Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Genitaaliherpes

Vierailija
02.11.2013 |

Olen siis uusi herpeksen kantaja, 35- vuotias nainen. Kuukausi sitten tuli dg ja elämä tuntuu vieläkin olevan pysähdyksissä. Nyt mietin lähinnä, miten tauti vaikuttaa elämäänne. Miten tarkkoja olette, joudutte olemaan hygieniasta esim. te kenellä on lapsia? Sauna jne.? Miten kaveriporukan saunaillatt, paljuilut jne. Tuntuu että tämä vaikuttaa kaikkeen :/ . Kuten aiemmin monelta palstalta olen lukenut, ei tämä olisi yhtään shokki jos tällä ei olisi niin kamala leima. Itse sairaus minusta on varsin iisi, on maailmassa pahempaakin ja harvallahan se varmaan nyt päällä koko ajan on. Esim. uskon että itselläni olevat niska- ja hartiavaivat ovat arjen kannalta paljon kivuliaampia. Mutta kertokaa ihan kaikkea, miten tämä on teitä muuttanut. 

Tuntuu ettei tästä selviä koskaan. Olo on kuin spitaalisella 

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 12:47"]

Vesirokkokin on herpesvirus. Se voi myöhemmin aktivoitua vyöruusuna. Onneksi huuli- tai genetaaliherpes ei esiinny vyöruusuna.

[/quote]

Eihän ole. Herpesviruksia ovat herpes simplex 1 tai 2.

http://www.thl.fi/fi_FI/web/infektiotaudit-fi/vesirokko

[/quote]

Olen eri henkilö, jolle vastasit, mutta vesirokko luokitellaan herpesviruksiin. Tosin se on tietysti aivan eri asia kuin HSV1 ja HSV2. Myös esim. Epstein-Barrin virus (aiheuttaa pusutaudin) kuuluu herpesvirusten heimoon (HHV). Tällä ei kuitenkaan ole mielestäni mitään merkitystä. HSV1 ja HSV2 on mielestäni verrattavissa ja ovat samankaltaiset virukset, muut eivät liity sukupuolitautikeskusteluun millään tavalla. Samalla tavalla papilloomaviruksia on yli sata, mutta vain muutama alatyyppi on sukupuolitautia (kondyloomaa) aiheuttavia.

Vierailija
82/133 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on omakohtaista kokemusta siitä, että herpes voi tarttua oireettomana ja kaiken lisäksi estolääkityksestä ja kondomista huolimatta. Tarttui alueelle, jota kondomi ei suojaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 13:07"]

Herpes tarttuu sukupuolikontaktissa, ei saunan lauteilta, vessasta tai paljusta. Herpes voi tarttua myös herpesrakkuloiden sisältämän nesteen välityksellä niin, että nesteen kanssa kosketuksissa olleella kädellä sen siirtää genitaalialueelta uuteen paikkaan, kuten silmään tai huuliin. 

[/quote]

Miten sitten vauvat tai taaperot saavat huuliherpeksen? Luulisin sen olevan nimenomaan esineiden välityksellä. Vai tarttuuko se äidin pusuttaessa poskea, rintaruokinnassa vai päiväkodissa jonkun toisen lapsen kädestä?

Vierailija
84/133 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä, ihan kamalaa luettavaa. Tieto lisää tuskaa. Täähän on pahempi sairaus kuin alunperin luulin. Ei tästä selviä koskaan, kun vois vaan nukkua ja nukkua ja unohtaa tämän.

ap

Vierailija
85/133 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 13:41"]

Herpes tarttuu sukupuolikontaktissa, ei saunan lauteilta, vessasta tai paljusta. Herpes voi tarttua myös herpesrakkuloiden sisältämän nesteen välityksellä niin, että nesteen kanssa kosketuksissa olleella kädellä sen siirtää genitaalialueelta uuteen paikkaan, kuten silmään tai huuliin. 

[/quote]

Miten sitten vauvat tai taaperot saavat huuliherpeksen? Luulisin sen olevan nimenomaan esineiden välityksellä. Vai tarttuuko se äidin pusuttaessa poskea, rintaruokinnassa vai päiväkodissa jonkun toisen lapsen kädestä?

[/quote]

Pikkuisia suukotellaan usein huulille.

Vierailija
86/133 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten asiallinen kommentti 42, mutta nimenomaan joku tk-lääkäri ei ole mikään herpesasiantuntija. Jos siis haluat jonkun ympäripyöreän vastauksen, niin suosittelen kysymään lääkäriltä. Sukupuolitautien poliklinikalla saatetaan jopa oikeasti tietääkin jotain.

Tk-lääkäri siis plaraa nuo samat asialliset lähteet läpi, kun muotoilee vastausta siihen, tarttuuko herpes ja miten. Itsekin peräänkuulutan asiallisia lähteitä mutta miten itse arvioisit herpeksen "keskivertotarttuvuuden" kun on henkilöitä joilla

a) ei ole ollenkaan oireita

b) on välillä oireita

c) on harvoin oireita

d) on pahoja oireita

e) syövät estolääkitystä

Itseäni ainakin kiinnostaisi, onko kaikilta sama riski saada herpes. Tuohon kysymykseen mitkään asialliset lähteet eivät anna vastausta, vaikka onkin tiedossa, että oireettomallakin voi olla herpes "pinnassa".

Vierailija
87/133 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 13:41"]

[/quote]

[/quote]

Älä luule. Hanki tietoa. Tuore genitaaliherpes voi tarttua herpestä sairastavalta äidiltä sikiöön jo raskausvaiheessa.

Esineiden ja tekstiilien välityksellä herpes ei tartu.

Ja mikäli ap ei tosiaan luota terveyskeskuksensa yleislääkärin antamaan tietoon tai ei saa tältä tarpeeksi tietoa, gynekologoi varmaan tietäisi sitten enemmän. Kun menee herpeksestä puhumaan ammatti-ihmisen kanssa, kannattaa kirjoittaa ylös kaikki ne asiat, jotka haluaa tietää. Sitten vain käy lääkärin kanssa listansa läpi. Näin minä tekisin. Mutta minä en olekaan lääketieteen, gynekologian tai seksuaaliterveyden asiantuntija. Ihan vain mattimeikäläinen.

42

Vierailija
88/133 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli lääkäri. Gynekologi lohduteli ja sanoi että 8/10 ihmisestä kantaa jompaa kumpaa virustyyppiä. Sanoi että on hyvin yleinen. Saunassa, uimahallissa ja muiden vessassa voin käydä. Vaatii tarttuakseen LIMAKALVOKONAKTIT. Eli kun saisin vielä asian psyykkisen osuuden käsiteltyä, niin eiköhän tämä tästä. Tämä avarsi maailmankuvaani. Olen sosiaalialalla itse ja hiv-positiiviset ovat varmasti yksi ryhmä jolle apuaan voisi jakaa. 

ap

Vierailija
89/133 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

*limakalvokontaktit*

Vierailija
90/133 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia viestejä, kerron vain oman kokemukseni. Sain herpeksen 2008, sen jälkeen ollut 4 kumppania eikä yksikään ole tartuntaa saanut. Ei edes lapseni isä vaikka yhdessä oltiin vuosia. Raskauden aikana en saanut minkään näköistä estolääkitystä, ja tauti itsessään on ekan kerran jälkeen uusinut tasan kolmesti. En ole mitään lääkkeitä hakenut kun menee itsestään pois.

Itseasiassa en edes muistanut olevani kantaja ennen kuin luin tämän ketjun :) 

Vierailija
91/133 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos nro 57 :) Lohduttavaa kuulla

Vierailija
92/133 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 19:41"]

Niin, kai se on henkisesti niin kamalaa. Tuntuu jotenkin että olen pettänyt kaikki, alpseni ystäväni, kaikki. Tää ei sovi yhtään mun imagoon, herttainen pullantuoksuinen kotäiti joka aina auttaa kaikkia ja on mahdollisimman kiltti. Oksettaa koko ajan ja mietin että kun tää olis vaan paha unta- Tiedän että tämä kuulostaa naurettavalta, mutta tää sukupuolitaudin leima tosiaan on se pahin. Jos olisi vaikka klamydia se lähtisi yhdellä lääkekuurilla ohi ja sen voisi unohta. Tätä ei voi. Uskon ja toivin että aika auttaa asiassa, mutta ei se tämänhetkistä  olotilaa helpota.

ap

[/quote]

Tuossa taitaa olla se sinun kompastuskivi. Eli luokittelet herpeksenkantajat jonkilaisiksi eli erilaisiksi kuin itse olet. Se voi kuitenkin osua kenen tahansa kohdalle. Niitä pullantuoksuisia on joukossa enemänkin kuin sinä. Kenen imagoon herpes sopii/kuuluu :-)?

Vierailija
93/133 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut genitaaliherpeksen aikoinaan äidiltäni synnytyksessä. Ensimmäisen kerran tulehdus oli päällä 14-vuotiaana ja toisen kerran 15-vuotiaana, ennen kuin olin minkäänlaista seksielämää aloittanut. Nyt ikää 25, enkä ole sen useammin asiasta kärsinyt, onneksi. Edellisen kumppanin kanssa olin 8 vuotta, eikä hänelle kertaakaan tullut tulehdusta, vaikka 5 vuotta oltiin hormonaalisella ehkäisyllä.

Vierailija
94/133 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 22:34"]

Kunhan nyt ymmärrät kertoa jokaiselle seksikumppanille, että se tarttuu vaikkei olisi aktiivinenkaan. Eli ei enää ikinä yhtään kertaa seksiä ilman kumia, paitsi jos olet yhä yhdessä tartuttajan kanssa.

[/quote]

Höpöhöpö. 17v ollut, lapsiakin tehty tuona aikana 4 eli mitään kumia ei ole käytetty eikä ole tarttunut. Exälle en edes kertonut enkä ole kertonut nykyisellekään. Synnytyksissä ollut estolääkitys, varmuuden vuoksi vaikkei oireita ole ollut 15 vuoteen.

Vierailija
95/133 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla varma, onko kumppaniin tarttunut, ellei testaa sitä verestä, vaikka sekään ei anna täysin tarkkaa tulosta. Monille tartunnan saaneille ei tule oireita.

Vierailija
96/133 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mitään hätää. Sain poikaystävän suusta sen vuosi sitten, oireili ensin aika useasti, ehkä noin viisi kertaa, mutta nyt ei ole enää ollut. Eikä edes elämää häirinnyt silloinkaan. Ensin mietin haluaakohan kukaan mies minua enää, mutta jos tuo ei minua häiritse niin ei pitäisi häntäkään. Elämän murheista pienimmästä päästä, ainakin minulle.

Jos keskustellaan sukupuolitaudeista, yleensä unohdan että minullahan on tuo.. :)

Vierailija
97/133 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eksä petti mua kännissä vantaa hotellissa ja sai genitaaliherpeksen, uusiutuu joka kuukausia, meillä neljä lasta ja välil pelottaa et se tarttuisi jotenkin niihin, minä en saanut sitä onneksi. Tosi ikävä tauti...

Vierailija
98/133 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kannan herpes-virusta (penskana jostain saatu) ja vajaa viikko sitten kävi ilmimettä vaimollani on erittäin harvinainen hengenvaarallinen geenimutaatio, joka altistaa herpesviruksen aiheuttamalle enkefaliitille. Tässä on muutaman päivän ajan pohdittu, kuinka hyvä säkä tähän asti on käynyt koska en ole "onnistunut" tartuttamaan virusta häneen 16 vuoden aikana. Ja nyt myös pohditaan miten tästä eteenpäin ns intiimikosketukset - pusuja ei enää ja jos sekaiä mielitään, tasan yhdestä asennosta eli doggyna kumin kera niin suutelemisriski pienenee...jepjep. Onhan se kiva jörniä ja miettiä josko tällä kertaa "onnistuu"...

Vierailija
99/133 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 22:34"]

Kunhan nyt ymmärrät kertoa jokaiselle seksikumppanille, että se tarttuu vaikkei olisi aktiivinenkaan. Eli ei enää ikinä yhtään kertaa seksiä ilman kumia, paitsi jos olet yhä yhdessä tartuttajan kanssa.

[/quote]

Höpö höpö. Minun exälläni oli genitaaliherpes. Ikinä ei käytetty ehkäisyä vaan oltiin ilman seksiä aina pari viikkoa aktiivivaiheen aikaan. Tästä suhteesta on nyt 14 vuotta aikaa eikä minulla ole ikinä ollut herpestä yhtään missään. Juu juu, joku alkaa nyt saarnaamaan, että "voit olla kantaja". Arvatkaa kuinka moni mies on halunnut kumin, kun olen kertonut tämän jutun? Ei yksikään. Jos ei ole oireita, niin ei tartu.

Turha hysterisointi pois.

Vierailija
100/133 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 08:00"]

Mun eksä petti mua kännissä vantaa hotellissa ja sai genitaaliherpeksen, uusiutuu joka kuukausia, meillä neljä lasta ja välil pelottaa et se tarttuisi jotenkin niihin, minä en saanut sitä onneksi. Tosi ikävä tauti...

[/quote]

No ei kai se nyt niitä lapsia pane?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi