Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Genitaaliherpes

Vierailija
02.11.2013 |

Olen siis uusi herpeksen kantaja, 35- vuotias nainen. Kuukausi sitten tuli dg ja elämä tuntuu vieläkin olevan pysähdyksissä. Nyt mietin lähinnä, miten tauti vaikuttaa elämäänne. Miten tarkkoja olette, joudutte olemaan hygieniasta esim. te kenellä on lapsia? Sauna jne.? Miten kaveriporukan saunaillatt, paljuilut jne. Tuntuu että tämä vaikuttaa kaikkeen :/ . Kuten aiemmin monelta palstalta olen lukenut, ei tämä olisi yhtään shokki jos tällä ei olisi niin kamala leima. Itse sairaus minusta on varsin iisi, on maailmassa pahempaakin ja harvallahan se varmaan nyt päällä koko ajan on. Esim. uskon että itselläni olevat niska- ja hartiavaivat ovat arjen kannalta paljon kivuliaampia. Mutta kertokaa ihan kaikkea, miten tämä on teitä muuttanut. 

Tuntuu ettei tästä selviä koskaan. Olo on kuin spitaalisella 

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:22"]Huhhuh!
Sain pari päivää sitten tiedon tartunnasta.. Miehen huulesta ilmeisimmin tarttunut. Enemmänkin ihmettelen nyt tätä: naistentautien lääkäri, jolla kävin vähän vähätteli kortsun käyttöö. Kun kysyin, että pitäiskö käyttää koko ajan nii vastaus oli suunnillee:"noo se nyt voi tarttua vaikka oiski kondomi käytössä, että ethän sä ilman seksiäkää voi lopunelämää elää." Niin jäi vaan mietityttämään, kun virallinen kanta tosiaan se että pitäis kortsua jatkossa käyttää... eli mitä ihmettä?
[/quote]

Se voi tarttua kortsun kanssa (kuten minulla), joten jos olet vakituisessa parisuhteessa niin ei se kortsu välttämättä mitään auta. Lisäksi jos lapsia aiotte tehdä niin pakko se on jossain vaiheessa jättää pois. Minulla on herpes ja mies ihan hyväksyi faktan että tartunta sitten tulee jos on tullakseen.

Vierailija
42/133 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn junan vessassa aina puhkaisemassa yhden mehukkaasti kutisevan herpesrakkulan mun pakarasta. Sitten sivelen kaikki ovenpainikenapit ja kahvikuppien kahvat herpesmehullani.

Kun eihän se tartu, kuin limakalvokontaktissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:49"]Mä käyn junan vessassa aina puhkaisemassa yhden mehukkaasti kutisevan herpesrakkulan mun pakarasta. Sitten sivelen kaikki ovenpainikenapit ja kahvikuppien kahvat herpesmehullani.

[/quote]

Jos sulla oikeasti olisi herpesrakkuloita niin ne eivät a) kutise mehukkaasti ja b)et tuosta vaan puhkaisisi sitä

Vierailija
44/133 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:49"]Mä käyn junan vessassa aina puhkaisemassa yhden mehukkaasti kutisevan herpesrakkulan mun pakarasta. Sitten sivelen kaikki ovenpainikenapit ja kahvikuppien kahvat herpesmehullani.

[/quote]

Jos sulla oikeasti olisi herpesrakkuloita niin ne eivät a) kutise mehukkaasti ja b)et tuosta vaan puhkaisisi sitä
[/quote]

Toivottavasti et ole lääkäri. Kyllä se rakkula ennen puhkeamistaan kutisee aivan saatanallisesti. Se on yksi viruksen tapa levittää itseään sormien kautta eteenpäin. Esim silmäkontaktin kanssa täytyy olla varovainen.

Vierailija
45/133 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:49"]Mä käyn junan vessassa aina puhkaisemassa yhden mehukkaasti kutisevan herpesrakkulan mun pakarasta. Sitten sivelen kaikki ovenpainikenapit ja kahvikuppien kahvat herpesmehullani.

[/quote]

[/quote]

Toivottavasti et ole lääkäri. Kyllä se rakkula ennen puhkeamistaan kutisee aivan saatanallisesti. Se on yksi viruksen tapa levittää itseään sormien kautta eteenpäin. Esim silmäkontaktin kanssa täytyy olla varovainen.
[/quote]

Niin kutiaa, mutta ei sitä tunnetta mehukkaaksi voi kuvailla.

Vierailija
46/133 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hop

Vierailija
47/133 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aika moni herpes-tartunnan kantaja sanoo, että on harrastanut seksiä, eikä se oo tarttunut eteenpäin. Mistä te sen tiedätte? Herpes voi olla oireeton pitkään ja sen voi todeta sukupuolitesteissäkin vain silloin, kun se on aktiivisena. Muuten se ei näy. Todennäköisesti siis olette kuin olettekin tartuttanut sen eteenpäin.

Vierailija
48/133 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan pieni vaiva verrattuna moneen muuhun. Mulla se tulee ehkä kerran kahdessa vuodessa ja silloin en harrasta 1-2 viikkoon seksiä mieheni kanssa. Jos se ilmenisi sinulla useammin niin hanki ihmeessä estolääkitys. Sitten ainakin voit olla huoletta saunailloissa ja muissa. Tosin silloin kun se ei ole sinulla aktiivisena, niin silloinkaan ole huolta saunailtojen yms. suhteen. Ei se silloin voi tarttua. Tietysti kannattaa kertoa uusille seksikumppaneille heti alussa, mutta painottaa, että se voi tarttua vain aktiivisena ollessaan. Itse olen ollut mieheni kanssa kolme vuotta eikä ole tarttunut häneen.

Vierailija
49/133 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 22:34"]

Ei vaikuta mitenkään. Kun sen ottaa puheeksi, niin monelta kuulee, että "niin on minullakin" - mutta harva nyt intiimiasioista puhuu toisille, joten sitä kuvittelee pitkään olevan yksin ongelmansa (kirvelynsä) kanssa. Vähän niinkuin finni reiden sisäpinnassa tai limakalvolla - ei sitäkään julista muille kun se ei nyt näy - ja sitten ajattelee, että kellään muulla koko suuressa maailmassa ei voi kertakaikkiaan olla finniä niin intiimissä paikassa.

Huuliherpes on menettänyt merkitystään siitä yksinkertaisesta syystä, että se ei ole piilossa katseilta. Niinpä siitä on tehty "harmiton" yskänrokko. Hah! Ihan samaa herpestä yhtä kaikki. Tai siis - huuliherpes siirtyy sukuelimiin ja sukupuoliherpes siirtyy huuliin ja moni joka kuvittelee, että on "vain" huuliherpes, kantaakin sukuelinherpestä kun on sen saanut suuseksin aikana huuliinsa. Tai jos kumppanilla on huuliherpes, sen on voinut tartuttaa alapäähän yhtä lailla.

Paskat vaivat, mutta nykymaailmassa kummatkin herpekset on melkein kaikilla aikuisikään ehtineillä. Olihan jo sodanaikaisessa Suomessa herpes laajalle levinnyt ja levisi sitten jo äideiltä lapsille.

[/quote]

No ei ainakaan minulla ole kumpaakaan. Ikää 36, tuskin olisivat näin kauan piilossa olleet jos niitä kantaisin. Mutta ei mikään ihme että leviää, jos sinun asenteellasi varustettuja ihmisiä on enemmänkin. Paljaalla varmaan surutta annat sinäkin vedellä, yök, yök, yök.

[/quote]

Täällä toinen jolla ei ole kumpaakaan. Ei edes piilevänä, joten turha siihen vedota. Olen käynyt testauttaan herpeksen vasta-aineet.

ap:lle sen verran, ettei se kaiketi mikään maailmanloppu ole, mutta kerro ennen seksiä tuleville kumppaneille, siis ennen, ei riitä pelkkä kumi.. ja lisäksi et tietenkään mene aktiivivaiheessa kenenkään muun ihmisen saunaan, vessaan yms.

Vierailija
50/133 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkos varma? Niin mäkin luulin, ettei mulla ole, ja eikös vaan sitten nelikymppisenä selvinnyt että molemmat herpeslajit on. Ja nekin selvisivät pelkästä verikokeesta, mies kun oireili ja kun se oli selvääkin selvempää herpestä, niin meninpä mäkin testiin.

Ja yhdessä oltiin oltu yli 10 vuotta. Joten kyllä se voi piillä ihmisessä pitkäänkin ja yök yöl yök säkin olet voinut tartuttaa ukkosi jo monta kertaa. Vai käytätkö kortsua vakikumppanisi kanssa?

No ei ainakaan minulla ole kumpaakaan. Ikää 36, tuskin olisivat näin kauan piilossa olleet jos niitä kantaisin. Mutta ei mikään ihme että leviää, jos sinun asenteellasi varustettuja ihmisiä on enemmänkin. Paljaalla varmaan surutta annat sinäkin vedellä, yök, yök, yök.

[/quote]

Vierailija
51/133 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa: täällä näemmä jotkut ovat sitä mieltä että voi tarttua passiivisenakin. Niin, sehän on viirus joten ilmeisesti sperman mukana helposti tarttuu naiseen?? Ei oo kyllä minulta tarttunut mieheeni näinä kolmena vuotena.

Vierailija
52/133 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis viestien 11 ja 14 kirjoittaja on sama. =D

Vierailija
53/133 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, eli enkö voi käydä kenenkään vessassa jos minulla on aktiivivaihe päällä :O Huokaus, tätä juuri tarkoitin, olo on kuin spitalisella ;(

ap

Vierailija
54/133 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 22:44"] Tietysti kannattaa kertoa uusille seksikumppaneille heti alussa, mutta painottaa, että se voi tarttua vain aktiivisena ollessaan. Itse olen ollut mieheni kanssa kolme vuotta eikä ole tarttunut häneen.

[/quote]

Valehtelesit ja tartuttaisit herpeksen? Onko se seksikumppani tehnyt sinulle jotain pahaa vai oletko muuten vaan harvinaisen itsekäs ja vittumainen ihminen?

Vierailija
55/133 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Minä sain exältäni v. 2007 kyseisen taudin. Minua se on vaivannut kohtalaisen paljon, ainakin alkuaikoina ja oireet on vieläkin ikäviä, kun tulehdus iskee. Yleensä sen tunnistaa olevan tulossa, kun takareisi menee kosketusaraksi. onko muilla vatsakipuja tulehduksen aikaan? Mulla on miltei aina. Olen tarkka tietty käsihygienian kanssa, kun tuo iskee ja selibaattia aina kunnes menee ohi. Raskauden aikaan mulla aloitettiin n. vko30 estolääkitys, kun silloin tulehduksia oli ihan yhtenään.. :/ 

Vierailija
56/133 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko monta herpestelijää on, jos jo muutaman tunnin aikana tämän yhden vauvapalstan keskusteluun on tullut useita sukuelinherpeskantajia. 

Vierailija
57/133 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 22:48"]

Apua, eli enkö voi käydä kenenkään vessassa jos minulla on aktiivivaihe päällä :O Huokaus, tätä juuri tarkoitin, olo on kuin spitalisella ;(

ap

[/quote]

no et voi.

Vierailija
58/133 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No silloinhan se tarttuu omaan perheeseenkin kun aktiivivaihe päällä, jos kerta samaa vessaa ei voi käyttää. Meillä kun vaan on yksi vessa. Mites työpaikalla, pakkohan mun on 8 tunnin aikana vessassa käydä.

*Ihan pihalla*

-ap

Vierailija
59/133 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi

Vierailija
60/133 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä täällä höpsitään saunailloista ja pyyhkeistä?

Herpes tarttuu limakalvolta limakalvolle, ei siis jonkun pyyhkeen kautta tai saunasta.

Huomaa taas, että kannattaa kyseenalaistaa se, mitä netissä lukee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän