Jos uskonnonopetus on pahaa ja et-opetus hyvää niin
miksi tämän parempaan tilanteeseen ei ole päästy? Ettei nyt et:n puolesta ole huutamassa pieni mutta äänekäs vähemmistö.
Elämänkatsomustiedon oppilaiden prosentuaalinen osuus kaikista
peruskoululaisista
Vuosi
2012: 3.95%
2010: 3.21%
2009: 3.00%
2008: 2.84%
2007: 2.69%
2006: 2.61%
2005: 2.51%
2004: 2.45%
2003: 2.40%
(et-opetus.fi)
Kommentit (11)
yli 90 % on eri mieltä
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 13:04"]
Uskonnon opetus ei kuulu kouluun.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 13:09"]
yli 90 % on eri mieltä
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 13:04"]
Uskonnon opetus ei kuulu kouluun.
[/quote]
[/quote]
Silti se ei kuulu kouluun. Ei satuja pidä opettaa totena.
Uskontojen opetus vie ihan turhaan koulun vähiä resursseja. Eri uskontoja opetetaan pienissä ryhmissä omine opettajineen. Tähän kuluu paljon rahaa, joka olisi järkevämpää laittaa vaikka vieraiden kielten opetusryhmien perustamiseen.
Mun lapset on et:ssä, mutta en koe olevani huutamassa asian puolesta millään tavalla. Me ei vaan kuuluta kristilliseen kirkkoon, siksi valittiin et-opetus. Ei siinä sen kummenpaa.
Kysyisinkin pikemminkin, miksi ap:lle on niin suuri ongelma, ettei kaikki halua samaa kuin hän?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 13:12"]
Silti se ei kuulu kouluun. Ei satuja pidä opettaa totena.
[/quote]
Näin väittää ihminen joka ei tiedä siitä peruskoulun uskonnonopeteuksen sisällöstä yhtään mitään. Koulussa ei opetata noita saduiksi kutsumiasi tarinoita totena, siellä opetaan uskontietoa, joka käsittelee kristinuskon oppisisältöjä.
Vastauksena ap:lle, parikin hyvin selkeää syytä tilanteelle löytyy:
a) Jos lapsi kuuluu kirkkoon, lapsi ei voi / hänen vanhempansa eivät voi valita et-opetusta. Eli vaikka jossain perheessä, jossa kuulutaan kirkkoon, oltaisiin sitä mieltä, että et:n oppisisällöt olisivat mieluisampia, lapsi kuuluu automaattisesti ev.lutiin, eikä muuta mahdollisuutta ole. Tätä on kritisoitu, koska et:hen luonnostaan ohjattava kirkkoon kuulumaton oppilas voi halutessaan / vanhempien halutessa osallistua ev.lutin tunneille, mutta valinta ei kuitenkaan onnistu toisin päin.
b) a-kohta selittää pääosan pienestä prosentista, koska edelleen valtaosa suomalaislapsista kuuluu kirkkoon. Kuitenkin on olemassa myös oppilaita, jotka automaattisesti kuuluisivat et:n piiriin, mutta jostain syystä lapsi/vanhemmat valitsevat ev.lutin (kuten a-kohdassa mainittiin, tämän valinnan tosiaan voi tehdä). Yleisimpiä syitä lienevät että "kaikki kaveritkin on ussantunneilla", käytännön vaikeudet (koululla esim. ei omaa et-ryhmää, vaan lapsen pitäisi kulkea et-opetukseen toiseen kouluun, mikä voidaan kokea raskaana) tai se, että vanhemmat haluavat kaikesta huolimatta lapselle vahvat tiedot ev.lutista. Myös epäluottamus et-opetuksen laatuun voi olla syynä, vaikka laatu onkin parantunut paljon viime vuosina ja kokemukset et-opetuksesta ovat usein hyvin positiviisia.
Lapsen ET-ryhmä on pieni ja muodostuu eri ikäisistä, mikä on minusta vain hyväksi ja tuo vaihtelua koulupäiviin. Lisäksi opetus on paljon vapaampaa, kun ei tarvitse opetella mitä joku tampio teki vuonna kivi ja nolla saati opetella ulkoa rukouksia ja muita vastaavaa hömppää. Kirjoja ei ole ainakaan lapsen koulussa.
Itselle riittää kunhan lopettavat lapsen koulussa seurakunnan aamunavaukset ja joulujuhlan kirkossa. Toki kansantalouden kannalta olisi järkevämpää opettaa kaikille samaa ainetta. Mikäli lapsen koulussa ET-oppilaslukumäärä ei kasva ovat luokkakaverinsa kanssa ehkä kahdestaan 5. ja 6. luokillla ET-opetuksessa. :D
Mitä varten kirkko kerää veroa? Mitä varten kirkolla on tapahtumia? Mitä varten kirkko järjestää pyhäkouluja ja raamattupiirejä? Mitä varten kirkolla on todella paljon tiloja kaikissa kylissä ja kaupungeissa? Miten olisi sellainen villi idea, että vanhemmat vievät lapsensa niihin seurakunnan järjestämiin tapahtumiin ja opetustuokioihin, jos kerran kristittyjä ovat ja kristinuskon opit ovat tärkeitä ja jätetään koulussa tehtävä opetus kaikkia uskontokuntia, etiikkaa ja moraalia sekä filosofian perusteorioita käsitteleväksi opetukseksi. Resursseja säästyy, kun voivat eri uskontokunnat olla samassa opetuksessa.
Tässä taas nähdään pienen vähemmistön suuri itsekkyys. Kaikki perinne pitäisi saada tuhottua kun ei omaa mieltä miellytä.
Itselle riittää kunhan lopettavat lapsen koulussa seurakunnan aamunavaukset ja joulujuhlan kirkossa. Mikäli lapsen koulussa ET-oppilaslukumäärä ei kasva ovat luokkakaverinsa kanssa ehkä kahdestaan 5. ja 6. luokillla ET-opetuksessa. :D
[/quote]
Eiköhän tuokin rosentuaalisen osuuden lisääntyminen perustu vain siihen, että mamuja on enemmän?