Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

avioero tulossa, mies haluaa aviehdon ennen eroa, suostunko?

Vierailija
05.11.2013 |

Eli otsikko jo siis kaiken kertoo. Minulla ei ole mitään tarvetta mieheni rahoille, mutta hänellä on joku ihme perintöajatelma syynä miksi haluaa avioehdon. onko kellään antaa apua, yrittääkö hän nyt kusettaa mua jollakin tavalla vai onko avioehto tässä tilanteessa ihan ok. Kuinka muuten tuo erokuvio menee noin niinkuin virallisesti? Vaikuttaako se johonkin esim. verotukseen?, onko tarvetta tehdä sopimus lastenhuoltajuudesta vai riittäkö suullinen sopimus?

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3, eipä ap. kerro myöskään tuosta perintöjutusta yhtään mitään. Mielestäni ap ei voi avioeron jälkeen saada senttiäkään esim. miehen vanhempien jättämästä perinnöstä. Siinä suhteessa ei miehen ainakaan tarvitse vaatia avioehtoa. Minusta jokaisen parin tulisi tehdä avioehto jo ennen vihkimistä, sen pitäisi olla pakollinen.

Öh - jos pari eroaa virallisesti nyt 15.1. Eikö ole avioehtoa, jaetaan se omaisuus puoliksi mihin ei ole esim antajan testamentissa ollut puolisoa ulossulkevaa klausuulia. Jos on vaikka perintömökki toisella, ihan normaalisti vanhemmiltaan peritty niin sekin lasketaan yhteiseksi omaisuudeksi ja sen arvo puolitetaan. Jos mies ensi kuussa perii taas jotain (kun on jo erottu) ei naisella enää siihen ole mitään oikeutta.

Jos teillä on ihan normiomaisuus, jotakuinkin yhteisesti hankittu, ei avioehtoa tarvita. Jos mies on merkittävästi varakkaampi, hän ei voi pakottaa sinua avioehtoon mutta ainakin minä miettisin, että vaikka juridiikkaan vedoten saisinkin puolet siitä omaisuudesta niin haluanko sen, vai suostunko vielä siihen avioehtoon. (Minä en ole ikinä ollut luonteeltani 'rahan perään' vaan 'tulen kyllä toimeen omillani' joten voisin sitä harkitakin).

Samaa sanoisin kuin jo joku muukin - AINA avioehto kun mennään vihille!

Vierailija
62/63 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3, eipä ap. kerro myöskään tuosta perintöjutusta yhtään mitään. Mielestäni ap ei voi avioeron jälkeen saada senttiäkään esim. miehen vanhempien jättämästä perinnöstä. Siinä suhteessa ei miehen ainakaan tarvitse vaatia avioehtoa. Minusta jokaisen parin tulisi tehdä avioehto jo ennen vihkimistä, sen pitäisi olla pakollinen.

Öh - jos pari eroaa virallisesti nyt 15.1. Eikö ole avioehtoa, jaetaan se omaisuus puoliksi mihin ei ole esim antajan testamentissa ollut puolisoa ulossulkevaa klausuulia. Jos on vaikka perintömökki toisella, ihan normaalisti vanhemmiltaan peritty niin sekin lasketaan yhteiseksi omaisuudeksi ja sen arvo puolitetaan. Jos mies ensi kuussa perii taas jotain (kun on jo erottu) ei naisella enää siihen ole mitään oikeutta.

Jos teillä on ihan normiomaisuus, jotakuinkin yhteisesti hankittu, ei avioehtoa tarvita. Jos mies on merkittävästi varakkaampi, hän ei voi pakottaa sinua avioehtoon mutta ainakin minä miettisin, että vaikka juridiikkaan vedoten saisinkin puolet siitä omaisuudesta niin haluanko sen, vai suostunko vielä siihen avioehtoon. (Minä en ole ikinä ollut luonteeltani 'rahan perään' vaan 'tulen kyllä toimeen omillani' joten voisin sitä harkitakin).

Samaa sanoisin kuin jo joku muukin - AINA avioehto kun mennään vihille!

Höpöhöpö, mikään ei p a k o t a eroavaa paria laittamaan omaisuutta puoliksi! Osituksesta eropari voi ja saa sopia keskenään jos sen sovussa pystyy tekemään. Esim. nykyinen mieheni erosi (ennen minua) ja lähti tavarat ikeakassissa ja kaikki muu omaisuus jäi eksälle koska hän ei ollut taloudellisesti pystynyt liiton aikana mitään panostamaankaan opiskelujen ja tyttönyyden takia. Hullua se olisi ollut että hän olisi vaatinut puolikasta eksänsä vuosikausia keräämästä antiikkihopeakokoelmasta tai muusta.

Tietty avioehto on parempi jos ja kun ei tiedä millaiseksi se rakas ihminen muuttuu erotilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on kävelevä paskanpalainen. Ei minulla muuta. Jatkakaa !.