Lapsen koulussa vietetään horoskooppien mukaista onnenpäivää, onko ok?
Opettaja siis kysellyt lapsilta heidän horoskooppimerkit ja kertonut omansa, sitten on katsottu milloin on kunkin merkin onnenpäivä jne. Myös onnennumeroista on ollut puhetta. Vähän kummastuttaa tuollainen, mitäs av-raati on mieltä?
Kommentit (25)
Ei vitsi... tänään lapsi kertoi että koulussa opetellaan ylemmillä luokilla tähtimerkkejä. Onko ne jotain yleisiä tähtisiteteeseen liittyviä taivaankappaleitten merkkejä (joita saatettaisiin opetellakin koulussa) vai liittykö ne(kin) tuohon astrologiaan? Esim. kuulemma jotkut kutsuu jotakin merkkiä "teehoo":ksi, googlella löysin saturnuksen merkin (astrologisen?) joka näyttää yhdistetyltä t + h. Ap
ps merkki ks. esim. http://astrologiantaika.wordpress.com/2012/10/05/saturnus-vaihtaa-opetuskielensa-skorpioniksi/
aika sivistymätön opettaja. Mm. kristinusko tuomitsee horoskoopit ym "ennustamisen." Suurin osa luokkalaisista kuitenkin kristittyjä.Aikamoista hölynpölyä sitä pitääkin opettaa.
Minä varmaan puuttuisin asiaan noiden horoskooppiasioiden osalta. Ellei sitten tuoda esiin myös tuota 2. mainitsemaa kriittisyyttä
Meidän perhe on myös ns.uskontokriittinen, silti lapsemme osallistuvat uskontotunneille kunnes itse haluavat siirtyä et-opetuksen. Nyt 2. luokkalainen lapsemme on hyvin kiinnostunut Raamatun tapahtumista ja lukee nyt innokkaaasti kristillistä kirjallisuutta.
Käymme usein kirkoissa ja matkoilla moskeijoissa /temppeleissä kunnioittaen ko uskontokuntaa esim. vaatetuksen ja käyttäytymisen suhteen. Esim. Suomessa on monia kauniita kirkkorakennuksia ja Suomen historiaan ja suomalaisiin tapoihin ja perinteeseen vaikuttaa kristinusko monella tapaa.
Olemme myös tutustuneet eri uskontojen kirjallisuuteen, koska olemme niistä kiinnostuneita. Tosin lapset eivät ihan vielä. Mulla on aikoinaan ollut uskonto 9-10 vaikka en uskossa koskaan olekaan ollut. Reaalissa kirjoitin myös uskonnon lähes täysin pistein. Rippikoulukin tuli käytyä, lähinnä siksi kun kaikki kaveritkin sen kävivät.
Mieheni ei kuulu kirkkoon, minä vielä kuulun, koska arvostan seurakuntien tekemää työtä (mm. lapsi- ja perhetyö, vähävaraisten auttaminen) ja kirkkorakennusten ylläpito. Toki voisin erota kirkosta ja lahjoittaa näin säästyneet kirkollisveroni itse valitsemalleni taholle, olen kuitenkin siihen liian laiska.
Tuon ev. lut. uskontokasvatuksen hyväksyn, lähinnä osana suomalaista perinnettä ja kulttuuria enkä pelkää vaikka lapsemme ovatkin sitä kiinnostuneita
Tuo horoskooppihuuhaa on jo liikaa jos se on mukana noinkin usein opetuksessa.
Täyttä huuhaata, mutta sopii varmasti ateisteille, kun ei ole uskonnollista leimaa. Millä opettaja perustelee nämä onnenpäivät. Perinteelläkö? Opetussuunnitelma ei puhu tuollaisista päivistä sanaakaan.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 09:47"]
Täyttä huuhaata, mutta sopii varmasti ateisteille, kun ei ole uskonnollista leimaa. Millä opettaja perustelee nämä onnenpäivät. Perinteelläkö? Opetussuunnitelma ei puhu tuollaisista päivistä sanaakaan.
[/quote]
Jaa, voisin itseni ateistiksi lukea, mutta yhtä vähän haluan lapselleni horoskooppiopetusta kuin ruokarukoilutusta. En tiedä miten ope perustelee horoskoopit, kun en ole asiasta kouluun päin ollut yhteyksissä.
Jännä juttu muuten, että vastikään vastasin taloustutkimuksen kyselyyn mm. puoluekannatuksesta jne., niin siinä kysyttiin myös uskonnollista kantaa. Vaihtoehtoja oli n. 10 kpl, mutta mikään niistä ei ollut uskonnoton. Omituista.
Ap