Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirkon syöksypudotus kiihtyy

Vierailija
05.11.2013 |

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2013/11/05/ts-kirkko-kuluttaa-yli-tulojensa

Suomen evankelisluterilainen kirkko kulutti viime vuonna ensimmäistä kertaa enemmän kuin ansaitsi, kertoo aamun Turun Sanomat. Seurakunnista peräti 111 teki negatiivisen tuloksen.

Kommentit (156)

Vierailija
1/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu!

Vierailija
2/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
4/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
5/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa viimeinkin kirkosta tulisi uskonnollinen yhdyskunta, uskovien ihmisten yhteisö. Nythän se on satoja vuosia ollut valtiollinen organisaatio, kirkkovaltio valtiossa.

Vierailija
6/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu. meillä seurakunta vähentää iltapäiväkerhoja eli yhä useampi ekaluokkalainen on iltapäivät yksin kotona. Kirkosta eronneet vanhemmat ottavat yhteyttä, etttä ei näin voi tehdä ja olemme ohjeistaneet, että voivat itse palkata sinne ip-kerholle vetäjän ja maksaa siitä jokainen 350 e/kk. Kuulemma liian kallista, mutta seurakunnan tulisi tuo tarjota ilmaiseksi.

Valinta on jokaisen itsensä, haluaako palveluja vai ei.

Vierailija
7/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. Jee tosi hienoa. Kannustetaan nyt porukkaa eroamaan kirkosta oikein urakalla ennen vuoden vaihdetta.

Vierailija
8/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava uutinen.

Vierailija
9/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sitä pitää, jospa viimeinkin saataisiin kirkko ja valtio erilleen toisistaan. Olisi jo korkea aika.

Vierailija
10/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset on lapsellisia.. täytyy sanoa.

Vierailija
11/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuulunut kirkkoon, mutta minua vaivaa tämä. 

Monethan ovat eronneet kirkosta Päivi Räsäsen mielipiteiden takia, vaikka niillä ei ole mitään tekemistä kirkon kanssa. Se ei kerro eroavista muuta kuin että he ovat kuuluneet kirkkoon vain muodon vuoksi ja sen, etteivät he tajua mitä eroa on uskolla, kirkolla ja Kristillisdemokraateilla. 

Miksi ne, jotka haluavat kirkkoon muutosta, eivät jää ja muuta sitä? 

Vierailija
12/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä Päivi Räsänen on ollutkin vain se viimeinen kimmoke, miksi kirkosta on sitten erottu. Moni roikkuu kirkon jäsenenä vain tavan vuoksi ja sitten kun tulee joku Räsäsen kaltainen mielipiteineen, alkaakin tapahtua. Olen eronnut kirkosta jo yli 30 vuotta sitten, enkä näe mitään syytä kuulua kirkkoon. En vaikka suvussani on menneiden sukupolvien aikana ollut myös pappeja.

Vierailija
13/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi Räsäsellä on monia erittäin hyviä mielipiteitä ja kommentteja. Joka muuta väittää, ei ole kuunnellut ajatuksella häntä.

Vierailija
14/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappeenrannan Lauritsalaan on kokoontunut köyhää väkeä. Luukkaan pysäkiksi kutsutun kristillisen yhteisön torstaiseura on alkamassa. Maallikkosaarnaaja Teuvo Eskelinen alkaa puhua väelle.

Heidän pitäisi olla mieluummin vaikka metsätöissä tai ojahommissa, koska he puhuvat niin törkeästi Raamattua vastaan. 

- Teuvo Eskelinen

-  Uskon, että joskus meistä kaikista ihmisistä tuntuu siltä, että kukaan ei ole meistä kiinnostunut pätkän vertaa.

Kahdeksan ja puoli vuotta sitten Teuvo Eskelisen elämä tuli käännekohtaan. Vauhdikasta elämää viettänyt toimitusjohtaja ja muusikko tuli uskoon.

- Lupasin taivaan isälle, että nyt loppuu tansseissa soittaminen ja alkaa virren veisuu.

Eskelinen alkoi jälleen kerran käydä kirkossa. Mutta papin saarnojen sisältö oli muuttunut täysin lapsuusaikojen maallikkosaarnojen viesteistä.

- Sieltä puuttui kirkas laki ja evankeliumi. Ei uskota enää Raamattuun Jumalan sanana. Ei puhuta avioliiton pyhyydestä, esiaviollisen liiton haureellisuudesta, ei puhuta kristillisen kasvatuksen merkityksestä, vanhempien kunnioituksesta, tekopyhyydestä, väärän rauhan vaarasta, vääristyneestä seksuaalisuudesta, luettelee Eskelinen.

Uskoon tullut pettyi kirkkoonsa

Kesäkuussa Imatran Tainionkosken kirkossa oli pitkästä aikaa tarjolla Eskelisen kaipaamaa kirkasta lakia. Seurakunnan pastori Eero Jaakkola soimasi saarnassaan Imatran syntisiä seurakuntalaisia, ja tuomitsi muun muassa naispappeuden ja abortin.

Itsekin maallikkosaarnaajana toimiva Eskelinen piti saarnaa jyrkkäsanaisena, mutta allekirjoittaa sanoman sisällön.

- Jos minä olisin pitänyt vastaavan saarnan, niin muutamia kohtia olisin lieventänyt. Mutta sen pääsisältö oli Raamatun mukainen ja oikea.

Mikkelin tuomiokapitulin Piispa Seppo Häkkisen mielestä julistus ei täyttänyt hyvän saarnan tuntomerkkejä. Lopulta Jaakkola erotettiin, vaikka syynä kiellettiin olevan kohua herättänyt saarna.

Eskelisen mielestä näin toimiessaan kirkko toimii Raamatun muuttumattomia sääntöjä vastaan.

- Olen pettynyt siihen, että kirkko käsittelee saarnaa niin yksipuolisesti. Itse asiassa se jopa hävettää.

Liberaali pappi ei voi olla pappi

Eskelinen itse tuomitsee muun muassa abortin, homoavioliitot ja naispapit. Ei ihme, että hän on tyytymätön yhä vapaamielisemmäksi muuttuvaan valtionkirkkoon. Esimerkiksi abortin ja homoliitot hyväksyvän pappien ei pitäisi Eskelisen mielestä edes olla pappeja.

- Heidän pitäisi olla mieluummin vaikka metsätöissä tai ojahommissa, koska he puhuvat niin törkeästi Raamattua vastaan.

Eskelisen kaltaisia konservatiiveja kritisoidaan usein siitä, että he kehottavat noudattamaan osia Raamatun opeista kirjaimellisesti, mutta jättävät jotkut opit huomioimatta. Esimerkiksi Vanha testamentti sallii orjuuden ja kieltää useista erilaisista langoista kudottujen vaatteiden käyttämisen.

Viimeisenä päivänä sitten mitataan kuka on ylittänyt rajat.

- Teuvo Eskelinen

Eskelinen itse vetää rajan Vanhaan ja Uuteen testamenttiin.

- Pappien tulisi selittää mitkä asiat ovat muuttuneet uuden liiton tullessa voimaan, eli silloin kun Jeesus tuli maailmaan ja sovitti syntimme. Mitä merkitystä erilaisilla nauhoilla vaatteissa on tänä päivänä? Minun mielestäni ei mitään.

"Kirkko on muuttumaton"

Liberaalien ja konservatiivien mielipide-erot synnyttävät kiistoja evankelis-luterilaisen kirkon sisällä. Eskelinen uskoo, että kirkko jakaantuu tätä menoa kahteen osaan.

-  Tätä jakautumista on jo tapahtunut. On syntynyt uusia hengellisiä liikkkeitä, myös sellaisia jotka haluavat tiukasti kiinni Raamatusta.

Itse hän tietenkin toivoo, että kirkko kehittyisi konservatiivisempaan suuntaan ja vapaamielisemmät ihmiset lähtisivät kirkosta.

Eskeliselle ja monelle muulle konservatiiville kirkko ja Raamatun opit ovat muuttumattomia. Niiden ei pitäisi muuttua, vaikka yhteiskunnan arvot muuttuisivatkin.

- Jumala on asettanut tietyt rajat mitä ihminen saa tehdä ja rajat eivät muutu. Jumalan sana on ikuinen ja muuttumaton, niin tulisi kirkonkin olla.

Eskelinen ei itse lähde jakamaan tuomioita, tai kommentoimaan sitä miten vääräuskoisille käy.

- Viimeisenä päivänä sitten mitataan kuka on ylittänyt rajat.

Vierailija
15/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 16:21"]

Päivi Räsäsellä on monia erittäin hyviä mielipiteitä ja kommentteja. Joka muuta väittää, ei ole kuunnellut ajatuksella häntä.

[/quote]

Mielestäsi PR:n mielipiteet ovat hyviä. Ovat siis ilmeisesti samoja kuin omasi. Jos minä olen eri mieltä, näkemykseeni ei mitenkään vaikuta PR:n kuunteleminen "ajatuksella".

Vierailija
16/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnat kuuluttaakin yhä enemmän vapaaehtoistyötä jäseniltään. Minäkin aion kantaa korteni kekoon.

Perustamme omaan seurakuntaamme uudestaan ip-kerhon, jota vetää joka iltapäivä eri vapaaehtoistyöntekijä. Seurakunnan jäsenten lapset pääsevät ilmaiseksi. Muutkin saavat tulla, mutta maksavat sitten kerhosta maksun, jolla kustannetaan tilan vuokra, materiaalit, välipala, yms.

Vierailija
17/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:52"]

Hieno juttu. meillä seurakunta vähentää iltapäiväkerhoja eli yhä useampi ekaluokkalainen on iltapäivät yksin kotona. Kirkosta eronneet vanhemmat ottavat yhteyttä, etttä ei näin voi tehdä ja olemme ohjeistaneet, että voivat itse palkata sinne ip-kerholle vetäjän ja maksaa siitä jokainen 350 e/kk. Kuulemma liian kallista, mutta seurakunnan tulisi tuo tarjota ilmaiseksi.

[/quote]

Eiköhän ne palvelut kuitenkin kirkollisveroina kustanneta, eli eivät ne ilmaisia ole vaikka erillisiä maksuja ei perittäisiin tai ne ovat kuluja alhaisempia. Jos kerhoihin osallistuu myös kirkkoihin kuulumattomien lapsia, olisi minusta viisasta seurakunnilta periä tällöin isompi, todellisia kuluja vastaava maksu.

t. kirkosta eronnut

Vierailija
18/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 17:29"]

[/quote]

Eiköhän ne palvelut kuitenkin kirkollisveroina kustanneta, eli eivät ne ilmaisia ole vaikka erillisiä maksuja ei perittäisiin tai ne ovat kuluja alhaisempia. Jos kerhoihin osallistuu myös kirkkoihin kuulumattomien lapsia, olisi minusta viisasta seurakunnilta periä tällöin isompi, todellisia kuluja vastaava maksu.

t. kirkosta eronnut

[/quote]

Miksi seurakunnilta pitää periä maksu siitä, että kerhoihin menee ei-seurakuntalaisten lapsia? Kyllä se kerhonpito on ihan tarpeeksi kallista ilman seurakunnilta perittäviä lisämaksuja!

Vierailija
19/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 17:31"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 17:29"]

[/quote]

t. kirkosta eronnut

[/quote]

Miksi seurakunnilta pitää periä maksu siitä, että kerhoihin menee ei-seurakuntalaisten lapsia? Kyllä se kerhonpito on ihan tarpeeksi kallista ilman seurakunnilta perittäviä lisämaksuja!

[/quote]

Kirjoittaja varmaankin tarkoitti sitä, että seurakuntien olisi järkevää periä kustannuksia vastaavaa maksua seurakuntaan kuulumattomilta :)

Vierailija
20/156 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yhdessä vaiheessa srk:n ip-kerhon ohjaajana. Kunta ei järjestänyt omaa ip-kerhotoimintaa.

Kirkosta eronneiden perheiden vanhemmat marisi ip-kerhojen uskonnollisesta ohjelmasta. Totesimme vain, että tämä on uskonnollisen yhteisön toimintaa ja tavoitteena tarjota oman uskonnon mukaista sisältöä osanottajille. Toimintaan osallistuminen on vapaaehtoista. Nurinaa tuli silti.

No, sitten joku ajatteli perustaa yrityksen ja kaavaili yksityisen ip-kerhon perustamista. En muista, mitä ne maksut olisi osallistujille olleet, mutta useampi satanen/lapsi/kk.

Ja taas tuli vanhemmilta marinaa. Kun se ip-kerho pitäisi saada puoli-ilmaiseksi! Yrityksestä ei sitten tullut mitään.

Ihmettelen, miksei ateisti/vapaa-ajattelijajärjestöt sitten ala vapaaehtoispohjalta pyörittää omia, oman vakaumuksensa mukaisia ip-kerhoja, jotka olisi halpoja tai jopa ilmaisia ateistien lapsille?