Kodin järjestys/kaaos
Miten te handlaatte kodintyökaaoksen, vai onko teillä sellasta? Kun visitoin lapsiperheystäviä, heidän luonaan ei näy lattialla lojumassa parittomia sukkia, leluja sohvan alla, tiskaamattomia tiskejä tms. Mä en saa tätä kotia ikinä siistiks, kaikki leviää käsiin vaikka yritän joka päivä liehua ja järjestää, lastenki kanssa pitäis keretä leikkiä. Esimerkki vaikka tälle päivälle että tein ruokaa ja jätin kastikkeen hellalle sillä välillä kun levitin pesemäni maton lattialle, niin koira melkein saman tien tuli ja oksens sille. Pyyhin oksut ja kasasin maton takas rullaan, ja kerkesin heittää kylppäriin lojumaan kun laps huutaa että ääääiiitiii, vesikannu kaatu! Äkkiä sinne koska meillä lankkulattiat joiden rakoihin vesi liruu ja lankut irtoo. Ruoka käris hellassa tummaa savua. Olikello soi -yllätysvieraita. Katoin kotiani ja hävetti.
Miten te saatte paikat ja tilanteet pysymään järjestyksessä?
Kommentit (112)
Missä kipoissa ne tämän ketjun minimalistin karkit jouluna on kun ei oo kippoja? Ja kynttilöitäkin 2 tuikkua tunnelmaa luomassa... Ihan sopii mulle jos tykkää siitä että kaikkea on tosi vähän mutta muista ettei sinunkasn tapasi elää ole ainoa oikea. Meillä perus siistiä yleensä, välillä kaaos, perheessä 10 henkeä eli ihan pienellä tavaramäärällä ei pärjätä. Muutamat jääkiekko varusteet vanhassa epäkäytännöllisessä talossa on jo ongelma.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 17:45"]
Ohis...Kai muuten tajuatte, että pelkkä pesuaineen suihkuttelu ja huuhtelu esim. suihkulla eivät pese kylppärin pintoja...? Ne pitää pyyhkiä, jopa hinkata sieltä suihkun alta, muuten pinta kerää tatinaa ja tuntuu tahmealta kädelle. Eli vanhaa kunnon hinkkausta lisäksi.
[/quote]
Tietysti. En suosittele kuitenkaan hinkkausta, Hanki kunnollinen pesuaine ja -sieni niin ei tarvitse hinkata pintoja rikki:)
[/quote]
Kyllä niitä pintoja pitää hiukan hangata, enkä nyt puhu mistään teräsvillasta. Pelkkä mikroliinan kertapyyhkäisy ei poista suihkutilan pinnoilta likaa, edes hyvällä pesuaineella.
[/quote]
Mun kokemuksella poistaa kyllä jos pesee pesuhuoneen viikottain.
Mulle on uus kokemus että suomalaiset naiset on näin saamattomia ja tahdottomia roinan kerääjiä. Ne äiti-ihmiset jotka tunnen pitävät kodin siistinä vaikka käyvät töissä ja puoliso tietty auttaa, joillakin enemmän, joillakin vähemmän. Täältä vauvafoorumilta ilmeisesti haetaan vapautusta syyllisyydentunteesta...
[/quote]
No, olen edelleen eri mieltä. Minä pesen viikottain, eikä poista. Sitä pitää hiukan hinkata. Enkä edelleen puhu mistään naarmuttamisesta.
Mutta toisaalta on kiinteistönvälittäjänä tullut nähdyksi aikalainen valikoima kylppäreitä, joissa suihkutilan seinät ovat alhaalta millin parin töhnän peitossa. Ehkä sielläkin on luultu, että se on siisti, kun ei ole värjääntynyt ruskeaksi.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 14:58"]
Ensinnäkin jos laitan ruokaa niin en lähde levittämään mattoa laittialle. Meillä ei ole koiraa, joten epä myöskään oksenna matolle. Jos vesikannu katuu toki käyn siivoamassa sen mutta laitan hellanlevyn pois päältä ja kattilan tarvittaessa syrjään sen vuoksi. Siksi teillä on kaaos kun yrität tehdä monta asiaa yhtäaikaa.
[/quote]sä et ole koskaan hauduttanut ruokaa kunnolla? sammuttelet vähän väliä hellaa ja uunia, jotta ruuan lämpötila vaihtelee?
itselläni ei kaaosta ole, mutta tuollainen ruuanlaitto kuulostaa oikeasti vähän onnettomalta.
[/quote]
Ei ole onnetonta. Olen kokki ja vaikka tekisi jauhokastikkeen niin varmasti on emäntä paistellut ja keittänyt soosia jo niin että voi levyn sammuttaa ja se MUHII siinä kypsäksi jälkilämmöllä tai jos ei ole valmis niin laittaa levyn todella pienelle.
Ap poltti ruokansa pohjaan, sillä välin kun kävi käärimässä maton kylppäriin.. Eli tuo jos joku on paha.
[/quote]
Anteeksi nyt, mutta sä et ole kyllä kokkia nähnytkään. Kastiketta ei paisteta, sitä keitetään. Ja se on kypsää aika pian, ei sitä tarvitse erikseen "kypsäksi muhitella", hauduttaa kyllä, jotta maut kehittyy. Sinänsä olet oikeassa, ei ap mitään haudutellut jos ruoka paloi parissa minsassa.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 08:37"]
Surullista, jos koko elämä menee järjestelemiseen. Sitähän se siisteys vaatii, että jatkuvasti ja koko ajan siivotaan, kannetaan tavaroita paikalleen ja järjestellään. Minusta siinä jää muu elämä elämättä, ja onko siisteys sen arvoista kunhan kohtuudessa pysytään.
Ihan jokainen vaate ei ole ollut meillä illalla vielä niin likainen, että pitää laittaa pyykkikoriin. Vai eikö teillä todella voida käyttää kuin päivä samaa vaatetta? Sotku tulee siitä, kun se puolipitoinen vaate jää niille sijoilleen ja otetaankin joku muu.
Fysiikan tunneilta muistan, että kaaos lisääntyy maailmanlopun lähestyessä. On siitä lopusta nykyään muitakin merkkejä kuin aloittajan ja minun koti.
Lopuksi lohdutuksen sanat: kyllä se sitten helpottaa, kun lapset muuttavat pois. Tai itse asiassa pahin sekamelska siirtyy heidän uusiin koteihinsa.
[/quote]
mun tuttu ajattelee ihan samalla tavalla ja heillä on koti tosi sotkuinen. Meillä koti siisti. Päivittäin siivoukseen menee n 15 min ja kk siivouksena siivoan yhden isomman osan. Välillä menee jopa 6 h, kun käyn lasten huoneet läpi, mutta keittiössä menee 2 h, kylppärissä, tehosiivous käynnissä 1,5 h. Siis teen yhden tehosiivouksen per kk, esim lasten huoneet 2 x vuodessa.
Selitys sekin on, että nautitaan ajasta yhdessä eikä käytetä sitä siivoukseen. Minä nautin siitä että voin siivota kotini 15 minuutissa ja loppuaika jää perheen yhteiseksi ajaksi siistissä ympäristössä.
Miten te saatte pidettyä kodin tavaramäärän aisoissa? Meille näyttää koko ajan kerääntyvän kaikenlaista harrastustavaraa ja kirjoja yms. ja heti kun on saanut jonkun järjestyksen taloon - eli on väljää - alkaa kaapit täyttyä kaikenlaisella "tärkeällä".
Kuinka paljon normaalit ihmiset omistavat tavaraa? Pitäisikö 150 neliöön mahtua väljästi se mitä pieni perhe tarvitsee? Paljonko teillä muilla harrastusvälineet vievät tilaa (meillä 2 huonetta...).
56, sepä se. Mulla on teoria siitä, että tavarat yön aikana mässää ja parittelee niin, että ne turpoaa ja lisääntyy. Ilmankos ne eivät kohta mahdu enää kaappiin, vaikka omasta mielestäni en ole edes ostanut mitään lisää...
Joo, oikeasti se onkin siisteyden vedenjakaja, osaako karsia vanhasta ja turhaksi käyneestä päästä roinaa kirpparille, lahjoitukseen tai roskiin. Minä olen aika laiska, ja kaapit tursuaa tavaraa, kellarikomerokin on yli miehen mittaisen säkkikerroksen peitossa, siis säkeissä on tavaraa ja varsinkin lasten pieneksi käyneitä vaatteita, jotka "ihan kohta myyn kirpparilla". Just joo, olen kerännyt niitä jo yli kymmenen vuotta ja tuntuu, että ne muutamat kerrat, kun olen saanut aikaiseksi ja myydyksi jotain kirpparilla, eivät ole tehneet mitään lovea säkkipinoon.
argh!
... ja 57 aivan unohti (freudilainen lapsus) kirjat! Meillä on kotona kahdeksan kirjahyllyllistä täynnä kirjoja. Eikun sori, yhdeksän. Niitä on äärimmäisen tuskaista heittää pois, rakastan jokaista kirjaani. Perikunta ei kyllä tule aikanaan olemaan samaa mieltä, ulkopuolisillehan kirjat ovat lähinnä ongelmajätettä, jos ei ole kyse ensipainoksista tai uutuus-bestsellereistä.
Meillä harrastuskamoja on
-ompelukone ja yksi laatikollinen siihen liittyvä tavaraa kuten lankoja + 1 muovipussillinen kankaita yms.
-1 laatikollinen askartelutavaroita
-1 laatikollinen maalaus- ja piirustusvälineitä
-kaukoputki jalustoineen, 3 kiikaria, 3 kameraa
Tykkään tehdä käsitöitä ja askarrella ja aiemmin hillosin hirveitä määriä tavaraa siihen liittyen, mutta jossain vaiheessa huomasin että iso osa jäi käyttämättä. Nyt ostan vaan tarpeeseen, eli en osta enää esim. ihanaa kangasta odottamaan inspiraatiota koska suurin osa sellaisista jäi loppujen lopuksi käyttämättä.
Meillä on pieni vaatehuone, n 1x1,5 m ja harrastuskamat menevät sen huoneen päätyyn lattialle + yhdelle hyllylle. Samassa vaatehuoneessa ovat myös esim. sesonkivaatteet, silityslauta ja -rauta, matkalaukut, reput yms.
Muuten meillä on tavaraa
-vanhempien makuuhuoneessa 2 2-ovista vaatekaappia + 1 lipasto (vaatteeita+asusteita, lipastossa myös 1 laatikolliset sekalaista henkilökohtaista tavaraa)
-lapsen huoneessa kirjoituspöydän laatikot, 1 keskikokoinen kirjahylly, 3 vaatekaappia (vaatteet, leluja, liinavaatteita, joulukoristeita yms.)
-olohuoneessa iso kirjahylly (kirjat, levyt, leffat, lehdet, pari laatikollista erilaisia tavaroita kuten tärkeitä papereita)
-siivouskomero (kuvattu jo aiemmassa viestissä)
-eteisessä 2 m leveä naulakko ja sen alla kenkäteline (kenkiä 3 kerroksessa), 1 lipasto pipoille yms.
-keittiössä 2 yläkaappia, allaskaappi, 2 isoa alakaappia, 1 rivi laatikoita, 1 komero.
Näihin tavaramme mahtuvat mukavasti, saisi menemään pienempäänkin tilaan jos tiivistäisi mutta tykkään että tavarat ovat helposti saatavilla eikä niitä tarvitse kaivella muiden alta ja takaa.
t. Osa-aika-minimalisti :)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 00:03"]
Meillä harrastukset ja harrastusvälineet vievät paljon tilaa. Onko teillä minimalisteilla harrasteet kodin ulkopuolella niin, ettei mitään niihin liittyvää tarvitse säilytellä kotona, tai ainakin että tavaraa on vähän? Meillä menee parikin huonetta käden taitoihin ja taiteeseen liittyviin harrastevälineisiin, ja se luo tavaroiden haalimista (ei kuitenkaan röykkiöiksi).
[/quote]
Nimenomaan kun turha on karsittu, se aika ei kulu siivoamiseen, vaan se jää siihen oikeasti tarkeään.Tavaran haalimisern sijaan voi rahat käyttää elämyksiin, esim. leffassa, teatterissa, näyttelyssä tai kahvbilla käyntiin.On varaa kalliimpiin harrastuksiin ym.Kun tavaramäärä vähenee, elämänlaatu paranee.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 19:13"]
Missä kipoissa ne tämän ketjun minimalistin karkit jouluna on kun ei oo kippoja? Ja kynttilöitäkin 2 tuikkua tunnelmaa luomassa... Ihan sopii mulle jos tykkää siitä että kaikkea on tosi vähän mutta muista ettei sinunkasn tapasi elää ole ainoa oikea. Meillä perus siistiä yleensä, välillä kaaos, perheessä 10 henkeä eli ihan pienellä tavaramäärällä ei pärjätä. Muutamat jääkiekko varusteet vanhassa epäkäytännöllisessä talossa on jo ongelma.
[/quote]
Ihan tavallisissa kulhoissa. Meillä on ihan tavallinen Iittalan teema-astiasto, valkoinen, kuudelle hengelle ja samoin kahvipöydän astiasto, valkoinen taika. Niihin kuuluu myös kippoja/kulhoja.
meillä on 2 Kivituikkua, takorautaiseen kattokynttelikköön mahtuu 8 kruunukynttilää. Kattokynttelikkö on aika näyttävä ruokailuhuoneessa jo yksinään ja ostin sen kun lapset oli pieniä ettei kynttilöiden kanssa käy köpelösti. Kaksi tuikkua olohuoneessa on myös mun mielestä ihan tarpeeksi. Makkareissa ei kynttilöitä tarvita. Olohuone ja ruokailuhuone on yhtä tilaa, samoin keittiö. Sitten on vielä kirkkaat joululedit kuusessa. Eiköhän meidän talossa ole tarpeeksi silloin kynttilöitä. joskus asettelen pöytäkynttilöitä isommalle tarjoiluvadille
Ei meidän tapa varmastikaan ole ainoa oikea enkä niin ole väittänyt. Olen vain suuresti vastaan sitä älyttömyyttä että ihmiset keräävät liikaa tavaraa jota eivät pysty pitämään aisoissa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 19:13"]
[/quote]
Ihan tavallisissa kulhoissa. Meillä on ihan tavallinen Iittalan teema-astiasto, valkoinen, kuudelle hengelle ja samoin kahvipöydän astiasto, valkoinen taika. Niihin kuuluu myös kippoja/kulhoja.
meillä on 2 Kivituikkua, takorautaiseen kattokynttelikköön mahtuu 8 kruunukynttilää. Kattokynttelikkö on aika näyttävä ruokailuhuoneessa jo yksinään ja ostin sen kun lapset oli pieniä ettei kynttilöiden kanssa käy köpelösti. Kaksi tuikkua olohuoneessa on myös mun mielestä ihan tarpeeksi. Makkareissa ei kynttilöitä tarvita. Olohuone ja ruokailuhuone on yhtä tilaa, samoin keittiö. Sitten on vielä kirkkaat joululedit kuusessa. Eiköhän meidän talossa ole tarpeeksi silloin kynttilöitä. joskus asettelen pöytäkynttilöitä isommalle tarjoiluvadille
Ei meidän tapa varmastikaan ole ainoa oikea enkä niin ole väittänyt. Olen vain suuresti vastaan sitä älyttömyyttä että ihmiset keräävät liikaa tavaraa jota eivät pysty pitämään aisoissa.
1.petaa pedit aamulla
2.pyyhi pöytä ja työtasot aina aterian jälkeen ja huuhtele astiat koneeseen
3.vie roskat päivittäin tai joka toinen päivä
4.keräile lastenleluja ja käske lasten kerätä kun leikit loppuu, leluille omat paikat
5.illalla kun lapset nukkuu, on helppo järkätä paikat, aamulla kiva herätä kun siistiä
6.lakaise lattioita usein
Näiden avulla helpottaa
Ei meillä ainakaan mene koko aika järjestelemiseen. n. 10 min iltaisin, ja se että nappaan olkkarista makuuhuoneeseen kuuluvan tavaran mukaan silloin kun muutenkin menen makkariin ei todellakaan vie yhtään enempää aikaa kuin se että menisin makkariin ilman sitä tavaraa. Kun tavaroiden säilytys on saatu toimivaksi ne on helppo laittaa heti paikoilleen kun ei tarvita, ja vähemmän se vie aikaa kuin se että kaikki lojuu siellä täällä ja joutuu sitten kerran viikossa tai kahdessa järjestämään puolet omaisuudesta paikoilleen.
Lisäksi meillä on pyritty ottamaan huomioon esim. nuo puolipitoiset vaatteet, niille on varattuna 1 tuoli per nuppi makuuhuoneissa. Ei se että niillä on siististi illalla esim. farkut seuraavaa päivää varten ja riisutut kotivaatteet tee huoneesta yhtään sotkuisen näköistä. Samoin jos lapsella on joku pitkä leikki kesken (esim. on rakentanut ison legotalon ja haluaa leikkiä sillä seuraavanakin päivänä) se saa jäädä esille kunhan ei täytä koko huonetta, joskus on pöydällä yön yli maalauksia kuivumassa jne. Pointti onkin siinä että pysytään kohtuudessa eikä kaikkea jätetä koko ajan esille tai minne sattuu.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 08:37"]
Surullista, jos koko elämä menee järjestelemiseen. Sitähän se siisteys vaatii, että jatkuvasti ja koko ajan siivotaan, kannetaan tavaroita paikalleen ja järjestellään. Minusta siinä jää muu elämä elämättä, ja onko siisteys sen arvoista kunhan kohtuudessa pysytään.
Ihan jokainen vaate ei ole ollut meillä illalla vielä niin likainen, että pitää laittaa pyykkikoriin. Vai eikö teillä todella voida käyttää kuin päivä samaa vaatetta? Sotku tulee siitä, kun se puolipitoinen vaate jää niille sijoilleen ja otetaankin joku muu.
Fysiikan tunneilta muistan, että kaaos lisääntyy maailmanlopun lähestyessä. On siitä lopusta nykyään muitakin merkkejä kuin aloittajan ja minun koti.
Lopuksi lohdutuksen sanat: kyllä se sitten helpottaa, kun lapset muuttavat pois. Tai itse asiassa pahin sekamelska siirtyy heidän uusiin koteihinsa.
[/quote]
Meillä kaikki legot ja muut viritykset pitää yöksi nostaa tasolle ja tasot saavat olla niin täynnä kun haluavat. Päivisin meillä vartioi robotti-imuri ja tekee hyvää jälkeä.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 11:17"]
Miten te handlaatte kodintyökaaoksen, vai onko teillä sellasta? Kun visitoin lapsiperheystäviä, heidän luonaan ei näy lattialla lojumassa parittomia sukkia, leluja sohvan alla, tiskaamattomia tiskejä tms. Mä en saa tätä kotia ikinä siistiks, kaikki leviää käsiin vaikka yritän joka päivä liehua ja järjestää, lastenki kanssa pitäis keretä leikkiä. Esimerkki vaikka tälle päivälle että tein ruokaa ja jätin kastikkeen hellalle sillä välillä kun levitin pesemäni maton lattialle, niin koira melkein saman tien tuli ja oksens sille. Pyyhin oksut ja kasasin maton takas rullaan, ja kerkesin heittää kylppäriin lojumaan kun laps huutaa että ääääiiitiii, vesikannu kaatu! Äkkiä sinne koska meillä lankkulattiat joiden rakoihin vesi liruu ja lankut irtoo. Ruoka käris hellassa tummaa savua. Olikello soi -yllätysvieraita. Katoin kotiani ja hävetti.
Miten te saatte paikat ja tilanteet pysymään järjestyksessä?
[/quote]
Minä saan kaiken pysymään järjestyksessä koska a) jokaiselle tavaralle on oma paikkansa, jonne jokainen laittaa sen tavaran heti ja b) tavaraa ei ole liikaa.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 00:03"]
Meillä harrastukset ja harrastusvälineet vievät paljon tilaa. Onko teillä minimalisteilla harrasteet kodin ulkopuolella niin, ettei mitään niihin liittyvää tarvitse säilytellä kotona, tai ainakin että tavaraa on vähän? Meillä menee parikin huonetta käden taitoihin ja taiteeseen liittyviin harrastevälineisiin, ja se luo tavaroiden haalimista (ei kuitenkaan röykkiöiksi).
[/quote]
[/quote]
Viiden joulukoristeen minimalisti täällä "taas" olen koukuttautunut tähän ketjuun näköjään...
Harrastan käsitöitä ja joskus aikaa sitten se riistäytyi hieman käsistä. Nykyään ostan vain yhteen tekeillä olevaan työhön tarvikkeet. Me askarrellaan myös paljon ja olen huomannut ettei niitä askartelujuttujakaan kannata varastoida vaan hankkia sen minkä tarvitsee oikeasti juuri sillä hetkellä. Oikeastaan minimalisisointi on mielekästä puuhaa ja tuo elämään jonkun sortin luksusta.
Meillä on vaellustarvikkeita jotka ovat varastossa odottelemassa retkiä. Kaikkea löytyy teltasta makuupusseihin ja retkikeittimiin hyvin tiiviisiin säilytyssyteemeihin säilöttyinä varastossa. Luistimet ja pyörät, pulkat, jääkiekkomailat, matkalaukut nekin ovat varastossa omilla paikoillaan. On meillä siis varasto mutta se on myös tiptop-kunnossa
Lapset harrastavat balettia ja sählyä, sählymailat säilyvät myös varastossa, heti oven vieressä, sen kun ottaa siitä mennessään mukaan. Balettijutut eivät juuri vie tilaa.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta meillä tilanne varmasti sama kuin monella muulla aiemmin vastanneella. Eli tavaraa ei ole liikaa, eikä joka paikka tursua tavaraa. kaapit on aina järjestyksessä, samoin laatikot ja kamoilla on oma paikkansa. Lapset osaa laittaa astiat koneeseen, vaatteet pyykkiin jne. Joka päivä kun vähän järkkäilee pikkusälän omalle paikalle ja siivoaa illalla keittiön, niin pysyy järjestys. Kyllähän se ketuttaa olla "aina siivoamassa", mutta viihdyn siisteydessä, enkä halua sitten tehdä suursiivousta, johon menisi isossa talossa useita päiviä. En yksinkertaisesti tykkää jos on paskaista ja sekaista.
Minimalisti on kyllä mullekin vähän idoli! Kuulostaa jotenkin tosi oudolle ja eksoottiselle. Uskon kyllä, että vähemmällä tavaralla arki on paljonkin helpompaa. :)
Mua kiinnostaisi kuulla minimalistin vaatekaapista. Mitä sieltä löytyy? Onko heillä kirjoja, koruja, mitä kosmetiikkatuotteita? joo ja se blogi olis tietty kiva kans. ;)