Opetelkaa käyttäytymään hautausmaalla!
Ja opettakaa ne käytöstavat myös lapsillenne. Ihan järkyttävän huonoa käytöstä pääsin äsken todistamaan.
Valittiin tarkoituksella hieman myöhäisempi aika käydä hautausmaalla tänään, sillä haluttiin käydä siellä rauhassa. Menetin hiljattain itse yhden läheisimmistä sukulaisistani, enkä päässyt hautajaisiin, koska hän asui ulkomailla. Nyt olisin halunnut hautausmaalla halunnut antaa itselleni sen rauhallisen hetken ja "hyvästellä" hänet mielessäni.
Vaan kuinkas kävikään? Kaksi mammaa vaunuineen juoruaa kovaan ääneen (oikeasti, kuului vielä pitkälle hautausmaan toiselle puolelle) paikkakunnan vuokratonteista samaan aikaan kun neljä kakaraa juoksee muualle haudattujen muistomerkin ympärillä ja muiden jaloissa.
Kun tultiin toisen läheisen haudalta takaisin, mammat olivat sentään älynneet sirtyä varsinaisen hautausmaan aitojen ulkopuolelle, mutta edelleen olivat muutaman metrin päässä, ja edelleen kakarat juoksivat parkkipaikalla ympäriinsä, mammat itsekin keskellä ajoväylää.
Onko tosiaan niin vaikeaa tajuta, että hautausmaalla kuljetaan hiljaa ja rauhallisesti, ei puhuta turhanpäiväisyyksiä ja lapset pysyvät piakoillaan? Jos ei onnistu, niin jääkää kotiin. Siellä on ihmisiä, jotka tahtovat muistella läheisiään, ja osan menetys voi olla vielä hyvinkin tuore. Vähän kunnioitusta niin vainajia kuin omaisiakin kohtaan!
Kommentit (86)
Ymmärrän ap:tä, mielestäni hän on oikeutettu rauhalliseen suremiseen, mutta toisaalta myös ärsyttää tämä surun monopolisoiminen. Me olemme juuri menettäneet mieheni isän, lasteni erittäin rakkaan papan. Haudalla käynti on tärkeää, opettelemme hautausmaalla käyttäytymistä melko vilkaitten lasteni kanssa (6v, 4v ja 2v). Olemme kertoneet ja muistutamme tarvittaessa, että hautojen yli ei saa kävellä eikä muita ihmisiä häiritä ja että huutaa ei saa. Nämä tavat ovatkin varsin hyvin hallussa. Mutta toisaalta haluan luodan lapsille hautausmaasta positiivisen kuvan, sen, että siellä saa muistella pappaa, ihmetellä, miten pappa voi makaa kiven alla ja että niillä pitkillä käytävillä kun kierrämme, voi jopa sen muutaman pienen juoksuaskeleen ottaa, kun malttamattomana odotamme papan haudan luo pääsyä. Lapseni kyselevät kovasti, ovat ihmeissään ja hämmentyneitä. Vastaan heille heti, koska tuon ikäiset eivät ymmärrä eivätkä muista vastauksia, jos ne kerrotaan vasta tapahtuman jälkeen. Tiedän, että tämä ärsyttää monenmoista ihmistä. Mutta minun lapsenikin surevat tavallaan ja haluavat muistella pappaa tavallaan. He eivät syljeskele, piereskele eivätkä karju. Mutta kuiskaaminen on haasteellista, kysymyksiä satelee hämmennyksen takia, ja tosiaan, se hidas ja rauhallinen kävelykin ottaa koville. Opimme ne kyllä, lupaan sen, mutta olisi syytä muistaa siellä hautausmaallakin, että meitä ihmisiä on monenlaisia ja me suremme kovin eri tavoin. Jos lapseni kirkkaalla äänellä esitetty kysymys ärsyttää, voisi ehkä hetken miettiä, että näin lapsi suhtautuu suruun, konkreettisesti. Ehkä sen pienen hetken voi miettiä, että myös niillä lapsilla on oikeus muistella rakkaitaan, vaikka ihan jokainen käytöstapa ei voikaan vielä olla hallussa. Kyllä niillä sitten sinun ikääsi tullessa ne käytöstavat on jo opittu!
Ymmärrän, ap, tunteesi. Olen muutaman vuoden sisällä menettänyt kaksi parasta ystävääni ja hautausmaalla on tullut vietettyä muutama tovi muistellessa ja surressa. Olen kuitenkin todennut, että itseni kannalta paras aika on käydä siellä päivää ennen sesonkipäiviä. Käyn aatonaattona ja kävin eilen. Nykyään saa kynttilöitä, jotka palaa pari vuorokautta, jos sillä on merkitystä, että kynttilä palaa juuri tiettynä päivänä. Eilen klo 18 oli ihana rauha hautausmaalla ja monia kynttilöitä oli jo palamassa. Näin ehkä kaksi ihmistä koko reissulla.
Ja korostan nyt vielä erikseen sitä, että minunkin silmissäni lapset ovat erittäin tervetulleita hautausmaalle, enkä heiltä täydellistä käyttäytymistä odotakaan. Tässä tapauksessa pöyristyttävintä oli se, että aikuiset ihmiset eivät osanneet käyttäytyä eivätkä ojentaneet lapsiaan, kun törmäilivät muihin ihmisiin ja mekastivat.
Myönnän toki, että aloitus tuli kirjoitettua hieman terävään sävyyn.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 22:11"]
Ja korostan nyt vielä erikseen sitä, että minunkin silmissäni lapset ovat erittäin tervetulleita hautausmaalle, enkä heiltä täydellistä käyttäytymistä odotakaan. Tässä tapauksessa pöyristyttävintä oli se, että aikuiset ihmiset eivät osanneet käyttäytyä eivätkä ojentaneet lapsiaan, kun törmäilivät muihin ihmisiin ja mekastivat.
Myönnän toki, että aloitus tuli kirjoitettua hieman terävään sävyyn.
[/quote]
Tämä siis ap.
Ymmärrän tavallaan ap:tä, mutta ymmärrän niitäkin, jotka siellä haudoilla kävijöistä myös elävät ja pitävät myös ääntä. Kun minä käyn siellä isääni muistelemassa, en ole hiljaa, eivät muutkaan, sillä hän ei sitä halunut.
Surressani olen hiljaa, yksin.
Edes tässä asiassa ei ole yksiselitteistä sääntöä, tietenkään mölyäminen ei ole suotavaa, mutta kyllä jokaisen meistä pitää osaa hiljentyä, vaikka melun keskellä.
Mä olen eri mieltä kuin ap. Meiltä on kuollut lapsi ja luonnollisesti käydään haudalla usein. Me olemme ihan tarkoituksella ottaneet haudalla käynnin osaksi normaalia arkea. Siellä käydään sitten kaikissa muelentiloissa, surullisena ja itkuisana, iloisena kun meillä on onneksi eläviäkin lapsia, vappuna viedään ilmapallo, kiireisenä ennen reissuun lähtöä, väsyneenä, iltalenkillä. Välillä tullaan suoraan hiihtoladulta, välillä uimahallireissulla.
Meidän elämää on se, että meiltä on kuollut lapsi. siis lapsi. Mä en suostu ajattelemaan, että mun pitäisi haudalla olla harras. Lapsen kuolemassa ei ole mitään harrasta. Se on surua, kaipausta, vihaa, katkeruutta ja toki iloa ja onnea, että meillä oli hänet edes sen lyhyen ajan. Hartaus ei ole vielä saavuttanut minua näiden neljän vuoden aikana.
Meidän lapset saattavat laulaa tuutulaulua haudalla, rakentaa vaikka lumiukon. Jouluksi viedään joulupallo ja koristellaan haudan pieni havu.
Oikeastaan pistää vihaksi, että joku kehtaa edes ehdottaa että miten mun pitäisi tuntea haudalla. Toki toisten surua ja hautoja pitää kunnioittaa ja antaa muille tilaa, mutta että pitäisi olla vielä harras!!!
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 21:59"]
Aika oudon päivän ap valitsi hautausmaakäynnilleen. Jos haluaa muistella rauhassa ja hiljaisuudessa edesmennyttä läheistään, niin miksi ihmeessä valita käynnin ajankohdaksi juuri vuoden toiseksi vilkkain päivä? Olisit mennyt vaikka huomenna, niin olisit saanut hiljentyä kaikessa rauhassa.
Eikä sitä voi noin ajatella, että jos lapset eivät osaa pysyä paikoillaan, niin jääkööt kotiin. 2- ja 4-vuotiaillani on oikeus käydä kanssani pikkusiskonsa haudalla, vaikka he eivät osaisi koko aikaa olla aivan hiljaisesti ja rauhallisesti. Toisten haudoilla en tietenkään anna juosta, mutta tavallinen lapsen puheääni tai pieni juokseminen vanhemman edellä hiekkatiellä ei minusta haittaa mitään. Ulkomaillahan järjestetään ihan karnevalistisia vainajien muistelupiknikjuhliakin hautausmailla.
[/quote]
Olisiko sinusta ok, että toisten lapset juoksentelisivat oman lapsesi haudan päällä, käpälöisivät kynttilöitä, kiljuisivat ja muuten mekastaisivat? En usko, että ap:kaan vaatii täyttä hiljaisuutta, kuten hän jo sanoikin, vaan sitä, että edes aikuiset käyttäytyisivät asiallisesti ja pitäisivät lapsensa edes suurinpiirtein aisoissa. Onhan tuo juoksentelu kynttilöiden seassa jo turvallisuusriski lapsillekin, etenkin tähän aikaan vuodesta kun on keinokuituiset ulkoilupuvut jo päällä.
[/quote]
Tässä lainaus ap:n viestistä:
"...neljä kakaraa juoksee muualle haudattujen muistomerkin ympärillä...
Onko tosiaan niin vaikeaa tajuta, että hautausmaalla kuljetaan hiljaa... ja lapset pysyvät piakoillaan? Jos ei onnistu, niin jääkää kotiin."
Ei tuossa sanottu, että nuo "kakarat" olisivat kenenkään haudalla juosseet tai käpälöineet kynttilöitä, vaan he juoksentelivat ilmeisimmin hiekkatiellä muistomerkin ympärillä. Se on minusta ok, ottaen huomioon, että kyseessä varmasti olivat pikkulapset eivätkä mitkään kouluikäiset.
Minua henkilökohtaisesti ei myöskään ollenkaan häiritsisi, jos joku pieni kolmivuotias kävelisi vahingossa lapseni haudan päältä, mutta ymmärrän, että se saattaisi häiritä joitain omaisia ja siksi vahdin tarkasti, että omat lapseni eivät tee niin.
Niille, jotka haluavat rauhaa ja hiljaisuutta, on pyhäinpäivä, itsenäisyyspäivä ja jouluaatto poislukien vielä 362 päivää vuodessa, jolloin voi käydä ihan rauhassa haudalla.
Aika oudon päivän ap valitsi hautausmaakäynnilleen. Jos haluaa muistella rauhassa ja hiljaisuudessa edesmennyttä läheistään, niin miksi ihmeessä valita käynnin ajankohdaksi juuri vuoden toiseksi vilkkain päivä? Olisit mennyt vaikka huomenna, niin olisit saanut hiljentyä kaikessa rauhassa.
Eikä sitä voi noin ajatella, että jos lapset eivät osaa pysyä paikoillaan, niin jääkööt kotiin. 2- ja 4-vuotiaillani on oikeus käydä kanssani pikkusiskonsa haudalla, vaikka he eivät osaisi koko aikaa olla aivan hiljaisesti ja rauhallisesti. Toisten haudoilla en tietenkään anna juosta, mutta tavallinen lapsen puheääni tai pieni juokseminen vanhemman edellä hiekkatiellä ei minusta haittaa mitään. Ulkomaillahan järjestetään ihan karnevalistisia vainajien muistelupiknikjuhliakin hautausmailla.
[/quote]
Otan osaa ja itkettää.:(
Aivan oikein 12, kyllä mun mielestä vainajia pitää kunnioittaa ja hautuumaalla pitää käyttäytyä kunnioittavasti. Itse oon nähnyt hautausmaalla mm. seuraavaa:
-kävelytetään koiraa hautausmaalla (koirilta pääsy kielletty)
-vanhempi mies kävi kusella hautausmaan reunamilla (oltiin siis porttien sisäpuolella)
-ajellaan autolla siihen omaisen kiven viereen asti
-seisoskellaan viereisellä haudalla kun laitetaan sitä oman omaisen hautaa.
Aivan oikein 12, kyllä mun mielestä vainajia pitää kunnioittaa ja hautuumaalla pitää käyttäytyä kunnioittavasti. Itse oon nähnyt hautausmaalla mm. seuraavaa:
-kävelytetään koiraa hautausmaalla (koirilta pääsy kielletty)
-vanhempi mies kävi kusella hautausmaan reunamilla (oltiin siis porttien sisäpuolella)
-ajellaan autolla siihen omaisen kiven viereen asti
-seisoskellaan viereisellä haudalla kun laitetaan sitä oman omaisen hautaa.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 22:05"]
Me käydää kaverin haudalla soittamassa ja laulamassa. Revi siitä. Eväät ja viinit mukana.
[/quote]
Oikein! Meidän suvussa nauretaan ja lauletaan myös hautajaisissa, mitä jotkut ovat paheksuneet. Käyn myös isoisoäitini haudalla juttelemassa ja kyselemässä neuvoja. Voin kaataa jopa tilkan sherryä mammalle. :) Voi tietty olla, että meille, karjalaisellD pakansuvulle, ei tämä luterilainen kärsimyksen ihannointi-kulttuuri ole vain iskostunut. Jouluna, ja pyhäinpäivänäkin, valitettavasti, tosin vältän hautausmaata joka on täynnä näitä "ranteet auki mollissa"-tyyppejä. Inhoan negatiivisuutta ja paheksuntaa. Haudallakin iloitsen rakkaan ihmisen elämää, vaikka itkisinkin kaipaustani, voin nauraa samaa aikaa. Pahoittelen, mutta meidän tapamme kunnioittaa menneitä ei ole huonompi kuin teidän.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 21:24"]
Kävin itsekin kalmistossa viemässä yhden kynttilän sukulaisen haudalle. Käyttäydyin kuten muuallakin. Poltin tupakkaa kalmanlehdossa ja syljeskelin räkäklimppejä haudoille. Koska hautausmaa ei ole paikkana pyhä, eikä 100 % vainajista ole taivaassa. Pyhäinmiestenpäivän varsinainen, alkuperäinen tarkoitus on muuten muistella pyhiä miehiä, muinaisia marttyyrejä, jotka kuolivat kidutuskuoleman kristinuskon vihollisten käsissä. Haudoilla itkeminen on toissijaista.
[/quote]
Ymmärrän sinua oikein hyvin! Kiitos näistä sanoistasi, jotka paljastavat ihmisten tekopyhyyden!
Oikeassa olet, mutta seuraavan kerran menet hautausmaalle vasta kello yhdeksän jälkeen, silloin siellä olla ihan rauhassa!
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 21:15"]
Vähän suvaitsevaisuutta.
[/quote]
Eli susta olisi ihan ok, jos kävisit ensimmäistä kertaa läheisesi haudalla, ja vieressä riehuisi lauma kakaroita ja vanhemmat juoruaisivat kuin lähikapakassa?
Jos oikeasti haluaa rauhallisen hetken hautausmaalla, kannattaa mennä sellaisena päivänä, kun siellä ei todennäköisesti ole laumaa muita ihmisiä. Kaikki joulut ja pyhäinpäivät kannattaa suosiolla jättää välistä. En sano tätä ärsyttääkseni, mutta näin se vain on. Ei se vainaja ajattele, että voi harmi, kun kukaan ei tule juuri kaatuneitten muistopäivänä käymään.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 21:15"]
Vähän suvaitsevaisuutta.
[/quote]
Olisi se kuitenkin hyvä, jos ihmisillä olisi tapoja ja opettaisivat ne lapsilleenkin. Siitä olisi hyötyä myös näille lapsille, jotka aikuisina osaisivat fiksusti käyttäytä. En usko, että nuo mammat ovat suvaitsevaisuuden airuita itsekään.
Kävin itsekin kalmistossa viemässä yhden kynttilän sukulaisen haudalle. Käyttäydyin kuten muuallakin. Poltin tupakkaa kalmanlehdossa ja syljeskelin räkäklimppejä haudoille. Koska hautausmaa ei ole paikkana pyhä, eikä 100 % vainajista ole taivaassa. Pyhäinmiestenpäivän varsinainen, alkuperäinen tarkoitus on muuten muistella pyhiä miehiä, muinaisia marttyyrejä, jotka kuolivat kidutuskuoleman kristinuskon vihollisten käsissä. Haudoilla itkeminen on toissijaista.
Tosiaan kannattaa käydä haudalla vaikka kaikina muina päivinä paitsi juuri tänään, jouluna ja itsenäisyyspäivänä. Ainakin meidän alueen hautausmaalla saa olla ihan rauhassa 362 päivää vuodessa muistelemassa edesmenneitä.
Minun on vaikea ymmärtää sitä, että juuri silloin vaaditaan harrasta tunnelmaa, kun hautausmaata kiertää autoletka etsien vapaata parkkipaikkaa, ihmiset touhuavat puuhakkaina muovipussiensa ja kynttilöidensä ja tulitikkujensa ja kanerviensa kanssa ja hautausmaalla ylipäänsä on satoja ihmisiä. Tämäkin aika kestää vaan muutaman tunnin. Totta kai on oikeutettua vaatia hiljaisuutta sinäkin hetkenä, mutta realistista se vaan ei ehkä ole.
[/quote]
Olisiko sinusta ok, että toisten lapset juoksentelisivat oman lapsesi haudan päällä, käpälöisivät kynttilöitä, kiljuisivat ja muuten mekastaisivat? En usko, että ap:kaan vaatii täyttä hiljaisuutta, kuten hän jo sanoikin, vaan sitä, että edes aikuiset käyttäytyisivät asiallisesti ja pitäisivät lapsensa edes suurinpiirtein aisoissa. Onhan tuo juoksentelu kynttilöiden seassa jo turvallisuusriski lapsillekin, etenkin tähän aikaan vuodesta kun on keinokuituiset ulkoilupuvut jo päällä.