Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Genitaaliherpes

Vierailija
02.11.2013 |

Olen siis uusi herpeksen kantaja, 35- vuotias nainen. Kuukausi sitten tuli dg ja elämä tuntuu vieläkin olevan pysähdyksissä. Nyt mietin lähinnä, miten tauti vaikuttaa elämäänne. Miten tarkkoja olette, joudutte olemaan hygieniasta esim. te kenellä on lapsia? Sauna jne.? Miten kaveriporukan saunaillatt, paljuilut jne. Tuntuu että tämä vaikuttaa kaikkeen :/ . Kuten aiemmin monelta palstalta olen lukenut, ei tämä olisi yhtään shokki jos tällä ei olisi niin kamala leima. Itse sairaus minusta on varsin iisi, on maailmassa pahempaakin ja harvallahan se varmaan nyt päällä koko ajan on. Esim. uskon että itselläni olevat niska- ja hartiavaivat ovat arjen kannalta paljon kivuliaampia. Mutta kertokaa ihan kaikkea, miten tämä on teitä muuttanut. 

Tuntuu ettei tästä selviä koskaan. Olo on kuin spitaalisella 

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jos ei oireita, ei tartu"

95 jatkaa: Pitää paikkansa. Mutta kun ongelma on siinä, että virus on erittäin tartuntakykyinen jo kaksi päivää ennen ensimmäistä "ihopistelykihelmöintiä" eli ennen kuin ihmisellä on aavistustakaan aktiivivaiheesta.

Vierailija
102/133 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 12:29"]35, voit olla oikeassa siinä että rinnastus hiv:hen ei aina toimi. Itselläni on ollut herpes 10 vuotta. Sain oireita parina ekana vuotena mutta nykyisin en saa oireita kuin ehkä kerran vuodessa. On sanomattakin selvää, että en pidä herpestä minään kauheana sairautena ja näen herpeksen stigman epäoikeudenmukaisena.

En tietenkään haluaisi, että herpes tarttuisi uudelle kumppanille mutta itseäni kyllästyttää tavattomasti nettikirjoittelut siitä, kuinka "kauhea" tauti sukupuoliherpes on versus huuliherpes, joka on aivan "tavallinen".
[/quote]

Jos juuri sinä olet päässyt helpolla hwrpwksen kanssa, se ei tarkoita, että kaikki muutkin pääsee!! Genitaaliherpes voi olla todella hankala eikä tosiaankaan ole mikään valttikortti puolisoa etsiessä. Herpes voi aiheuttaa isoja rakkularykelmiä alapäähän ja pakaroihin, jotka ovat kipeitä ja niitä pitää varoa ja hoitaa viikko, pari. Nämä uusiutuvat pahimmillaan joka kuukausi eli tulehdus voi olla päällä löhes koko ajan. Lisäksi voi tulla erinäisiä kipuja, kuten voimakasta hermosärkyä esim. jalkoihin ja pakaroihin. Sillon ei pysty edes treenaamaan. Herpes voi myöhemmällä iällä aiheuttaa ongelmia viruksen kapseloituessa selkäytimeen tai jotain sinne päin. Asiaa ei ole kovin tutkittu, mutta vittumaiselta kuulostaa.

Olen korviani myöten täynnä herpeksen vähättelijöitä! Huonon tuurin käydessä se voi pilata koko elämän, joten pitäkää huoli, ettette levitä sitä piittaamatta muut tänne eteenpäin!!

T. Genitaaliherpes tietämättömältä eksältä 2008

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemiä AP!! Toivottavasti selviät vähin oirein ja pysyy poissa pitkään!
Itse sain tartunnan tietämättäni exältä kun olin 21-vuotias. Hän oli kolmas petikumppanini.

Ja vinkkinä yhden yön juttuihin: vaatikaa se saatanan kumi aina ja jos aktiivisena, niin silloin ei hommailla! Miehet kyllä on innolla polkemassa paljaalla! Välttyy monelta muulta harmilta samalla.

Vierailija
104/133 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 22:34"]

Kunhan nyt ymmärrät kertoa jokaiselle seksikumppanille, että se tarttuu vaikkei olisi aktiivinenkaan. Eli ei enää ikinä yhtään kertaa seksiä ilman kumia, paitsi jos olet yhä yhdessä tartuttajan kanssa.

[/quote]

Höpöhöpö. 17v ollut, lapsiakin tehty tuona aikana 4 eli mitään kumia ei ole käytetty eikä ole tarttunut. Exälle en edes kertonut enkä ole kertonut nykyisellekään. Synnytyksissä ollut estolääkitys, varmuuden vuoksi vaikkei oireita ole ollut 15 vuoteen.
[/quote]

Jos SINÄ pääsit helpolla, joku muu ei välttämättä pääse!! Ei todellakaan ilman kumia mitää random-panoja!

Vierailija
105/133 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain viikko sit tietää että oon saanut tartunnan. Olin tietoinen että miehellä se on, ei ollut aktiivisena ja käytettiin kondomia. Ja kappas kepponen, nyt se on sit myös mulla. Ahistaa ja vituttaa suunnattomasti. Pelkään myös että tarttuu jotain kautta mun lapsiin, vaikka erittäin epätodennäköistä se on..

Koko ajan vaan sellanen fiilis etten halua enää ikinä harrastaa seksiä, enkä kertoa kenellekkään asiasta. Päässä pyörii vaan ajatus "miksi minä?" "Mitä pahaa oon tehnyt.." Yms. :(

Vierailija
106/133 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hop

Vierailija
107/133 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi yhden illan suhde sai multa herpeksen, vaikka söin silloin estolääkettä. Ei käytetty kondomia. Ja yks lyhytaikainen seurustelukumppani. Mä sain herpeksen työkaverilta, joka oli saanut sen työkaverilta. Se, joka tartutti mut, tartutti toisenkin, työkaverin. Se lyhytaikainen mies, jonka kanssa olin, oli myös työkaveri. Tiedä sitä, kenellä muulla työkaverilla on herpes. Jiihaa.

Vierailija
108/133 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: Ei-toivotut ihailijat saa takuulla ja nopeasti katoamaan, kun sanoo, että on herpes. Terv se, joka sai herpeksen työkaverilta, joka sai herpeksen työkaverilta.

Vierailija
109/133 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 16:45"]

Mun yksi yhden illan suhde sai multa herpeksen, vaikka söin silloin estolääkettä. Ei käytetty kondomia. Ja yks lyhytaikainen seurustelukumppani. Mä sain herpeksen työkaverilta, joka oli saanut sen työkaverilta. Se, joka tartutti mut, tartutti toisenkin, työkaverin. Se lyhytaikainen mies, jonka kanssa olin, oli myös työkaveri. Tiedä sitä, kenellä muulla työkaverilla on herpes. Jiihaa.

[/quote]

Mulla tulee vain yksi sana mieleen.

Vierailija
110/133 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 16:45"]

[/quote]

Mulla tulee vain yksi sana mieleen.

[/quote]

No mikä?

Vierailija
111/133 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herpes voi tarttua, vaikka käyttää kondomia. Esim mieheltä kiveksistä naiselle, kondomihan ei suojaa sitä ihoaluetta.

Itse olen ihan rikki herpeksen kanssa. Minulla on ollut se neljä vuotta. Rakkuloita on 6-12 kertaa vuodessa. Viime kesänä stressin seurauksena minulla oli kolme infektiota peräkkäin. Ei auttanut Aciklovir 200 mg, jota yleensä käytetään. Vasta 800 mg auttoi. Ja sitähän pitää popsia viisi kertaa päivässä.

Vierailija
112/133 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää viestiketju on lähtenyt vähän lapasesta, mutta alkuperäiseen viestiin haluan vastata koska herpestartunnasta kuuleminen saattaa olla melkoinen shokki. Mulla oli samankaltaisia tuntemuksia kuin AP:lla kuullessani saaneeni tartunnan vuonna 2004 reissatessani ulkomailla. Tasan kaks kertaa olin harrastanut seksiä elämäni aikana ilman kumia ja siltä toiselta kerralta sain herpeksen. Harmitti koska olin omasta mielestäni aina huolehtinut ehkäisystä ja sen kerran kun mut ylipuhuttiin seksiin ilman kumia sain tartunnan. Koin itseni hölmöksi hutsuksi. Hölmö olin mutta en hutsu. Seksi kuuluu elämään. Kannattaa aina huolehtia kumin käytöstä kunnes suhde on siinä pisteessä että luottamus on saavutettu ja sukupuolitautiasiat on keskustelu läpi. Tartunnan saatuani olin pitkään alamaissa ja koin etten voisi koskaan enää elää normaalia elämää kun asia niin nolotti ja harmitti. Vaikka asiasta oli vaikea puhua kerroin sinkkuaikoinani ennen mahdollista seksiä tartunnastani, jotta toisella olisi mahdollisuus halutessaan perääntyä. Se oli stressaavaa aikaa kun ei tiennyt miten toinen suhtautuu ja tartunta toimikin hyvänä ehkäisyvälineenä kun joutui myös kieltäytymään seksistä kun ei aina halunnut kertoa ja selvittää tartuntatilannettaan. Kahdessa pitkässä suhteessa olen ollut tartunnan jälkeen. Molemmat miehet saivat päättää käytetäänkö kumia vai ei. Päättivät ettei heitä yksi herpestartunta haittaa jos tartunta tapahtuisi. Ensimmäinen kaveri sai tartunnan minulta vuoden jälkeen, mutta ei koskaan syyllistänyt minua siitä koska olin ollut rehellinen ja hän itse päätti asiasta. En myöskään koskaan harrastanut seksiä kummankaan kanssa kun minulla oli tulehdus päällä vaikka miehet kuinka halusivat. Ensimmäisen kanssa tartunta kuitenkin tapahtui, luulen että emme sittenkään olleet riittävän varovaisia. Kyllä minua harmittaa että tartutin hänet. Toisen miehen kanssa olen onnellisesti naimisissa ja olemme olleet yhdessä jo seitsemän vuotta. Edelleen seksiä ei minun tahdostani harrasteta silloin kun virustulehdus on aktiivinen. En halua miehelleni tätä tautia sen takia että minulla näppylät ovat tulehduksen aikana ärsyttävän kutiavia ja tulehdus ottaa hermoon. En halua tartuttaa tätä rakkaimmalleni. On tosin hyvin mahdollista että miehellänikin on jo herpes mutta se ei ole aktiivinen. Kiva tauti tämä ei ole varsinkaan niille, jotka kärsivät näppylöistä useasti vuodessa kuten minä. Otan aina lääkettä kun huomaan kutinan alkavan. Saan pidettyä tulehduksen lääkkeillä noin neljän päivän mittaisena kun ilman lääkkeitä se kestäisi 8-9 päivää. Kaikesta huolimatta haluan kertoa että, jos kuitenkin herpes tartunnan saa, niin ei se maailmaa kaada vaikka aluksi henkiseti onkin kova paikka. Meitä genitaaliherpes ihmisiä on monia! Genitaaliherpeksestä vaan ei kukaan halua puhua koska se on jotenkin tuomittavampaa kuin huuliherpes. Onhan se todiste siitä että olet joskus harrastanut seksiä... :) tsemppiä niille jotka ovat juuri kuulleet tartunnasta. Elämä jatkuu mutta huolehtikaa siitä että käytätte kumia kun harrastatte seksiä. Sinkkujen ei kannata murehtia liikaa myöskään - löydätte itsellenne vielä partnerin joka rakastaa teitä oli teillä herpes tai ei. 

Vierailija
113/133 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mahdolliset miessuhteet? =(

Vierailija
114/133 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mitenkään. Sain exältä.

Vierailija
115/133 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas helpottava kuulla. Olen lukenut nyt nettiä pitkin poikin ja tulee se kuva että melkein aidsiin verrattava sairaus 

Vierailija
116/133 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mitenkään. Kun sen ottaa puheeksi, niin monelta kuulee, että "niin on minullakin" - mutta harva nyt intiimiasioista puhuu toisille, joten sitä kuvittelee pitkään olevan yksin ongelmansa (kirvelynsä) kanssa. Vähän niinkuin finni reiden sisäpinnassa tai limakalvolla - ei sitäkään julista muille kun se ei nyt näy - ja sitten ajattelee, että kellään muulla koko suuressa maailmassa ei voi kertakaikkiaan olla finniä niin intiimissä paikassa.

Huuliherpes on menettänyt merkitystään siitä yksinkertaisesta syystä, että se ei ole piilossa katseilta. Niinpä siitä on tehty "harmiton" yskänrokko. Hah! Ihan samaa herpestä yhtä kaikki. Tai siis - huuliherpes siirtyy sukuelimiin ja sukupuoliherpes siirtyy huuliin ja moni joka kuvittelee, että on "vain" huuliherpes, kantaakin sukuelinherpestä kun on sen saanut suuseksin aikana huuliinsa. Tai jos kumppanilla on huuliherpes, sen on voinut tartuttaa alapäähän yhtä lailla.

Paskat vaivat, mutta nykymaailmassa kummatkin herpekset on melkein kaikilla aikuisikään ehtineillä. Olihan jo sodanaikaisessa Suomessa herpes laajalle levinnyt ja levisi sitten jo äideiltä lapsille.

Vierailija
117/133 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan nyt ymmärrät kertoa jokaiselle seksikumppanille, että se tarttuu vaikkei olisi aktiivinenkaan. Eli ei enää ikinä yhtään kertaa seksiä ilman kumia, paitsi jos olet yhä yhdessä tartuttajan kanssa.

Vierailija
118/133 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kans exältä sukuelinherpeksen. Hän ei viittinyt asiasta mainita ennenkuin oli liian myöhäistä, koska se ei kuulemma tartu jos ei ole rakkulaa. Mut kylläpä tarttu. Tutkimusten mukaan tarttuu mieheltä helpommin naiseen kuin toisin päin.

Itse olen seuraaville partnereilleni kertonut herpeksestä, kortsut on ollut käytössä siitedes. Muuten en ole asialla vaivannut päätäni. Käytän aina eri pyyhettä kuin lapseni, aina laudeliinoja jne. Synnytyksen aikaan oli estolääkitys.

Ei se mikään aids ole, eikä spitaali. Mutta ihmeellistä ettei nykylääketiede ole keksinyt poistokeinoa herpekselle tai molluskoille tai kariekselle... Liekö lääketeollisuudella näppinsä pelissä (vainoharhainen).

Vierailija
119/133 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tartuttajan kanssa ollaan yhdessä, mutta niin tuore suhde ettei elämästä koskaa tiedä. Joo toki toedostan vastuuni mutta en kyllä kortsunkaan kanssa enää olisi ellen olsi kertonut :/

Vierailija
120/133 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 22:34"]

Ei vaikuta mitenkään. Kun sen ottaa puheeksi, niin monelta kuulee, että "niin on minullakin" - mutta harva nyt intiimiasioista puhuu toisille, joten sitä kuvittelee pitkään olevan yksin ongelmansa (kirvelynsä) kanssa. Vähän niinkuin finni reiden sisäpinnassa tai limakalvolla - ei sitäkään julista muille kun se ei nyt näy - ja sitten ajattelee, että kellään muulla koko suuressa maailmassa ei voi kertakaikkiaan olla finniä niin intiimissä paikassa.

Huuliherpes on menettänyt merkitystään siitä yksinkertaisesta syystä, että se ei ole piilossa katseilta. Niinpä siitä on tehty "harmiton" yskänrokko. Hah! Ihan samaa herpestä yhtä kaikki. Tai siis - huuliherpes siirtyy sukuelimiin ja sukupuoliherpes siirtyy huuliin ja moni joka kuvittelee, että on "vain" huuliherpes, kantaakin sukuelinherpestä kun on sen saanut suuseksin aikana huuliinsa. Tai jos kumppanilla on huuliherpes, sen on voinut tartuttaa alapäähän yhtä lailla.

Paskat vaivat, mutta nykymaailmassa kummatkin herpekset on melkein kaikilla aikuisikään ehtineillä. Olihan jo sodanaikaisessa Suomessa herpes laajalle levinnyt ja levisi sitten jo äideiltä lapsille.

[/quote]

No ei ainakaan minulla ole kumpaakaan. Ikää 36, tuskin olisivat näin kauan piilossa olleet jos niitä kantaisin. Mutta ei mikään ihme että leviää, jos sinun asenteellasi varustettuja ihmisiä on enemmänkin. Paljaalla varmaan surutta annat sinäkin vedellä, yök, yök, yök.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi