Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kodin järjestys/kaaos

Vierailija
05.11.2013 |

Miten te handlaatte kodintyökaaoksen, vai onko teillä sellasta? Kun visitoin lapsiperheystäviä, heidän luonaan ei näy lattialla lojumassa parittomia sukkia, leluja sohvan alla, tiskaamattomia tiskejä tms. Mä en saa tätä kotia ikinä siistiks, kaikki leviää käsiin vaikka yritän joka päivä liehua ja järjestää, lastenki kanssa pitäis keretä leikkiä. Esimerkki vaikka tälle päivälle että tein ruokaa ja jätin kastikkeen hellalle sillä välillä kun levitin pesemäni maton lattialle, niin koira melkein saman tien tuli ja oksens sille. Pyyhin oksut ja kasasin maton takas rullaan, ja kerkesin heittää kylppäriin lojumaan kun laps huutaa että ääääiiitiii, vesikannu kaatu! Äkkiä sinne koska meillä lankkulattiat joiden rakoihin vesi liruu ja lankut irtoo. Ruoka käris hellassa tummaa savua. Olikello soi -yllätysvieraita. Katoin kotiani ja hävetti.

Miten te saatte paikat ja tilanteet pysymään järjestyksessä?

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittukaa ja nauttikaa elämästä! Ruuhkavuodet voivat olla rankkoja, mutta asenne ratkaisee. Jos nipotat yhdestä kiposta olohuoneen pöydällä, tms. niin silloin perheellänne ei ole mitään ongelmia, vaan te hakemalla haette niitä ja seurauksetkin voivat olla kohtalokkaat. Nalkuttavat naiset eivät miehien mielestä ole kovin haluttavia ja ennen pitkää myös lapset saadaan inhoamaan siivoamista ja/tai uhmaamaan vanhempiaan kaikessa siivoukseen liittyvissä asioissa. Ratkaisu: Siivoa yksin tai yhdessä, mutta niin että kaikille jää sitä hyvä mieli! Palkitse lapset sanomalla kiitos, tms. Sillä jo se tuo lapselle hymyn ja ylpeyden siitä, kun hänenkin panostaan perheessä arvostetaan. (rahaa tai herkkuja oman harkinnan mukaan, ei välttämätöntä...). Muistakaa myös ottaa huomioon lapsen ikä ja fyysiset voimat siivoustehtäviä jakaessanne, ei liikaa kerralla.

Vierailija
102/112 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 jatkaa.

Kiinnostaa miten saatte kerättyä esimerkiksi niitä tiskejä. Kun aattelen että me aamulla syödään puuroa marjoilla aamupalaksi. 4 kulhoa, 4 lusikkaa, 4 lasia, 2 kahvikuppia, puurokattila ja kauha (jotka pesen heti jottein tartu puuron räppeet kiinni) ja pakastepussi marjoista jonka myös pesen.

Mä käytän koko päivän samaa kahvikuppia ja teen lounaani yhdelle lautaselle. Maksimissaan tarvitsen paistinpannua, lautasen, aterimet ja alsin sekä ehkä leikkuuveistä. Muuten syön mm. hedelmiä. ei ne lapset ja mieskään tuona aikana omilla tahoillaan sen enempää syö.

Ja tuo on siis se tiskimäärä siihen asti kunnes lapset tulee koulusta kotiin. Hyvin ehdin käyttää sen 10 minsaa niiden tiskaamiseen (joo, en käytä tiskinpesukonetta)

lapset tulee kotiin ja syövät karjalanpiirakkaa, lihapasteijaa tms minun kanssani. 3 lautasta maksimissaan joskus ei edes tarvita lautasia ja 3 lasia. hedelmää...

Mies tulee kotiin niin syödään kunnon ruoka. Useimmiten keittoa tai perunaa (riisiä, pastaa) ja kastiketta.

iso kattila, paistinpannu, kauha, paistinlasta, (pesen heti ruuanlaiton jälkeen) 4 lautasta, 4 aterimet, 4 lasia, salaattikulho ja ottimet, leikkuuveitsi ja alusta (jotka myös pesen ennen ruokailua.

Iltapalaa meillä ei paljon syödä kun lasten iltatoimet alkavat jo 18.30. 19,30 ovat jo unessa. Jos on nälkä niin aina löytyy banaania tai omppua iltapalaksi.

Meillä on tiskinpesukone mutta sillä pestään harvemmin koska se ei tule täyteen helposti. Tai tulisi tietenkin jos koko päivän aikana ei tiskaa. Meillä on kuusi lasia arkikäytössä joten köpelösti kävisi jos ne tiskinpesukoneessa odottelisivat aamukäytön jälkeen. Tietysti voisi ottaa teemamukit hätätilassa käyttöön mutta ei ole pitkiin aikoihin tarvinnut sitä tehdä. Kun meillä on astioita noin vähän niin tulee pestyä astiat aina ruokailun jälkeen, siihen menee noin 10 minuuttia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minimalisti, sä oot jo mun guru! Mikset perustaisi blogia, jossa ihan kuvien kanssa pääsisi näkemään miten tää toimii käytännössä?Moni saisi varmasti inspiraatiota.

Vierailija
104/112 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:41"]

minimalisti, sä oot jo mun guru! Mikset perustaisi blogia, jossa ihan kuvien kanssa pääsisi näkemään miten tää toimii käytännössä?Moni saisi varmasti inspiraatiota.

[/quote]

Ja linkkaa se blogi tähän ketjuun, kiitos! :)

Vierailija
105/112 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo minimalisti on kyllä oikeilla jäljillä. Kaaosta ei synny jos tavaraa on sopivasti suhteessa käytettävään tilaan ja säilytystilaan. Kaikelle pitää olla oma paikka. Suomalaiset asuvat aika ahtaasti, ainakin pk seudulla, joten kaaosta syntyy helpommin. 

Kysyisin vielä minimalistilta miten säilytät kaikki muistot? Lasten piirrustukset tai askartelut tai äitienpäiväkortit ja pienet vauvanvaatteet. Minun on vaikeinta luopua näistä ja toisaalta ne vievät aika lailla tilaa (jota tarvittaisiin vaikkapa 5 hengen talvivaatteiden säilyttämiseen). Ja kausivaatteet, minne tungette ne? Meillä ei ole ongelmana huonekalut, koriste esineet tms. vaan kengät, takit ja ne muistot  yhdistettynä pienehköön asuntoon (alle 100m2 - 5h). 

Vierailija
106/112 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 19:16"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 17:52"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 17:45"]

Ohis...Kai muuten tajuatte, että pelkkä pesuaineen suihkuttelu ja huuhtelu esim. suihkulla eivät pese kylppärin pintoja...? Ne pitää pyyhkiä, jopa hinkata sieltä suihkun alta, muuten pinta kerää tatinaa ja tuntuu tahmealta kädelle. Eli vanhaa kunnon hinkkausta lisäksi.

[/quote]

Tietysti. En suosittele kuitenkaan hinkkausta, Hanki kunnollinen pesuaine ja -sieni niin ei tarvitse hinkata pintoja rikki:)

[/quote]

Kyllä niitä pintoja pitää hiukan hangata, enkä nyt puhu mistään teräsvillasta. Pelkkä mikroliinan kertapyyhkäisy ei poista suihkutilan pinnoilta likaa, edes hyvällä pesuaineella.

[/quote]

Mun kokemuksella poistaa kyllä jos pesee pesuhuoneen viikottain.

Mulle on uus kokemus että suomalaiset naiset on näin saamattomia ja tahdottomia roinan kerääjiä. Ne äiti-ihmiset jotka tunnen pitävät kodin siistinä vaikka käyvät töissä ja puoliso tietty auttaa, joillakin enemmän, joillakin vähemmän. Täältä vauvafoorumilta ilmeisesti haetaan vapautusta syyllisyydentunteesta...

[/quote]

No, olen edelleen eri mieltä. Minä pesen viikottain, eikä poista. Sitä pitää hiukan hinkata. Enkä edelleen puhu mistään naarmuttamisesta.

Mutta toisaalta on kiinteistönvälittäjänä tullut nähdyksi aikalainen valikoima kylppäreitä, joissa suihkutilan seinät ovat alhaalta millin parin töhnän peitossa. Ehkä sielläkin on luultu, että se on siisti, kun ei ole värjääntynyt ruskeaksi.

[/quote]

Ei kuulu hinkata jos aine on niin tehokas että se suihkitaan ja huuhdotaan vedellä.

Valkasuaineen hinkkaaminenkaan ei vie kauaa aikaa. Eikä tuollasta käsittelyä tarvitse usein tehdä jos pesee usean kerran vuodessa.

Höyrypesuri voisi olla sinun uusi kaveri?

Ei tartte jankata mielipiteellään jos suostuu kokeilemaan uusia asioita ja jättää sen jankuttamisen. Olen itse alalla jossa siisteys on puoliruokaa ja uskon että olet omassa työssäsi nähnyt todella paskasia kämppiä ja ihmisellä viiraa kun väittää sitä puhtaaksi. Ei himohamstraaja- ohjelmassakaan ihmiset tajua ongelmaa.

Mutta oikeasti: Hyvät välineet ja riittävän usein siivoaminen helpottaa siihen ettei siivo ole paha. Siihen auttaa nykyaikaiset hyvät suihkutettavat aineet. Desinfioivat pesuaineet on minusta vaarallisia usein käytettynä koska ne tappaa hyvätkin pöpöt.

Eli siivoilkaa usein! Ja hyvillä välineillä. Kannattaa vähän lukea itselle uusien pesuaineiden käyttöohjeita.

Vierailija
107/112 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:54"]

Kysyisin vielä minimalistilta miten säilytät kaikki muistot? Lasten piirrustukset tai askartelut tai äitienpäiväkortit ja pienet vauvanvaatteet. Minun on vaikeinta luopua näistä ja toisaalta ne vievät aika lailla tilaa (jota tarvittaisiin vaikkapa 5 hengen talvivaatteiden säilyttämiseen). Ja kausivaatteet, minne tungette ne? Meillä ei ole ongelmana huonekalut, koriste esineet tms. vaan kengät, takit ja ne muistot  yhdistettynä pienehköön asuntoon (alle 100m2 - 5h). 

[/quote]

Muistoja ei paljon säilytellä. Joka lapsella on oma laatikko, johon laitetaan tärkeimmät piirustukset, pari vauvanvaatetta ym. Jos laatikko näyttää tulevan täyteen, se käydään läpi ja heitetään huonoimmasta päästä pois. En tosiaan näe syytä säilytetllä vauvanvaatteita, jos taloon ei ole  tulossa vauvaa. Tai vanhoja piirustuksia, niistä voi ottaa vaikka valokuvan ja tehdä kansion koneelle missä ne kaikki on. Muistot ovat mielessä, eivät tavaroissa.

Kausivaatteille on yksi kaappi, sieltä vaihdetaan esille tarpeen mukaan.

Vierailija
108/112 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäsain ketjun minimalistilta taas inspiraation, kiitos!Tavaramäärän vähentäminen on ollut projhektina jo jonkun aikaa, ja huomaan sen jo helpottaneen, täällä näyttää siistimmältä, vaikkjen ole siivonnut sen enempää kuin aikaisemmin.Vielä kuitenkin riittää vähennettävää.Jos minimalisti on vielä linjoilla, niin kysyisin, säilötkö isommalta lapselta vaatteita pienemmälle?tää on yksi meidän ongelma, 3 erikokoista tyttöä, ja ikäeroa sen verran että kamaa pitää säilöä vuosia, vaikka tilaa ei olisi.

Vierailija
109/112 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 10:07"]

Muistoja ei paljon säilytellä. Joka lapsella on oma laatikko, johon laitetaan tärkeimmät piirustukset, pari vauvanvaatetta ym. Jos laatikko näyttää tulevan täyteen, se käydään läpi ja heitetään huonoimmasta päästä pois. En tosiaan näe syytä säilytetllä vauvanvaatteita, jos taloon ei ole  tulossa vauvaa. Tai vanhoja piirustuksia, niistä voi ottaa vaikka valokuvan ja tehdä kansion koneelle missä ne kaikki on. Muistot ovat mielessä, eivät tavaroissa.

[/quote]

Muuten olen minimalistin kanssa samoilla linjoilla, mutta huh, tämä on kyllä ankeaa :(

Ei ne muistolaatikot vintillä NIIN paljon tilaa vie, että se olisi muilta tärkeämmiltä tavaroilta pois. Minulla itselläni on pari isoa laatikollista omia lapsuudenmuistoja, ja niitä katselen usein, vuoroin haikeana ja onnellisena. Minun mielestäni yhteyden säilyttäminen menneeseen on tärkeää.

En nyt tietenkään tarkoita, että jokainen potkupuku ja piirustus pitää säilyttää, mutta... "heitetään huonoimmasta päästä pois" on vähän kurja asenne, sillä usein ne rakkaimmat vanhat esineet eivät todellakaan ole niitä hienoimpia.

Ja koneella säilytettävät digikuvat piirustuksista on kyllä jo ankeuden huippu. Valokuva-albumejakaan ei varmaan ole?

Minä pidän esimerkkinä omaa mummolaani. Mummo ja pappa olivat nuukia sota-ajan ihmisiä, talo oli aina siisti, ei todellakaan mikään krääsämummola vaan hyvinkin minimalistinen. Mutta niillä esineillä, jotka pidettiin, oli jokin merkitys, ja esimerkiksi muistoesineet toimittivat koriste-esineiden virkaa, ja huonekalut olivat perintöantiikkia.

Vierailija
110/112 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tuo minimalisti jolla on ne viis joulukoristetta.

Meillä on pienet laatikot muistoille, kaikilla oma. Lasten laatikoihin olen säilyttänyt sairaalasta saatuja juttuja kuten sen kortin jossa on kaikki mitat ja rannekkeet vauvojen ranteista:) valokuvia, ekat kuvakirjat. En ole vaatteita ja kenkiä säilyttänyt. Vauvaleluista brion klassikot ja duplot olen laittanut laatikkoon varastoon, sinne mahtuu vielä leluja. Niitä en myy, ehkä meillä on joskus lastenlapsia ja pieniä vieraitakin käy välillä. Lapsilla on oma pehmolelu kummallakin jotka ovat kulkeneet mukana kaikki nämä vuodet. Lasten tekemiä lahjoja ei paljon ole kertynyt. Mies on vienyt omat lahjansa töihin työpöydälleen ja mun saalis on viime vuodelta kaksi kankaista kauppakassia lasten koristelemina ja itsetehdyt pehmeät kangasheijastimet. Kortit ovat muistolaatikoissa. Meillä on perheen kuvia isoina tauluina seinillä, valokuvaajan ottamia ja kehystettyinä muutama. Muutamia valokuvia olen tulostanut niihin muistolaatikoihin ja loput ovat diskeillä.

Meillä talvivaatteet mahtuvat vaatekaappiin. Ne vaan kesäksi laitetaan sellaisiin pukupussin tapaisiin juttuihin.  Jokaisella on metrin levyinen tanko ja isot sekä syvät laatikot tankovaatteiden alla joihin mahtuu todella paljon tavaraa.Mm. vaatteiden lisäksi ne muistolaatikot sukkien, sukkahousujen ja alusvaatteiden yms. kanssa samaan laatikkoon.

Vierailija
111/112 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhan ketjun, koska aihe ajaton ja loma-aikana monella lipsahtaa kodinhuoltovaihdekin vapaalle.

Ota lapset mukaan siivoukseen päivittäin; nuorin saa olla pölynpyyhintäjohtaja ja vastaa siitä, toinen lapsukainen kerää pyykit pyykkikoriin jne. Lapset innostuvat mukaan kun saavat tuntea toimensa tärkeäksi ja auttaa äitiä. Joka huoneeseen kori tai laatikko ovenpieleen minne kaikki irtokama tiputetaan ohimennen. Loppuu ajelehtimasta lelut ja vaatteet ym pitkin lattiaa. Joka ilta sortataan sieltä pyykit lelut ym omille paikoilleen. Lapset osaavat tässäkin auttaa. Pyykkipäivänä lajittelu ja pyykkipoikien laitto sopii lapsillekin ja viikkaaminen käy äidiltä samalla kun pikkupöksyt sukat ym pieni on lasten vastuulla etsiä pari ja jakaa omiin laatikoihin.

Ruuan jälkeen tiskit koneeseen ja pöydän pyyhintä, jälleen kerran valjastetaan lapset tätä tekemään kun äiti kerää ruuat jääkaappiin. Äiti päivittäin pikasiivoaa vessan ja lapset sillä aikaa järjestää eteisessä kengät riviin ja lapaset pipot ym laatikkoonsa, ottakaa kisa kumpi eka valmis.

Yhdessä tekeminen on mukavaa ja opettaa lapsen hoitamaan kodin asioita. Kun kotihommat on hoidettu ehditään yhdessä pelaamaan ja lukemaan ym koko perheen aktiviteettia.

Delegointi keventää aikuisten taakkaa eikä kasva niitä karhunpalveluslapsia joilla ei omilleen muuttamisen aikaan ole mitään perustaitoja.

Vierailija
112/112 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäjärjestys ja p*skaisuus on kaksi eri asiaa, mutta helposti yksi johtaa toiseen.

Vinkkejä eläinperheeseen; kaivokielo on kätevä suihkun viemärissä. Lasinpesuvaahto halpa ja helppo ratkaisu paikalliseen likaan, kun sitä voi suihkuttaa tekstiileillekin. Opeta koira ravistamaan käskystä oven ulkopuolella. Käytännössä sormet korvaan jotta tulee luontainen ravistusreaktio ja samalla sana RAVISTA. Muutaman onnistuneen ja palkitun kerran jälkeen se sujuu.

Lapsiperheelle; talouspaperia voi käyttää lautasen asemesta leipien ja hedelmien kanssa, lopuksi sillä pyyhkäistään nassu. Mätä kirpparikamat kasseihin ja vuokraa pöytä, teini huoltamaan sitä ja rahat saa pitää itsellään. Kalliimmat myy netissä jollain sopimallanne provikalla tai käytännön palkkiolla. Nykyajan nuorilta sujuu tuommoiset käden käänteessä.