Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kodin järjestys/kaaos

Vierailija
05.11.2013 |

Miten te handlaatte kodintyökaaoksen, vai onko teillä sellasta? Kun visitoin lapsiperheystäviä, heidän luonaan ei näy lattialla lojumassa parittomia sukkia, leluja sohvan alla, tiskaamattomia tiskejä tms. Mä en saa tätä kotia ikinä siistiks, kaikki leviää käsiin vaikka yritän joka päivä liehua ja järjestää, lastenki kanssa pitäis keretä leikkiä. Esimerkki vaikka tälle päivälle että tein ruokaa ja jätin kastikkeen hellalle sillä välillä kun levitin pesemäni maton lattialle, niin koira melkein saman tien tuli ja oksens sille. Pyyhin oksut ja kasasin maton takas rullaan, ja kerkesin heittää kylppäriin lojumaan kun laps huutaa että ääääiiitiii, vesikannu kaatu! Äkkiä sinne koska meillä lankkulattiat joiden rakoihin vesi liruu ja lankut irtoo. Ruoka käris hellassa tummaa savua. Olikello soi -yllätysvieraita. Katoin kotiani ja hävetti.

Miten te saatte paikat ja tilanteet pysymään järjestyksessä?

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin jään suutupiks, mutta ny veti kyllä iha hiljaseks :D

t. Ap

Vierailija
22/112 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi tehdä pitkiä lainauksia mutta joku meinasi ilmeisesti että meillä ei eletä "ihanaa elämää"koska tavaraa on vähän eikä sotkuja tule. Itseasiassa meidän koti on jokaisen kävijän ihailun kohde johtuen siitä että olemme nähneet erityisen paljon vaivaa siihen että meillä on kotoisaa. Meillä ei ole tyhjän ja tylsän näköistä.

Esimerkiksi meidän divaanisohva on laadukas ja muhkea mutta neliskanttisen moderni 3 metrinen jätti joka ei tarvitse koristetyynyjä suojakseen. Lämpimän värinen puulattia jolla kelpaa tepsutella vaikka paljain varpain. Isot ikkunat jotka toimivat myös maisematauluina ja joista pehmeä valo pääsee mutkattomasti sisään.

Meidän lapsilla on legot, littleponyt, nuket ja littlepetsit eivätkä he muilla leiki, niilllä leikkivät myös naapurien lapset mielellään. Meillä on lasten huoneeseen jätetty 3x3metrinen leikkitila jossa mahtuu leikkimään. Vaikka lelut jäisivät sinne kesken leikkien niin so what, se on siihen tarkoitukseen tehty. Muu osa huonetta on aina siisti, kuka nyt viitsii leluja raahata pois ison lattiasta kattoon ulottuvan ikkunan vierestä. Varsinkin kun paikka on aina valoisa ja lämmin. 

Meillä on iso massiivipuinen ruokapöytä massiivipuisin tuolein, suomalaista puusepäntyötä, moderni muotokieli, tammea. Kokonaisuus ei kaipaa muuta kuin pyyhimistä kostealla rätillä. Jos meille tulee enemmän ihmisiä ruokailemaan niin kuuden ruokapöydän tuolin lisäksi haetaan lastenhuoneesta samat tuolit jotka valittiin myös lasten koulutuoleiksi. Yleensä 8 tuolia riittää kun oikein pöydän äärellä syödään. Käytän silloin kattauksessa toisilla syviä ja toisilla matalia lautaisa tai lapsilla pienempiä lautasia, ei tarvita 12 hengen sarjoja.

Vaatteet ovat laadukkaita ja tarkoituksenmukaisia. Käytän kaikkiin hankintoihin paljon aikaa. Mä myös surutta pistän kiertoon vaatteet ja tavarat joita ei käytetä. 

Lakanat, pyyhkeet..kaikki on parasta laatua. laatu korvaa oikeasti määrän. Kun on kaksi hyvää niin se vastaa kuutta huonoa.

Vaippa-aikana oli kiva kun käytettiin lapsilla kestoja. . 24 harsoa, 12 kuorta, 12 villavaippaa ja 6 villavaippahousut kesti meillä kummankin lapsen vaippakaudet. Vaipat veivät tosi pienen tilan loppujen lopuksi. Joka toinen päivä pesin vaipat. Pesu/kuivaus kesti yhteensä 2 tuntia. Ei tullut kaaosta vaikka monet kestovaippailijat pelottelivat sillä. pesukoneesta suoraan kuivuriin. Ehkä siksi etten halunnut ruljanssia jatkaa kovin pitkälle ja 7 alushousut per lapsi veivät vähemmän tilaa niin kumpikin lapsista oli kuivilla puoltoista vuotiaina. kestoista sai silloin neljän vuoden käytön jälkeen vielä omansa melkein takaisin:) EI haissut meillä roskiksessa paska eikä pissa eikä roskis täyttynyt yhtään sen enempää kuin aiemmin.

Ei epäjärjestystä ole pakko luoda ympärilleen hankkimalla liikaa tavaroita. Jos ei pysty huolehtimaan tavarakaaoksesta niin sitä on silloin olmille resursseille liikaa. Mun äiti oli sellainen Hulda Huoleton. Mä en viihtynyt sekasotkussa ja olinkin teini-iässä sitten ainoa joka siivosi, isä aina tiskasi ja remontoi. Mun äitillä oli aina kiire, eka piti lukea romaani loppuun ja sitten piti vähän ommella....Olin 17 kun lähdin. Kaikki me ei kestetä sekasotkuja mutta luksuksesta tykkää kaikki. Siisteys, hyvät materiaalit ja tila on luksusta ja niitä meiltä löytyy

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin jos laitan ruokaa niin en lähde levittämään mattoa laittialle. Meillä ei ole koiraa, joten epä myöskään oksenna matolle. Jos vesikannu katuu toki käyn siivoamassa sen mutta laitan hellanlevyn pois päältä ja kattilan tarvittaessa syrjään sen vuoksi. Siksi teillä on kaaos kun yrität tehdä monta asiaa yhtäaikaa.

Vierailija
24/112 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu, että kaikille on siistiä, jos ei ole koiraa, mutta se KOIRA aiheuttaa kusellaan ja oksennuksellaan sotkua??? Miksi teillä on KOIRA?

Eikö jo pienille lapsille opeteta, että esim. likaiset vaatteet laitetaan viimeistään illalla pesukoriin, eikä heitellä niitä pitkin lattioita.

Tiskit tiskataan heti tuoreeltaan, menee paljon vähemmän aikaa. Keittiöstä ei siis lähdetä, ennenkuin syömisen jäljet on siivottu.

Lapset saavat meillä vapaasti leikkiä, mutta illalla siivotaan ennen klo 19 tavarat paikoilleen.

Vessaa minä joudun jatkuvasti siivoamaan, se ei meidän taloudessa pysy siistinä lapsilla. Eivät ole oppineet, vaikka olen kuinka yrittänyt opettaa siivoamaan "tippansa" pois.

Tiedän, että tämä kommenttini ärsyttää, mutta jos koira on jo niin vanha, että pissii sisälle ja oksentelee paljon, niin mielestäni koira kärsii silloin jo itsekin ja se on syytä viedä eläinlääkärille.

Vierailija
25/112 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu, että kaikille on siistiä, jos ei ole koiraa, mutta se KOIRA aiheuttaa kusellaan ja oksennuksellaan sotkua??? Miksi teillä on KOIRA?

Eikö jo pienille lapsille opeteta, että esim. likaiset vaatteet laitetaan viimeistään illalla pesukoriin, eikä heitellä niitä pitkin lattioita.

Tiskit tiskataan heti tuoreeltaan, menee paljon vähemmän aikaa. Keittiöstä ei siis lähdetä, ennenkuin syömisen jäljet on siivottu.

Lapset saavat meillä vapaasti leikkiä, mutta illalla siivotaan ennen klo 19 tavarat paikoilleen.

Vessaa minä joudun jatkuvasti siivoamaan, se ei meidän taloudessa pysy siistinä lapsilla. Eivät ole oppineet, vaikka olen kuinka yrittänyt opettaa siivoamaan "tippansa" pois.

Tiedän, että tämä kommenttini ärsyttää, mutta jos koira on jo niin vanha, että pissii sisälle ja oksentelee paljon, niin mielestäni koira kärsii silloin jo itsekin ja se on syytä viedä eläinlääkärille.

Vierailija
26/112 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hosu, vaan pyri tekemään pitkäkestoiset asiat niin, että lapset ovat jonkin oman tekemisensä lumoissa, nukkumassa tai vaikkapa isän hoivissa. Että saat tehdä asioita edes jotakuinkin yhtäjaksoisesti, ilman, että täytyy vähän väliä rampata muualle.

Pane tavarat suoraan paikoilleen ja opeta lapset korjaamaan lelunsa.

Hommaa hyvä robottipölynimuri ja pane se hommiin aina, kun olette vaikkapa ulkoilemassa tai kaupassa. Pitää hyvin arkisiivon yllä, viikkosiivous toki on syytä tehdä erikseen.

Karsi turhaa toimintaa, esim. ostokset kannattaa keskittää kahteen kauppakertaan per viikko. Opettele suunnittelemaan ruoka- ja ostoslistat, niitä voi kierrättää vaikkapa kuukauden syklillä - taas säästyy aikaa, kun ei tarvitse pää pakottaen miettiä, mitä söisi ja mitä siihen tarvitaan kaupasta. Tästä saat aikaa johonkin muuhun.

Liikaa roinaa ja koristesälää kannattaa välttää. Ne keräävät pölyä ja ovat itse asiassa aika tyylittömiäkin usein - tämä toki on makukysymys, mutta siis kodikkuus ja näyttävyys ja tyylikkyys eivät mitenkän PAKOSTI vaadi suurta määrää tyynyjä, verhoja, vilttejä, vaaseja, posliinieläimiä jne.

Ja jos jätät ruuanlaiton kesken hetkeksikään, siirrä pannu pois levyltä. Aina voi tulla yllättävä lisähomma ja sinä aikana ruoka jo onkin hellalla...

Tärkein lopuksi: mieti, mikä sinulle on tärkeää. Tahrattomuus ja se, että lattialla ei loju lasten leluja - vai se, että lapset saavat olla ja leikkiä siellä, missä aikuisetkin ovat ja jättää hetkeksi kädenjälkensä majan muodossa olkkarin sohvalle? Kumpi on lastesi onnellisuudelle ja luovuudelle parempi? Voisitko kenties siedättää itseäsi ja muutaman vuoden ajan sietää sitä, että vaikka teillä ei ole likaista, sotkua (hujan hajan olevia leluja jne.) on jossakin määrin...

Vierailija
27/112 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 14:58"]

Ensinnäkin jos laitan ruokaa niin en lähde levittämään mattoa laittialle. Meillä ei ole koiraa, joten epä myöskään oksenna matolle. Jos vesikannu katuu toki käyn siivoamassa sen mutta laitan hellanlevyn pois päältä ja kattilan tarvittaessa syrjään sen vuoksi. Siksi teillä on kaaos kun yrität tehdä monta asiaa yhtäaikaa.

[/quote]sä et ole koskaan hauduttanut ruokaa kunnolla? sammuttelet vähän väliä hellaa ja uunia, jotta ruuan lämpötila vaihtelee? 

itselläni ei kaaosta ole, mutta tuollainen ruuanlaitto kuulostaa oikeasti vähän onnettomalta. 

Vierailija
28/112 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 joulukoristetta? Meillä on 2 lasta ja kumpikin on tehnyt niin hienoja koristeita jouluksi, itsenäisyyspäiväksi, pääsiäiseksi ja vapuksikin kerhoissa ja kouluissa etten milloinkaan niitä voisi hävittää.

Vierailija
29/112 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap antoi varmaan vaan esimerkkejä mistä se kaaos tuli. Mitä väliä sillä on, oliko kyse koiran oksennuksesta (ja siitä oksentaako koira kerran vuodessa vai kerran päivässä) tai miten sen jauhelihakastikkeen voi jättää hellalle ilman palamista. Eiköhän ne ollu ihan sivuseikka.

Meillä myös kuvailemaasi kaaosta. Minä vien mennessäni tuon tullessani, laitan tavaroita paikalleen enkä jätä pyörimään, myyn huuto.netissä turhia pois, joka ilta pakotetaan lapset keräämään lelujaan ennen unia. Ja silti meillä on kaaos. Koska jos meillä olisi koko ajan niin siistiä, ettei yhtään hävettäisi, kun yllärivieras tulee, niin tekisin sitä järjestelyä /ruuan laittoa/muuta siivousta/kodinhoitoa koko ajan. Työpäivän jälkeen vaakakupissa on, että annanko lapsille nyt huomiota, jota he tarvitsevat vai alanko pesemään vessan pyttyjä tms. hommia. Yleensä annan sitä huomiota ensin ja sitten iltaruuan jälkeen teen mitä ennättää. Pyykkikone ja tiskikone pyörii lähes päivittäin eli mitään ei kerätä minnekään. Oma valintani sitten on, että en nyt ihan koko iltaa järjestele (vaikka siltä tuntuu), vaan istun sohvalla lapsi sylissä tai pelaan niiden kanssa hetken tms.

Mutta niin se vain on, että vaikka olisin yksinäni siivonnut koko kämpän, niin lasten saapuessa meneen tunnin hujaus ja leluja on joka paikassa (vaikka komennetaankin keräämään edellisiä leikkejä, niin ei lasten perässä voi koko ajan kulkea motkottamassa/vahtimassa), on ehditty siivoamaan kaatuneita mehuja tai pottapisuja tai mitä milloinkin. Olo on, että koko ajan jotain tekee ja tulosta ei näy missään.

Komppaan siis ap:tä, en tajua, miten joidenkin kodit on niin tiptop. Eivätkö he vietä yhtään aikaa lasten kanssa vai ovatko he vain niin ehtiviä, että hoitavat työn, kodin ja lapset mutkattomasti? Vai ovatko he niin eteviä kasvattajia, että pari kolme vuotiaskin vie aina sen hetkisen lelunsa mukisematta laatikkoon, kun et ole asiasta heti sanomassa (teet vaikka sitä ruokaa)? Muoti-ilmiö on, että lasten kuuluu leikkiä aina itsekseen, vanhemman ei kuulu leikkiä, vaikka itse käsitän että ajan viettäminen lapsen kanssa (ei ole pakko konkreettisesti leikkiä, mutta olla läsnä) kuuluu vanhemmuuteen. Oman lapsuuteni parhaat muistot ovat yhdessä vanhempien kanssa vietetystä ajasta varsinkin pienempänä. Harvoin hän kuitenkaan istahtaa lattialle vaikka edes katsomaan mitä se lapsi leikkii/piirtää/kertoo hoitopäivästä tms.

Eri asia sitten on vielä se ns. oma aika eli hetket, jolloin voin istua sohvalla lukemassa kirjaa rauhassa niitä ei juuri lasten ja kodinhoidon lisäksi jää. Meillä mies vielä vuorotyössä, joten esim. iltavuorojen aikaan illat todella ovat kaaosta, kun annat huomiota, teet ruokaa ja niitä kotihommia jne.

Vierailija
30/112 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei kyllä viisi joulukoristetta riitä, eikä kaksi kattilaa ja yksi paistinpannu. Pidän selkeydestä ja tyhjästä tilasta, mutta liian vähän on auttamattomasti liian vähän, meille. Me tarvitsemme enemmän elämiseen, mutta ihan hyvä, jos joku pärjää vähemmällä. Toisaalta, meillä pysyy nämä meidän roinat ihan hyvin järjestyksessä, joten miksi vähentääkään. Kaikella on oma säilytyspaikkansa ja jos jotain ylimääräistä siunaantuu, siitä yritetään hankkiutua eroon jotta ei tule tungosta. 

Vierailija
31/112 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 14:58"]

[/quote]sä et ole koskaan hauduttanut ruokaa kunnolla? sammuttelet vähän väliä hellaa ja uunia, jotta ruuan lämpötila vaihtelee? 

itselläni ei kaaosta ole, mutta tuollainen ruuanlaitto kuulostaa oikeasti vähän onnettomalta. 

[/quote]

Kuulehan, haudutettaessa lämpötila on jo valmiiksi sen verran alhainen, ettei se ruoka muutamassa minuutissa pala pohjaan ja ala kärytä, kuten ap:lla kävi. Älä siten ala huudella siellä toisten ruuanlaittotaidottomuutta, jos itselläsi on tuo ero epäselvä.

26, ohiksena kommentoi tätä asiaa

Vierailija
32/112 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 21:12"]

Kenellä VOI olla lapset unessa 1930?! Me ulkoillaan joka päivä tunti toisen perään, kaksikertaa päivässä, iltarauhoittuminen aloitetaan ajoissa ja rutiinit on samat joka ilta mutta nukkuvat vasta 21.30, vaikka miten aikaisin laittaisi nukkumaan. Herätys on joka aamu 7.00 viimeistään. Päiväunia eivät nuku. Ovat todella vireitä aamusta iltaan ja saavat aikaan hyvin paljon. Onko toisilla aktiivisemmat lapset, jotka tekevät enemmän päivän mittaan ja myös "sotkevat" siten myös enemmän?

[/quote]

Minimalisti kera viiden joulukoristeen taas täällä. Meidän arki sujuu oikein hyvin pienellä määrällä tavaraa, itseasiassa luulen että se on just syy siihen että meillä rutiinit toimivat. Lapset menevät tosiaan ajoissa nukkumaan. Haluatteko kuulla  meidän tavallisen päivän kulun? Jos ette niin älkää lukeko kauemmas...

6.00 nousen ylös sängystä. Laitan heti puurovedet kiehumaan ja kahvikeittimen päälle. Puen vaatteet päälle. Laitan ripsaria.

6.30 herää mies. laitan puurot valmiiksi kulhoihin ja syön oman osani, tiskaan kattilan ja kauhan.

7.00 heräävät lapset. syövät puuron ja laittavat vaatteet päälle.pesevät hampaat jonka aikana mä tiskaan tiskit (5-10 min) ja katson että kaikki on koululaukuissa mukana.

7.30 Lähdetään, mies pyöräilee töihin, me kävellään koululle.

8.00 olen kotona. laitan sumpit tulemaan ja avaan koneen. Teen töitä pari tuntia. 

10.00 tsekkaan että kaikki on kondiksessa. .Jos on pyykkejä niin laitan koneeseen. Imuroin jos on tarvetta ja muuta puhdetta.

n. 11.00 teen taas töitä

13.00 lounas, laitan mahdolliset puhtaat pyykit kuivuriin tai henkarille kuivumaan.

13.30-15.30 töitä

16.00 lapset koululta, iltiksestä, käydään kaupassa jos tarve

teen ruokaa, syödään, joskus on harrastuksia. Ei koskaan kuitenkaan kuuden jälkeen. Toinen lapsista menee kylpyyn tai suihkuun, toinen tekee omia juttujaan ja sitten vaihto. Yöpuvut, halit ja suukot

19.30 hyvää yötä.

lasten mentyä nukkumaan silitän vaatteita jos on tarve ja teen muuta puhdehommaa ennen kuin sukellan nettiin tai vietän laatuaikaa miehen kanssa. Viimeistään 11.30 menen nukkumaan. Mulle riittää kuuden tunnin yöunet. Lauantaisin saan nukkua niin pitkään kuin haluan. Mies tekee silloin aamupuurot ja katsoo lasten perään. Lapset menevät myös viikonloppuina 19.30 nukkumaan. Kun ikää tulee enemmän ja ovat iltaisin omatoimisempia niin nukkumaanmenoaika varmasti menee pidemmälle mutta niin kauan kuin ollaan koulunkäyntivelvollisia niin nukkumaan mennään viim. 22.00. Lapset tarvitsee vähintään 8 tunnin yöunet eikä pidemmät ole pahitteeksi.

Joinakin päivinä olen koko päivän kaupungilla, ystävien luona, mitä milloinkin. Hyvällä omatunnolla voin olla vaikka kuus tuntia reissussa kun tiedän että kotona ei odota pyykkivuoret, ei tiskit eikä sotkut. 

Meidän elämä on ihan tarkoituksella tälläistä. Aika harvoin on telsu päällä. läppäriä en naputtele koskaan lasten ollessa kotona ja hereillä. Meillä on pleikkari jolla pelataan vaihtelevasti. Nyt sitä ei ole käytetty pariin kuukauteen jos oikein muistan, ei ole ollut aikaa. Joskus mies on työmatkoilla monta päivää niin keskityn vaan lapsiin ja itseeni sinä aikana. roinan sijaan rahaa menee siihen miehen ollessa poissa käyn kodin ulkopuolella kahvilla ja syömässä lasten kanssa. Voidaan olla silloin kotona usein vasta kuudelta:D Ollaan sitten niin sippis että unet maittaa. 

Olen usein ajatellut blogin aloittamista, sellaista marttatyyppistä. Ehkä aloitan:) On vaan vaikea aloittaa sitä mistään ja sitten ihmiset luulevat että MÄ luulen olevani rutiinieni kanssa muka jotenkin täydellinen. Meillä kaikilla on omat juttumme. Ei mua haittaa vaikka kaverin kotona on välillä vauvan paskavaipat lattialla ja keittiön kaapit tyhjennettynä pitkin kämppää. olen vaan mukavuudenhaluinen ja haluan pitää oman pesän so simple as possible:D

Vierailija
33/112 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun lapset luonteeltaan villejä vai rauhallisemman sorttisia?

Vierailija
34/112 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi joulukoristetta! Jokainen vuorollaan sitten saa laittaa oman kappaleensa joulukuuseen?

Vierailija
35/112 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 22:58"]

Onko sun lapset luonteeltaan villejä vai rauhallisemman sorttisia?

[/quote]

Aika vilkkaita mutta kilttejä. Jos nukkumaan meno joskus venyy niin sisäinen rölli herää. Sosiaalisia ja uteliaita. Aika kilpailuhenkisiä, en tiedä miksi, ehkä sisarrukset on kun on vaan vuosi ikäeroa.

Vierailija
36/112 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi koiraa, joita molempia olen kouluttanut vuosikaudet, notta oksentaisivat vain kerran vuoteen, kuten kaikkien muidenkin koirat. Eivät sitten millään opi.

Vierailija
37/112 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 11:39"]

Meillä on selvät siivoustehtävät per päivä, esim. maanantaisin pesen vessan ja kylppärin. Siinä oikeesti menee max 15 min aikaa, suurin osa ajasta menee kun nostan tavaroita pois, jotta saan suihkutettua lattian. Miehen kanssa on sovittu jos tulee roiskejälkiä, siivotaan samantien, lapsi on liian pieni vielä moiseen.

[/quote]

Siis miten ihmeessä perset SEKÄ vessan että kylppärin 15 minuutissa? Ei kovin perusteellisesti ilmeisesti.

Minulla menee pelkästään kylppärin pesuun 30-45 minuuttia lattiakaivon tyhjennyksineen, suihkun seinien pesuine, peilien pesut jne normi pytyn ja lavuuarin,lattian lisäksi.

No, jokainen tyylillään.

Vierailija
38/112 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 16:05"]

Viisi joulukoristetta! Jokainen vuorollaan sitten saa laittaa oman kappaleensa joulukuuseen?

[/quote]

Ei niillä varmaan tuu joulukuusta, koska se rikkoisi kodin harmonian ja pudottaisi neulasia lattialle.

Vierailija
39/112 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

perset = PESET

Vierailija
40/112 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalisti! Kerro vielä omasta ja miehesi vaatevarastosta. Onko teidänkin vaatteet laskettu tarkkaan? Entä sun meikit?