Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys! Miksei naiset tässä maassa osaa edelleenkään pukeutua kunnolla?

Vierailija
13.09.2020 |

En haasta riitaa enkä syyttele vaan KYSYN. Kysymys otsikossa. Viruksen takia olen ollut todella pitkään Suomessa, vaikka kotini on Ranskassa ja olen mies, joka on kiinnostunut muodista ja pukeutumisesta. Olen kysellyt varovasti asiaa ja saanut vastaukseksi että halutaan peittää eikä näyttää mitä on eikä tällä nyt suinkaan tarkoiteta alastomuutta vaan vaatteilla ei koreilla asennetta. Ihmettelen! M28

Kommentit (577)

Vierailija
161/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten muistan, että 80-luvulla vielä niin sanotusti pukeuduttiin. Talvellakin näki enemmän villakangastakkeja, nykyisin lähinnä toppatakkeja. Oli hattuja ja siistejä nahkakenkiä. Nykyisin kun käyt kenkäkaupassa, saat melkein hakemalla hakea nahkakenkiä. Suurin osa kauppojen villapaidoista on vastenmielistä keinokuitua. Joku pukeutumisen romahdus on ollut havaittavissa. 

80-luvulta lähtien talvet ovat muuttuneet? Ennen oli talvella pakkasta. Nyt ainakin täällä länsirannikolla ollaan pitkälti lämpötiloissa heilutaan nollan kahtapuolta ja sataa vettä ja räntää. Kuivia pakkaskelejä on harvoin ja toppatakki vettähylkivänä on kätevämpi. Villakanhad taas on ikävä sateessa.

Vierailija
162/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takii o tullu noin paljon alapeukkuja? :o Eikö ihmiset saa pukeutua, niin kui he itse haluavat? Kukaan ei oo sit vastannu mitään. :D Haluisin ny kuulla perusteluja tuolle, et pitäisi pukeutua muitten pillin mukaan. Jo on kumma. M25

Eikö toisten ihmisten esteeetinen näkökulma merkitse sinulle mitään? Etkö halua ilahduttaa ympäristöäsi olemalla staili? 

Ai niin, eih ei Suomessa, koska kateus? 

Voit myös osoittaa itsekunnioitusta pukeutumalla hyvin.

Suomessa ihmiset kunnioittavat itseään ja toisiaan riittävästi sellaisena kuin ollaan. Kunnioitus tulee enemmän tekemisestä kuin olemisesta. Sallitaan myös vapaampi pukeutuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla pinnallinen?

Eikö muoti nimenomaan ole vain turhaa, pinnallista kulutusta? Ja miksi kaikkien pitäisi pukeutua saman muotin mukaan muodikkaasti?

Miksi pitää lukea aloitus ja ketju ajatuksella? Miksi ei vain voi aina tölvästä jotain asian vierestä?

Tässä ei puhuta pintamuodista vaan ajattomasta tyylikkyydestä.

Luin aloituksen. Tällaista keskusteluketjua ei kiinnosta lukea 8 sivua.

"olen mies, joka on kiinnostunut muodista ja pukeutumisesta. Olen kysellyt varovasti asiaa ja saanut vastaukseksi että halutaan peittää eikä näyttää mitä on eikä tällä nyt suinkaan tarkoiteta alastomuutta vaan vaatteilla ei koreilla asennetta."

Aloittaja itse puhui" kunnolla" pukeutumisesta otsikossa ja itse aloituksessa sanoi olevansa kiinnostunut muodista. Niinpä saa ilman muuta käsityksen, että hänen mielestään kunnollinen pukeutuminen = muodikas pukeutuminen. Olisi sitten avannut enemmän otsikkoaan ja kummasteluaan, jos kerta näin ei ole.

Vierailija
164/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään pukeutua naisellisesti, en tarkoita nyt sitä, että sillä lailla kuin kysyjä ehkä tarkoittaa.

Käytän paljon hameita ja mekkoja, saappaita, laitan hiukset ja meikkaan, käytän koruja, mutta en liikaa. Siis korvakorut, joskus kaulakoru ja joskus sormus, lähinnä Kalevala korun koruja.

Saan jonkin verran huomauttelua tyylistäni, kuten kyselyä siitä, että mitkä juhlat nyt on, tms. Pidetään jotenkin sellaisena bimbona jos tykkää pukeutua naisellisemmin. En kuitenkaan paljastele tai käytä kireitä vaatteita.

Käytän hameita ja mekkoja myös talvisin, valitsen materiaalit lämpötilan mukaan. Moni on kysynyt, miten talvella tarkenee hameessa. Mielestäni neulehame/-mekko villasukkahousujen kanssa on lämpimämpi kuin se nylonit farkkujen alla.

Myös farkkujen alke voi lattaa pitkät merinovillaiset tai silkkikalsarit. . Eipä palella.

Vierailija
165/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tärkeää kuinka nainen pukeutuu ja tapailen vain tyylikkäitä daameja. M42

Vierailija
166/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, ap.

Itse osaan pukeutua, ja rakastan muotia. Mutta on päiviä, jolloin en viitsi vaivautua. Tarkemmin sanoen viitsisin kyllä, mutta en halua joutua katseiden kohteeksi ja erottua massasta niin räikeästi kuin hyvin pukeutumalla erottuisi. Joudun siis päivittäin valitsemaan pukeudunko mieltymysteni mukaan ja olen silmätikkuna, vai menenkö ryysyissä jolloin kukaan ei tuijota.

Ehkä tässä viitteitä siihen, miksi täällä ei näe kovin monella hyvää pukeutumista.

Ihanaa kuitenkin huomata, että ex-mieheni lisäksi edes yksi toinenkin suomalainen mies välittää! Jospa minä elämäni aikana löytäisin vielä uudelleen sellaisen miehen, joka ymmärtää arvostaa panostustani.

Vierailija
167/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tärkeää kuinka nainen pukeutuu ja tapailen vain tyylikkäitä daameja. M42

Mukava tietää!

t. 167 (N42)

Vierailija
168/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska pukeudun niin, että itsellä on hyvä ja mukava olla. En muita varten.

jos hyvä ja mukava olo on tavoitteena pukeutumisessa, miksi sitten pitää ostaa kaapit täyteen vaatteita ja kenkiä, joita ei käytä

Minulla on yläasteajaltakin vielä vaatteita kaapissa :D Olen ostanut elämän varrella mielettömät määrät kivannäköisiä vaatteita, mutta ovat niin epäkäytännöllisiä, ettei tule koskaan pidettyä.

-eri

Kannattaa opetella haluamisen ja tarpeen ero. Sitten ostat vain mitä tarvitset.

Laadukkaat keskenään yhdisteltävät arkivaatteet ja juhla asu talveksi ja kesäksi. Ei tarvitse kuin parikymmentä vaatekapoaletta jos alusvaatteita ei lasketa.

Et nyt ymmärtänyt. Halusin ne, koska ne ovat kivannäköisiä :)

Pointtihan on juuri tuo. Haludit ne, et tarvinnut. Pistät rahasi epäkäytännöllisiin vaatteisiin, joita et käytä . Mikä järki siinä on?

169/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meitä on, ap, jotka välittävät tyylistä. Ehkä ei kannattaisi edes puhua muodista, vaan tyylistä ja arjen estetiikasta.

Jotkut eivät välitä, se heille suotakoon.

Minulle itselleni estetiikka on tärkeää eikä lainkaan ristiriidassa käytännöllisyyden kanssa. En esim. käytä korkkareita koskaan. Mulla on useampi pari kauniita matalakorkoisia (tai korottomia) kenkiä eri käyttötarkoituksiin, myös juhliin. Ja tietenkin pukeudun tilanteen mukaan. Ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että että ollakseen tyylikäs pitää laittaa se paras villakangastakki koirankusetusreissulle sadesäällä?

Olen aina inhonnut rumat ne vaatteilla koreilee-ajattelua. Kauneutta on hyvä olla elämässä.

N50

Vierailija
170/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on aika faktanluonteinen asia, että suomalainen nainen ei uskalla pukeutua nätisti, tai harva uskaltaa, tai viitsii. On tässä sen verran tullut seurattua, muualtakin.

Perustellaan aina säällä sitä, että joka paikkaan pitää pukeutua ankeisiin rytkyihin.

Ja ns. kovan linjan feministit vielä rummuttaa tätä, että ei saa näyttää miltään. Joka päivä tulee näitä avauksia tästä.

Miksi tunnen aasialaisia ja venäläisiä keillä ei enää 50+ iässä ole mitään tyylitajua? Noiden usein ajatellaan olevan muodin perässä. Tiedä sitten onko kotiutumisella jotain tekemistä tämän asian kanssa 😅

Vierailija
171/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on aika faktanluonteinen asia, että suomalainen nainen ei uskalla pukeutua nätisti, tai harva uskaltaa, tai viitsii. On tässä sen verran tullut seurattua, muualtakin.

Perustellaan aina säällä sitä, että joka paikkaan pitää pukeutua ankeisiin rytkyihin.

Ja ns. kovan linjan feministit vielä rummuttaa tätä, että ei saa näyttää miltään. Joka päivä tulee näitä avauksia tästä.

Monellako miehellä näkyy viimeisen päälle olevia vaatteita? Olisihan tuo erikoinen näky lähteä ykköset päällä resupekan kanssa.

Vierailija
172/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö toisten ihmisten esteeetinen näkökulma merkitse sinulle mitään? Etkö halua ilahduttaa ympäristöäsi olemalla staili? 

Miksi et kunnioita gootteja pukeutumalla kuin gootit? Se hivelisi heidän esteettistä silmäänsä. Aina vain sinä, sinä, sinä itserakas mulgwqwisti! Häpeä!

Vierailija
173/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso esim. Net-a-porterista paljonko kaunis, hyvin leikattu ja hyvistä materiaaleista tehty naisten vaatetus maksaa.

Massamuoti on rumaa muovista páskaa ja vain siihen on 99%:llä naisista varaa.

Miehet saavat kohtuuhinnalla hyviäkin klassisia vaatteita, naisten laatuvaatteet ovat aivan järkyttävän kalliita ja ainoastaan rikkaat voivat niitä hankkia.

Vastauksesi on tekosyy. Esim siskoni joka ei ole koskaan pukeutunut legginseihin ja toppeihin on vähemmällä rahalla tehnyt löytöjä. Toki nykyisin paremmilla tuloilla voi ostaa kalliimpaakin mutta hyviä löytöjä voi tehdä tuloluokasta huolimatta kunhan viitsii käyttää aikaa etsimisiin ja mielikuvitukseen. M28

Miksi tuhlata aikaa "tekemällä löytöjä" jos voi vaan ostaa jotain nopeasti kaupasta ja olla itse tyytyväinen ja käyttää aikaa johonkin muuhun?

Koska kanssihmiset ja vastaantulijat arvostavat tyylikästä näkyä. 

Tulevatko he kertomaan arvostuksensa vai tyytyvätkö he vain katsomaan päästä varpaisiin ja nyökkäämään hyväksyvästi? Vai millä tavalla sinä osoitat heille arvostuksesi?

Hymy, nyökkäys, hyväksyvä kommunikatiivinen asenne. Taitaa kyllä tapahtua vain Ranskassa. Ilme sanoo, että wow, huomasin sinut. 

Kääntäisin tämän toisin päin. Arvostatko itse jos näet hyvin pukeutuneita ihmisiä? Vai mulkoiletko sivusilmällä että ketähän nuokin kuvittelevat olevansa? 

Entä laitapuolen kulkijat kaduilla? Säälinsekaisia ajatuksia? Parasta ehkä olla siltä väliltä, ei kannata erottua suuntaan kuin toiseenkaan. 

En yleensä katso ketään niin tarkasti. Saatan huomata, jos jollain on joku mielestäni kivanvärinen vaate, mutta en sitäkään jää pohtimaan. Minulle vaatteet ja muoti ei ole mitenkään tärkeitä enkä osaa kertoa, jos joku kysyy, mitä työkavereilla oli sinä päivänä päällä.

Miten laitapuolen kulkijat liittyvät tähän keskusteluun millään tavalla? Jos heistä on haittaa, niin silloin he huutelevat, tunkevat seuraan tai haisevat. Sääliä tunnen, jos satun tietämään tyypin siltä ajalta, kun hänellä oli asiat kunnossa.

No siten liittyvät että pukeutuminen on sosiaalista osittain ja jokaisessa sosiaalisessa ympäristössä pitää mukautua joukkoon. Suomessa tämänkin keskustelun perusteella herättää helposti liikaa huomiota pukeutumalla liian hyvin ja kommenteiksi tulee helposti: "mitkäs juhlat nyt on", "Oletko menossa johonkin", "etkö palele talvella hameessa?". Eli pukeutuminen, joka muualla olisi normin mukaista, on Suomessa huomiota herättävää. Molemmat ääripäät siis erottuvat joukosta, siispä olen tietoisesti valinnut huomiota herättämättömän keskitien. 

Otin vertailukohdaksi laitapuolen kulkijan, koska hyvin pukeutunut herättää minusta yhtä paljon huomiota kuin toisen ääripään edustaja. Kun taas ranskassa hyvin pukeutuneena et poikkea joukosta. 

Sitten taas Papua-Uusi-Guineassa hyvin pukeutunut herättää huomiota. Taitaa suomimallin tuulipukuun pukeutunutkin tehdä saman vaikutuksen.

Niin, jos muuttaisit Papua-Uusi-Guineaan, varmaankin alkaisit pukeutua paikallisesti sääolosuhteiden takia, mutta myös sopeutuaksesi joukkoon. Sama Suomessa, älä vain ala koreilla vaatteilla, ihmiset vielä ajattelevat sinua leuhkaksi tai pinnalliseksi. 

Vierailija
174/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35434 kirjoitti:

Kyllä meitä on, ap, jotka välittävät tyylistä. Ehkä ei kannattaisi edes puhua muodista, vaan tyylistä ja arjen estetiikasta.

Jotkut eivät välitä, se heille suotakoon.

Minulle itselleni estetiikka on tärkeää eikä lainkaan ristiriidassa käytännöllisyyden kanssa. En esim. käytä korkkareita koskaan. Mulla on useampi pari kauniita matalakorkoisia (tai korottomia) kenkiä eri käyttötarkoituksiin, myös juhliin. Ja tietenkin pukeudun tilanteen mukaan. Ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että että ollakseen tyylikäs pitää laittaa se paras villakangastakki koirankusetusreissulle sadesäällä?

Olen aina inhonnut rumat ne vaatteilla koreilee-ajattelua. Kauneutta on hyvä olla elämässä.

N50

Jotenkin ristiriitaista, että puhut tyylistä ja arjen estetiikasta ja silti käytät sanaa "koirankusetusreissu" meidän esteetikkojen silmille levähtämään. Niin vylgääriä. 

Vierailija
175/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nimenomaan osataan pukeutua kunnolla. Täällä jos missä pukeutuminen on säänmukaista ja käytännöllistä. Pääsevät lapsetkin ulkoilemaan vaikkapa vesisateessa, kun äideilläkin on kunnolliset ulkoiluvarusteet.

Vierailija
176/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et kunnioita gootteja pukeutumalla kuin gootit? Se hivelisi heidän esteettistä silmäänsä. Aina vain sinä, sinä, sinä itserakas mulgwqwisti! Häpeä!

Olisit voinut esittää asiasi ilman nimittelyä ja haukkumista. Gootithan nimenomaan pukeutuvat ja tekevät paljon työtä estettiikkansa eteen. Osa arvostaa, osa ilmeisesti ei. 

Vierailija
177/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tekee mieli sulautua harmaaseen massaan, suomalaiset tuijottaa ikävästi heti jos on jotain nättiä taai huomiotaherättävää päällä. En tykkää! Kun asuin ulkomailla olin vapautuneempi ja ostin vähän toisenlaisia vaatteita. Suomeen palattua niitä ei enää jonkun ajan päästä tehnyt mieli laittaa päälle. Joo ei vaan pitäisi välittää muiden mielipiteistä mutta haluan olla rauhassa, en tuijotettavana

Vierailija
178/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieras78954 kirjoitti:

Jos Suomessa panostaa omaan/lastensa pukeutumiseen on pinnallinen, yksinkertainen hempukka joka yrittää peitellä jotakin tyhjiötä elämässään eikä keskity elämässä tärkeisiin asioihin. 😔

Sama juttu meikkaamisen kanssa. Ja sisustamisen.

Vierailija
179/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kajaanissa asuttiin ennen ja venäläistä tyyliä oli mm. pistää talvipakkasella pitkä toppatakki, karvahattu ja paikallisesta liikkeestä ostetut upouudet halpalenkkarit. Ihmiset ovat sokeita venäläisten erikoisille tyyleille, päättävät päässään niide vastaantullessa olevan suomalaisia. Olen nähnyt myös lihavia venäläisiä farkut jalassa ja t-paita päällä. Sokeat pöljät näkee vain ne pari kaunista tyylikästä naista ja heidän mielestään he ovat kaikki venäläiset.  

Vierailija
180/577 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monellako miehellä näkyy viimeisen päälle olevia vaatteita? Olisihan tuo erikoinen näky lähteä ykköset päällä resupekan kanssa.

Tämä taas todistaa että seura tekee kaltaisekseen ja sopeudumme joukkoon olemalla vähemmän viimeisen päälle. Siksi ehdotankin ap:lle koko kansan kattavaa tyylikoulua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi