avioero tulossa, mies haluaa aviehdon ennen eroa, suostunko?
Eli otsikko jo siis kaiken kertoo. Minulla ei ole mitään tarvetta mieheni rahoille, mutta hänellä on joku ihme perintöajatelma syynä miksi haluaa avioehdon. onko kellään antaa apua, yrittääkö hän nyt kusettaa mua jollakin tavalla vai onko avioehto tässä tilanteessa ihan ok. Kuinka muuten tuo erokuvio menee noin niinkuin virallisesti? Vaikuttaako se johonkin esim. verotukseen?, onko tarvetta tehdä sopimus lastenhuoltajuudesta vai riittäkö suullinen sopimus?
Kommentit (63)
Erittäin todennäköisesti yrittää kusettaa sinua. Älä tee mitään avioehtoa tai laita nimeäsi mihinkään paperiin ennen kuin olet puhunut asiasta myös lakimiehesi kanssa. Usein on käynyt niin että nainen on allekirjoittanut avioehdon jolla suostuu siihen että mies saa pitää itsellään kaiken perimänsä tai aikaisemmin hankkimansa omaisuuden ja naisen perimä ja aikaisemmin hankkima omaisuus jaetaan puoliksi.
Muista, nyt olette eroamassa. Hän saa ehkä tukea ja neuvoa läheisiltä ja sukulaisilta sinua vastaan. Hänen tunteet saattavat olla laimentuneet tai kääntyneet vastakkaisiksi, jolloin hän saattaa nähdä sinut enää mahdollisuutena hyötyä.
Kukaan ei pidä pahana, että huolehdit nyt omasta edusta, vaan kaikki olettavat sen lähtökohdaksi. Sen takia puolisoakin tuetaan ja neuvotaan. Ei kukaan oikeasti pidä vääränä, että pitäydyt siinä, mikä on lain mukaan oikeutesi, päinvastoin kaikki olettavat sinun yrittävän jopa saada avioerosta enemmän irti. Se on yksi syy puolisosi esittämään perinnönjako sopimukseen.
Avioehto ehdotus kertoo, että puolisosi ei ainakaan ajattele sinun etuasi. Todennäköisesti hän yrittää turvata jotain omaa etuaan enemmän kuin hän olisi normaalisti oikeutettu.
Varmimmin oikeaa tietoa saat oikeusavustajalta tai lakimieheltä.
Ja tapaamis- ja elatussopimukset AINA paperille.
Komppaan 22:a. Tuli tunne, että yrittää viilata sua linssiin. Sinä et peri hänen vanhempiaan eikä miehesi peri sinun vanhempiasi. Vanhemmat voivat määrätä testamentissa, että lapsen puolisolla ei ole avio-oikeutta perintöön tai siihen omaisuuteen, joka tulee sen tilalle. Esimerkki: jos tällainen määräys olisi ja miehesi ostaisi perintörahoillaan kesämökin, niin sinulla ei olisi siihen avio-oikeutta. Mutta jos mitään määräyksiä perinnössä ei ole, niin se on avio-oikeuden alaista omaisuutta. Avioehdolla voi myös kaventaa avio-oikeutta ja sitähän miehesi kai tavoittelee. Mene neuvottelemaan lakimiehen kanssa (ei miehesi lakimiehen, vaan hommaa oma) ja neuvottele asiasta. Ölö tyrkkää hätäpäissäsi nimeä mihinkään paperiin. Voit nimittäin yllättyä myöhemmin, kuinka kauaskantoisia vaikutuksia nimikirjoituksellasi saattaa olla.
Ei olisi kauheesti varaa lakimieheen. Saakohan jostain ihan ilmaisia neuvoja? Mulla siis ei ole tarvetta saada kynittyä miestäni tässä erossa, enkä kaipaa hänen ja hänen sukunsa rahoja. Enemmänkin haluan niistä eroon. Minä olen se eroa haluava osapuoli. Mutta kuitenkin haluan, että kaikki mikä minulle kuuluu niin talon kuin tavaroiden suhteen, jää minulle.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 13:38"]
Kysymys on nyt kai siitä, ketä avioehto suosisi. Millainen se olisi?
Suosisiko se miestä vai ap:ta?
[/quote]
Mies tuskin avioerotilanteessa on ehdottamassa avioehtoa, joka olisi ap:lle edullinen.
Kuulsotaa just siltä, että miehen nimissä on asunto, jota on yhdeessä maksettu ja nyt mies haluaa avioehdon, jotta ap ei saa mitään.
AP: Ota yhteyttä lakimieheen äläkä allekirjoita mitään ennen sitä!
Kyllä se on ihan molempien nimissä. kun laina otettu 50/50. Tuleeko kellekään mieleen mitään tilannetta miten tuollaisen voisi kiertää muka, että en saisikaan talosta omaa osuuttani? Olen hyväuskoinen näissä asioissa, eikä maalaisjärki kerro mulle ihan kaikkea, mutta toisaalta noi lakikoukerot on tosiaan niin monimutakaiset ja aina löytyy joku porsaanreikä. Siksipä tämä mietityttää.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:44"]
Kyllä se on ihan molempien nimissä. kun laina otettu 50/50.
ap
[/quote]
Se, kenen nimissä laina on, ei ratkaise sitä, kenen nimissä talo/asunto on. (Toki useimmiten pankki antaa lainaa vain asunnon omistajalle.) Ratkaisevaa on se, kenellä on kiinteistörekisterissä lainhuuto kiinteistöön (jos kysymyksessä on omakotitalo) tai kenen nimissä osakekirjat ovat (jos kysymys on taloyhtiöstä). Tarkista vähintään tämä asia, jos meinaat allekirjoittaa avioehdon.
Tilanteesta riippuen voit pahimmillaan jäädä vaille omiasikin.
Älä allekirjoita sellaista minkä seurauksia et 100% ymmärrä tai tiedä.
Kyllä se on ihan molempien nimissä. kun laina otettu 50/50. Tuleeko kellekään mieleen mitään tilannetta miten tuollaisen voisi kiertää muka, että en saisikaan talosta omaa osuuttani? Olen hyväuskoinen näissä asioissa, eikä maalaisjärki kerro mulle ihan kaikkea, mutta toisaalta noi lakikoukerot on tosiaan niin monimutakaiset ja aina löytyy joku porsaanreikä. Siksipä tämä mietityttää.
ap
[/quote]
No mutta, nyt ottamaan asioista selvää. Kun itse aikanaan erosin, selvitin kaikki eroon liittyvät lakipykälät. Ja hyvä niin, sillä ero oli riitaisa ja ex valehteli kaikessa mahdollisessa. Ilman faktaa olisi lasten kanssa käynyt todella paljon huonommin kuin nyt kävi. Eron tullen ei todellakaan kannata olla sinisilmäinen. Joko otat lakimiehen tai selvität itse. Ennen eroa luulin että mies on rehellinen, reilu, kaikessa lastensa parasta ajatteleva mies. Ei todellakaan ollut. Ensimmäisenä hämärtyi lasten paras ja mä muutin ahneeksi v-mäiseksi ämmäksi. Elatusmaksutkin olivat- klassiseet tapaan mun yritystä hyötyä hänestä. Ja näitä tarinoita on ystäväpiirissäni useampia, siksi osasinkin varautua.
Oikeusaputoimistosta saa ilmaista lakineuvontaa. Jos sinä haluat teidän talon, voit ostaa mieheltä toisen puolikkaan. Jos et halua taloa, myyt miehelle oman puolikkaasi.
Kuullostaa hiukan hämärältä. Sun kannattaa ehdottomasti mennä lastenvalvojalle sopimaan lastenhuolto, elatus ja tapaaminen siellä, ei vie ku hetken :). Ja lakimies hoitaa sitten eron ja omaisuuden jaon. Muuten siitä tulee tappelu myöhemmin trust me!!
Kyllä se on ihan molempien nimissä. kun laina otettu 50/50. Tuleeko kellekään mieleen mitään tilannetta miten tuollaisen voisi kiertää muka, että en saisikaan talosta omaa osuuttani?
ap
[/quote]
Tulee mieleen monta tilannetta. Jos et halua käyttää juristia, ainoa järkevä tapa on jättää kaikki eroon liittyvät ylimääräiset sopimukset ja avioehdot allekirjoittamatta. Juristiin sinulla on varaa, jos teillä on niitä rahasto-osuuksia. Puolet niistä ovat sinun, ellet päätä antaa niitä pois.
Kun puolisosi ehdottaa avioehtoa, on hän jokatapauksessa aikonut käyttää lakimiestä. Varmistu nyt ihmeessä, että sinullakin on taloudelliset edellytykset lakimieheen, äläkä luovu oikeudesta siihen rahaan jolla kykenet pitämään huolen ja saat pidettyä puolesi.
Jos miehelle rahasto-osuudet ovat tärkeitä, voittehan sopia, että hän saa pitää ennakkoperintönsä ja sinä saat vastineeksi vähän enemmän teidän muusta yhteisestä omaisuudesta. Ota huomioon, että sinun on sen jälkeen itsenäisesti kyettävä lyhentämään lainat, jotka jäävät kontollesi jne.
Avioehdossa voidaan helposti todeta miehen nimissä olevat hänen omaisuudekseen. Sopimus voi olla kohtuuton ihan lainkin mukaan, mutta jos sinulla ei ole varaa nyt lakimieheen, etkä riitauta tilannetta myöhemminkään, ei oikeus tee ratkaisua puolestasi. Joka tapauksessa oikeus voi katsoa, ettei sinulla ole ollut mitään pakkoa tehdä sopimusta, jolloin sopimusta katsotaan haitaksesi vaikka et olisi ymmärtänyt sen olevan kohtuuton.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 13:05"]
Lasten tapaamiseen riittää suullinen sopimus jos voitte neuvotella ilman epäsopua. Elatusmaksut maksaa parempituloinen heikompituloiselle ja tästä hyvä tehdä kirjallinen tieto Käräjäoikeuteen. Elatusmaksuihin tulee indeksikorotus, tarkistakaa vuosittain!
[/quote]
Karvaasta kokemuksesta voin sanoa, että lasten tapaamisesta kannattaa EHDOTTOMASTI tehdä mahdollisimman yksityiskohtainen, kirjallinen sopimus! Vaikka ero tapahtuisikin sovussa, myöhemmin voi tulla ties mitä riitaa, ja siinä vaiheessa kirjallista sopimusta voi olla hankala saada enää aikaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:37"]
Ei olisi kauheesti varaa lakimieheen. Saakohan jostain ihan ilmaisia neuvoja? Mulla siis ei ole tarvetta saada kynittyä miestäni tässä erossa, enkä kaipaa hänen ja hänen sukunsa rahoja. Enemmänkin haluan niistä eroon. Minä olen se eroa haluava osapuoli. Mutta kuitenkin haluan, että kaikki mikä minulle kuuluu niin talon kuin tavaroiden suhteen, jää minulle.
ap
[/quote]
Trust me, ne muutamat sataset, jotka juristin palkkioihin menee, tulevat kyllä takaisin, kun voit olla varma, ettei miehesi huijaa sua.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 13:05"]
Olen aikoinani luvannut avioehdon ennen eroa jos se tulee. Meillä talo 50/50 omistuksessa. Miehellä rahasto-osakkeita ja sanoi suoraan ettei niitä haluaisi minulle jakaa, on ne perintörahoillaan ostanut. Ymmärrän sen. Enkä ole niitä vaatimassakaan. Mutta ilmeisesti avioehto on siis ainoa, ettei niitä osakkeita joudu jakamaan? Sitä yritin myös hänelle kertoo ettenhän perintöön voi päästä kiinni, kun perintö ei ole vielä jaossa ja aviero tulee ennen sitä. Lasketaankohan se ensimmäisestä hakemuksesta vai vasta siitä toisesta, virallisesta eropäätöksestä?
[/quote]
Omaisuus puolitetaan sen tilanteen mukaan, mikä on virallisena avioeropäivänä, eli kun saatte lopullisen avioeropäätöksen 2. vaiheen jälkeen. Pidå huoli, että jos sinä haet eroa yksipuolisesti, saat miehen suostumuksen mahdollisimman pian, jotta oikeudessa voidaan tehdä lopullinen eropäätös. Tarvittaessa pitää laittaa vouti asialle.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 13:11"]
On saanut ennakkoeperintöä aikoinaan. Eli sen jaon voi sopia keskenäänkin ja jos se molemmille ok, ei siihen kukaan lähde puuttumaan?
ap
[/quote]
Ei lähde. Kenellekäs ne teidän lusikoiden jakamiset kuuluisi?
[/quote]
Verottajalle muuten kuuluu. Kannattaa tehdä avioehto jos ette aio jakaa 50-50, ellette halua joutua mahdollisesti maksamaan lahjaveroa.
Osituksen voi tehdä heti kun ykkösvaihe on jätetty. Näin me teimme
Miehellä voi olla omaisuutta, josta ei ole sinulle kertonut.