Mitä haittaa on miehen runsaasta alkoholinkäytöstä?
Suonette anteeksi tyhmän kysymyksen, mutta minulla ei ole minkäänlaista kokemusta liiallisesta alkoholinkäytöstä. Vanhempani ovat absolutisteja, eikä kukaan lähipiiristäni ryyppää.
Mietin yhtä kaveriani, nelikymppistä miestä. Ihan tarkkaan en tiedä hänen juomisiaan, mutta arvioin näin:
- Hän juo lähes joka päivä ja kerralla 1-10 kaljan verran.
- Hän ei tule varsinaisesti känniin, koska sietokyky tuntuu olevan korkea.
- Hiprakassa hän on hyväntuulinen
- Omien sanojensa mukaan hän ei ole koskaan pettänyt naisiaan, ei humalassa eikä selvin päin
- Aina lähtee aamulla klo 05 töihin, eikä työt kärsi. Tietääkseni ei ole koskaan perunut menojaan alkoholin takia.
Miehellä on takanaan pari pitkää parisuhdetta. En tiedä miksi ovat kariutuneet. Kun lapset ovat hänellä, hän ei juo lainkaan.
Kyselen vain mielenkiinnosta, mitä haittaa tällaisesta juomisesta on parisuhteen kannalta? Terveyden kannalta se ei tietenkään ole hyvä.
Kommentit (69)
Itse 44 v. en juo ikinä ja kasvot punoittavat usein, minulla ruusufinni ja couperosaiho :(
Monissa viesteissä toistellaan kuinka alkoholisti HOITAA työnsä.. Joopajoo.. Kyllähän hän tulee ajoissa työpaikalle (ettei tule sanomista), imee pastillia ja on paikalla muttei läsnä. Todella raivostuttavaa!
Sitten kun on paljon tekemistä ja kiirettä, tämä punaposki on kireä, pahantuulinen ja levoton. Keskittyminen äärimmäisen vaikeaa. Saattaa jatkaa hauskan seuranpitäjän roolia töissä: iskee juttua ja nauraa omille vitseilleen jos tilanne uhkaa hänen koskemattomuuttaan jollain tavalla. Suomalainen työelämä on jotenkin niin hyss-hyss alkoholistin edessä, uskomattoman paljon he saavat anteeksi.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 19:25"]
Monissa viesteissä toistellaan kuinka alkoholisti HOITAA työnsä.. Joopajoo.. Kyllähän hän tulee ajoissa työpaikalle (ettei tule sanomista), imee pastillia ja on paikalla muttei läsnä. Todella raivostuttavaa!
Sitten kun on paljon tekemistä ja kiirettä, tämä punaposki on kireä, pahantuulinen ja levoton. Keskittyminen äärimmäisen vaikeaa. Saattaa jatkaa hauskan seuranpitäjän roolia töissä: iskee juttua ja nauraa omille vitseilleen jos tilanne uhkaa hänen koskemattomuuttaan jollain tavalla. Suomalainen työelämä on jotenkin niin hyss-hyss alkoholistin edessä, uskomattoman paljon he saavat anteeksi.
[/quote]
Juuri tätä olen nähnyt parissa työpaikassa aika tavalla.
Kerran katseltu moista miestä, ei koskaan enää!
Kiitos vastauksestasi, olen tuon tekstin kirjoittaja.
Työn puolesta juominen mahdollistuu oikein hyvin firman juhlissa ja vierailijoille iltoja tarjottaessa. Mielenkiintoista kuitenkin, että firman pääpomo ja pari miehen tasolla olevaa ovat täysraittiita. Kuinkahan kauan alkoholimyönteistä työntekijää katsellaan koko puljussa, kyllähän työteho ajastaan kärsii.
Kun menemme syömään ulos johonkin kauemmaksi ja siis omalla autolla, ehdottaa mies usein, että voisi ottaa lasillisen viiniä. Baari-illassa juo selvästi salaa pikku-snapsejaan hakiessaan tiskiltä täydennystä ja luulee tosissaan, etten huomaa mitään.Jos sanon, onko kanssani niin vaikeaa olla, että on juotava noin paljon, alkaa hyvitellä tyyliin: ei tämä siitä ole kiinni.
Mun on ollut pakko alkaa ajatella tulevaa elämää. Kun tuo juominen häiritsee jo nyt niin paljon, ei tästä hyvä seuraa.
Yhtäkään viikonloppua en ole nähnyt miestä täysin vailla alkoholia. Kaljaa menee ainakin se pari pulloa illassa.
Jotenkin mies vielä ihannoi alkoholin käyttöä. Onko siinä jotain sen arvoista?
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 14:06"]
Olen tapaillut hyvässä asemassa olevaa miestä, jolla ilmeisesti ainakin kehittymässä jonkin asteinen alkoholiriippuvuus. Saunailtana menee 2-3 olutta ja saunoa tahtoo kolmekin kertaa viikossa. Jos lähdemme käymään oluella, ottaa oheen joka kerran terävän snapsin. Ja yksi olut ei riitä koskaan.
Juhlissa pystyy juomaan uskomattomat määrät kaikkea sekaisin, eikä tule minkäänlaista krapulaa, ei henkistäkään.
Paljon juotuaan muuttuu jankuttajaksi tai yliherkäksi kyynelehtijäksi. Molemmat piirteet raivostuttavat.
Käy baareissa yksinkin.
Viikonloppuisin menee viinipullo ruokailulla yksin.
Ei halua puhua alkoholin käytöstään.
Hoitaa työnsä, ei ole väkivaltainen. Kaveripiiri kaljaan menevää, työkaverit eivät.
Mulla ei myöskään ole kokemusta alkoholisteista, joten kertoisiko joku, olisiko mun aiheellista perääntyä.
[/quote]
Ei se tuosta ainakaan parane vaan pahenee, koska ei myönnä olevansa alkoholin suurkuluttaja.
Lähde pois, jos vain pystyt. Mahdollisimman pian.
Alkoholisteja on hyvässä asemassakin olevien keskuudessa. Olen ollut yhden tuollaisen kanssa naimisissa, eikä se ole sen hauskempaa kuin tavallisen duunarijuoponkaan kanssa oleminen. Luulen, että olisin inhonnut molempia ihan yhtä paljon. Ihan samalla tavalla viina on ykkönen elämässä ja perhe vihonviimeinen ilonpilaaja. Hyi meitä, kun ei ymmärretty, että iskä vain pitää hauskaa.
[/quote]
Liika alkoholinkäyttö tietysti vanhentaa niin miestä kuin naistakin. Mutta ottakaa hyvät rouvat huomioon se, että siinä 35-40 ikävuoden kieppeillä monet meistä alkavat jo muutenkin hieman rupsahtaa. Älkää nyt kaikkea alkoholin syyksi laittako.
Meidän pariskunnan molemmat osapuolet taitavat tissutella aika tasapuolisesti ja kohtalaisen usein. Silti nuo oksentelut, ripuloinnit, raivokohtaukset, autotallikännäys, valehtelu ym. kuulostavat täysin vierailta. Ei sen aina niin negatiivista tarvitse olla. Ikää meillä kummallakin on jo yli 50v ja terveitä ollaan toistaiseksi.
Mulla on yksi mies kiikarissa mutta tämän ketjun luettuani taidan jättää väliin.
Ja minä taidan vihdoin jättää omani kokonaan.
Katsokaa nyt kadulla noita punanaamaisia nelikymppisiä, siinähän näkee jo päältä alkoholin haittoja.