Genitaaliherpes
Olen siis uusi herpeksen kantaja, 35- vuotias nainen. Kuukausi sitten tuli dg ja elämä tuntuu vieläkin olevan pysähdyksissä. Nyt mietin lähinnä, miten tauti vaikuttaa elämäänne. Miten tarkkoja olette, joudutte olemaan hygieniasta esim. te kenellä on lapsia? Sauna jne.? Miten kaveriporukan saunaillatt, paljuilut jne. Tuntuu että tämä vaikuttaa kaikkeen :/ . Kuten aiemmin monelta palstalta olen lukenut, ei tämä olisi yhtään shokki jos tällä ei olisi niin kamala leima. Itse sairaus minusta on varsin iisi, on maailmassa pahempaakin ja harvallahan se varmaan nyt päällä koko ajan on. Esim. uskon että itselläni olevat niska- ja hartiavaivat ovat arjen kannalta paljon kivuliaampia. Mutta kertokaa ihan kaikkea, miten tämä on teitä muuttanut.
Tuntuu ettei tästä selviä koskaan. Olo on kuin spitaalisella
Kommentit (133)
ei se estolääkitys mikään helpponakki ole. se rasittaa elimistöä, toisille tulee syyliä ihan reisiin asti. kyllä minusta kannattaa käyttää omaa pyyhettä saunassa siis käsidesiä paljon. "Virus tarttuu suorassa iho- ja limakalvokontaktissa, ja sukuelinherpestartunnan voi saada myös suuseksin yhteydessä, jos partnerilla on aktiivinen huuliherpes. Herpesvirus voi tarttua myös sormien välityksellä esimerkiksi omaan silmään." http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=tes00007
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 13:56"]
En tiiä, ihan kamalaa luettavaa. Tieto lisää tuskaa. Täähän on pahempi sairaus kuin alunperin luulin. Ei tästä selviä koskaan, kun vois vaan nukkua ja nukkua ja unohtaa tämän.
ap
[/quote]
ei millään pahalla mutta aika pullamössöltä kuulostat jos herpes on sinusta pahinta mitä sulle on sattunut :D kuule on niitä paljon pahempiakin sairauksia, herpes nyt lievimmästä päästä vaikka toki ikävä vaiva onkin.
Yksi ihosairaus muiden joukossa. Ei kannata liikaa miettiä vaan nauttia elämästä =)
Minä sain sektion, kun juuri laskettuna aikana, tai hieman ennen sitä puhkesi vanha herpes.
Sain sen aikoinaan mieheltäni, jolla on huuluherpes.
Helpommin se huuliherpes tarttuu lapsiin mieheltä kuin minun sukuelih.
Käytän aina omaa alapääpyyhettä ja jokaisella silti on omat saunapyyhkeet. Pyyhin alapääni aina erilliseen pikkupyyhkeeseen, en samaan jolla kuivaan kaiken muun.
Niin, kai se on henkisesti niin kamalaa. Tuntuu jotenkin että olen pettänyt kaikki, alpseni ystäväni, kaikki. Tää ei sovi yhtään mun imagoon, herttainen pullantuoksuinen kotäiti joka aina auttaa kaikkia ja on mahdollisimman kiltti. Oksettaa koko ajan ja mietin että kun tää olis vaan paha unta- Tiedän että tämä kuulostaa naurettavalta, mutta tää sukupuolitaudin leima tosiaan on se pahin. Jos olisi vaikka klamydia se lähtisi yhdellä lääkekuurilla ohi ja sen voisi unohta. Tätä ei voi. Uskon ja toivin että aika auttaa asiassa, mutta ei se tämänhetkistä olotilaa helpota.
ap
No johan on kummallista tekstiä, jota kerrot jonkun kirjoittaneen: jos sinulla on jossain kohtaa herpes manifestoitunut, niin ei se enää voi manifestoitua sinussa minnekään muualle. Eli jos sinulla on genitaalialueella herpes, niin vaikka kuinka siirtelisit sitä sormin kunka silmän alueelle, niin ei siirry tai tartu sinne ei.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 19:46"]
ei se estolääkitys mikään helpponakki ole. se rasittaa elimistöä, toisille tulee syyliä ihan reisiin asti. kyllä minusta kannattaa käyttää omaa pyyhettä saunassa siis käsidesiä paljon. "Virus tarttuu suorassa iho- ja limakalvokontaktissa, ja sukuelinherpestartunnan voi saada myös suuseksin yhteydessä, jos partnerilla on aktiivinen huuliherpes. Herpesvirus voi tarttua myös sormien välityksellä esimerkiksi omaan silmään." http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=tes00007
[/quote]
Tuota... jos sait mieheltäsi sukuelimiin huuliherpeksen niin se on huuligerpes eikä sukuelinherpes.
Mutta siinä olet oikeassa, että huulesta herpes tarttuu helpommin toiseen kuin sieltä reisien välistä.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 22:14"]
Minä sain sektion, kun juuri laskettuna aikana, tai hieman ennen sitä puhkesi vanha herpes.
Sain sen aikoinaan mieheltäni, jolla on huuluherpes.
Helpommin se huuliherpes tarttuu lapsiin mieheltä kuin minun sukuelih.
Käytän aina omaa alapääpyyhettä ja jokaisella silti on omat saunapyyhkeet. Pyyhin alapääni aina erilliseen pikkupyyhkeeseen, en samaan jolla kuivaan kaiken muun.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 17:32"]
Itse olen saanut genitaaliherpeksen aikoinaan äidiltäni synnytyksessä. Ensimmäisen kerran tulehdus oli päällä 14-vuotiaana ja toisen kerran 15-vuotiaana, ennen kuin olin minkäänlaista seksielämää aloittanut. Nyt ikää 25, enkä ole sen useammin asiasta kärsinyt, onneksi. Edellisen kumppanin kanssa olin 8 vuotta, eikä hänelle kertaakaan tullut tulehdusta, vaikka 5 vuotta oltiin hormonaalisella ehkäisyllä.
[/quote]
Mistä tiedät saaneeni sen synnytyksessä äidiltäsi jos ensimmäinen tulehdus oli 14 vuotta myöhemmin?
Kuulehan ei herpes VOI olla niin kauhea tauti.Muutenhan se olisi luokiteltu ilmoitusvelvollisuuden piiriin. Mutta kun ei ole. Oikeastaan olisi hyvä, jos se määrättäisiin ilmoitettavaksi. Silloin olisi melko vähän rutisevia maamoja täällä, kun selviäisi että jumalauta, on sitä meidän Pekka-Pietarillakin vaan ja kai se sitte on mullakin.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 19:41"]
Niin, kai se on henkisesti niin kamalaa. Tuntuu jotenkin että olen pettänyt kaikki, alpseni ystäväni, kaikki. Tää ei sovi yhtään mun imagoon, herttainen pullantuoksuinen kotäiti joka aina auttaa kaikkia ja on mahdollisimman kiltti. Oksettaa koko ajan ja mietin että kun tää olis vaan paha unta- Tiedän että tämä kuulostaa naurettavalta, mutta tää sukupuolitaudin leima tosiaan on se pahin. Jos olisi vaikka klamydia se lähtisi yhdellä lääkekuurilla ohi ja sen voisi unohta. Tätä ei voi. Uskon ja toivin että aika auttaa asiassa, mutta ei se tämänhetkistä olotilaa helpota.
ap
[/quote]
Joo, ja moni kirjoittaa, että ei minulla ole herpestä. Kuulkaa, sitä ette todellakaan tiedä, ennenkuin olette otattaneet verokokeet ja selvittäneet vasta-aineet. Sillä ihan totta: herpes on voinut olla seurananne jo syntymästänne tai pikkulapsi-iästä lähtien eikä se ensi kertojen jälkeen oireile monellakaan enää OLLENKAAN. Mutta tarttuu silti kumppaniin. Joten jos haluatte varmistua asiasta, niin testauttakaa itsenne ja vaatikaa sitä myös kumppaniltanne. Ja sitten vasta tulette tänne uhoamaan, että olette herpeksettömiä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 17:52"]
Täällä aika moni herpes-tartunnan kantaja sanoo, että on harrastanut seksiä, eikä se oo tarttunut eteenpäin. Mistä te sen tiedätte? Herpes voi olla oireeton pitkään ja sen voi todeta sukupuolitesteissäkin vain silloin, kun se on aktiivisena. Muuten se ei näy. Todennäköisesti siis olette kuin olettekin tartuttanut sen eteenpäin.
[/quote]
Hyvä että haluat/te) pitää tätä ketjua yllä. Sille, joka on juuri saanut tietää että on herpes, tilanne on ihan hirveä, kun niin monta heittää herjaa että näin ei vaan vois ikinä kuuna päivänä tapahtua minulle, ja ainakin minä olen niiiiin onnellisessa asemassa että ei minulla ole mitään herpeksiä eikä mitään muutakaan tautia. Hyvähän siinä on tietsikan takana tuollaisia julistaa. Tosiasia on, että hirveän monella on herpes ja hirveän monella muulla on mutteivat tiedä.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 01:28"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 17:32"]
Itse olen saanut genitaaliherpeksen aikoinaan äidiltäni synnytyksessä. Ensimmäisen kerran tulehdus oli päällä 14-vuotiaana ja toisen kerran 15-vuotiaana, ennen kuin olin minkäänlaista seksielämää aloittanut. Nyt ikää 25, enkä ole sen useammin asiasta kärsinyt, onneksi. Edellisen kumppanin kanssa olin 8 vuotta, eikä hänelle kertaakaan tullut tulehdusta, vaikka 5 vuotta oltiin hormonaalisella ehkäisyllä.
[/quote]
Mistä tiedät saaneeni sen synnytyksessä äidiltäsi jos ensimmäinen tulehdus oli 14 vuotta myöhemmin?
[/quote]
Kuten sanoin, en ollut vielä aloittanut minkäänlaista seksuaalista kanssakäymistä silloin 14-vuotiaana. Eipä se herpes mistään pyhästä hengestä varmaan ilmaannu? Eikä tosiaan mistään vessanpöntön reunasta tarraudu. Äidilläni oli myös ollut synnytyksen aikaan aktiivisena. Voipi olla, että on ollut pienenä jotakin sen kaltaista tulehdusta, mutta sitä en ainakaan muista eikä diagnoosia annettu ennen kuin 14-vuotiaana.
Itse sain herpeksen huuliin ja myös alapäähän mieheltäni, jolla siis on huuliherpes. Mulla ei ollut kumpaakaan aikaisemmin, ei koskaan ainakaan oireillut. Ensimmäinen kerta, kun herpes oireili alapäässä, oli ihan kauhea ja teki tosi kipeetä. Sen jälkeen on kerran tullut yksi rakkula, mutta muuten ei mitään. Ikävähän se on tollasta kantaa, mutta ei mieskään sitä tahallaan mulle antanut. Huono tuuri, ja minkäs tässä enää teet.
Muuten elämä ei ole sen kummallisempaa herpeksen kanssa tai ilman.
Mullakin eka kerta oli pahin, kuume ja kaikki. Nykyään tulee 1 rakkula oireet kestää 4 päivää. Ehkä vuoden kahden välein. Ei vaikuta elämääni millään lailla. Eikä ole mieheen tarttunut. Toki kertoisin jos uuteen suhteeseen joskus alkaisin. Tähän mennessä ei ole ketään haitannut, oon muuten niin ihana ;)
Menin hiivaoireiden takia gynelle ja otettiin kaikki näytteet varmuudeksi. Hiivaa oli mutta ilmeni myös herpes! Olin aivan musertunut tiedosta, tuntui maailmanlopulta. Ei pienintäkään käsitystä mistä se on voinut tulla. Rakkuloita tms. ei ole ollut koskaan, eipä siis ole juurikaan haitannut elämääni.
Ja järki käteen, ei se mistään vessasta, saunasta tai paljusta tartu! Tuo on myös todella yleinen tauti, harva tietää edes kantavansa. Asiasta ei puhuta ja sen takia kuulostaa pelottavalta.
Muutama vuosi sitten hain herpekseen estolääkitystä, koska halusin kokeilla sitä. Lääkäri, joka kirjoitti reseptin, ei tiennyt herpeksestä hölkäsen pöläystä.
Minut diagnosoinut lääkäri oli venäläinen ja lyhytsanainen, koin hänet tylynä. Sain mukaani lapun, jossa oli kuvaus herpeksestä.
Ei siis todellakaan ole tullut vastaan tähän mennessä sellaista lääkäriä, jolta olisin voinut herpeksestä kysellä tai jolta olisin halunnut itse herpeksestä kysellä. On tietysti mukavaa, jos jonkun muun vaivoihin on sattuneet asiantuntevat lääkärit.
Olin parin vuoden suhteessa miehen kanssa, jonka kanssa käytimme kortsua ehkäisynä. Mies ei saanut herpestä. Mielestäni on siis hyvin vaikea arvioida, mikä riski on aina yksittäisen henkilön kohdalla.
Ja siis lääkärikään ei ole mikään jumala, joka voi sanoa mikä riski täsmälleen on.
36/49