Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko kasvaa kuukautisten alettua? Jääkö lapsemme pätkäksi?

Vierailija
30.10.2013 |

Tyttäreni on juuri täyttänyt 12 v. ja vain 157 cm lyhyt ja kuukautiset alkoivat juuri. Miten paljon voi kasvua vielä toivoa? Kasvaako tyttö enää lainkaan yleensä kuukautisten alettua?   

Onko teillä kokemuksia?

Kommentit (196)

Vierailija
21/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus, "vain 157 cm lyhyt". Kauniisti puhut tyttärestäsi. Minä en ole kuin 150cm ja kyllä sanon olevani 150cm pitkä! Törkeää vähättelyä

Vierailija
22/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yhdellä tytöillä alkoi kuukautiset 13-vuotiaana ja hän oli silloin 160 cm. Kasvoi enää sentin. Kahdella alkoi 11-vuotiaana, ja kumpikin oli 155 cm. Toinen kasvoi sen jälkeen 6 cm, toinen 13. Itse olen muuten 172 cm ja mulla kuukautiset alkoi juuri vähän ennen kuin täytin 15. En kasvanut enää yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 11-vuotiaana ja olin silloin jo 173cm enkä kasvanut siitä enää senttiäkään.

Vierailija
24/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 18:20"]

Voi jessus, "vain 157 cm lyhyt". Kauniisti puhut tyttärestäsi. Minä en ole kuin 150cm ja kyllä sanon olevani 150cm pitkä! Törkeää vähättelyä

[/quote]Musta on turha ottaa tällaista keskustelua henk. koht. loukkauksena lyhyitä kohtaan. Minäkin katson että jos meidän tyttö jäisi tuohon 158 pituuteen, se olisi aika outoa, koska jotenkin olen antanut itselleni kertoa että lapset kasvavat usein vanhempiaan pidemmäksi tai joksikin keski-arvoksi, joten tuntuu että jotain olisi pielessä jos yli 170-senttisten lapsi jääkin huomattavasti vanhempiaan lyhyemmäksi. Eikö sitä ole ruokittu tarpeeksi hyvin vai mikä kumma siinä mättäisi, kun ei kropassa edes mikään anna olettaa että olisi varsinaisesti hento ja pienikokoinen, vaan on yhtä rotevaharteinen kuin äitinsäkin.

Vierailija
25/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuukautiset alkoivat kun olin 15, sen jälkeen sain yli 10 cm pituutta, olen 172.

Vierailija
26/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi aika tasan 12-v menkat ja kasvoin max 2-3cm sen jälkeen. Muutenkin oli trendi luokallani, että ne tytöt, jotka olivat aina olleet pisimpiä, niin heillä alkoi menkat aikaisimmin, eikä kukaan kasvanut enää sen koommin montaa senttiä, lopulta näistä koko ala-asteen ajan pitkistä jäi häthätää keskipituisia. Ne keskimittaiset sitten jatkoivat venymistään ja heistä tuli niitä 170cm+ mittaisia.

Vierailija
27/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, voisikohan tuo kuukautisten varhainen alkaminen auttaa siihen, että vielä hiukan kasvaisi pituutta.

Lapsellani oli astmalääkitys muutaman vuoden noin 5-8 -vuotiaana. Keuhkolääkäri sanoi, että henkeen vedetty kortisoni hidastaa kasvua, muttei vaikuta lopulliseen pituuteen tutkimusten mukaan. Olen kyllä miettinyt, että onkohan ne tutkimukset nyt niin tarkkoja kuitenkaan. Mihin on verrattu näitä astmapiippua saaneita. Olen kyllä hiukan syytellyt itseäni, että olisi pitänyt tiukemmin vaatia astmalääkityksen lopettamista, kun oireet selvästi rauhottuivat pari nvuoden käytön jälkeen. (Infektioiden vähennyttyä) Mielestäni sitä lääkitystä käytettin ihan turhan pitkään. Harmittaa, että menin uskomaan sitä lääkäriä, ettei se lopulliseen pituuteen vaikuttaisi.

Syntymän jälkeen tehty pituusennuste oli 167 cm. Nehän eivät ole kuin suuntaa antavia tietenkään ja laaditaan meidän vanhempien mukaan.

ap

Vierailija
28/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolta,minä kasvoin vielä senkin jälkeen kun täytin 18v,vaikka olen tyttö!

Jos molemmat vanhemmat on pitkiä niin luulisi tytönkin vielä kasvavan. Minulla alkoi kuukautiset 12v joten ei ollut mitään tekemistä sen kanssa.

Vierailija
29/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos mies on 174 cm (oliko tämä ap?) niin hän ei itseasiassa ole mieheksi pitkä vaan keskimittaista lyhyempi. Toisaalta pituuden periytyminen ei kai ole kovin yksiselitteistä.

Itse en tainnut montaa senttiä kuukautisten alkamisen jälkeen enää kasvaa. Pari ehkä. Nyt pituus 159cm. 

Vierailija
30/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kuukautiset 11-vuotiaana, ja kasvoin vielä 17-vuotiaana pituutta. En muista minkä pituinen olin 11-vuotiaana, mutta luokan keskimittaa (en pisin enkä lyhyin, vaan sitä keskikastia). Musta tuli 184 cm. Kasvoin 20 cm ainakin kuukautisten alettua.

Vierailija
31/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jälleen vastauksista ja luen lisääkin mielelläni. Moni on vielä kasvanut kuukautisten alun jälkeen onneksi.

Minä olen siis 169 cm ja mieheni 175 cm.

ap

Vierailija
32/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ala-asteikäisenä aina ikäluokan pisimpiä. Kuukautiset alkoivat 12-vuotiaana, olin silloin 162 cm pitkä kuten olen edelleenkin.

Ap:n tytön tapauksessa vain aika näyttää, kasvaako lisää vai ei. Ennustaa voi vähän sillä perusteella, minkä ikäisenä vanhemmilla on vielä ollut pituuskasvua, alkaneet kuukautiset jne.

Vierailija
33/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ala-asteikäisenä aina ikäluokan pisimpiä. Kuukautiset alkoivat 12-vuotiaana, olin silloin 162 cm pitkä kuten olen edelleenkin.

Ap:n tytön tapauksessa vain aika näyttää, kasvaako lisää vai ei. Ennustaa voi vähän sillä perusteella, minkä ikäisenä vanhemmilla on vielä ollut pituuskasvua, alkaneet kuukautiset jne.

Vierailija
34/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 17:45"]

Aivan höpöhöpöä, minä ainakin sain vasta 13 vuotiaana kasvuspurtin, vaikka oli 11 vuotiaana alkanut kuukautiset, omituinen ajatus että ala-asteikäinen lapsi olisi jo koko aikuisuuden mitassaan. Kyllä sen ikäiset ovat vielä lapsia, ja lapsen kokoisia, en tiedä ketään jonka kasvu olisi kuukautisiin pysähtynyt. Minä kasvoin yli 10cm kasvuspurtin aikana, ja senkin jälkeen vielä muutaman sentin, en muista kuinka pitkä minä olin kun kuukautiset alkoin, mutta 172cm musta tuli, luulen että kasvoin lähes parikymmentä senttiä kuukautisten alkamisen jälkeen.

[/quote]

Sinun kehityksesi on ollut epänormaalia. Normaalissa murrosiän kehityksessä kasvuspurtti on ennen kuukautisia. Suuri osa tytöistä ei kasva ala-asteen jälkeen.

Vierailija
35/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä???? Ok, lapsi on itse harmissaan mutta sun tehtävänä on vanhempana sanoa että ei haittaa vaikkei missin mittoihin pääsisikään. Vai häiritseekö tässä äitiä kuitenkin enemmän? Osoita syyttävällä sormella vaikka miestäsi, hän on lyhyt mieheksi joten "pätkä"-geenit tullee sieltä.

Itse olen saman mittainen kuin kuukautisten alettua 11-vuotiaana, eli 157cm. Eikä haittaa muuten _pätkääkään_.

Vierailija
36/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä normaalimittaisillekin vanhemmille lyhyitä lapsia tulee. Äitini on 165 ja isäni 190 cm, mutta silti jäin 156 senttiin. Onneksi en koko ajan surkuttele asiaa, koska se ei ole haitannut elämääni koskaan. Paljonko ap itse kasvoi kuukautisten alkamisen jälkeen?

Vierailija
37/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 17:59"]

Kiinnostavia vastauksia teillä. Lisääkin luen todella mielelläni!

Olen itse 169 cm ja kuukautiseni alkoivat 14-vuotiaana (eli paljon myöhemmin kuin lapsellani, joka juuri vasta täytti sen 12 v.) Lapsen isä on 175 cm.

Olisipa lapseni tyytyväinen, jospa vielä sitten olisi toivoa kasvamisesta. (Häntä lähinnä kamalasti harmitti kuukautisten alkaminen, kun pelkää juuri tuota kamalan lyhyeksi jäämistä.)

ap

[/quote]

Ihan ot, 157cm ei ole mikään kamalan lyhyt...

Vierailija
38/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen samanpituinen lapsesi kanssa ja menkat alkoivat 11-vuotiaana. Samanpituinen olin silloinkin. Muistan, että silloin harmitti juurikin tuo, että enkö enää tästä muka kasva... mutta eipä harmita enää yhtään! Olen tosi tyytyväinen pituuteeni :) Jos tyttäresi ei tuosta enää kasva, niin minkäpä muun sille osaa, kuin sopeutua ajan kanssa.

Vierailija
39/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 17:47"]

No hei. Mun 12-v on 140 cm pitkä. Kasvaa tasaisesti mutta ei ehkä edes tuon pituiseksi.

[/quote]

hyvä jos se ei sinua haittaa, mutta muista että naisia yleensä haittaa ja tyttösi on joku päivä nainen. Sinun täytyy silloin olla tukena ja kehua, jos itsetuntohorjuu

Vierailija
40/196 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 18:42"]

Minulla alkoi aika tasan 12-v menkat ja kasvoin max 2-3cm sen jälkeen. Muutenkin oli trendi luokallani, että ne tytöt, jotka olivat aina olleet pisimpiä, niin heillä alkoi menkat aikaisimmin, eikä kukaan kasvanut enää sen koommin montaa senttiä, lopulta näistä koko ala-asteen ajan pitkistä jäi häthätää keskipituisia. Ne keskimittaiset sitten jatkoivat venymistään ja heistä tuli niitä 170cm+ mittaisia.

[/quote]

kiusattiinko sinua? Vaikutat katkeralta ja ivakkaalta vaikka puhut lapsista. Lapsi ei ole ollut erityisen pitkä vaikka onkin ollut 150-160 12 vuotiaana :D 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme