Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys! Miksei naiset tässä maassa osaa edelleenkään pukeutua kunnolla?

Vierailija
13.09.2020 |

En haasta riitaa enkä syyttele vaan KYSYN. Kysymys otsikossa. Viruksen takia olen ollut todella pitkään Suomessa, vaikka kotini on Ranskassa ja olen mies, joka on kiinnostunut muodista ja pukeutumisesta. Olen kysellyt varovasti asiaa ja saanut vastaukseksi että halutaan peittää eikä näyttää mitä on eikä tällä nyt suinkaan tarkoiteta alastomuutta vaan vaatteilla ei koreilla asennetta. Ihmettelen! M28

Kommentit (577)

Vierailija
181/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaliskuusta asti ollut etätöissä ja tavannut vain lähiomaisia. Eli vain ulkoilu- ja urheiluvaatteissa olen liikkunut ihmisten ilmoilla. On minulla kaapit täynnä laadukkaita ja tyylikkäitä vaatteita, mutta nyt ei vaan ole korona-aikana tullut niitä käytettyä.

Katsellaan kun taas toimisto kutsuu ja voi tavata ihmisiä vapaammin.

Vierailija
182/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi pukeutua hienosti? Ihan hiivatin sama, mitä joku herra ajattelee mitä meillä on päällä, kunhan on säänmukaiset vaatteet! Ei palele, ei kastu, ei hiosta tai hierrä.

Kunhan vaatteet on puhtaat, aivan sama. Itse suosin rentoja vaatteita, niillä menen ihan ihan joka paikkaan.

Korkkarit on saat*nan keksintö. Kapeakärkiset kengät ja korot pilaa jalat.

Sitä paitsi, aina tulee olla varautunut, että auto jättää tielle, zombiet hyökkää tai avaruudesta saapuu muukalaisia. Silloin ei korkkareilla pärjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska pukeudun niin, että itsellä on hyvä ja mukava olla. En muita varten.

jos hyvä ja mukava olo on tavoitteena pukeutumisessa, miksi sitten pitää ostaa kaapit täyteen vaatteita ja kenkiä, joita ei käytä

Minulla on yläasteajaltakin vielä vaatteita kaapissa :D Olen ostanut elämän varrella mielettömät määrät kivannäköisiä vaatteita, mutta ovat niin epäkäytännöllisiä, ettei tule koskaan pidettyä.

-eri

Kannattaa opetella haluamisen ja tarpeen ero. Sitten ostat vain mitä tarvitset.

Laadukkaat keskenään yhdisteltävät arkivaatteet ja juhla asu talveksi ja kesäksi. Ei tarvitse kuin parikymmentä vaatekapoaletta jos alusvaatteita ei lasketa.

Et nyt ymmärtänyt. Halusin ne, koska ne ovat kivannäköisiä :)

Pointtihan on juuri tuo. Haludit ne, et tarvinnut. Pistät rahasi epäkäytännöllisiin vaatteisiin, joita et käytä . Mikä järki siinä on?

Se pointti, että minulla on kaappi täynnä kivannälöisiä vaatteita :)

Vierailija
184/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö toisten ihmisten esteeetinen näkökulma merkitse sinulle mitään? Etkö halua ilahduttaa ympäristöäsi olemalla staili? 

Ai niin, eih ei Suomessa, koska kateus? 

Voit myös osoittaa itsekunnioitusta pukeutumalla hyvin.

Miksi et kunnioita gootteja pukeutumalla kuin gootit? Se hivelisi heidän esteettistä silmäänsä. Aina vain sinä, sinä, sinä itserakas mulgwqwisti! Häpeä!

Olisit voinut esittää asiasi ilman nimittelyä ja haukkumista. Gootithan nimenomaan pukeutuvat ja tekevät paljon työtä estettiikkansa eteen. Osa arvostaa, osa ilmeisesti ei. 

Etkä siltikään tajunnut, että se mikä hivelee sinun silmääsi ei hivele jonkun toisen silmää. Eli kaikki eivät voi miellyttää esteettisesti toisiaan joka tapauksessa. Tarvetta toisten miellyttämiselle ei joka tapauksessa ole, vaan se on täysin sairas konsepti, joka tulee vain narsistin mieleen.

Vierailija
185/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudun suomessa melkolailla vain joihinkin huppareihin ja verkkareihin, muualla käytän vaatteet jopa räätälillä asti, jotta ne istuu mahdollisimman hyvin.

En pidä tuijottamisesta.

Vierailija
186/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan samaa voi kysyä miehistä.

Suomalaiset on laiskoja metsäläisiä, ei jakseta kammata tukkaa. Tai miettiä kolmea sekuntia enempää mitä laitetaan päälle.

Ranskalaiset naiset näyttävät siltä että eivät välitä ollenkaan siitä miltä hiukset näyttävät eli hiukset on kuivat ja kampaamattomat. Vaatteet mustia ja ruskeita eli ei kyllä ketään pukevia. Ja olen viettänyt paljon aikaa Ranskassa eri paikkakunnilla.

Vierailija
187/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi pukeutua hienosti? Ihan hiivatin sama, mitä joku herra ajattelee mitä meillä on päällä, kunhan on säänmukaiset vaatteet! Ei palele, ei kastu, ei hiosta tai hierrä.

Kunhan vaatteet on puhtaat, aivan sama. Itse suosin rentoja vaatteita, niillä menen ihan ihan joka paikkaan.

Sitä paitsi, aina tulee olla varautunut, että auto jättää tielle, zombiet hyökkää tai avaruudesta saapuu muukalaisia. Silloin ei korkkareilla pärjää.

Korkkareilla pärjää missä tahansa tilanteessa. Siis mikäli ei ole köntys joka ei osaa käyttää niitä.

Vierailija
188/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi pukeutua tylsästi ja rumasti?

Vierailija
189/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä on väliä sulle miten muut pukeutuu? Ihmettelen miksi liikuttaa.

Kysyn, koska suunnittelen naisille vaatteita, myyn ja markkinoin niitä. Jokaisella naisella on oikeus tuntea olonsa kauniiksi, pukeutua kauniisti ja panostaa pukeutumiseen. Mielestäni sääolot, varallisuus tai muutkaan ulkoiset tekijät eivät ole este. Sanotaan vielä, että Suomessa marjastamaan ei kannata mennä korkokengät ja mekko päällä mutta ei toisinpäinkään ravintolaan mennä tuulipuku päällä. M28

Nyt kyllä menevät juttusi yhä kummallisemmiksi. Missä ihmeessä liikut, jos törmäilet kaduilla crocsi-leggarinaisiin ja ravintoloissa tuulipukukansaan? En kyllä usko, että tätä tapahtuu mitenkään suuressa mittakaavassa ainakaan, itse en ole törmäillyt moiseen, vaikka paljon liikunkin sekä maaseudulla että kaupungeissa.

Vierailija
190/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ihmeellisiä kirjoituksia täällä. Oikeastiko te valitsette jonkun rumemman vaatteen, ettei kukaan vaan katso pitempään?

Olen seuraillut joitakin vaatteisiin liittyviä, ulkomaalaisetn tekemiä videoita YouTubesta, ja niissä nämä somevaikuttajat käyttävät kyllä ihan tavallisia, kivoja vaatteita. Ei yleensä mitään korkkareita ja hulmumekkoja, vaan ihan tavallisia farkut, lenkkarit ja neule tai teepaita ja jakku -asuja. Olen seurannut myös paria-kolmea ranskalaista tubettajaa, ja ihan samaa sarjaa sieltäkin tulee.

Sellaisia vaatteita minullakin on kaapit väärällään, ja niitä myös käytän. Ja sellaisia vaatteita käyttää moni muukin suomalainen, varmaankin enemmistö, ellei nyt sitten satu olemaan juuri menossa salille tms.. Korkkarit ja liehumekot nyt eivät vaan ole minun tyyliäni, eikä niitä oikeasti näissä sääolosuhteissa voi oikein käyttää, varskinkaan, jos inhoaa pisteleviä, paksuja villasukkiksia. Sopii itse kokeilla, jos ei usko. 

Vierailija
191/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"osaa pukeutua"

No en ole nähnyt naisia, joilla olisi housut päässä tai sukat käsissä, mielestäni täällä kyllä opitaan pukeutumaan jo ihan lapsena, kuten muuallakin.

Ei vaan osata ja ymmärsit väärin "osaa pukeutua". Suomessa näkee liian usein laittamattomia, vääriin väreihin ja kokohin pukeutuneita ihmisiä. M28

Jonkinlaiselle tyylikoululle olisi täällä todella tarvetta. Nythän tilanne on se, että jos ei oma äiti opeta tyylikästä pukeutumista tai arvosta sitä, niin mistä se tytär sitä oppii? Jos ei sitten havahdu jonkin elämänkokemuksen myötä suomalaiseen heikkoon pukeutumiseen - itselläni herätyksenä toimi tutustuminen 90-luvulla virolaiseen kulttuuriin.

Ei se niin vaikeaa ole. Istuvat vaatteet (pääasiassa muualta kuin tavarataloista), valinta lämpimän ja kylmän väriskaalan väliltä niin vaatteet sopivat väreiltään yhteen, ihan perussääntöjä vaatteiden yhdistelemiseen eli jos yläosa on kuviollinen, alaosan täytyy olla yksivärinen ja toisinpäin, huivinsitomista voi opiskella youtubesta, ei liikaa koruja eikä ainaista mustaa. Takkiin ja laukkuun kannattaa satsata, jos mahdollista.

Sokoksella on nähtävästi miesten sekä naisten pukeutumiseen erikoistuneita asiantuntijoita. Anttilassakin oli vielä silloin kun se oli pystyssä. Nämä siis auttaa luomaan asukokonaisuuksia.

Vierailija
192/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itsellä nämä sääolosuhteet vaikuttavat pukeutumiseen. Suomi on sään puolesta aivan erilainen kuin vaikkapa Tanska mistä tulee paljon vaatteita Suomeen. Juuri katsoin kaupassa valkoista takkia jota ei voinut laittaa kiinni ollenkaan. Hyvännäköinen, mutta eikovin käytännöllinen.

Lisäksi olen ollut koiranomistaja 13 vuotta ja nyt pienen lapsen äiti niin nämä käytännön seikat vaikuttavat. On parempi olo kun on sään ja tilanteen mukaisesti pukeutunut ja jalassakengät joilla voi liikkua kunnolla.

Haaveilen kyllä usein, että Suomessa olisi enemmän sellaista mekko-säätä.

Vierailija
193/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö toisten ihmisten esteeetinen näkökulma merkitse sinulle mitään? Etkö halua ilahduttaa ympäristöäsi olemalla staili? 

Miksi et kunnioita gootteja pukeutumalla kuin gootit? Se hivelisi heidän esteettistä silmäänsä. Aina vain sinä, sinä, sinä itserakas mulgwqwisti! Häpeä!

Olisit voinut esittää asiasi ilman nimittelyä ja haukkumista. Gootithan nimenomaan pukeutuvat ja tekevät paljon työtä estettiikkansa eteen. Osa arvostaa, osa ilmeisesti ei. 

Etkä siltikään tajunnut, että se mikä hivelee sinun silmääsi ei hivele jonkun toisen silmää. Eli kaikki eivät voi miellyttää esteettisesti toisiaan joka tapauksessa. Tarvetta toisten miellyttämiselle ei joka tapauksessa ole, vaan se on täysin sairas konsepti, joka tulee vain narsistin mieleen.

Saat ymmärtää miten itse haluat ymmärtää. Täysin kohtuutonta nimitellä kanssaihmisiä ajattelevia ja sen mukaan pukeutuvia narsisteiksi. Saati kehottamaan häpeämään. Odotan anteeksipyyntöä. 

Vierailija
194/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on aika faktanluonteinen asia, että suomalainen nainen ei uskalla pukeutua nätisti, tai harva uskaltaa, tai viitsii. On tässä sen verran tullut seurattua, muualtakin.

Perustellaan aina säällä sitä, että joka paikkaan pitää pukeutua ankeisiin rytkyihin.

Ja ns. kovan linjan feministit vielä rummuttaa tätä, että ei saa näyttää miltään. Joka päivä tulee näitä avauksia tästä.

Tämä. En kehtaa, vaikka mieli välillä tekisikin pukeutua kauniimmin.

Kerran laitoin töihin mennessä kukkamekon hellekelillä päälle. Meillä kaikilla työntekijöillä talon puolesta työvaatteet. Tuli mieskollega vastaan ennen pukuhuoneita. Ei kyennyt edes hyvää huomenta sanomaan takaisin vaan tuijotti ja totesi: "Wou... !"

Ok... Ei edes ollut mikään ronski mekko. Ja kommentti selvästi lipsahti vahingossa, ei ollut mikään iskuyritys.

Kauppaankin jos sattuu mennä vähän nätimpänä niin aina joku mulkoilee päästä varpaisiin tyyöiin "Mikä tuo luulee olevansa"

Ja en siis kulje puolialasti tai meikkaa huomiota herättävästi.

Vierailija
195/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ihmeellisiä kirjoituksia täällä. Oikeastiko te valitsette jonkun rumemman vaatteen, ettei kukaan vaan katso pitempään?

Olen seuraillut joitakin vaatteisiin liittyviä, ulkomaalaisetn tekemiä videoita YouTubesta, ja niissä nämä somevaikuttajat käyttävät kyllä ihan tavallisia, kivoja vaatteita. Ei yleensä mitään korkkareita ja hulmumekkoja, vaan ihan tavallisia farkut, lenkkarit ja neule tai teepaita ja jakku -asuja. Olen seurannut myös paria-kolmea ranskalaista tubettajaa, ja ihan samaa sarjaa sieltäkin tulee.

Sellaisia vaatteita minullakin on kaapit väärällään, ja niitä myös käytän. Ja sellaisia vaatteita käyttää moni muukin suomalainen, varmaankin enemmistö, ellei nyt sitten satu olemaan juuri menossa salille tms.. Korkkarit ja liehumekot nyt eivät vaan ole minun tyyliäni, eikä niitä oikeasti näissä sääolosuhteissa voi oikein käyttää, varskinkaan, jos inhoaa pisteleviä, paksuja villasukkiksia. Sopii itse kokeilla, jos ei usko. 

Makuasioihin en ota kantaa, mutta liehumekkoja pystyy aivan hyvin käyttämään ympäri vuoden. Pitkä hame, ja jalat lämmittävät toisiaan sen sisällä, ei hevillä tarvita villasukkiksia. Villahame ja pitkä takki, ja mukavasti voi liehua menemään talvellakin, jos sellaisesta sattuu tykkäämään. Lyhyt helma ei tietenkään lämmitä. - 101

Vierailija
196/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkkareilla pärjää missä tahansa tilanteessa. Siis mikäli ei ole köntys joka ei osaa käyttää niitä.

Pienet on piirit sulla, jos korkkareilla joka tilanteessa pärjäät.

Vierailija
197/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takii o tullu noin paljon alapeukkuja? :o Eikö ihmiset saa pukeutua, niin kui he itse haluavat? Kukaan ei oo sit vastannu mitään. :D Haluisin ny kuulla perusteluja tuolle, et pitäisi pukeutua muitten pillin mukaan. Jo on kumma. M25

Suomessa ihmiset kunnioittavat itseään ja toisiaan riittävästi sellaisena kuin ollaan. Kunnioitus tulee enemmän tekemisestä kuin olemisesta. Sallitaan myös vapaampi pukeutuminen.

Paremmin pukeutunut ja hyvät käytöstavat omaava henkilö saa aina enemmän tunnustusta kuin huolimaton henkilö. Myös sitä huomiota mitä Suomessa kartetaan. Sanonpa vaan ettei kunnolla pukeutunut henkilö koreile vaatteilla, koreileva on kokenut amatööri. M28

Vierailija
198/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet on piirit sulla, jos korkkareilla joka tilanteessa pärjäät.

Ja sulla melko vaatimaton äidinkielen ymmärrys, kun et näytä käsittävän mitä tarkoittaa ”missä tahansa”.

Vierailija
199/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäläiset naiset pukeutuvat kyllä tyylikkäämmin kuin suomalaiset. Ja virolaiset, ruotsalaiset... Ihan kaikki tässä meidän ympärillä. Miksi Suomi on poikkeus pääsäännöstä?

Kyllä huomaa, ettet yhtään tiedä mistä puhut. Tervetuloa Itä-Suomen kaupunkeihin katsomaan livenä tätä venäläisten naisten ”tyylikkyyttä”: Siellä ne hiihtävät menemään lenkkareissa ja toppatakeissa niin, ettei suomalaisista kanssasisariataan erota muun kuin paksun pellemeikin, kasarikiharoiden ja ylenpalttisen parfyymipilven ansiosta.

Vierailija
200/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi pukeutua tylsästi ja rumasti?

Kuka sanoi että pukeudun tylsästi ja rumasti? Makuasioita.

Eiköhän anneta jokaisen pukeutua ihan oman tyylin mukaisesti, eikä ihmetellä täällä. Suomalaiset on köyhiä, asuminen maksaa kylmässä maassa, koti on tärkeämpi kuin vaatteet. Ranskassa asutaan hometaloissa, suihkuttomissa kopeissa.

Minä asun melkein pororajalla, ei täällä kukaan katso toisen vaatteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän