Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetelkaa käyttäytymään hautausmaalla!

Vierailija
02.11.2013 |

Ja opettakaa ne käytöstavat myös lapsillenne. Ihan järkyttävän huonoa käytöstä pääsin äsken todistamaan. 

Valittiin tarkoituksella hieman myöhäisempi aika käydä hautausmaalla tänään, sillä haluttiin käydä siellä rauhassa. Menetin hiljattain itse yhden läheisimmistä sukulaisistani, enkä päässyt hautajaisiin, koska hän asui ulkomailla. Nyt olisin halunnut hautausmaalla halunnut antaa itselleni sen rauhallisen hetken ja "hyvästellä" hänet mielessäni. 

Vaan kuinkas kävikään? Kaksi mammaa vaunuineen juoruaa kovaan ääneen (oikeasti, kuului vielä pitkälle hautausmaan toiselle puolelle) paikkakunnan vuokratonteista samaan aikaan kun neljä kakaraa juoksee muualle haudattujen muistomerkin ympärillä ja muiden jaloissa.

Kun tultiin toisen läheisen haudalta takaisin, mammat olivat sentään älynneet sirtyä varsinaisen hautausmaan aitojen ulkopuolelle, mutta edelleen olivat muutaman metrin päässä, ja edelleen kakarat juoksivat parkkipaikalla ympäriinsä, mammat itsekin keskellä ajoväylää.

Onko tosiaan niin vaikeaa tajuta, että hautausmaalla kuljetaan hiljaa ja rauhallisesti, ei puhuta turhanpäiväisyyksiä ja lapset pysyvät piakoillaan? Jos ei onnistu, niin jääkää kotiin. Siellä on ihmisiä, jotka tahtovat muistella läheisiään, ja osan menetys voi olla vielä hyvinkin tuore. Vähän kunnioitusta niin vainajia kuin omaisiakin kohtaan!

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme perheeni kanssa (mies, 4-vuotias poika ja 2-vuotias tyttö) viime joululomalla (2012) Lapissa matkalla, ja poikkesimme hautausmaalle. Sinne on haudattu lasten sinä vuonna kuollut eno, siis minun veljeni. Oli aika kylmä ilma, mutta päätimme mennä käymään haudalla, koska käymme siellä hyvin harvoin, sillä asumme Etelä-Suomessa. Oli hyvin kylmää, siellä tuuli ja satoi lunta. Lapsilla ja minulla oli pipot päässä. Siellä sitten joku mamma tuli sanomaan, että pipot pois päästä. Ilma oli ihan jäätävää. Kun lähdimme pois, niin lapset ja minä olimme ihan kylmissään. Kuumehan siitä tuli meille kolmelle.

Vierailija
2/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 16:57"]

Olimme perheeni kanssa (mies, 4-vuotias poika ja 2-vuotias tyttö) viime joululomalla (2012) Lapissa matkalla, ja poikkesimme hautausmaalle. Sinne on haudattu lasten sinä vuonna kuollut eno, siis minun veljeni. Oli aika kylmä ilma, mutta päätimme mennä käymään haudalla, koska käymme siellä hyvin harvoin, sillä asumme Etelä-Suomessa. Oli hyvin kylmää, siellä tuuli ja satoi lunta. Lapsilla ja minulla oli pipot päässä. Siellä sitten joku mamma tuli sanomaan, että pipot pois päästä. Ilma oli ihan jäätävää. Kun lähdimme pois, niin lapset ja minä olimme ihan kylmissään. Kuumehan siitä tuli meille kolmelle.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 11:29"]

Mulle hautausmaa on samanlainen paikka kuin kauppatori. Ei se paikka itsessään mitään etikettiä vaadi. Tilaisuus kyllä, kuten hautajaiset.

[/quote]

Sitten menet kauppatorille. Haurausmaat eivät ole sinun melskaustasi varten. Noinko suhtaudut etikettiin kaikessa muussakin? Metsäläinenkin ymmärtää tään hautausmaakäytöksen. Mutta et sinä, ilmeisesti.

Vierailija
4/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 17:03"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 11:29"]

Mulle hautausmaa on samanlainen paikka kuin kauppatori. Ei se paikka itsessään mitään etikettiä vaadi. Tilaisuus kyllä, kuten hautajaiset.

[/quote]

Sitten menet kauppatorille. Haurausmaat eivät ole sinun melskaustasi varten. Noinko suhtaudut etikettiin kaikessa muussakin? Metsäläinenkin ymmärtää tään hautausmaakäytöksen. Mutta et sinä, ilmeisesti.

[/quote]

*hautausmaat

Vierailija
5/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen suree omalla tavallaan.

Vierailija
6/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 17:06"]

[/quote]

Häh?

Vierailija
7/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 08:21"]

Huh huh tätä ymmärtämisvaikeuksista kärsivien mammojen määrää! Olen ap:n kanssa ihan samaa mieltä: aikuisten ihmisten tulee osata käyttäytyä suomalaisella hautausmaalla hiljaa ja edes toisten surua kunnioittaen.Myös lapsia on komennettava hillittyyn käytökseen, jos nämä eivät sitä itse vielä ymmärrä. Milloin ne lapset oppivat käytöstavat, jos niitä ei milloinkaan edes aleta opettaa? Rippikouluako mammat odottavat?[/quote]

Minulle käytöstapoihin kuuluu mm. se, että en nimittele tai tuomitse eri tavalla käyttäytyviä ihmisiä junteiksi tms. Ymmärrän myös sen, että en voi vaatia tai odottaa muiden käyttäytyvän aina niin kuin minä haluan. Minusta tuntuu todella itsekkäälle ja erittäin huonolle käytökselle se, että toisten pitäisi kunnioittaa MINUN surua ja käyttäytyä niin kuin MINÄ määrittelen lähtien siitä, minkälaisella äänellä saa puhua. Miten te hiljaisuutta ja hillittyä käytöstä vaativat annatte tilaa muulla tavoin surevien surulle? Sitäkö ei tarvitse huomioida ollenkaan?

Luulen, että suurin osa käytöstapoja hautausmaalla vaativista on kotoisin pieniltä paikkakunnilta, joissa tavat vielä ovat hyvin yhteinäisiä. Itse olen nähnyt Hietaniemen hautausmaalla mm. lenkkeilijöitä ja pyöräilijöitä, enkä siitä mitenkään pahastu. Samaisen hautausmaan vieressä on järjestetty festivaalit ja ties mitä muuta.

Oma sukuni on kotoisin Karjalasta ja tätini ovat todella puheilaita. Haudalla meillä on tapana muistella vainajaan liittyviä hassuja sattumuksia tms. Pahoittelen, jos se jotakuta loukkaa mutta itse en aio tavasta luopua jatkossakaan.

Vierailija
8/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 17:14"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 17:06"]

[/quote]

Häh?

[/quote]

Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Joku haluaa pohtia asioita hiljaa mielessään, toinen pääsee pahimman yli juttelemalla muiden kanssa, kolmas haluaa lausua runoja haudalla. Ei ole olemassa yhtä (oikeaa) tapaa surra.

Olen menettänyt kolme läheistä sukulaista viimeisen vuoden aikana enkä välitä siitä, miten muut heidän hautansa läheisyydessä käyttäytyvät. Enpä jaksa desibelimittarin kanssa kynttilöitä haudalle viedä tai muiden hattupäästä pahastua. Ei se tuo sukulaisiani takaisin tai vähennä heidän ennen kuolemaansa kokemia kärsimyksiä

Vierailija
9/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle, seuraavaan kerran kun näin tapahtuu, vedät itsesi vuolaaseen itkuun ja menet vuodattamaan läheisesi koko elämän näille mammoille. Luulis että menevät hiljaisemmaksi, kun joku tulee ja rutistaa tukea menetyksestään johtuen. Ehkä sitten huomaavat, että maailmassa on heidän lisäkseen muitakin.

Vierailija
10/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 17:25"]

Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Joku haluaa pohtia asioita hiljaa mielessään, toinen pääsee pahimman yli juttelemalla muiden kanssa, kolmas haluaa lausua runoja haudalla. Ei ole olemassa yhtä (oikeaa) tapaa surra.

Olen menettänyt kolme läheistä sukulaista viimeisen vuoden aikana enkä välitä siitä, miten muut heidän hautansa läheisyydessä käyttäytyvät. Enpä jaksa desibelimittarin kanssa kynttilöitä haudalle viedä tai muiden hattupäästä pahastua. Ei se tuo sukulaisiani takaisin tai vähennä heidän ennen kuolemaansa kokemia kärsimyksiä

[/quote]

Komppi tälle. Jos jaksaa pahastua ja loukkaantua muiden hautausmaakäyttäytymisestä, niin pahin suru on hellittänyt.

Vierailija
11/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän oli alunperin kyse käytöstavoista, eikä kenenkään suremisen muodoista. Nämä käytöstavat puuttuvat suurimmalta osalta ihmisiä nykyään ihan joka paikassa, eli ei ole pelkästään hautausmaalla ongelma, vaan kaikessa ihmisten välisessä kanssakäymisessä.

Oma napa ja varsinkin mun jälkeläisten navat, ne ovat maailman napoja. Ja on itselläkin jälkeläisiä.

T:mies (vaikka eihän sitä saa täällä erikseen mainita)

Vierailija
12/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 14:05"]

Mikähän se oikea hautausmaaetiketti sitten on? Kovin on ristiriitaisia vastaukset täällä. En minä ainakaan koe olevani niin muiden yläpuolella, että voisin muille sanoa, kuinka surua tulee käsitellä tai mitä hautausmaalla saa tai ei saa tehdä. Ei ne kuolleet ainakaan välitä juoruamisesta, huutelusta tai lasten leikkimisestä.

Enemmän minua harmittaa se, jos ihmiset käyvät ulkoiluttamassa koiraansa hautausmaalla. Toisaalta ymmärrän, että voi olla mukava ottaa koira mukaan sinne rakkaan ihmisen haudalle.

[/quote]

Loksahti minultakin suu auki, kun toissavuonna haudalle tuli nainen kahden ison koiran kanssa. Päästi ne irti ja hurtat laukkoi pitkin hautausmaata ja kävi paasien  viereen kusella ja parit paskatkin tuli väännettyä haudoille.

Kun sanoin siitä naiselle, se pillastui, että onhan täällä luonnoneläimiäkin ja pupun papanoita haudoilla. Sinne ne maatuu koiran kakit samalla tavalla kuin muutkin.

Vierailija
13/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marketit, kirjastot ja ravintolat ovat jo perheystävällisiä, eli tolkuton riehuminen ja huutaminen on niissä ongelma vain siitä pahastuville. Jos jossain muussa paikassa toivottavampaa on asiallisempi käytös, asiaa puolustavat ovat jotain kalkkeutuneita mummoja.

Lasten kasvattaminen ja ohjaaminen toimimaan oikein uusissa tilanteissa on so last season, haukutaan ne muut vanhanaikaisiksi junteiksi, kun eivät rakasta riehumista missä tahansa.

Vierailija
14/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein viisainta olisi, jos tuhkaisitte läheisenne ja lähettäisitte tuhkan tuulten mukana maailman ääriin. Niin minä olen tehnyt vanhempieni kanssa (molempien toive), eikä tarvitse mennä heitä minnekään erityiseen paikkaan muistelemaan, voin tehdä sen vaikka tässä tietokoneen ääressä. Suljen silmäni ja annan muistojen tulla. Ei tarvitse pahastua curling-vanhempien einopetterien ja hilmajanicoitten kiljumisesta eikä rakkikoirien ulosteista synkillä hautausmailla eikä tarvitse lähteä huonoon keliin ajamaan laumasieluina niin kuin toiset tekevät, vain siksi koska "niin kuuluu tehdä". Käyttäkää järkeänne, ihmiset, myös tunneasioissa.

Vierailija
15/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti ihmettelevänsä "tätä suomalaisten haudanpalvontaa" - mikä uskomaton aivopieru nyt kyllä pääsi kirjoittajaltaan! Ei se ole mitään palvontaa jos hyviin tapoihin kuuluu rauhallinen käytös hautausmaalla, tuttujen tervehtiminen, kiittäminen ruan jälkeen, oven pitäminen perässä kävelevälle jne. 

En yksinkertaisesti voi käsittää joidenkin ajattelemattomuutta ja junttiutta näissä asioissa. Saatana mulla palaa hermo kirkossa tirskuvien, hautausmaalla kälättävien, pipo päässä koulussa löntystävien ja jatkuvasti toisille haistattelevien räkänokkien kanssa. 

Pahinta ei suinkaan ole teini-ikäisten luokaton käytös, vaan se ettei heille ole opetettu minkäänlaisia käytöstapoja.

Säälin myös vaahtosammuttimien kokoisia pikkulapsia, jotka joutuvat kärsimään junttivanhempiensa ajattelemattomuudesta. Opettakaa tuulipukuäidit kakaranne käyttäytymään - olitte sitten hautausmaalla tai ette. 

Nainen, 24v. 

Vierailija
16/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 19:17"]

Opettakaa tuulipukuäidit kakaranne käyttäytymään - olitte sitten hautausmaalla tai ette. 

[/quote]

Mutta kun tyhjästä on paha nyhjäistä - miten opettaa, kun itsekään ei osaa?

Vierailija
17/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

81, hyvä kysymys! Niin, jos sitä kuuluisaa maalaisjärkeä ei ole niin aika köyhä on lopputulos.

Vierailija
18/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida tätä koira-asiaa.

Itse kävin viimeksi eilen hautausmaalla koirani kanssa. Koira käyttäytyi hyvin, käveli vieressäni haudalle, sytytettiin kynttilä ja lähdettiin pois. Pidin hihnan tiukalla eli en tietenkään antanut koiran tehdä mitään tarpeita hautausmaalle.

Samalla tavalla olemme käyneet ennenkin ihan vain siksi, että saan hoidettua hautausmaalla käynnin ja koiran lenkityksen samalla. Lenkki ei ole siis hautausmaakävely, vaan matka kotoa sinne ja takaisin. Näin uskon tilanteen monella muullakin olevan, jotka siellä hautausmaalla koiriaan "ulkoiluttavat".

En siis toki itsekään ymmärrä ihmistä, joka käyttää koiraansa tarpeillaan hautausmaalla ja ilman muuta tulisi palautetta annettua jos kyseiseen toimintaan törmäisin, mutta niin kauan kun koira käyttäytyy "asiallisesti", en lähtisi koiria hautausmaalla tuomitsemaan.

Ja se koirankieltokyltti on käsittääkseni laiton, eli sillä ei ole mitään lain voimaa tai pakottavuutta. Mutta korjatkaa toki jos olen väärässä.

Yleisesti sanoisin että hautausmaalla käyttäytymisen tulee olla perusasiallista, siis ei mitään rellestämistä, mutta ei siellä mielestäni nauraminen tai kuulumisten vaihto kiellettyä ole. Usein tuntuu että Suomessa tosiaan vainajaa saisi muistella vain itkukurkussa, vaikka ihan hyvin voisi miettiä niitä iloisia muistoja. Tuskin se vainajakaan sitä itkua haluaisi katsella. Itselläni kuoli nuori tuttava vähän aikaa sitten pitkään sairastettuaan ja hän erityisesti toivoi että häntä muistettaisiin mieluummin iloisesti nauraen kuin itkien. Tietysti helpommin sanottu kuin tehty ainakin alussa.

Vierailija
19/86 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

80. kauniisiin käytöstapoihin kuuluu asiallinen kielenkäyttö, myös netissä. Kakaraksi, juntiksi ja räkänokaksi nimittelyä ei pidetä hyvänä käytöksenä. Mistä olet oppinut noin kaameaa kielenkäyttöä? Eikö kotona ole opetettu tapoja?

Vierailija
20/86 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi sanont niille naureskelijoille eikö ollutkin sukulaisellani kaunis nimi, ja alkanut "itkemään"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi