometriä joka joulu vain siksi että vanha huonokuntoinen isoisoäiti pääsisi osaksi lasten joulua. Nyt tuo mummo on kuollut ja meidän perhe ei lähde kotoa mihinkään.

Vierailija
12/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matka ei ole kuin 20 km, niin miten ihmeessä se lahjojen siirtäminen paikasta toiseen on se kaikkein suurin ongelma? Viet ne lahjat sinne hyvissä ajoin ennen joulua odottamaan - eli heti kun olet saanut ne ostettua ja paketoitua.

Vierailija
13/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin valitsisin vaihtoehdon c. Veisin lahjat etukäteen, jolloin kuljetusrumbaa ei ole kuin toiseen suuntaan aattona. Näin itseasiassa teemmekin usein. Itse tykkään viettää joulun isolla porukalla. Kaikilla olisi näin mukavaa, eikä mitään syyllistämistä tapahtuisi.

Tietenkin ymmärrän myös, että lapsiperhe viettää mielellään joulun omissa oloissaankin, mutta kun se on isovanhemmille noin tärkeää, niin menisin sinne. 

Vierailija
14/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska matka on noin lyhyt, veisin lahjat jemmaan mummolaan jo aiemmin, aattona saapuisimme perheen kanssa paikalle ja viettäisimme jouluaattoa koko porukalla kaikkien tapojen ja tottumusten mukaan. Lopuksi lahjat pakattaisiin isoihin pusseihin tai kasseihin (jotka olisin jo etukäteen varannut mukaan, ettei mihinkään pikkupussukoihin tarvi tunkea) Ja siirryttäisiin kotiin. Joulupäivänä ei tarvitsisi hötkyillä enää minnekään, vaan saisi kaikessa rauhassa viettää aikaa, syödä omia jouluruokia, sen jälkeen ruokalepo, kirjojen lukemista tms., lapset leikkisivät leluillaan, ei mitään lahjojen odottelua enää tai muuta hötinää jne. Aah ihana rauha! Ja tapaninpäivä vielä samaan putkeen, ellei ole vierailuja johonkin suuntaan.

Totta on myös, että kovin monia kaikkien yhteisiä jouluja teillä ei ehkä enää ole mahdollista järjestää, tämäkin kannattaa muistaa.

Vierailija
15/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

D ehdottomasti. Isovanhempien ym lahjat toimitetaan heille sinne etukäteen ja samalla otetaan kyytiin omille lapsille tulevat. Tämä jo hyvissä ajoin ennen joulua. Joulu rauhassa kotona oman perheen kesken. Kai aikuiset ihmiset jo saavat viettää joulunsa haluamallan tavalla!!!

Vierailija
16/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla ei ole yhtään perheenjäsentä eikä oikeastaan sukulaistakaan jäljellä, olen iloinen siitä, että vietin kaikki jouluni heidän kanssaan silloin, kun se oli mahdollista. Lahjat voi viedä etukäteen, joten riittää että raahaatte ne kotiin illalla. 

Jos sinun voimasi riittävät paremmin joulupöydän pystyttämiseen, voisi harkita myös taksikyytiä teille jouluaatoksi tai sitten joku hakee ja vie illalla pois. Voisivat vaikka käydä välilevolla teidän makkarissa.

Vierailija
17/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haloo. Asutte noin lähellä. Lisää matkaan 700 km pohjoiseen ja 250km itään ja kaikkialle pitäs ehtiä neljässä päivässä. 3 lasta ja koira, yksi kuski.

Vierailija
18/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaas asiaa hieman toisinpäin. Isovanhemmat ovat jo iäkkäitä ja toinen heistä sairaskin. Jaksaako se terve osapuoli laittaa kaikki jouluruuat ja muut tarjottavat kymmenelle hengelle, jos oikein laskin, siis he itse, teidän perheenne kuusi henkeä ja vielä lapseton pariskunta. Kyllä minä pitäytyisin vaihtoehdossa D eli aatto kotona. Isovanhemmat toivovat tietysti lapsenlapsia jouluaatoksi "vanhalta muistilta", mutta jaksaisivatko he monta tuntia sitä hullunmyllyä, jonka neljä tenavaa saa aikaan. Aatto kotona, sitten joulupäivänä tai Tapaninpäivänä ajelette perheen kanssa mummolaan joulukahville. Arvelisin, että siinä säästettäisiin kaikkien osapuolten hermoja.

Vierailija
19/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

" syyllistää kyllä perheen äidin eli tyttärensä siitä varsin tehokkaasti itkullaan."

No jo on ihme äiti. Äärimmäisen itsekäs siis. Minulla on aikuisia lapsia ja jos he haluavat viettää Joulunsa/Juhannuksensa/pääsiäisensä muualla kuin luonani niin ihan siitä vaan. sse on heidän oma elämänsä. Minun takiani ei tarvitse alkaa päätään vaivaamaan ja paketteja raahamaan, vaan minulle pääasia on se, että heillä on hauskaa. Minun kanssani tai ilman minua.

Vierailija
20/81 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

C. ei ole ylivoimaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi