Opetelkaa käyttäytymään hautausmaalla!
Ja opettakaa ne käytöstavat myös lapsillenne. Ihan järkyttävän huonoa käytöstä pääsin äsken todistamaan.
Valittiin tarkoituksella hieman myöhäisempi aika käydä hautausmaalla tänään, sillä haluttiin käydä siellä rauhassa. Menetin hiljattain itse yhden läheisimmistä sukulaisistani, enkä päässyt hautajaisiin, koska hän asui ulkomailla. Nyt olisin halunnut hautausmaalla halunnut antaa itselleni sen rauhallisen hetken ja "hyvästellä" hänet mielessäni.
Vaan kuinkas kävikään? Kaksi mammaa vaunuineen juoruaa kovaan ääneen (oikeasti, kuului vielä pitkälle hautausmaan toiselle puolelle) paikkakunnan vuokratonteista samaan aikaan kun neljä kakaraa juoksee muualle haudattujen muistomerkin ympärillä ja muiden jaloissa.
Kun tultiin toisen läheisen haudalta takaisin, mammat olivat sentään älynneet sirtyä varsinaisen hautausmaan aitojen ulkopuolelle, mutta edelleen olivat muutaman metrin päässä, ja edelleen kakarat juoksivat parkkipaikalla ympäriinsä, mammat itsekin keskellä ajoväylää.
Onko tosiaan niin vaikeaa tajuta, että hautausmaalla kuljetaan hiljaa ja rauhallisesti, ei puhuta turhanpäiväisyyksiä ja lapset pysyvät piakoillaan? Jos ei onnistu, niin jääkää kotiin. Siellä on ihmisiä, jotka tahtovat muistella läheisiään, ja osan menetys voi olla vielä hyvinkin tuore. Vähän kunnioitusta niin vainajia kuin omaisiakin kohtaan!
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 21:15"]
Vähän suvaitsevaisuutta.
[/quote]
Eli susta olisi ihan ok, jos kävisit ensimmäistä kertaa läheisesi haudalla, ja vieressä riehuisi lauma kakaroita ja vanhemmat juoruaisivat kuin lähikapakassa?
[/quote]
Ohis vastaa... mulle olis ihan ok, minä osaan sulkea maailman tarvittaessa ulkopuolelle.
Lähikapakka -vertailu on luokatonta, mutta sitähän sinä ehkä sitten osaat hyvin?
Hautausmaalla olisi hyvä käyttäytyä korrektisti, mutta kyllä, on sielläkin elämää välillä, etenkin tänä viikonloppuna.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 21:15"]
Vähän suvaitsevaisuutta.
[/quote]
Eli susta olisi ihan ok, jos kävisit ensimmäistä kertaa läheisesi haudalla, ja vieressä riehuisi lauma kakaroita ja vanhemmat juoruaisivat kuin lähikapakassa?
[/quote]
Kun se ei näy ulospäin onko joku haudalla ensimmäistä kertaa vai kahdettasataa.
On kaksi eri asiaa, kun iso lauma ihmisiä on hautausmaalla ja käyttäytyy asiaankuuluvasti, kuin että lauma ihmisiä (aikuisia tai lapsia) on hautausmaalla ja juoksentelee ym. Tarkoitan, et turha peräänkuuluttaa muina päivinä menoa, kun tässä ei ole kyse siitä. Kyse on siitä, että ihmiset ei tiedä miten hautausmaalla käyttäydytään! Sinne ei todellakaan kuulu räkiminen, kälätys tai juoksentelu.
Jos hautausmaalla on ollut esimerkiksi sata ihmistä ja heistä kaksi on kälättänyt kovaäänisesti, niin aika hyvä tulos se minusta on. 98% on silti käyttäytynyt asiallisesti. Saahan tästäkin mielensä pahoittaa, mutta kannattaako?
Minä kävin tänään kirkossa sytyttämässä kynttilän hetki sitten kuolleen isäni muistoksi. Isäni siis tuhkattiin. Hänen muistolaatta on kirkon seinässä ja uurna kirkon alla olevassa tilassa. Kirkkoon mennessä ihmettelin kovaa hälyä ja ajattelin että siellä on joku tapahtuma. Kuitenkin siellä oli ryhmä aikuisia, ystäväporukka ilmeisesti. He puhuivat suomea mutta vaikuttivat turisteilta. Ainakin he räpsivät innokkaasti kuvia ja kiertelivät kirkkoa. Ryhmä oli minusta kamalan rauhaton ja kovaääninen. Itse olen ajatellut että kirkossa liikutaan rauhallisesti, vähäeleisesti ja hiljaa eikä metelöidä. No tietenkin tapoja ja tottumuksia on erilaisia. Siirryin kukkieni ja kynttilän kanssa "muistotilaan" ja istun penkille rauhoittumaan. Tämä tila on siis kirkon seinustalla tavallaan vähän eristyksissä kirkon nähtävyyksistä, ei suinkaan missään saarnastuolin alla. Hetken kuluttua tämä porukka tuli samaiseen muistosyvennykseen ja yhdessä he rupesivat tavaamaan laatoista vainajien niniä ja laskemaan elinvuosia. Joidenkin vähän hassujen nimien kohdalla he hieman naureskelivat ja toistivat nimeä moneen kertaan. Tavallaan tämä on pieni asia mutta minusta se tuntui epäkorrektilta. Toki laattoja voi katsella, mutta olisin toivonut hieman tilannetajua, koska minun lisäksi penkillä oli kaksi muuta omaistaan muistelevaa. Oletan että tämä porukka ymmärsi että tilassa usein muistellaan vainajia. Ehkä ylireagoin?
Minulle on kuitenkin opetettu tiukasti että kirkossa ollaan hiljaa ja vainajia ei millään tavalla saa halveksua. Ei vaikka nimi olisi hassu tai hauta huonosti hoidettu. Muistan kuinka topakasti muuten lempeä mummoni opasti minua lapsena näissä asioissa. Hän opetti myös että aina hautausmaalle astuessa pitää ottaa lakki pois ja käytöksen pitää olla arvokasta. Muistan kerran lapsena kun ruumisauto ajoi meitä vastaan. Mummoni sihahti että pipo pois päästä ja pysähdy. Mummoni esimerkkiä seuraten seisoin hiljaa ja ruumiasuton ajaessa ohi. Nämä taidot olen opettanut myös omale lapselleni. Olen neuvonut että kirkossa puhutaan vain välttämättömät asiat. Kotona voi sitten jutella ihmetystä herättäneistä asioista ja seuraavalla kerralla voidaan katsoa tarkemmin. Samat säännöt koskee hautausmaata. Siellä kävellään vain merkittyjä reittejä pitkin, ei juosta, ei meluta. Aina pitää käyttäytyä, vaikka olisikin pyhäinpäivä.
Olen juuri samaa mieltä kuin nro 4