Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei synnytyksiä voitaisi hoitaa suoraan sektiolla?

Vierailija
04.11.2013 |

Kun luin noita synnytyksissä revenneiden kertomuksia, niin tuli mieleen että jos synnyttäminen olisi miesten hommaa niin ei todellakaan yksikään mies synnyttäisi alateitse ja ottaisi samalla sitä riskiä, että menettää olennaisia kehonsa toimintoja loppuiäkseen (mm. pidätyskyky, normaali seksielämä)!

Onko se sektiokin sitten jotenkin riskialtis ja huono homma, vai mikä siihen on syynä ettei suurin osa vauvoista nykyisin synny sektiolla? Kertokaa enemmän aiheesta tietävät. Itselläni ei vielä lapsia ja mietityttää onko moisten hankkimisessa järjen hiventäkään, jos on itse sen jälkeen loppuelämäksi pilalla fyysisesti (ja kai henkisestikin, sillä eihän moinen voi olla jättämättä psyykeenkin jälkiä).

Kommentit (150)

Vierailija
41/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

66, kuka sanoi että mä olen kätilö?! Eikä se kiinnosta mikä sua vakuuttaa tai mikä ei. Faktat on faktoja. Jos alatiesynnytys ei ole sulle vaihtoehto niin ruinaa se pelkosektio. 

Olet oikeassa siinä että alatiesynnytys on liian medikalisoitua mutta kas, ei kukaan niitä kipulääkkeitä äitiin väkisin laita. Kyllä se on sen ihan oma päätös. Eikä se valitettavasti ole okei että kaikki leikattaisiin vaan siksi että se on äidin mielestä "mukavin" tapa. Ei lääkäri leikkaa sulta haimaa pois vaan siksi että sä haluat niin. Lääkärin tehtävä on arvioida riskit. Eikä mitkään resurssit riittäisi tässä maassa näiden "mukavuussektioiden" tekemiseen.

Vierailija
42/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

65/71 annapa sitten sitä tilastofaktaa tai tutkimuksia tänne? Suomalainen alatie synnytys vs. suunniteltu pelkosektio

Kivasti muuten myönnät itsekin, että rahahan se tämänkin Suomessa määrittää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 14:20"]

66, kuka sanoi että mä olen kätilö?! Eikä se kiinnosta mikä sua vakuuttaa tai mikä ei. Faktat on faktoja. Jos alatiesynnytys ei ole sulle vaihtoehto niin ruinaa se pelkosektio. 

[/quote]

Ne ovat faktoja, koska sinä sanot niin? Kunhan heitin, että olet kätilö, kun yrität luoda itsellesi jotain auktoriteettia vedoten omaan kokemukseesi.

Eikä se valitettavasti ole okei että kaikki leikattaisiin vaan siksi että se on äidin mielestä "mukavin" tapa.

Miksi se ei olisi okei? Äidille pitää ehdoin tahdoin aiheuttaa kärsimystä?

Ei lääkäri leikkaa sulta haimaa pois vaan siksi että sä haluat niin.

Jos minun haimani tarvitsee hoitoa ja tapoja on useita, niin silloin lääkäri hoitaa sen niin kuin minä annetuista vaihtoehdoista valitsen (eihän sitä sektiotakaan tehdä, jos et ole raskaana, siksi aika huono vertaus)

Eikä mitkään resurssit riittäisi tässä maassa näiden "mukavuussektioiden" tekemiseen.

Miksi aletaan siis mussuttamaan riskeistä, jos kerran oikeasti on kyse rahasta?

Vierailija
44/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin just kirjan nimeltä Kun synnytys pelottaa. Luin sen ihan tarpeeseen, mulla oli aika paha synnytys ja odotan nyt toista lasta. En voi sanoa, että tuo kirja olisi parantanut synnytyspelkoni, mutta ainakin siinä oli kaikenlaisia tosi hyviä pointteja, mm. siitä, MIKSI pelkosynnyttäjät usein haluavat sektion: siksi, että sektiossa vastuu siirretään toiselle ihmisellä (lääkärille) ja se tekee asiasta ajatuksen tasolla jotenkin helpomman. Kun pelkosynnyttäjä sitten käy pelkopolilla, ja hän saa erilaista tietoa asioista (sekä sektiosta että alatiesynnytyksestä) ja hän pääsee puhumaan pelostaan ammattilaisen kanssa, suuri osa päätyy alatiesynnytykseen.

Kirja oli tosi mielenkiintoinen, vaikka paikoin tuli kyllä omat ahdistavat kokemukset mieleen. Mutta nyt on ainakin luottavainen olo sen suhteen, että pelkosynnyttäjä saa todennäköisemmin sellaista hoitoa, jota olisin halunnut jo ensimmäisessä synnytyksessä. Sain myös vinkkejä synnytysvalmennuksista - tosin en ole varma, onnistuuko sellaiseen osallistuminen, koska täällä päin ei ole käsittääkseni minkäänlaisia synnytysvalmennuksia.

Vierailija
45/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Srullista, että pitää olla plekosynnyttäjä saadakseen haluamaansa hoitoa :(

Vierailija
46/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis pelkosynnyttjä

Vierailija
47/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 14:35"]

Srullista, että pitää olla plekosynnyttäjä saadakseen haluamaansa hoitoa :(

[/quote]

No on se minustakin. Mun mielestä osaksi tähän on syynä se, ettei täällä järjestetä synnytysvalmennuksia (perhevalmennus ei ole synnytysvalmennus), jolloin äideillä ei oikeastaan ole mitään kuvaa siitä, miten synnytykseen voi valmistautua.

Vierailija
48/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mähän sanoin jo että raha vaikuttaa mutta se EI OLE SE TÄRKEIN SYY, jos osaat lukea. Se on todettu kansainvälisissä tutkimuksissa että keisarileikkaukseen liittyy nelinkertainen äidin kuoleman riski alatiesynnytykseen nähden. Nanneli Paalasmaa on tehnyt asiasta väitöskirjan Turun yliopistossa, kaivapa se esille niin sieltä saat ne sun totuudet. Vaikka sä mitä väität niin tosiasiat on tosiasioita ja niistä on olemassa tutkimustuloksia. Sä varmaan saat sen pelkosektios ihan ongelmitta mutta ei se tee siitä sektiosta yhtään sen riskittömämpää. 

Vierailija
49/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

78, tuossa tutkimuksessa on mukaan otettu KAIKKI sektiot. Kai se nyt on ihan selvää, että HÄTÄsektioissa äidin ja vauvan henki on uhattuna ja kuolemat ovat yleisempiä. Tämä kuitenkin vääristää huomattavasti päätelmiä sektion turvallisuudesta. Hätäsektio on oikeastaan usein pahasti epäonnistunut alatiesynnytys ja siihen liittyvät riskit pitäisi huomioida ennemminkin siellä alatiesynnytysten kategoriassa, ei suunniteltujen sektioiden.

Lisäksi kansainväliset tilastot eivät kerro Suomen tilanteesta, koska täällä synnytykseen liittyvä kuolleisuus on kaikilta osin eri kuin vaikkapa Jenkeissä, jossa on paljon monen tasoisia lääkäreitä huipuista puoskareihin. 

Eli sinulla ei tosiaan taida olla mitään todellista tietoa suunniteltujen pelkosektioiden riskeistä Suomessa? 

Vierailija
50/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 14:37"]

Mähän sanoin jo että raha vaikuttaa mutta se EI OLE SE TÄRKEIN SYY, jos osaat lukea. Se on todettu kansainvälisissä tutkimuksissa että keisarileikkaukseen liittyy nelinkertainen äidin kuoleman riski alatiesynnytykseen nähden. Nanneli Paalasmaa on tehnyt asiasta väitöskirjan Turun yliopistossa, kaivapa se esille niin sieltä saat ne sun totuudet. Vaikka sä mitä väität niin tosiasiat on tosiasioita ja niistä on olemassa tutkimustuloksia. Sä varmaan saat sen pelkosektios ihan ongelmitta mutta ei se tee siitä sektiosta yhtään sen riskittömämpää. 

[/quote]

Juu, se on hyvin mahdollista. Tässä haluankin vertailua suunniteltuun pelkosektioon vs. alatiesynnytys. Noissa luvuissa on lähtökohtaisesti KAIKKI sektiot. Eli myös ne, joihin ryhdytään, kun alatiesynnytys on mennyt pieleen tai sektioon päädytään sen takia, että jokin on muuten vialla.

Jos väität jotakin, niin miksi et voi perustella sitä ihan luvuilla ja viittauksilla, mistä luvut on otettu?

Vierailija
51/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni sanoi joskus, että lääkäri oli hänelle sanonut, että jos sektionlainen leikkaus tehtäisiin muusta syystä, niin siitä saisi 3kk sairaslomaa. Eli aika isosta operaatiosta on kyse.

Ensimmäinen alatiesynnytykseni oli tosi vaikea ja toipuminenkin vei kuukausia. Mitään pysyvää vauriota ei onneksi jäänyt!

Toista synnytystä hieman jännitin ensimmäisen jälkeen, mutta alateitse synnytin ja synnytys olikin yllätyksekseni tosi helppo ja nopea.

Mutta ymmärrän kyllä ihan täysin synnytyspelot ja pelkosektiotkin. Se vähä mitä edes muistan esikoiseni synnytyksestä on jotain, mitä nytkään en halua ajatella. Olen silti onnellinen, että eka oli vaikea, niin sai yllättyä positiivisesti toisen kohdalla. :)

Vierailija
52/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se koskea kaikkia sektioita, kuolemanriski on joka tapauksessa isompi kun alatiesynnytyksessä. Sen te varmaan tajuatte ihan ilman tutkimustuloksiakin. Ja jos niitä tosiaan haluatte niin mulla on parempaakin tekemistä kun etsiä niitä teille. Mun väittämiin perustuvat tiedot on ihan yleistä tietoa synnytyssairaaloista. Mä olen sanonut että sektio on alatiesynnytystä vaarallisempaa, siitä on tutkimusnäyttö olemassa. Olen myös sanonut että suunniteltu sektio ei ole yhtä vaarallinen kun kiireellinen mutta alatiesynnytystä sekään ei ohita. Joku tuolla jo mainitsi tuon "kun synnytys pelottaa"-kirjan, siitä löytyy tietoa keisarileikkauksen riskeistä versus alatiesynnytys.  Alatiesynnytys on myös äidin kannalta turvallisin synnytystapa jos siihen sektioon ei ole mitään lääketieteellistä syytä. 

Vierailija
53/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen jolta on leikattu umppari, tietää miten kipeä sellainen pikkuhaava on, kuvitelkaa jos vedetään koko vatsa auki, se vasta kipeä on. Ruma jälkikin siitä jää. Lisäksi on suuri infektiovaara. Lisäksi synnytyksessä vauvalle tapahtuu aisioita, jotka ovat sen elämän alulle tärkeitä.

Vierailija
54/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 14:50"]

Eli sinulla ei tosiaan taida olla mitään todellista tietoa suunniteltujen pelkosektioiden riskeistä Suomessa? 

[/quote]

http://www.vau.fi/Synnytys/Synnyttamassa/Sektio-eli-keisarileikkaus/

Vuonna 1999 tehdyn brittitutkimuksen mukaan äitikuolleisuus ennalta suunniteluissa sektioissa oli 1/17000. Vastaava luku alatiesynnytysten kohdalla oli 1/49000. Hätäsektion osalta suhde oli 1/5500.

Vierailija
55/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme tappelua. Tottahan se on, että sektio on vaarallisempi. Isommat riskit.

Vierailija
56/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:06"]

Eiköhän se koskea kaikkia sektioita, kuolemanriski on joka tapauksessa isompi kun alatiesynnytyksessä. Sen te varmaan tajuatte ihan ilman tutkimustuloksiakin. Ja jos niitä tosiaan haluatte niin mulla on parempaakin tekemistä kun etsiä niitä teille. Mun väittämiin perustuvat tiedot on ihan yleistä tietoa synnytyssairaaloista. Mä olen sanonut että sektio on alatiesynnytystä vaarallisempaa, siitä on tutkimusnäyttö olemassa. Olen myös sanonut että suunniteltu sektio ei ole yhtä vaarallinen kun kiireellinen mutta alatiesynnytystä sekään ei ohita. Joku tuolla jo mainitsi tuon "kun synnytys pelottaa"-kirjan, siitä löytyy tietoa keisarileikkauksen riskeistä versus alatiesynnytys.  Alatiesynnytys on myös äidin kannalta turvallisin synnytystapa jos siihen sektioon ei ole mitään lääketieteellistä syytä. 

[/quote]

Eli sulla ei ole mitään faktaa mihin perustat väitteesi suunnitellun sektion vaaroista. "Yleistä tietoa synnytyssairaaloista" ei ole mikään millään tavalla pätevä lähde tai peruste väitteillesi. 

Vierailija
57/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:12"]

Ihme tappelua. Tottahan se on, että sektio on vaarallisempi. Isommat riskit.

Eräät vaan ei halua hyväksyä sitä tosiasiaa. 

[/quote]

Vierailija
58/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee tuohon "isoon, rumaan arpeen", joka sektiosta jää, niin voin kertoa, että oman suunnitellun sektioni arpi on ohuen ohut, ihonvärinen n. 7 senttiä pitkä viiva aivan alhaalla vatsalla. Monet minut alasti nähneet ihmiset EIVÄT OLE EDES HUOMANNEET SITÄ. Eli turha pelotella rumilla arvilla, niin ei väistämättä käy.

Vierailija
59/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:18"]

Mitä tulee tuohon "isoon, rumaan arpeen", joka sektiosta jää, niin voin kertoa, että oman suunnitellun sektioni arpi on ohuen ohut, ihonvärinen n. 7 senttiä pitkä viiva aivan alhaalla vatsalla. Monet minut alasti nähneet ihmiset EIVÄT OLE EDES HUOMANNEET SITÄ. Eli turha pelotella rumilla arvilla, niin ei väistämättä käy.

[/quote]

Tai sitten käy kuin minulle ja se on ruma arpi :/

Vierailija
60/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit ihan vapaasti etsiä sitä tutkimustietoa. Mä teen duunia kyseisen asian parissa, mitä syytä mulla olis puhua täällä potaskaa. Ja tuolla joku ystävällisesti sulle sitä faktatietoa jo kaivoi. Se on TOSIASIA että sektiossa on suuremmat riskit, miten se ei sinne kaaliin mene?! Tossa kirjassa jonka mainitsin on sulle jo yksi lähde. Mulle on ihan sama uskotko sä mun väitteitä vai et mutta mä olen näiden asioiden kanssa tekemisissä joka päivä. Sä voit kysyä keltä tahansa synnytyslääkäriltä noi asiat eikä se muuksi muutu.